FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Oameni sau cetățeni?!
Text postat de Marian Tudorel Lazar


Tocmai ascultam la știri jurământul președintelui Putin, cu ocazia investiturii sale, când auzul mi-a fost izbit de o exprimare cel puțin curioasă: "Jur să apăr drepturile oamenilor și cetățenilor". Adică acolo, în federația rusă, oamenii sunt una, cetățenii sunt alta. Cu alte cuvinte, cetățenii nu sunt oameni și oamenii obișnuiți nu sunt cetățeni. Acum, în timp ce scriu, meditând la această expresie, realizez că, întradevăr, în toate țările foste comuniste, "cetățenii" au fost considerați un soi de supraoameni având, în consecință, și supradrepturi. Însă lucrul acesta nu este pentru niciunul dintre noi o noutate, cu excepția celor care nu au apucat să fie pionieri și șoimi ai patriei.
Pe mine mă înteresează însă în mod special o singură propoziție, care îmi răsună cu obstinație în urechea internă, "cetățenii nu sunt oameni"! Sunt... nu sunt... sunt... nu sunt... ? Zău că nu știu ce să răspund. Și, în condițiile în care stânga europeană a săltat iarăși capul cu semeție (vezi Franța, Germania și, de ce nu, în consecință, România) chiar am nevoie de un răspuns clar și precis. Și asta cât mai curand!
Deci, dragi intelectuali, cine dintre voi îmi poate răspunde la această întrebare?
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  ps scrie și tu Fedrația Rusă cu majuscule că nu e vorba de iahnie de fasole cu cîrnați! :)  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2012-05-08 17:55:56
         
 
  Tudorele, las-o moartă cu analizele, se vede de la o poștă că nu le ai...nici n-ai cum, fără aparat, informații și experineță în domeniu decît să scoți chestii gen bîrfă de tip autohto, în care argumentul suprem este:"bă știu io că-i așa, vă spun drept!"
hai, treci la altă etapă creatoare, ouătoare, literară...
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2012-05-08 17:54:50
         
 
  Da, Gheorghe dragă, pentru a ne da seama ce anume a vrut să spună domnia sa, domnul președinte al Federației Ruse, prin exprimarea "oameni și cetățeni, exprimare pe care doar un inconștient sau un naiv o poate considera o simplă scăpare, ținând cont de cine vorbim și despre ce țară este vorba, trebuie să ne ducem la etimologie, dar să nu ne oprim doar acolo. Să ținem cont de semnificația actuală și banală, de sensul direct al acestui cuvânt, anume cel juridic, de persoană care are cetățenia unui anumit stat. Am urmărit, tot azi, și jurământul d-lui Ponta. Ei bine, dumnealui s-a adresat, în mod clar, doar cetățenilor români și numai lor a jurat să le apere drepturile. Ori, dacă domnul Putin jură să apere drepturilor și altor persoane decât cetățenii Federației Ruse, cine ar putea fi acești oameni decât eu, tu, chinezii, vietnamezii, etc, etc, etc ori poate chiar și americanii indiferent de faptul că au sau nu au simpatii comuniste!
Da, pare un simplu cuvânt aruncat aiurea, dar mie îmi spune un singur lucru, clar și răspicat: Putin vrea să apere și drepturile altor cetățeni decât cei ai propriei țări. Cine ar putea fi aceștia? Vă las pe voi să ghiciți. Oricum ar fi, mă uit la vecinul de la răsărit și mă tot întreb: să fie o fantomă, să fie un zombi sau doar un rănit ce tocmai a ieșit din spital cu gânduri de răzbunare? Necrezând în fantome și zombi, cu atât mai puțin răzbunătoare, mai rămâne doar ultima variantă. Și mai rămâne de văzut cât de rău a fost rănit acest rănit și cât de bine s-a întremat. Ce spuneți voi, că stânga a câștigat alegerile în Franța, că stânga le-a câștigat în Germania, că stânga a triumfat și la noi? Nu, nicidecum, Putin a triumfat peste tot! De-asta jură să apere, pe lângă drepturile propriilor cetățeni, care l-au ales ori suntem obligați să presupunem că l-au ales, și drepturile altor oameni. Ce înțeleg, în acest caz, președinții ruși prin alți "oameni"? De la Lenin încoace au înțeles un singur lucru, toată lumea, și mă îndoiesc că au mai învățat și alt sens de atunci.
 
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2012-05-08 12:47:10
         
 
  Cred că înainte de analiza semantică trebuie pricepută etimologia cuvîntului. "Citoyen" pare să provină din "cité", cetate, oraș, adică membru al unei comunități distincte. În vîltoarea revoluției franceze, termenul e preluat cu semnificație de ins care-și solicită drepturile și libertățile universale, de unde și versul din Marseilleza, "aux armes citoyen". Iacobinii, radicali din fire i-au dat conotații politice, cum ar veni numai cei care aveau urechea trează și conștiința drepturilor lor se-nscriau în categorie, restul erau fie oameni de rînd, pleava care aplauda fie că pica în coșul ghilotinei țeasta lui Capulet, fie că se zgîia la descăpățînarea lui Robespierre. În Românica, n-avem cetățeni dintr-ăștia decît juma de secol mai tîrziu, "căuzașii", Frăția pașoptiștilor, iar în imnurile naționale, fie îngînam pastișe după cîntările sovietice, fie eram pui de lei. Deci, iacobini și citoyeni lipsă, o avem în schimb Iacob Ritzi, iară ghilotina nu funcționează neam deși într-un puseu populist și vag radical de sorginte iacobină, Marinelu' promitea, în buna tradiție autohtonă, țepe în piață. Păcat, s-ar fi găsit f'un băiat deștept să cîștige licitația pentru ghilotine, deși probabil ar fi fost atît de eficiente încît n-ar fi tăiat nicio surcea, darmite multiplele capete ale balaurului corupției.
În comunism, termenul pică în banal, ba are conotații plebene, cetățenii fiind masa fraierilor care tremura de frig în beznă cu mațele chiorîind în timp ce oamenii, oamenii partidului, yesmani sau burghezi roșii se-agățau de privilegii, păsîndu-le de civism, cetățenie și drepturile cetățenești cît mîrtanului de șoarecii înfulecați. Situația a rămas cam tot pe-acolo, "feudallizarea" SCDP împărțind nația în oamenii lor și noi, ăștialalți "cetățenii" care de multe ori nu bunghim cum să ne exercităm drepturile ale de cetățean, garantate totuși de constituție. Or fi cetățeni, parlamentarii, guvernanții, îmbuibații, patronii multinaționalelor, birocrații din administrație? Pe ici pe colo, prin punctele neesențiale. Acu nu știu ce vrut-a a delimita "țarul" tuturor rușilor, poate o fi pe dos, lyudi o fi mojicimea de toate soiurile, iară "grazhdanin" numai fidelii săi susținători.
Oricum, întrebarea e atît de puerilă, încît nu știu ce răspuns așteptai, fie că ești sfios cetățean fie "un om între oameni"!(ghicește numele autorului romanului omonim, care tratează taman perioada Frăției!?)
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2012-05-08 11:26:59
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE