FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
am citit: "Extractii fara anestezie" (Gheorghe Oncioiu)
Text postat de nicolae tudor
Nicolae Tudor: Incizie pe burta comunismului

Nuvela scriitorului Gheorghe Oncioiu, "Extracții fără anestezie", focalizează extazul pentru putere al unei lumi apusă demultișor, despre care se va consuma încă multă cerneală, însă cu foarte puțin conflict/ dramatism, ceea ce îi conferă o valoare mai mult istorică. Autorul inventează personaje și scene de viață pentru a dezvălui practicile accederii la putere, dar crează și cadrul propice cunoașterii lumii în halate albe, cartea devenind, astfel, în plan secund, un abecedar stomatologic.
Scrierea este îndrăznită târzior, după aproape un sfert de veac, probabil fiindcă au trebuit ani să se limpezească trecutul pentru înțelegere. A văzut lumina tiparului când nația românească reîncepe imperios s㠄aștepte chiar și o lovitură de trăsnet, ceva care să-i zguduie pe toți, să-i miște”, după ce a tot "așteptat să se vindece locul” sângerat al revoltei din 1989. Dumnezeu își face datoria zguduind din când în când cu
milă, însă revoluțiile aparțin omului. Dacă manuscrisul era în sertar acum 24 de ani, acesta avea, cu siguranță, un impact semnificativ asupra mentalității elitei proaspăt desprinse din vechiul regim politic.
O axiomă spune că artistul trebuie să coboare din zona perfecțiunii - care blochează creația- și să se desacralizeze, pentru a arăta că s-a desprins de omul cavernelor. Aici nu avem o zonă a perfecțiunii; o demonstrează uniformitatea limbajului personajelor care nu s-au îmbibat cu substanțe de vorbire încât să aibă amprente unice - cum personajele lui Caragiale-, acestea sunt împărțite simplist și discriminant în două cete - proștii cu vorbire apostrofică și “academicii”- și activează pe scena policlinicii, unde autorul dă instrucțiuni de gestică sau trage cortina și ni se adresează profesoral pentru a nu ști „dacă trebuie să râdem sau dimpotrivă”. După ce a făcut îndelung de permanență, ca doctor, pentru a radiografia vremurile, însă fără a avea curajul să se opună năravurilor politice, surprinde comod-descriptiv mediul profesional, miza fiind mai degrabă o recunoaștere a lui „da, așa a fost”.
Capitolele sunt pași pe vârful picioarelor într-un areal aflat într-o armonie grotescă și-n care nu se întâmplă nimic, nimic serios; lehamitea cuprinde rapid cititorul încât te întrebi: de ce face numai atât, îi este și acum frică? Una este să te complaci în jocul sistemului - „să-ți fie moale”-, alta e să suferi în tăcere, dar să te opui cu gândurile, însă ideal este să înfrunți cu toate puterile bestiile care fac răul. Intre a-ți conserva viața personală (acceptand distrugerea vieților semenilor, pe care nu te poti stăpâni să nu le iubești, dacă eștii ființă superioară) și a renunța la ea, prin nefrică de suferință și moarte (așa cum îndeamnă Iisus), se află limitele existenței, de care se apropie cu sete de dreptate și libertate, cu un pas înaintea tuturor, doar liderul, de care poporul român n-a avut încă parte.
Cuvintele sunt deseori punți care despart sau apropie adevărurile individuale. În războiul dintre lumi, cea care rămâne veșnic în urmă este lumea săracilor; ea se agață disperant de partea evoluată și o face cu un limbaj „de neînțeles” pentru mulți, simplificat, dar plin de savoare pentru cei care îl cultivă. Oamenii de jos, reprezentați în nuvelă de femeile de serviciu de la policlinică, au interesul de a ști, nu sunt nemultumiți (ceea ce înseamnă c㠄proștii” acceptă scara de valori a societății), sunt supusi și-i imită pe “cei mari” (exemplul luptei pentru șefie este preluat cu râvnă încât s-a ajuns ca, acolo unde-s doi la un loc, unul să fie șef!) Autorul se joacă, însă, cu aceste personaje și face o plusare literară la cacialma punându-le în situații așa zis umoristice (larg folosite în scheciuri televizate): când vor să fie și ei „diștepți”, se dau în stambă, fără să aibă simțul ridicolului, vorbesc în limbi (rostind cuvinte în engleză, după ureche și de-a-ndoaselea când, se știe, școlile românești predau în școli rusa!), în condițiile în care cei școliți recunosc c㠄nu vorbesc în limbi” - în afară de filfizonul Próptea care mondenizează într-o franceză nerespectuoasă („bonjour monssieur, bonjour madmoiselle”), pe care n-o înțelege. Dar femeile de serviciu surprind prin filozofie! „E unii mai așa, care, de la distanță ți se pare tâmpiți, da’, când te-apropii, te convingi.” Cum ar veni: toți pe care-i bănuiești tâmpiți, tâmpiți sunt. Există chiar o teorie matematică în acest sens: dacă un obiect ți se pare că e un rahat și chiar arată ca un rahat, este foarte probabil să fie un rahat. Iar Julien Green, într-un interviu, dă un verdict foarte aspru oamenilor când, întrebat fiind „dacă ar apărea iar Iisus pe pământ, ce ar face oamenii, s-ar îngrămădi să-i ceară autograf?”, răspunde: ”Da, că oamenii sînt proști!” Totuși, nu putem fi toți tâmpiți, între a fi și a nu fi nu există decât o liniuța subțire de separare, un fleac. Autorul exagerează, așadar, cinic, separând atât de violent clasa de jos de cea de sus migalind limbajul din popor, cu apostroafe, chiar dacă gestul pare nobil - un fel de plombare a cuvintelor pentru a le arăta strălucirea. Toate sufletele au ajuns împreună, pe nesimțite, la degradare, unii mai mult, alții mai puțin, și numai intrând forțat în jocul parșiv al firii omenesti - singura inzestrata cu spirit-, inventat de șefi ( fire care are ca trăsătură definitorie lăcomia fără margini de a avea totul fără muncă și puteri asupra celorlalți încât să ajungi să te bucuri de permanenta fericire de a sta, iar ceilalți să sufere de umilința de a fi slugi), spre deosebire de lumea sălbatică, unde învinge doar cel fioros.
În jocul puterii din societate secretele accederii la funcție devin tradiții tabu. Lupta elitelor începe cu „a pune la punct” pe oricine, apoi ajunșii se protejează între ei - nepunându-se unul pe altul de gardă duminica („duminica omul se odihnește, nu?”)-, iar atunci când e musai să promoveze pe cineva care „migălește, titirește, pigulește” se crează o funcție nouă prin care cel înlăturat devine superior celui promovat. Cântărețu vrea în frunte, Profesorul vrea în frunte, Próptea vrea nu doar în fruntea policlinicii de provincie, țintește postul de ministru. Reușește să fie constant în frunte doar femeia de serviciu care, înainte de a ieși la pensie, sigur are în subordine un ucenic și va ieși victorioasă din câmpul muncii, pe ușa din față. Cei care se ridică sunt doborâți câte unul de forța din umbră. Dacă nu minți și nu intri în joc alături de ei, ești împotriva lor. Ioana o pune la punct pe Mariana, șefa Direcției Sanitare pune la punct șefii de policlinici, Bucureștiul o pune la punct pe ea, iar pe București cine mai știe? Spaima vieții oricui pare a fi „să nu rămâi nimenea”. Cu cât urci pe scările interioare ale policlinicii, urci pe scara socială, însă, imediat cum devii șef, începi să trăiesti cu spaima a ce s-o întâmpla peste câteva ore, zile... ședinte.... Curios este că cei mici chiar cred că avansările pe scara socială sunt pe merit! („pentru a ajunge șef trebuie să muncești în mijlocul colectivului, acesta să te cunoască, să te stimeze, să te aprecieze și, în final, să te susțina” -spun ei-, acela care ajunge șef „muncește mult și este numa și numa suflet”, „iar, dacă va munci și acolo la fel, avansează mai departe”). Și nu că trebuie să-ți turuie gura să nu mai poți fi oprit și „să ai în spate pe cineva, o pilă, dar nu oricare, ci una la un nivel cât mai înalt”! Poți să zici: așa era, (așa și este, de ce nu?), să ne blazăm, cum mulții participanți de la ședintele vremii, fiindcă schimbările ritmice din ierarhie sunt produse de agenții de influență din umbră care ies amical, te pupă sau îți taie elanul, te marginalizează nevăzut. Ei fac primii răul, deoarece n-au fost și nu sunt educați să nu-l facă. În schimb sunt buni profesori când predau prostimii ziceri creștinești. Ca popii.
Avem o lume în care înlocuitorii au luat locul naturalului. Victimele sunt „arse” cu fotografii compromițătoare, despre care nu se știe cum au pus mâna adversarii, dar merg la tăiere cu zâmbetul pe buze, apoi devin uluite în cadere, „se ridică și... gata”! Pentru că viața rațională s-a degradat până la a fi ambivalentă cu animalicia, încât și arta, ca plan de suprapunere cu realul imediat și arhipredictibil, a devenit grotescă, fiindcă ne asumăm grotescul și-l receptăm familiar - pentru a-l recrea identic, fără crispare.
Se percepe ușor o constantă a pacienților: aceștia accesează cabinetele stomatologice până la ultimul dinte, ca și cum ar păși într-o lume salvatoare, similară cu acel loc biblic cu verdeață care ia toată durerea și întristarea și suspinul. Pacienții merg să scoată dinții și nu să-i pună la loc (Mimi asistenta aruncă zilnic găleți cu dinți)- vedem cu ochii liberi că de la un nivel social în jos poporul român este știrb, în masă.
Citeam recent un poem în care poetul exclamă iritat, la o trecere de pietoni, după ce ramarcase mulțimea de oameni: ce de muste! În „extracții fără anesteze” avem mulți țânțari! Întrebând: ”de unde ne pricopsim cu atâția țânțari?” colegul mai tânăr primește de la Profesor un fel de metaforă subtilă ce face trimitere la viața oamenilor: „după ultimele teorii, viața a luat naștere din apă”. Ceea ce sugerează că vietățile prădătoare luptă justificat să supraviețuiască, că victimele și învingătorii din jocurile supraviețuirii sau puterii sunt un dat ce nu poate fi schimbat, iar singura soluție, când nu poți să-i ataci pe cei de sus (și nu poți!), rămâne să te aperi de cei care te atacă, „să te aperi de... muscă”.
Ciudățenii de nuanță se petrec în Policlinică, demne de Hercule Poirot! Astfel, doctorița Cântărețu vede tot timpul prin fanta ușii întredeschise („ochii i se mișcă în diferite direcții urmărind, selectând, memorând”), dar ochi bulbucați, de broască (observați tușa picturală) îi are Mimi asistenta, care nu e securistă! Probabil, uluirea sa continuă a condus în timp la transformarea ochilor. Securiștii sunt oameni normali, joviali, prietenoși, sfătoși... ei nu belesc ochii să vadă, pentru a raporta, au aparate ascunse în locuri știute numai de ei, care fac „clic” la 30 de secunde, sau îți ating pielea, prietenos, cu o substanță (vedeam ieri într-un film) și te urmăresc, apoi, prin satelit, dacă ajungi să intri în vizorul care supraveghează tot ce mișcă esențial pe fața pământului. Din umbră, ei bagă zâzanie și încurajează divergențele, dau sfaturi anacronice, atrag amical atenția... „Cei din umbr㔠cred, probabil, că au ei o filozofie, altfel nu-mi explic - se cred în posesia căii celei drepte și-i aduc pe toți pe ea arzând pe rug sau folosind patul lui Procust. Motive sunt destule, trebuie doar să te legi de unul. Întâi se marginalizează cel capabil (se vor găsi destui care să-l întreacă) dacă nu se împiedică singur. Neexistând filozofic un adevăr universal (sensul vieții este încă sub lupă nedescâlcit de filozofi), se procedează la însușirea acestuia de cel care-l susține cu argumente cât de cât inteligente sau este vehement, dacă nu-l impune, simplu, prin forța fizică sau a puterii cu care este investit. Sensul vieții nu poate fi descoperit decât printr-o preocupare, iar munca pentru supraviețuire, pentru că ocupă tot timpul, a confiscat toate sensurile nelăsând altă cale de a te implini creator decât prin aceasta. Viața, când o lași să-ți devină șef, face o rană permanentă trântind prin esec și îndârjind. Din păcate, oamenii se ascund după cel din fața lor când vine momentul să ia atitudine. Din păcate, covârșitor de mulți credem că după ce cazi, „te ridici, te scuturi și... gata”. E “gata” numai pentru că în jurul nostru aproape toți au pățit la fel. Cineva sau ceva ne tot dă șuturi in c și două puncte, de am ajuns să le dorim cu speranța că sunt „un pas înainte”. Înainte spre ce? Înainte spre unde?
Tot din categoria ciudățeniei este deplângerea doctorilor ca săraci ai sistemului, cu „leafă de sacagiu”, care muncesc prea mult „făcând în fiecare zi și urgențe și programați” („greu al dracului, muncă nu jucărie”, se plânge unul dintre ei; dar altcineva îl contrazice: „unde vezi tu muncă?”) Recent, sora regizorului Sergiu Nicolaescu se lăuda la tv că era măritată cu un doctor și acesta „căștiga 1000 lei/zi ciubuc, când salariul era de 700 lei/lună”. După comunism, se pare că primii beneficiari imorali, în afara politicienilor, sunt doctorii; ei au avut oportunitatea de a ieși din egalitatea socială de care erau legați cu lanțuri ideologice. Se vede cu ochiul liber în ce case stau, cât muncesc, cât primesc în buzunare, șmecheriile pe care le fac cu medicamentele, analizele medicale, cabinetele private ș.a.m.d. „Tv campus” a arătat exact ce spunea mucalitul de la ședință despre cabinetele stomatologice din școli: „în cabinetul ăla toată ziua se stă degeaba!” Adevărul este că nu munca în sine era marea problemă a oamenilor școliți, ci alergăturile, stresul și ordinelor șefilor care umbreau existența prin predominanță. Ce lipsește ca totul să fie bine? Lipsește iubirea de semeni, una simplă de tot, care nici măcar nu costă, dar care răsplătește cu binefacerile neprețuite ale echilibrului interior. Ioana, cea de la munca de jos, o întelege bine și o spune: ”dar dacă, după fiecare urcat și coborât scările, te pupa un bărbat, mai oboseai?” Și știm bine că nu.
Autorul dezvăluie „dedesubturile vieții” „haitei de la policlinic㔠- „poate ne interesează”, vorba lu’ Uluitu! O lume ciudată care se petrece în metrii pătrați ai cabinetului medical personal (când se-ntâlnesc, se întreabă ce mai fac, ca și cum ideile vecinului, de care te despart un perete, ar putea salva de la plictiseală, înrobire, lipsa de sens); o lume despre care crezi că cineva din umbră a sugrumat-o nevăzut și pe doctori i-a în mâmâiți. Evolutia este încremenită la stadiul de uluire. Trecutul este străbătut de un incandescent fir roșu de care se agață disperați cei din urmă și pe care țopăie ghiftuiți cei dintâi. Fărăscăparea învăluie și sugrumă continuu, fără anestezie. Vinovat e cineva dintre noi, desigur, om se numește, și face asta numai pentru că vrea el neapărat „să fie în față”, joc mârșav pentru care-și vinde cu zel conștiința, cum târfele trupul. Oricâte idei nobile ar oferi alternative de paradis lumii, acestea vor fi deturnate subtil din fașă, pentru folosul câtorva. Și n-ar fi că se întâmplă aceasta, exista și posibilitatea greșelii, dar nu facem nimic s-o îndreptăm, dimpotrivă, visăm să fim chemați în “cercul stramt” să trădăm, să furăm, să rănim poate chiar să ucidem vietăți create splendid de Dumnezeu. Așa arată Pământul populat și stăpânit de om, și așa fi-va în veci. Din păcate.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Multumesc nenea Genu pentru politicoasa reprimire si rasfatul cu epigrama. Au trecut niste ani peste noi si constat ca un grup de oameni a devenit o familie in spatiul albastru si se pot identifica printr-un spirit europeic, "implinire" spre care tinde siumilul de mine. Nu pot tine pasul cu dv, probabil tocmai fiindca lumea intreaga din jurul meu nu poate tine pasul cu esenta a ceea ce numim viata - ne desparte un perete care ne obliga la umilinta supravietuirii si ne recompenseaza doar cu bucuria creatiei cu care amar ne perpetuam.  
Postat de catre nicolae tudor la data de 2013-12-08 04:46:23
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Domnule Tudor,
In primul rand bine ati revenit printre noi. In al doilea rand ti sa va spun ca cronica dumneavoastra, scrisa pertinent si la obiect, mi-a trezit interesul pentru cartea lui Gheorghe Oncioiul pe care voi incerca sa o cumpar atunci cand voi vizita Romania. Insa pasajul:
"Ce lipsește ca totul să fie bine? Lipsește iubirea de semeni, una simplă de tot, care nici măcar nu costă, dar care răsplătește cu binefacerile neprețuite ale echilibrului interior."
m-a lovit direct in moalele capului.
Fiindca eu desi dispun de foarte multa iubire, rar reusesc sa-mi gasesc echilibrul interior.
Si iata de ce:

eu la semene, iubire,
pot da, gratis, cat cuprinde,
dar ce lupte, pan' le-a prinde,
spre-a afla o implinire.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2013-12-07 22:41:22
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE