FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Andrei Petre
Întrebare: Ce înseamnã existenþa?

Existãm... Aceasta este o certitudine. De aceea, sistemul nostru existenþial este determinat în mod decisiv de viaþã. Viaþã reprezintã sistemul nostru de referinþã. Tot ceea ce nu aparþine acestui sistem, tot ceea ce nu poate fi reprezentat prin valorile esenþiale ale acestui sistem de referinþã rãmâne pentru noi purã speculaþie...

Întrebare: Dar, sistemul nostru de referinþã poate interacþiona cu alte sisteme?

Evident, rãspunsul este da. Numai cã, pânã acum noi nu am reuºit sã demonstrãm existenþa unui alt sistem...

Întrebare: Dar existã sisteme metafizice, existã sisteme transcedentale... Cum puteþi spune cã nu existã nici un alt sistem?

Îmi pare rãu, dar se pare cã nu ai înþeles. Astfel, eu nu am spus cã nu existã alte sisteme. Eu nu am spus în nici un caz cã sistemul nostru este singurul. El poate sã fie ºi nu poate sã fie... Eu nu am de unde sã ºtiu asta. Tot ceea ce am spus eu este cã nu am reuºit pânã acum sã demonstrãm empiric (a se reþine cã demonstraþia empiricã este singura care poate avea o valoare pentru fiinþa umanã) existenþa unui alt sistem. ªi atunci, nu este normal ca tot ceea ce creãm (mã refer aici la teorii) sã fie într-un fel sau altul inclus în propriul nostru sistem existenþial? În momentul în care ai o multitudine de obiecte albe (care deþin în esenþa lor aceastã proprietate, ea face parte din definiþie), pe care tu le conºtientizezi albe ºi descoperi un nou obiect din aceeaºi categorie vei încerca sã spunem sã cauþi o altã culoare. Dacã nu vei reuºi sã demonstrezi cã acel obiect are o anumitã culoare diferitã de alb ºi totuºi tu ºti cã este colorat, va trebui sã accepþi proprietatea sa de a fi alb... La fel, dacã descoperim un obiect nou în aceastã lume ºi nu reuºim prin nici o metodã sã definim un alt sistem care sã circumscrie obiectul, trebuie sã admitem cã obiectul aparþine sistemului nostru. Nu existã o altã soluþie...

Întrebare: Dar obiectul nu ar putea sã aparþinã unui alt sistem, necunoscut nouã?

Nu! ªi am sã îþi explic imediat de ce... Astfel, prin sistem înþelegem totalitatea factorilor care ne determinã fiinþarea. Noi fiinþãm într-un spaþiu determinat de anumite coordonate. Tot ceea ce fiinþeazã în interiorul acestui spaþiu trebuie automat sã fiinþeze în intermediul acestui spaþiu... Noi nu ne putem imagina un alt sistem, pentru cã noi suntem deja fiinþe într-un alt sistem. Nu putem sã analizãm în mod obiectiv sistemul din care facem parte. ªi, în nici un caz nu putem sã analizãm un alt sistem, bazat pe niºte coordonate total diferite...

ÃŽntrebare: De ce?

Pentru cã, tânãrul meu ucenic, pentru cã pentru a face asta ar trebui sã îþi închipui ceea ce nu îþi poþi închipui. Eu aici nu vorbesc despre diferenþe superficiale cum ar fi cele dintre apã ºi foc sau dintre oricare alte douã elemente din aceastã lume, din propriul nostru sistem. Nu, în acest sistem existã diferenþe, însã esenþa este aceeaºi. Totul este format din viaþã, din agitaþie, din particule. Nu, eu vorbesc despre ceva ce nu poate fi conceput. Despre ceva ce nu poate fi imaginat, ceva ce nu poate fi asimilat de sistemul nostru... Noi nu putem sã emitem nici un fel de judecatã asupra altor sisteme...

Întrebare: Dar putem emite ipoteze... Ipoteze care, odatã cu timpul ºi cu progresul, se pot comfirma...?

Fals... Nimic mai fals decât asta... A emite ipoteze despre ceea ce nu poþi percepe este absurd. Pentru cã, în cazul în care ipoteza ta se dovedeºte corectã (sau incorectã), premisa a fost falsã, întrucât tu înþelegi ceea ce nu putea fi înþeles în teorie, ceea ce a fost definit ca necunoscut. ªi astfel, ajungem la o reducere la absurd în care datele iniþiale ale problemei sunt greºite. Dacã teoria ta nu poate fi demonstratã, înseamnã cã ea existã degeaba ºi poate fi înlocuitã cu un mare semn de întrebare...

Întrebare: Da, înþeleg, deci noi nu putem sã definim ceea ce admitem din start cã nu avem cum sã înþelegem, pentru cã altfel am realiza o tautologie...

Întocmai... Când emitem judecãþi, trebuie sã avem un bagaj iniþial minim de cunoºtiinþe... Dacã acest bagaj lipseºte, judecãþile sunt emise degeaba...





(Va urma)

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Aceste discutii sunt purtate intre un personaj real (autorul = eu) si un personaj imaginar = mintea plina de nedumeriri a aceluiasi autor... Incerc sa prezint procesul prin care teoriile iau nastere, cu intrebari, contradictii si mai ales, nesiguranta...

Cu drag

Petre
 
Postat de catre Andrei Petre la data de 2006-03-03 20:44:14
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE