FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Help
Text postat de Emanuel Cristescu
Când după două puncte urmează o enumerare se scrie cu minusculă. Cu excepțiile cunoscute (citat, nume propriu, etc.) În situația unor enumerări introduse prin cifre urmate de paranteze care este recomandarea normativă?

Exemple

A
După modul în care se procură și se tranzacționează banii există:

1) piața permanentă;
2) piața de datorie;
3) piața de titluri de valoare;
4) piața de negociere;
5) piața lichidă;


sau

B
După modul în care se procură și se tranzacționează banii există:

1) Piața permanentă;
2) Piața de datorie;
3) Piața de titluri de valoare;
4) Piața de negociere;
5) Piața lichidă;

Cum interpretați? Cifrele arabe joacă rol de "minusculă" ori trebuie ca minuscula să aparțină primului cuvânt de după "două punct" indiferent de numărul și paranteza care îl preced. Adică vi se pare corect ca în exemplul A ori ca în exemplul B? Ori amândouă sunt corecte?

Însă repet cel mai mult mă interesează norma care impune o astfel de scriere. Am căutat un pic pe internet dar o astfel de situație nu am găsit. Poate știe cineva.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Țara arde și baba se piaptănă. Topicul ăsta îmi amintește de discuțiile bizantinilor despre sexul îngerilor în timp ce Constantinopolul se afla sub asediul musulmanilor.

Iar referitor la întrebarea din topic:

După modul în care se procură și se tranzacționează banii există:

1) băieți deștepți
2) fraieri



 
Postat de catre General Motors la data de 2013-06-01 19:11:45
         
 
  voiam sa adaug despre punerea in evidenta, dar nu e nevoie, sunt detalii mai jos. si despre virgula inainte de "exista".
nu citisem tot, scuze. deja toate raspunsurile corecte aici s-au dat.

plus muuuulte chestii pe deasupra.
deeci, week end(englezism :) placut ! !
 
Postat de catre iulia ralia la data de 2013-06-01 10:32:12
         
 
  :)))))........................
da' ce departe ati ajuns.
(acu', daca incepeti sa ma pomeniti pe mine, nu-i bai, mai trec peste o saptamana)

ps- raspuns pt dl sefu':
cu litera mica, se considera o singura fraza
si punct, in principiu, adik undeva la urma.

 
Postat de catre iulia ralia la data de 2013-06-01 10:21:58
         
 
  "așa cum nu poate trăi limbricul fără enzimele peretelui intestinal, așa nici rădulescu, fără să mă pomenească într-un fel. aerul pe care-l respiră ar fi mult prea viciat fără evocarea mea sanitară!" (Shrek)

o fi, maestre, da' prea multi ani trecura far' sa-ti raspunz iubirii cracanate ce-mi purtasi, si iubirea, totusi, se cere impartasita.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 15:07:14
         
 
  o fi, Ioane, în sens larg.în particoler, io scriu, așa din plăcere, dacă cineva mă citește tot așa e bine, dacă nu, tot bine a fi...altfel, îmi pun întrebarea ce naiba mai caut aici, cînd plăcerea este, clar ca praporul de miel în bătaia lunii, mai mult, dacă nu exclusiv, pt flecăreli lipsite de iluzia, barem a plăcerii.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-05-31 14:51:00
         
 
  așa cum nu poate trăi limbricul fără enzimele peretelui intestinal, așa nici rădulescu, fără să mă pomenească într-un fel. aerul pe care-l respiră ar fi mult prea viciat fără evocarea mea sanitară!

 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-05-31 14:38:13
         
 
  M-ati citit, domnule Cristescu, in dunga, ca de obicei! Nu va suparati, am fost destul de clar, asa cum spune si adrian mihai: dupa doua puncte urmeaza o enumerare, elementele se separa, iar daca e nevoie ca elementele enumerarii sa fie scrise cu majuscule, ele trebuie scrise asa. Pe de alta parte, cazul particular in care elementele sunt asezate unele sub altele, din motive mnemotehnice, repet, nu este de natura a schimba in vreun fel, regula. Numerotarea acestor elemente are tot virtuti mnemotehnice. Nu cred ca ar trebui reglementat in vreun fel modul in care sunt insirate elementele enumerate daca sunt scrise cu liniuta la capat de RAND SAU NUMEROTATE SI URMATE DE PARANTEZA INCHISA. ACESTEA REPREZINTA MOFTURI DE TEHNOREDACTARE, DE ARANJARE A TEXTULUI IN ALTE SCOPURI DECAT CEL LITERAR. SUNT ASPECTE CARE TIN DE IMPACTUL VIZUAL. Simpla insiruire a elementelor pe acelasi rand cu restul textului nu este atat de vizibila. Atat. Exemplul din cartea ACADEMIEI ESTE TOT UNU7L CARE TINE DE TEHNICA. De bun simt ar fi ca indiferent cum sunt insiruite sau evidentiate elementele, ele sa fie scrise cu minuscule daca sunt substantive comune si cu litera mare daca sunt nume proprii, denumiri de institutii etcaetera, nu insist. Cam asta.  
Postat de catre sters sters la data de 2013-05-31 13:50:39
         
 
  si acum, ca problema majusculelor dupa doua puncte a fost, in sfarsit, lasata-n coada de peste, ne putem intoarce linistiti la chestiuni marunte, cum ar fi antologia europeea si autostrada bechtel.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 12:58:49
         
 
  se scrie cu litera mare dupa doua puncte, atunci cand urmeaza citate, dialog, sau enumerari de subst proprii. in rest, se scrie cu minuscula, sau, pentru a evita orice urma de indoiala, nu se mai scrie nimic.

CONTRAEXEMPLUL 1

Mama soacra m-a trims la piata, cu urmatoarea lista:
1. LeustEan.
2. CarTofi.
3. Spanak.

CONTRAEXEMPLUL 2

Peia a zis: "da’ s-o mai dăm dracului și de literatură, gheorghe!"

CONTRAEXEMPLUL 3

Gheorghe: - rezon, maestre!


in concluzie, domnule Cristescu, scrieti, desigur, cum vreti, important e sa nu recunoasteti nimic.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 12:47:08
         
 
  da’ s-o mai dăm dracului și de literatură, gheorghe!
ce atîta literatură? că de mii de ani se face, și care-i schepsisul? defulare pentru scribaci și hrană luxuriantă pentru ăi cu prea mult timp liber. între fițoșii și fițoasele de bulivar, cu vocabularul lor abundent și blăblăit, și aranjorii de vorbe, cică, stilate, nu-i decît o diferență argotică. Unde-i adevărul pe acre tot se screme să-l reveleze prințesa cuvintelor? ce-a rezolvat literatura? nimic, niciodată. a generat fel și fel de papagali, care mai de care mai gureși și mai pedanți, cu pretenția idioată că vorbele festonează și inventează realitatea. pretenție cretin㠖 realitatea nu are nimic de-a face cu miliardele de cuvinte false, în toate limbile posibile. căci lumea tot desprinsă de circumstanțe e și tot strîmbă și cu poftă de palavre. literatură fac și bețivii-n taverne și țațele la marginea șanțului. da' ce literatură! să tot asculți și să te minunezi!
esențială este marea interogație existențială: ce dracu suntem, de ce am apărut pe pămîntul ăsta și la ce folosim? vînzoleala asta fără sfîrșit nu merită nici cel mai mic efort retoric. words, words, words!... a spus-o unu', înaintea noastră, furînd de la alții dinaintea lui – și ăsta tot un papagal, pentru care au făcură demoazelele culturnice pasiune, mai ceva ca tante Tanța, vizavi de telenovelele braziliene.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-05-31 11:58:42
         
 
  preocupare asiduă în a găsi pureci în brînză, a deturna atenția(puțină cît este ea, în pofida raintingului năucitor și a elor trei useri anonimi care accesează, tout a l'heure, europeea din insulele Seychelles, Pîncota și Michigan)de la profilul literar.bagă, domnule încă o dată forumul pt sclifoseli gramaticale și discuții despre oile lui Becali și lasă pagina firav literară să respire, că de aia e cenaclu literar virtual...tu'i literatura ei de treabă!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-05-31 11:05:13
         
 
  Sigur, domnule Kosta, ne aduceți în stilistică. Însă, după cum se știe, stilistica ține de subiectivitate. Ori întrebarea mea viza o problemă de natură gramaticală. Iar gramatica spune: după două puncte, minuscule. Dar nu spune ce faci când "enumerarea" are numerotații. Adică după "două puncte" urmează cifre și semne de punctuație. Nu spune dar (poate involuntar, vorba lui a. mihai) dă un exemplu. Exemplu în care, după cifre, cei care au elaborat volumul Academiei, folosesc majuscule. Sau, vorba distinsului nostru coleg Ștefănescu, nu-i nicio contradicție între a scrie cu minuscule ori majuscule!  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2013-05-31 09:57:41
         
 
  indiferent de asezarea în pagină (la rând, ca la moară, ori apăsând ENTER și încălecând rândurile), propoziția, bat-o vina, rămâne -ce să vezi?- tot propoziție!

pe asta mă bazez când susțin (deși, poate, greșesc, însă așa simt!) că virgula e obligatorie în cadrul enumerării...
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2013-05-31 09:49:34
         
 
  As zice ca mai degraba este o problema de tehnoredactare decat una de gramatica. Evident, enumerarea poate fi facuta si cu liniuta de la capatul randului, tot in scop de sistematizare a cunostintelor, ca sa zic asa. Puteti, desigur, sa nu fiti de acord, in fond, e libertate, fiecare scrie cu cati de "i" vrea muschii lui.  
Postat de catre sters sters la data de 2013-05-31 09:48:53
         
 
  Preocuparea dvs pentru acest caz de pur textualism este excesiv formalista. Dupa doua puncte, elementele enumerate trebuie separate prin ceva si n-are rost litera mare, decat daca enumerarea cuprinde elemente care ar cere imperios litera mare. Pe de alta parte, in lucrari care se doresc a fi vizual-intuitive, asezarea elementelor enumerate unele sub altele, ca in cazurile relatate, poate avea un impact pozitiv asupra memorarii. Dupa cum se stie, occhiul percepe cel mai rapid informatia. O asezare aerata, spatiata, poate facilita "fotografierea" elementelor enumerate ajutand la retinerea lor. Chestie de impact vizual si nimic altceva. gramatica este clara in aceasta privinta. numerotarea elementelor insirate, scrierea lor cu litera mare, chiar daca nu este cazul, creste impactul vizual. Atat.  
Postat de catre sters sters la data de 2013-05-31 09:45:44
         
 
  Adică, "mari" "mici" sunt sinonime! Și eu care credeam că sunt ...antonime.  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2013-05-31 09:44:10
         
 
  "nu e nicio contradictie cu ce zice academia"

Păi Academia zice: "litere mari" după cifra enumerativă (a și folosit procedura. a. mihai zice că au folosit-o fără să fi avut habar!) iar "persoana" "mici". În regulă. Nu sunt în contradicție! Cum de nu mi-oi fi dat seama!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2013-05-31 09:42:30
         
 
  adrian mihai, arata ca dracu, daca nu le asezi unele sub altele, fireste. si mai ales, daca nu apesi space dupa fiecare semn de punctuatie, inclusiv dupa paranteze...  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 09:33:42
         
 
  gheorghe, fireste ca nu e un text literar, e un promo, asa ca imi datorezi o bere...  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 09:32:01
         
 
  nu e nicio contradictie cu ce zice academia  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 09:31:20
         
 
  am stat, radu!

însă așa, așezat în banca mea, expertizorule, ia explică așa, cu cuvintele tale, cam cum arata ceea ce vezi mai jos:

"După modul în care se procură și se tranzacționează banii, există: 1)piața permanentă 2)piața de datorie 3)piața de titluri de valoare
4)piața de negociere 5) piața lichidă"


dacă nu știi, îți spun eu: exact ca dracu'!
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2013-05-31 09:29:20
         
 
  Prin urmare, volumul Academiei este greșit?  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2013-05-31 09:26:18
         
 
  dle Cristescu, problema nu este una literară(textul în sine firește că nu e literar)ci de bun simț:atacarea userilor care lasă comentarii favorabile sub textele mele este clar un gest care merită relevat!(că de sancționat atacul la persoană, e clar nu aveți nicio intenție)  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-05-31 09:19:47
         
 
  adrian mihai, ok, poti sa stai jos.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 09:18:57
         
 
  toate variantele dvs sunt gresite, am vb, fiind vorba de aceeasi propozitie, majusculele nu se justifica, iar punctul si virgula, la fel, nu se justifica, atata vreme cat separararea o face cifra de indexare. daca in enumerare intervin nume proprii, doar atunci se foloseste majuscula.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 09:18:38
         
 
  Eu înclin să le dau dreptate celor care au elaborat volumul. Nu puteau să descrie utilizarea semnului "două puncte" într-un asemenea volum și ei să-l descrie "cum le-a venit la gură". De altfel, modul în care au utilizat, practic, introducerea enumerării are coerență. Cifra arabă "joacă" rol de minusculă. În plus în exemplele mele este urmată de o paranteză sau de un punct, cu excepția ultimului exemplu pe care, deși nu este greșit, este imprecis. Acela cu "a Piața permanentă; [...]

Domnule Recheșan, promiteați să ignorați producțiile distinsului coleg. Ori vă este teamă că nu ne ajunge...internetul!

Așa, mutatis mutandis, întrebarea domniei voastre își avea locul aici?
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2013-05-31 09:03:36
         
 
  EXPERTÍZĂ, expertize, s. f. 1. Cercetare cu caracter tehnic făcută de un expert, la cererea unui organ de jurisdicție sau de urmărire penală ori a părților, asupra unei situații, probleme etc. a cărei lămurire interesează soluționarea cauzei. ♦ (Concr.) Raport întocmit de un expert asupra cercetărilor făcute. 2. (Med.; în sintagma) Expertiză medicală = a) stabilire, în urma unui examen medical, a capacității de muncă a unui bolnav sau a unui om sănătos în condițiile solicitărilor fizice și psihice din diferite profesiuni; b) consultație sau autopsie efectuată de medicul legist în cazuri de rănire, accident, viol, otrăvire, omor etc. – Din fr. expertise.  
Postat de catre adrian mihai la data de 2013-05-31 08:54:28
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  mie, domnule cristescu, intuiția îmi spune că oamenii nici măcar nu și-au pus problema acolo, la pag 499, dacă se scrie sau nu cu litere capitale. părerea mea e că au scris cum le-a venit la gură...

înclin să cred că se scrie cu literă mică, deoarece, până la urmă, ne aflăm în interiorul unei propoziții. iar aici sunt de aceeași părere cu radu.

însă mă despart de ceea ce crede el cu privire la absența semnelor "," sau ";". până la urmă e o enumerare și, cum-necum, trebuie făcută separarea între termenii șirului (ce-ar fi însemnat să nu fi scris rândurile unul sub altul, ci în continuare?).

aștept cu interes și părerea avizată a acelui "cineva cu expertiză în domeniu".

ori cu experiență, radu? :)

 
Postat de catre adrian mihai la data de 2013-05-31 08:50:45
         
 
  este acesta un subiect demn de prima pagină a atelierului literar europeea? dar acesta
http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=45090
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-05-31 08:46:48
         
 
  1966!  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2013-05-31 08:36:56
         
 
  Erată

"vol. al II-lea și la pg. 499." se va citi "vol. al II-lea pg. 499."
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2013-05-31 08:36:34
         
 
  Am luat "Gramatica limbii române" Ed. Academiei, București 19966, vol al II-lea și la pg. 499. Nu este explicit formulată o prevedere normativă! Însă o astfel de normă rezultă din însuși modul de expunere al semnului "două puncte"

[...]
Două puncte apar:
1. În urma cuvântului de declarație [...]
2. Când urmează o enumerare, [...]
3. În propoziții nominale [...]

Prin urmare, se poate deduce, cifrele arabe joacă rol de minusculă. ca în enumerarea:

a) Piața permanentă;
b) Piața de datorie;
c) Piața de titluri de valoare;
d) Piața de negociere;
e) Piața lichidă;

sau:
a. Piața permanentă;
b. Piața de datorie;
c. Piața de titluri de valoare;
d. Piața de negociere;
e. Piața lichidă;

sau:
a Piața permanentă;
b Piața de datorie;
c Piața de titluri de valoare;
d Piața de negociere;
e Piața lichidă;
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2013-05-31 08:33:25
         
 
  am să chestionez azi pe cineva cu expertiză în domeniu, și am să revin.
oricum, impresia mea e că se scrie fără majusculă și fără punct și virgulă, ca mai jos:

După modul în care se procură și se tranzacționează banii, există:

1) piața permanentă
2) piața de datorie
3) piața de titluri de valoare
4) piața de negociere
5) piața lichidă

virgula înainte de "banii" e obligatorie.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-05-31 06:33:55
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE