FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Exercițiu de lectură
Text postat de Elena Stefan
nu mă iubi

Poem de Silvia Van

Nelalocul lui este malul acesta de rau pe care cresc
Fara stire urzici si petunii de-a valma. Pandesc
In firide imbacsite de intuneric soparle cu gura de aur
Mirosind a otravuri florale. Bifurcata limba coseste
Bobocii de nufar cand scancesc dupa lapte,
Cand se-mpiedica in labute, cand dorm cu luna in crestet
Nelalocul lui e si malul de la soare-rasare
Dantelat de cicloane sangerand din palme rasucite la spate
Viata, viata, clipocesc valuri izbind cu genunchii in zid
Viata, nelalocul ei, infasurata ca delfinii in plase
Carpite artistic de pescari priceputi.

Sa nu ma iubesti, sa nu ma iubesti, sa nu ma iubesti

Nelalocul lui e proiectul de arca plutind intre coasta mea stanga
Si coasta ta dreapta fracturate asimetric pe linii de fuga
Nu se mai poarta de fel secrete cu botul patrat, netraduse in iubiri
De circulatie internationala. Nelalocul tau esti tu zeu
Al verilor diafane, in alt vis, de alta culoare, cad ploile tale,
Aducatoare de infloriri efemere. Doar eu,
Eu sunt unde mi-e locul, aici, in pleoapa ingreunata a vremii
Ghemuita, cu picioarele goale, cu tampla incrustata-n grilaj
Pe scara aceasta invinsa


Exercitiu de lectura, (Repostare) Elena Ștefan

“Nelalocul” între realitate și metafizică

Imposibila iubire dintre Riga Crypto si lapona Enigel poate fi definită ca un „nelaloc” Încercând acesta „cheie” de lectura putem desluși titlul acestui frumos poem ca pe un strigăt disperat si exasperat în care salvarea existențială a antinomiilor nu poate fi realizată decât printr-un non-acțional volitiv. Orice încercare, contrară, este sortită catastroficului. Sa ne reamintim cum gândul –acționalul deci- l-a distrus pe imprudentul rege, care, daca ar fi „citit” textul de mai sus, si-ar fi văzut „locul” si nu s-ar fi dedat „nelalocului”
„Cã-i greu mult soare sã îndure
Ciupearcã crudã de pãdure,
Cã sufletul nu e fântânã
Decât la om, fiarã bãtrânã,
Iar la fãpturã mai firavã
Pahar e gândul cu otravã”
In acest poem „nelalocul”, o categorema poetica extrasă din exprimarea obișnuită, se „încarcă”, în context, cu valențe mergând pană la a genera un adevărat sistem filosofic existențial, evident păstrând anumite proporții. „Nelalocul lui” începe apoftegmatic autoarea, este chiar o realitate ca „malul acesta de rău” care poate fi înțeles ca o linie, chiar fractală, de separație, o graniță între două lumi mai mult sau mai puțin diferite însă cu nivele de compatibilitate antinomice. Spunem aceasta deoarece „urzicile” si „petuniile” par sa ne sugereze antinomicul dintr-o lume si care, teoretic, pot fi găsite și în cealaltă lume. Si odată ce am zis „lume” am zis spiritualitate iar de aici la metafizica nu mai este decât pasul autoreferențial al fiecărui lector. Ni se face, iată, deci o frumoasa trimitere poetica într-un spațiu existențial general în care „nelalocul” reiterat capătă multiple „definiții” poetice generalizante. Astfel „malul acesta de rău” mai poate fi „definit” prin „firidele îmbâcsite de întuneric” și în care „pândesc „șopârle cu gura de aur”, și care miros a „otrăvuri florale”. Tot ca „nelaloc” adică nefiresc este definit și „malul de la soare răsare” precum și viata însăși pe care , în concepția sa poetica, autoarea o definește ca fiind „înfasurată ca delfinii in plase / Cârpite artistic de pescari pricepuți” Cam acesta ar fi „mediul” ori spațiul poetic în care „evolueaz㔠„personajele”. Un fel de decor antinomic. Si, în acest mediu, brusc și în forță, așa precum un corn englezesc se dezlănțuie într-o partitură făcând să nu se mai audă celelalte instrumente, apare strigatul reiterat „Nu mă iubi!” Un fel de salvator „Sesam închide-te” ori poate dilematic precum celebrul „a fi sau a nu fi”. Pentru că in partea a doua a poemului autoarea ne adduce, în particular, în, i-am putea zice, „studiul de caz” în care gândul, acționalul descris ca „un proiect de arca” salvatoare pentru gând distructiva pana la „catastrofic, după cum observam mai sus, pentru sugeratele „personaje antinomice”, in care, după cum spuneam, gândul devine „nelaloc” chiar daca unul dintre „personajele” antinomice, este perceput ca „zeu / Al verilor diafane, în alt vis, de alta culoare” și în care „cad ploile tale, / Aducătoare de înfloriri efemere.”
Dramatismul poemului este indus de existenta celuilalt personaj antinomic „in pleoapa îngreunată a vremii” unde, crede autoarea, „ mi-e locul” așadar „nelalocul” ca acțional se înțelege a fi abandonat ori abandonabil in numele salvării „sistemului existențial” de la inevitabila catastrofă in situația manifestării volitivului. Astfel prin sacrificiu personal ca rod al lucidității –„nu mă iubi” este un strigat disperat dar lucid – antinomicul poate exista. Si odată cu el toata frumusețea inefabila a intagibilului antinomic, dezirabil ca tangibil care însă ar deveni astfel distructiv prin consecințe.
Un frumos poem filosofic.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  onorabila doamna, eu pastrez cu sfintenie exegezele dvs, chiar daca am sters textul

iata acum, pe fuga, una mai recenta:

"Nici nu mă așteptam. Doar sunt urșii domniei voastre. Care s-au cărat, este adevărat, dar tot vă aparțin. S-or fi dus la hibernare cu poem cu tot! Ori vor fi simțit miros de...critică literar! Sau,probabil, zoologia salvează poezia! Ori alter egoul domniei voastre, venit pe lume cu o generație înainte de a vă naște a făcut un racourci invocând "se-nserase
binișor cînd m-am născut eu
și urșii dădeau tîrcoale" ambiguizând prezența urșilor din actul I cu a celor din ultimul act. Ori la această naștere ursitoarele vor fi fost venit deghizate?

Când scriu aceste însemnări văd pe National Geografic cum un lup urmărește o turmă de capre și, nereușind să prindă niciuna, după o cursă nebună, bea apă dintr-un lac. Însă văd că nu se lasă și goana continuă. Iar n-a reușit. Acum chiar a intrat într-o băltoacă. Se ridică și o ia de la capăt. Probabil, așa și lectorul în cutarea haloului poetic. Așa a fost acum!

Homo Ludens
Postat de catre Elena Stefan la data de 2013-01-06 18:22:58 "
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-01-24 07:54:34
         
 
  Am scris sute de comentarii asupra unor poeme bune și foarte bune (horrible dictu et auditu! în armată se folosea până la saturație expresia "rezultate bune și foarte bune") postate aici. Din păcate, pe toate ori marea majoritate, le-am postat în subsolul textelor respective. Dezastrul Cârlea și ștergerea unor texte de către membrii care au plecat sau care pur și simplu și le-au șters, au făcut ca multe să se piardă. De aceea voi încerca recuperarea a acelor care mai pot fi recuperate și le voi posta încet, încet, aici. Mulțumesc de înțelegere.  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2013-01-24 02:30:07
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE