FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Andrei Petre
Probabil cã mulþi oameni au auzit de Salman Rushdie. Copiii sãi din miezul nopþii au înconjurat lumea impresionând prin dramatismul prãbuºirii ºi renaºterii unei þãri aflate mai mereu la un pas de dezintegrare ºi care totuºi, gãseºte ascunsã undeva, printre imensele sale resurse culturale, puterea de a merge înainte!
Rushdie este ºi va rãmâne un autor controversat: condamnãrile la moarte, cãrþile ºocante, toate au contribuit la crearea unei imagini "periculoase"... Cu toate astea, regãsim în epopeea copiilor din miez de noapte un Rushdie extraordinar, aflat la deplinã maturitate literarã. Elocvent, el evocã plin de tristeþe ºi de dramatism trecutul, suprinzând perfect spasmele unei þãri aflate în agonie.
Acþiunea acestei cãrþi este cred principalul garant al succesului sãu. Idei filosofice complexe se ascund în esenþa unei acþiuni care, deºi la început frapeazã prin aparenta lipsã de organizare, sfârºeºte prin a surprinde prin unitatea sa.
Voi povesti mai jos pe scurt (deºi acest lucru este aproape imposibil) acþiunea acestui roman monumental. Totuºi poate cã termenul "acþiune" nu îºi are locul aici. Nu, voi vorbi despre mozaicul de idei, împletite cu fapte incredibile care propulsezã aceastã carte foarte sus.
Nu voi oferi nume proprii (deºi ºtiu cã asta va spori mai mult ca sigur ambiguitatea), încercând nu sã scot în evidenþã denumirile exotice, ci sã conturez esenþa arhetipalã specificã fiecãrui personaj...
Trebuie totuºi, sã subliniem personajul principal. Aºadar, acesta se va numi Saleem. Numele nu are repet absolut nici o importanþã. În spatele numelor ºi situaþiilor aparent banale se ascunde adevãrata magie a acestei cãrti...
Sã purcedem... Sã spunem povestea lui Saleem, povestea Indiei...

Strãbunicul lui Saleem se ruga într-o dimineaþã, închinându-se evlavios spre Mecca. Da, strãbunicul lui Saleem era musulman. Un musulman care trãia în India de astãzi, de fapt mai exact în Caºmir. Din cauza nasului mare (o caracteristicã a familiei din care Saleem va face ºi nu va face parte), strãbunicul lui Saleem se loveºte cu faþa de un þurþure de gheaþã.
Strãbunicul lui Saleem avea un bãiat. Bunicul lui Saleem, un tânãr plin de speranþe, pleacã în Occident pentru studii. El se întoarce cu o trusã de medicinã modernã. Revoltat din cauza pervertirii oamenilor, barcagiul satului, un bãtrân care îl crescuse practic pe bunicul lui Saleem, se revoltã ºi alege sã nu se mai spele. De asemenea, moartea unei nemþoaice (prin înec) venitã în vizitã îl determinã pe bunicul lui Saleem sã plece din Caºmir, cu destinaþia Bombay (mã simt obligat sã ofere aceste date geografice pentru ca cititorul sã înþeleagã profunda semnificaþie politico-filosoficã care rezidã în aceastã carte). În cãlãtoria sa, bunicul lui Saleem este urmat de o tânãrã, pe care o cunoscuse consultând-o printr-o gaurã în cearceaf. El o consultã pe bucãþele ºi învaþã totodatã sã o iubeascã pe bucãþele.
Cu toatã aceastã iubire, certuri violente izbucnesc odatã cu ajungerea în Bombay, din cauza orientãrii prea moderne pe care o afiºeazã bunicul lui Saleem. Nevasta sa se supãrã ºi refuzã sã mai vorbeascã. Din cãsãtoria celor doi se nasc trei fete. Una dintre ele era neagrã la piele, însã nimeni nu ºtia de ce. Aceastã fatã neagrã apãrutã într-o casã de musulmani din India este mama lui Saleem. Ea va fi cea care îl va ajuta pe tânãrul Saleem sã supravieºuiascã furiei tatãlui sãu, stãpânit de djihn... (Dar am cam luat-o înainte...toate la timpul lor...)
Una dintre surorile mamei lui Saleem se cãsãtoreºte cu un general. Cei doi vor ajunge figuri importante dupã ce India va anexa Pakistanul. Între timp, mama lui Saleem se îndrãgosteºte de un bãrbat care se ascundea în subsolul casei lor. Bãrbatul însã se pare cã este impotent ºi, pânã la urmã, fuge cu ce-a de-a doua sorã a mamei lui Saleem.
Însã, pânã la urmã, mama lui Saleem, rãmasã singurã, gãseºte un bãrbat ºi se cãsãtoreºte cu el. Ea va încerca sã-l iubeascã pe bucãþele, pãstrând tradiþia cearceafului gãurit, însã cei doi vor gãsi dragostea adevãratã cu greu ºi doar cu puþin timp înaintea morþii. Au o fatã, pe care, din nou din raþiuni practice, o vom denumi Maimuþa...
ªi, iatã cã ajungem ºi la momentul naºterii eroului nostru. Pe data de 15 august 1947, fix la ora 00:00, în momentul în care India se nãºtea, într-o maternitate din Bombay vedeau lumina zilei 2 copii. Amândoi se nasc în acelaºi timp, însã familiile lor sunt în perfectã antitezã. Asistenta, gândindu-se la condiþiile precare din ghetou, se hotãrãºte, sub un impuls de moment, sã schimbe copii între ei. ªi, iatã cum, în cele din urmã, Saleem îºi gãseºte familia.
Mistuitã de vinovãþie, asistenta devine doica lui Saleem. Acesta creºte înconjurat de dragostea familialã de multe ori excesivã. Cele douã femei, doica ºi mama lui Saleem se luptau pentru dragostea unui copil care încã nu ºtia ce îi rezervã destinul.
Primul moment de cotiturã în viaþa lui Saleem apare când el vede, fiind ascuns în coºul cu rufe murdare, pãrþile intime ale mamei sale. În urma desconspirãrii accidentale, este lovit de tatãl sãu peste urechea dreaptã. El nu va mai auzi decât cu o ureche...
Un alt moment de cotiturã (de data asta poate cel mai important moment din viaþa tânãrului Saleem) este lovirea involuntarã de un prieten. În urma ºocului, Saleem îºi descoperã darul ºi astfel o întreagã lume se deschide în faþa sa.
S-au nãscut 1001 de copii pe toatã întinderea Indiei între orele 00:00 ºi 01:00 în acea zi de graþie. Cu toþii au calitãþi speciale, dar pe mãsurã ce ora naºterii se depãrteazã de 00:00, puterile scad în intensitate. Saleem are cea mai impresionantã putere. El poate citi minþile oamenilor. Astfel, reuºeºte sã descopere incredibila poveste a copiilor de la miezul nopþii. În fiecare noapte, în mintea lui Saleem, se întâlnesc cei 485 de copii (pentru cã doar atâþi rãmãseserã în viaþã), încercând la vârsta fragedã de 10 ani sã rãspundã la o întrebare care îi bântuia: "De ce existãm noi?"
Tot în aceastã perioadã, asistenta, acum doica lui Saleem, mãrturiseºte schimbul de copii sub presiunea fantomei mâncatã de leprã a unui ucigaº. Saleem pleacã astfel într-un exil în casa unchiului sãu. Odatã cu aflarea veºtii despre schimb, Saleem aflã cã mai existã un copil nãscut la ora 00:00. Un copil care putea frânge oricâte gâturi între genunchii sãi puternici. "Cap, genunchi, genunchi ºi cap", exact cum spusese un vrãjitor bãtrân înainte ca cele douã femei sã nascã...
Saleem se teme acum cã acest copil ar putea afla de schimb ºi ar putea sã-ºi cearã locul... ªi astfel, ºedinþele nocturne îºi pierd încet auditoriul.
Exilul lui Saleem se terminã ºi el se întoarce acasã. Sora sa, Maimuþa, devine o mare cântãreaþã, iar Saleem se îndrãgosteºte de ea. Îi mãrturiseºte dragostea, ea însã îl respinge brutal ºi pleacã.
În scurt timp, izbucneºte rãzboiul. În India, cad 4 bombe. Fiecare bombã omoarã membrii din familia lui Saleem. Doar el ºi sora sa (Maimuþa era plecatã în Pakistan) reuºesc sã scape din acest mãcel. Saleem suferã imediat un ºoc, pierzându-ºi capacitãþile psihice speciale. El este trimis pe front la intervenþia sorei sale, care nu îl iertase niciodatã. Acolo el primeºte rolul de câine de pazã, din cauza nasului mare ºi (o trãsãturã de familie) foarte fin care îl ajuta sã depisteze orice miros.
În rãzboi, unitatea sa, (formatã din 3 militari ºi el, pe post de câine) se pierde într-o pãdure. Acolo descoperã un templu pãrãsit ºi patru "fecioare" care vin în fiecare searã ºi fac dragoste cu ei. În cele din urmã, îºi dau seama cã fetele le furã încet, încet sufletul ºi fug. Se întorc în India chiar când soldaþii chinezi nãvãleau în oraºe. Maimuþa nu mai era de gãsit - ea se retrage într-o mânãstire pentru a putea mânca în voie pâine fãcutã în casã.
Saleem se alãturã unei trupe de circari magicieni. Aici o cunoaºte pe Vrãjitoare, ºi ea un copil de la miezul nopþii - cu puteri magice excepþionale. Cei doi se cãsãtoresc, însã Saleem refuzã sã îi ofere copii, minþind cã este impotent. De fapt, el nu reuºea sã facã dragoste cu ea pentru cã, în momentele de tandreþe, în faþa ochilor îi apãrea întotdeauna chipul descompus la Maimuþei.
Atunci, Vrãjitoarea, se aproprie de "fratele din miez de noapte" al lui Saleem (care devenise un mare general, având concubine pe toatã întinderea þãrii) cu ajutorul farmecelor. Fata rãmâne însãrcinatã ºi se întoarce la Saleem. Iatã deci cum Saleem, va avea grijã de copilul fiului adevãrat al tatãlui sãu...
Vrãjitoarea moare în momentul în care guvernul distruge magherniþa în care locuiau magicienii. Dar copilul trãieºte. ªi cum, ºi el s-a nãscut la miezul nopþii, va fi vârful noii generaþii de copii, mai puternici ºi mai hotãrâþi. Pentru cã generaþia lui Saleem, dupã ce cu toþii au fost castraþi, a înþeles cã destinul ei era înfrângerea.
ªi iatã cum, un Saleem în vârstã de 33 de ani, zdrobit de efort ºi de crãpãturile care încep sã aparã din ce în ce mai des, arãtând ca un om bãtrân, îºi terminã povestea...
Slujnica musculoasã care l-a ascultat pânã acum are ceva de obiectat. Vrea sã se cãsãtoareascã. Saleem acceptã ºi pleacã împreunã cu "lotusul sãu de bãlegar" în Caºmir, acolo unde strãbunicul sãu se lovise cu nasul de un þurþure pe când India încã nu se nãscuse...



Aceasta este povestea copiilor din miez de noapte, spusã cu pasiune de un Rushdie care a trãit în acele vremuri. Nãscându-se pe 19 iunie 1947 în India, Rushdie a trãit perioada aceea tristã în care istoria era rescrisã... Aceste trãiri dramatice se regãsesc în cãrþile sale. Prin toate acestea, Rushdie demonstreazã cã este unul dintre cei mai importanþi autori ai secolului 20.

Ceasul a ajuns la 00:00. ªi am obosit... Dar în mintea mea copiii din miez de noapte sunt mai vii ca niciodatã!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  "Copiii din miezul nopþii" a apãrut în 1975. Sper cã prin aceastã prezentare v-am trezit interesul... Îmi cer scuze pentru toate firele narative secundare pe care nu le-am putut aminti... Vã las vouã plãcerea sã le descoperiþi...

Vã urez lecturare plãcutã ºi aºtept impresiile voastre...

Cu drag

Petre
 
Postat de catre Andrei Petre la data de 2006-03-02 22:09:42
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE