FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
De Bello Europeeico (IV)
Text postat de Dragoș Iovan
[5] Postero die castra ex eo loco movent. Idem facit Mentula equitatumque omnem, ad numerum quattuor milium, quem ex omni provincia et Epigramistes atque eorum sociis coactum habebat, praemittit, qui videant quas in partes hostes iter faciant. Qui cupidius novissimum agmen insecuti alieno loco cum equitatu Pamfleticii proelium committunt; et pauci de nostris cadunt.

*

ad VII Kal. Decemvris

Cam pe la cel de-al treilea cîntat al cocoșilor, liniștea taberei fu sfîșiată de un urlet teribil. Mentula sări din așternut și ieși din cort în ținută incompletă de luptă, cămeșoaie lungă din in nealbit, cusută cu arnici, cipici de lînă-n picioare, dar cu un săbioi mare și ruginit în mînă.
-Ce drac' se-ntîmplă, ne-atacă hoardele barbare...iar voi, uzări și luzări, plaga aflicta, trageți la aghioase?
-Nooo, ghinărale, îl lămuri un sutaș năuc, cu ochii cîrpiți, trezit și el pe neașteptate din somn, e nea senatoarele ăla cu limba-mpleticită, cre' că a visat ceva urît!
Somnia non iocus, reflectă consulul și porunci să fie trezit degrabă vindecătorul Acus, această pithye masculină a legiunilor europeeice.
-Servus amicus, salută el, atunci cînd nobilul Livius se înființă dinaintea lui.
-Servus-servus, ave-bravae, căscă acesta, da' o știi pe-aia cu amicus Plato, sed magis amica veritas? De ce m-ai trezit, visam c-am prins o știucă de zece măji cu solzi de argint și ochi de casandră drăgăstoasă...
Radix Mentula îl lămuri că senatorul Ombilicus a avut un atac de panică:
-Vezi ce are nea caisă ăla, prescrie-i ceva, vreo licoare din buruieni soporifice să doarmă trei zile și trei nopți neîntors!
-Va bene, caro amico, căscă din nou Livius Silvanus de data aceasta în dialectul italic al latinei vulgare, ma meglio che dare la cicuta, e un somaro e un scorcentato!
Cînd intrară în cortul unde fusese găzduit senatorul Balbax, îl găsiră pe acesta în patru labe, cabrat într-o postură statuar-ecvestră, fornăind nervos și lovind pămîntul cu o copită imaginară.
-Sindromul Incitatus, de obicei apare după un consum exagerat și îndelungat de tulburel, vectium lavationes din zona limesului alutic, autohtonii îi spun poșircii ăsteia "zaibar".
-Deșca asta l-a cunoscut și pe Caligula, ce chestie, zise Radix, e nostalgic după orgiile de'altădată!
Auzind numele celebrului desfrînat și deraiat imperial, Ombilicus scoase un nechezat voios și se propti în coapsa consului, invitîndu-l muțește să-l încalece.Vindecătorul îi puse un frîu ad-hoc, confecționat din eșarfa unei hetaire care dănțuise acolo din buric, una Pustulantia Scrofa, și după ce-l struni binișor, începu să-l examineze cu competență.
-Are gîlcii umflați cît um măr armenesc, transpiră, are febră și după indicațiile lui Paracelsus ar trebui să sloboadă din umori!
Mentula ridică din umeri:
- Fă cum crezi că e bine, ia-i sînge, dă-i să bea zeamă din cantaride, numa pune-l pe picioare, am nevoie de cohortele lui de rimări în cazul în care, doamne-ferește și taica Jupiter să ne-apere, ne atacă pe neașteptate barbarienii!
Livius Acus rîse:
-Imposibil, e stahanovist!
-Ce vrea să-nsemne asta, e adept al vreunui cult oriental?
- Aș, chantharus bibentis, consumator înrăit cu stacana...da' poate vrei să-l pun să facă și-o analiză a operei lui Ovidius Naso?
-Epicurianule, nu mă incita...știi cît te iubesc, dar în cazul ăsta nu ai dreptate, prioritățile mele sunt apărarea patriei și a valorilor ecoliterare!
-Eco e ora, nel suono in paroli e colori?
Consulul mîrîi nemulțumit:
-Nu înțeleg, ce au de-a face de gustibus cu necesitățile momentului?
Nobilul pharmacopolam circumforaneum ricană:
-Noa, fătu mieu, cum să te lămuresc io pre tine....ai vrun sămn dinainte?
-Ce semn? Nu-i destul că am o misie înălțătoare, de a cărei îndeplinire atîrnă gloria mea nepieritoare?
-Atîrnă și nu prea...un "in hoc signo vinces" îț trabă, ca să ai situația-n labă, conzule, c-alfel mărji tăt napoi ca racu cela dîn gîrla Rubiconului!
-Pe bisexualitatea lui Caesar, ce vremuri...era suficient să ridic o sprînceană și tot alaiul prozodic se ploconea în fața triumfului meu...
Consultația începea să prindă conturul unei polemici molcome, o slugă văzîndu-i puși pe cleveteală aduseră două jilțuri și-o carafă cu Falern cînd deodată liniștea dimineții fu destrămată de un vacarm marțial.
Cei doi ieșiră din cort și, în aerul trandafiriu și tremurător al unei aurore gingașe ca fesele unui prunc alăptat cu generozitate, contemplară armia inamică care înainta fioroasă pe sub poala codrului siniliu: falangă compactă de lăncieri satirici,încadrată pe aripa dreaptă de catafracții pamfletarioți cu armuri întunecate, iar în cea stîngă de spiritualii arcași parodici veniți din străfundurile liternauticii.
" Iovanes ante portas, constată Livius Acus cu o satisfacție amară.
" Am belit-o, să mă ierți, murmură Mentula Radix, vizibil impresionat de forțele care se desfășurau dinainte-i.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE