FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
ZUGRĂVIREA EVROPEII
Text postat de Gheorghe Rechesan
Preumblîndu-se într-un rînd prin ograda mănăstirii, părintele Emanuil se simțea cuprins de tristețe; venise luna lui Prier, dăduse colțul crud al ierbii, pomii se împodobiseră cu flori, albinele zumzăiau și-n aer adiau miroazne de miere, de muguri crăpați și de catapetesme deșarte.Stihuitorii erau toți în chiliile lor, pritocind cîntări ori asudînd vise.Avea de ce să fie părintele stareț cuprins de stenahorie, căci oriunde întorcea ochii în cele patru colțuri ale zării, vedea doar zidurile golașe ale lavrei, parcă mai posomorîte și reci, acu' de cînd natura îmbrăcase straie de serbare!Nu era însă firea lui înțeleaptă astfel întocmită, încît să nu afle ieșire din ăst impas.Surîse unui gînd șăgalnic ce-i încolți în minte, ca o amintire din povestirile tinereții sale, pe cînd se-nturna încetișor în sacristie.
Dimineața, la prima toacă, vorbi tuturor despre închipuirea lăuntrică ce-i da ghes să cate a împodobi zidăria lăcașului într-un chip nemaivăzut.Îndemnă așadar pe ucenici să purceadă la trudă și să izvodească icoane, fiecare după putirința sa și rodnicia simțămintelor, despre Om, D-zeu, Zidirea Lui măreață, Sfinți ori lighioanele Pămîntului, fără nici o opreliște și cu tot harul.
Pe dată, bucherii spoiră cu var curat toți murii ș-apoi, încărcați cu văpsele, scări și peneluri felurite, porniră iureșelnic la muncă de gîndeai că-i ceata florentinului Mikaelanghelul, gata să aștearnă fresce pe boleșnița papei Sixt!
Dar oricît se trudeau învățăceii să-și zugrăvească simțămintele alese, Cuvioșiei sale lucrarea nu-i era pe plac: ba focul Iadului era prea roș, ba aripa unui înger n-avea destule pene, ori frunzele mărului din Rai nu erau îndestul de verzi, nimic nu-i împlinea voia, măcar că dieci aspri vegheau pe lîngă lucrători, și-i mustrau cu șfichiul harapnicelor pe spinare cînd greșau.Pe deasupra, stihuitorii mai vîrstnici apucară cu lăcomie o bucată mai întinsă de părete, nemulțămind pre ceilalți mai tinerei.Iară cînd în cele din urmă izvodirea fu isprăvită, mîhnirea părintelui Manuil fu deplină, căci toți murii păreau a fi smăsgăliți de mîna unui copil zburdalnic, ori de penelul vreunui energumen. Atunci într-o sfîntă pornire iconoclasmică, arhireul porunci să fie acoperită zugrăvirea ceea netrebnică cu un strat gros de var amestecat cu piatră vînătă, ca să stîrpească duhul trufiei ca și mucigaiul!
De-atunci sunt Zidurile Evropeii de coloarea ceriului senin;așa mi s-a istorisit mie, aidoma vă spun domniilor voastre...
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE