FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
CUANTIFICATORII
Text postat de Gheorghe Rechesan
CUANTIFICATORII
Pe înserat, undeva în pustietatea cîmpiei Deliormanului, doi inși, unul îmbrăcat într-o pufoaică veche, decolorată de vînt și ploi, celălalt într-un costum ponosit din tergal, stau de vorbă lîngă pălălăile unui foc de găteje. Pîlpîiala flăcărilor aruncă umbre mari pe fețele lor, accentuîndu-le trăsăturile muncite de gînduri.
„Vezi, dumneata domn profesor, cît de misterioasă e materia? Cocenii ăștia pînă cînd i-am băgat în foc au fost corpuri solide iar acum s-au transformat în plasmă, adică un snop de fotoni dați dracului!” zice cel în pufoaică sciorăind tăciunii cu un băț.
„ Mdaaa, domnule Cupaiu, mormăie celălalt, aveți perfectă dreptate, s-au transformat!”
Cupaiu hîrîie, tușește și scuipă în foc:
„ Un belfăr, unu Lavoisier, care sciorăia și el prin misterele științei, bîjbîind ca un orbete între știut și neștiut, zicea materia nu dispare niciodată, ea numai se transformă dintr-o formă în alta!”
„ Corect, se transformă dintr-o formă în alta cum ziceți dumneavoastră!”
„ Bre, Cupuricea, nu numai că materia se transformă dar odată cu transformarea ea lasă ceva în urmă!”
„ Lasă, cum să nu lase!”
„ Culmea e că după transformarea asta rămîne un flecușteț, un pîrț luminos și plin de zvîc, care se zbînțuie așa, pîn necuprinsu Universului, după cum vor mușchii lui, cînd corpuscul, cînd undă de energie! Asta a zis-o alt fraier, unu De Broglie...dar te-ntreb io pe matale a văzut careva țîșbîștiul ăla de foton și poate spune precis, în ce moment și loc al spațiului se află?”
Cupuricea se scarpină în cap:
„ Știu și io...Einstein?”
Cupaiu hohotește plesnind din palme:
„ Alt fraier cu mintea încîlcită care-și imagina că poate explica pe-nțelesul oricui foșgăiala materiei! A dovedit jidanu ăsta jenial cumva că materia e energie și vițăversa?”
„ E egal cu em ori ce la pătrat?”
„ Ești sigur?”
„ Așa scrie în cărți!”
„ Da, matematic o fi corect, dar cum explici dumneata că nu-i altfel?Poate că E, uneori, este egal cu m împărțit la ce pătrat, te-ai vreodată gîndit la asta ?!”
Cupuricea oftează:
„ Nu, nu m-am gîndit niciodată!”
„ După aia vine alt jmecher, că lumea savanților e plină de aiuriți care se plimbă cu plaivazu pe hîrtie, unu Planck și ne aburește mai tare cu ipoteza lui...că cică corpu negru, un corp dat dracului, iradiază mai ceva ca un buștean băgat în sobă...și uite-așa, din atom în foton, din foton în cuantă, din cuantă țîști! înapoi în cîmp, de te apucă năbădăile și căpiezi de tot dacă te gîndești!”
„ Dumneavoastră, domnule Cupaiu, aveți o logică solidă, mai ceva ca tezele din iulie ale partidului!”
Se lasă un moment de tăcere în care se aude doar țîrîitul greierilor pitiți în iarbă. De foc se apropie al treilea ins. E îmbrăcat într-o dulamă lungă și groasă din aba sură și are o atitudine hieratică de profet neînțeles. Salută scurt și se așează lîngă foc.
„ Pot să mă bag și io-n vorbă, domnilor?”
Cupaiu face un semn larg către grămada fumegîndă de lemne.
„ Sigur, domnule Cabianu, mai ales că tocmai expuneam un crez de-al meu...de-a lungul întregii mele existențe n-am dat niciodată de un savant care să explice clar și pe-nțelesul oricui cum se naște fotonul din atom, că doar nu stă Mama Natură cloșcă să-l clocească ca curca-n lemne și cum cuanta aia, care se fîsîie din el, se zbînțuie nestingherită prin lume... și, uite-așa ajungi la concluzia egzactă că toate vorbele ălora de au studiat chestia ți se par o simplă abureală!”
Cabianu își suflă nasul în poalele dulamei:
„ Mie nu-mi plac aburelile! Spune domle, clar și la obiect ce ai de spus nu umbla cu fleacuri și cu raționamente, vorba vecinului meu, Baruh Spinosu, conducător de atelaj patru ori patru copite: ceea ce nu se poate concepe prin altceva, trebuie conceput prin sine!* ”
Cupaiu sare în sus:
„ Uite, domle ce adevăr ai grăit, nici nu m-am gîndit la chestia asta! Carevasăzică, dacă cuanta asta dată dracului nu se poate concepe din foton, musai să se conceapă din ea însăși!”
Cabianu zîmbește enigmatic:
„ Am spus-o întotdeauna, la oamenii simpli găsești mai multă logică și bun simț decît la toată șleahta de intelectuali care populează universitățile și institutele... tot Baruh ăsta îmi zice o dată: dă-mi, nene, un levier, o rangă, ceva, acolo, și-ți răstorn tot Universul cu cracii-n sus!”
Cupuricea privește năuc cînd la unul cînd la altul.
„ Păi, dacă cineva poate răsturna Universul, cum rămîne cu fotonul? Nu umblă și el cu capu-n jos?”
Cupaiu dă din cap:
„ Firește că umblă ca scroafa care s-a-mbuibat cu dude coapte...și, după părerea mea nu numai că e beat dar, după cîteva cicluri cuantice pe trei cărări are și grețuri de mahmureală...și, uite-așa, cînd te gîndești la deducția ăstora ce-și zic filosofi, ajungi la fandacsia că nu-ți mai poți explica nimic...și-a cui e vina?”
„ A intelectualilor?” șoptește Cupuricea.
„ Ezact! Cui folosesc milioanele de metri steri de cărți scrise de-a lungul secolelor, dacă nu poți explica un fleac de cuantă de-ți vine să le strigi în față: băăă, telectualilor ce mama dracului moșmondiți voi în turlele alea de fildeș, din ce vă cîștigați voi traiul, lichelelor!”
Cabianu trage un șut într-un butuc aprins:
„ Nu-mi vorbiți mie de intelectuali...ce intelecuali îs ăia care vîntură porcării și lucruri deocheate punînd pe pereți în muzee vagine de muieri în locul tablourilor? Niște tefelei, niște sioroșiști și niște hașreziști afurisiți și tembeli!”
„ Ăștia ne-au vîndut țara!”
„ Și-ar vinde și pe mă-sa pentr-o bucată de pită!”
"Păduchii care ne invadară cultura!"
„ Nemernici care ar trebui beliți și spînzurați de limbă în piață!”
Încet-încet, ecoul vocile lor furioase se stinge. Se stinge și focul de găteje și-n necuprinsul cîmpiei se aude doar răsuflarea caldă a unei turme de mioare care ronțăie firele de iarbă.
Cupuricea oftează lung desenînd cu bățul în cenușă o formulă algebrică.
„ Io n-am priceput ceva, domnilor: pînă la urmă, cum cuantificăm mahmureala?”





* citat de Baruch Spinozza
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE