FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT
...
Text postat de Rodica Elena Lupu
Am avut norocul sã petrecem câteva zile în Scoþia la o prietenã, acolo unde eu am mai fost cu un an în urmã. La ora aceea eram sigurã cã este cea mai frumoasã vacanþã din viaþa mea. Pasiunea mea pentru Scoþia fusese precedatã de pasiunea pentru tot ce este celtic. Cultura ºi în special muzica. Cineva mi-a spus cã poate într-o viaþa anterioarã am fost de origine celticã. Cine ºtie? Cert este cã atunci m-am îndrãgostit de acea þarã ºi nu am conceput sã treacã mult timp ca sã mã întorc la locurile îndrãgite de mine. Aeroportul Heathrow din Londra are deja reputaþia unui aeroport imens ºi aglomerat. Am fost surprinsã sã vãd foarte mulþi angajaþi indieni sau pakistanezi însã dupã aceea mi-am adus aminte cã Londra este o metropolã nulti naþionalã. Întrucât zborul Londra-Edinburgh este zbor intern vama se face în Londra. Asta înseamnã severitate sporitã ºi-þi creazã emoþii pânã când ofiþerul de vamã îþi ureazã „Have a nice stay”. Cunosc mulþi care au avut ghinionul sã fie întorºi de la vamã însã noi ne ºtiam cu toate actele în regulã ºi n-aveam teamã. Zborul pânã la Edinburgh a fost lejer ºi plãcut. Din avion am avut ocazia sã revãd podul ºi estuarul Forth (Firth of Forth). La ora opt seara avionul a aterizat în Edinburgh.
Am fost inspiraþi sã ne echipãm corespunzãtor întrucât temperatura din august-septembrie în Scoþia nu depãºeºte decât foarte rar 20 de grade Celsius iar seara se rãceºte ºi mai mult. Vremea din Scoþia e diferitã de cea din România. Vreau sã vã mai spun ceva: aici se întunecã abia pe la douã noaptea în timpul verii ºi începe sã se lumineze la patru.
Prima zi dupã ce am ajuns în Scoþia am petrecut-o în Edinburgh. Oraºul era aºa cum îl lãsasem, plin de viaþã, respirând un aer de vechime. Edinburgul este poate cel mai stilat ºi cu personalitate oraº al Europei numit „Atena Nordului”. Este singurul oraº care are un castel chiar în centru, situat pe un vulcan stins ºi înconjurat de grãdini publice. Strada principalã Princes Street desparte oraºul vechi de oraºul nou. Partea nouã a strãzii, adicã partea dreaptã este formatã doar din magazine, birouri ºi clãdiri în stil Georgian ºi Victorian. Partea stângã a strãzii reprezintã intrarea în Grãdinile din Princes Street. Acesta este doar unul din aspectele unice ale oraºului, posibilitatea de a evada într-un minut din vacarmul centrului urbei.
În luna august Edinburgh este scena celui mai faimos festival din Europa, Festivalul de Teatru ºi Film. Populaþia de 600.000 a oraºului creºte cam cu 200.000 din luna august. Evenimentele cele mai populare ale lunii sunt parada militarã – Edinburgh Military Tattoo – la care anul acesta a paricipat ºi regina cu ocazia jubileului de aur ºi concertul de muzicã clasicã sincronizat cu un foc de artificii din castel, concert ce se terminã cu faimoasa cascadã de artificii de pe zidurile castelului Edinburgh.
* *
În drum spre Penicuik – orãºelul de la marginea capitalei Edinburgh – am admirat din nou verdele acela crud pe care îl gãseºti doar în Scoþia ºi Irlanda. Având experienþã cu vremea schimbãtoare din Scoþia ne-am echipat destul de gros. Unii spun cã aici poþi avea parte de toate cele patru anotimpuri în aceeaºi zi. Datoritã faptului cã vremea este foarte schimbãtoare, buletinul meteo nu prezintã nici o garanþie ºi planificarea activitãþilor de vacanþã este foarte dificilã. Anul anterior avusesem parte de patru zile de ploaie continuã ºi în rest vreme decentã însã doar douã zile însorite. Spre mirarea mea cineva acolo sus ne iubeºte întrucât în acest an am avut parte de o singurã zi cu ploaie ºi soare cât cuprinde. Acesta este un lucru foarte rar în Scoþia. De obicei sezonul estival aduce ploi peste ploi.
Zona muntoasã a Scoþiei -The Highlands - se numãrã printre numeroasele locuri pe care le-am vizitat ºi meritã menþionatã în mod deosebit. Am fãcut un tur de o zi prin Highlands ºi am ajuns sã cred cã aceastã zonã se numãrã printre cele mai frumoase locuri din lume. Castele vechi, ruine romantice, lacuri de munte ºi munþi golaºi ºi impresionanþi. Am vizitat mai multe castele printre care Kilchurn situat pe marginea lacului - Loch Awe. Lacurile sunt numeroase dar printre cele mai frumoase se numãrã: Loch Lomond dupã numele cãruia existã ºi un cântec „Bonny banks of Loch lomond”, Loch Ness, reºedinþa celebrului monstru, Loch Fyne, Loch Linnhe. Dar cel mai impresionant loc din Highlands mi s-a pãrut Glencoe. Nu cred cã existã un UK loch mai maiestuos ºi mai trist. Scenã a masacrului din Glencoe, în care clanul Campbell a mãcelãrit efectiv clanul MacDonald. Cele trei surori din Glencoe - The Three sisters of Glencoe - sunt trei piscuri ce privesc spre Loch Leven. Acest lac are în mijloc o insuliþã unde au fost îngropaþi membrii clanului MacDonald.
Un alt loc minunat este North Berwick ºi stânca Bass Rock unde se aflã un far care ghideazã marinarii. Extrema esticã a Scoþiei, plaja din North Berwick are o locaþie unicã fiind cea mai aproape de Bass Rock, stânca imensã cu o formã ciudatã, la câteva mile de þãrm ºi care în soare apare a fi albã. Motivul este cã stânca e o colonie de pãsãri. Cel mai apropiat punct de pe uscat este castelul Tantallon. A fost nevoie sã mergem trei mile pe jos - autobuzul mergea o datã la douã ore - pânã la ruine. Ca multe clãdiri istorice din Scoþia, castelul era în renovare. Priveliºtea din castel este uimitoare. Când te uiþi la stânca Bass Rock nu-þi vine sã crezi cã este realã.
Legat strâns de cele mai importante evenimente din istoria Scoþiei este Stirling, numit cheia spre Highlands. Eroul naþional, William Wallace are aici un monument ridicat în cinstea lui. Povestea din Braveheart prezintã figura acestui erou însã inexact. Bãtãlia de la Stirling, din film, a avut loc de fapt lângã podul din Stirling. William Wallace ºi Robert the Bruce nu s-au întâlnit niciodatã ºi prinþesa Isabelle a Franþei mãritatã cu Edward II al Angliei nu a avut o aventurã cu Wallace, pe care nici mãcar nu-l întâlnise.
Bãtãlia de la Bannockburn a avut loc tot în apropiere de Stirling ºi reprezintã locul unde scoþienii ºi-au câºtigat independenþa.
Deosebit este ºi orãºelul Peebles unde toatã lumea are un cãþel. Acolo am asistat la o nuntã în stil scoþian ºi am admirat jocurile scoþiene. În cadrul acestora au loc mai multe probe printre care un concurs de formaþii de cimpoieri - pipes bands. N-am avut parte niciodatã de aºa ceva. Sã fii înconjurat de nenumãrate formaþii de cimpoieri care îþi cântã la ureche e ceva de neuitat. Printre alte probe, cum ar fi cele de atletism e ºi cea numitã „Toss the caber”, adicã aruncarea unui buºtean înalt cât douã persoane astfel încât sã aterizeze perfect drept în faþa ta, la ora 12 când tu te afli la ora 6.
Cele câteva zile petrecute în Scoþia m-au impresionat ºi am învãþat multe despre aceastã þarã. Când voi ajunge acasã, primul meu obiectiv e sã-i fac pe oameni sã nu mai confunde Anglia cu Scoþia. Pentru scoþieni acest lucru e o mare jignire ºi riºti sã nu-þi mai vorbeascã niciunul dacã afirmi aºa ceva. ªi, sper ca cele prezentate sã-i convingã pe unii cititori sã viziteze Scoþia.

2000
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!