FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
MAHMURII 2. În derivă
Text postat de Mihai Cepeha
2. ÎN DERIVĂ

Pentru Marcu noaptea pare înghețată în timp. Ațipește și se trezește aiurea. Deșteptătorul își face datoria și îl scapă de chin.
Soția încă doarme, dânsa pleacă mai târziu și trebuie să-i lase ceasul pregătit.
Se ridică din pat și se pregătește de plecare. De mâncat, nici gând. De ani de zile pleca fără o cafea măcar. Greu de crezut, dar stomacul gol nu-l deranja niciodată, nici măcar atunci când întârzia la ședințe până seara târziu.
Pleacă.
În autogară, ca de obicei, agitație mare. Călători și navetiști de toate felurile și de toate vârstele așteaptă câte un autobuz proaspăt vopsit, dar tot hodorogit, care să-i ducă undeva. Când o rablă sosește, o parte a norodului se bulucește spre ușile pe care șoferul nu se grăbește să le deschidă, are întotdeauna ceva de făcut înainte.
Vine și “convenția” lui Marcu. Fără tragere de inimă execută și el aceiași mișcare. Prinde un loc lângă geam, unde, prefăcându-se interesat de peisaj, speră să fie lăsat în pace.
Speranță irealizabilă.
De pe bancheta din spate aude o voce cunoscută:
- Auzi, sefu’ îmi faci un hatâr pe ziua de azi? Sunt cam amorțit! Două zile și jumătate am… știi matale ce… de bucurie! Da’ și... dacă nu mă lași la bază, tot aia e, nu-s bun de nimic! Sus, pe dâmb o să amețesc!
"Altul ca mine, gândește șefu’, da’ mai rău".
Îi răspunde:
- S-a făcut, Nelule! Rămâi la bază, la șaibă, dar mâine urci sus și tragi tare să recuperezi.
- Os, sefu’! Ca lumea! Știam eu că nu mă lași! Vezi, mă’!? se bucură Nelu ghiontindu-și vecinul de scaun, zi-i și tu!
Celălalt zâmbește:
- Eu mă învârt oricum prin zonă, mă’! Ai uitat că eu n-am treabă pe coclauri? Alții vin la mine cu nevoi..
Râd mai mulți, dar într-un fel câinesc. Sunt destui asemenea lui Nelu. Numai jucătorii de șai’șase, ce ocupă veșnic și fără drept de apel perechile de scaune față în față, au atenția altfel distribuită și nu prea bagă de seamă la cei din jur. La un loc, toată mașina-i o adunătură pestriță, neortodoxă și cu un limbaj pe măsură. Trăind și muncind împreună la “ocna” galeriilor de mină, și-au format involuntar un comportament mai mult sau mai puțin asemănător. Unii, care au încercat să se opună, au fost nevoiți să renunțe repede, pentru a nu devni batjocura celorlalți.
O nouă încercare de dialog vine tot din spate:
- Marcule, ce zici, mergem la mare în vacanța asta forțată?
- Mergem! Ce altceva să facem? Adunăm scoici, facem mărgele… și le vindem la tarabă...
- Chiar! Și cu banii câștigați ne destrăbălăm la munte!
- Asta nu merge, bă, Tudore, suntem la munte! Putem sări peste faza cu marea și facem bani aici. Eu culeg ciuperci și tu le vinzi la italieni sau le faci direct pizza…
- Ai dreptate, așa facem!
Mașina oprește în fața unor clădiri afumate de timp și care, pentru toți, reprezentau “baza”, adică sediul. Câțiva bărbați coboară fără grabă. Cei mai mulți, însă, rămân în așteptare, dar nu prea mult. O parte din cei coborâți se întorc și mașina își continuă traseul.
Printre cei rămași la bază, Marcu. Are de văzut niște hârtii cu sarcinile pentru zilele rămase. Pierde cu ele niște ceasuri. Șefii cei mari nu-s. Iese în curte. Trebuie să ajungă la galerie, la punctul de lucru și nu știe cu ce. Mașinile de teren nu se văd. Probabil sunt cu ștabii. Nu-i rămâne decât să foloseasŹcă șenileta, o vechitură de pe vremea rușilor, pe care cineva uitase că trebuie casată. Numai să nu întâlnească vreun polițist pe cei câțiva kilometri de asfalt.
Strigă spre ateliere după tractorist și omul apare din întunericul halei. Are aceleași temeri:
- Ce facem pe drumul mare, șefu’?
- Mergi pe margine și speră.
Pornesc. Vechea mașinărie tăvălită atâția zeci de ani stârnește și acum curiozitatea și mirarea celor din trafic. Chiar și Marcu se întreabă de unde mai face mecanicul rost de piese de schimb.
În sfârșit, ies de pe asfalt și o cotesc la deal pe un drum de pădure. După alți câțiva kilometri tractoristul întreabă:
- Ce facem, șefu’, ținem drumul forestier sau o scurtăm la stânga, pe pârâu în sus?
- Ar fi bine să scurtăm, dar crezi că rezistâ rabla asta? Să nu se desfacă în bucăți pe șleaurile astea.
- Nici o grijă. Lucrurile vechi sunt mai solide decât cele noi. Fiți atent!
Cotește la stânga și, cu motorul duduind, droaga urcă voiŹnicește pe grohotiș în sus. Nu durează mult și ies iar la drumul forestier. Imediat în față le apare o haldă de steril și o rampă de încărcare a minereului. Odată motorul oprit, își fac vânt jos și se dezmorțesc, scuturându-și picioarele. Marcu se pregătește să-și continue drumul, când, celălalt, scoțând o găleată, îi zice:
- Eu aș aștepta aici, trebuie să bag apă la căruță.
Șefu’ dă din cap în semn de aprobare și pornește spre rampă. Sus, pe haldă, găsește doi flăcăi jucând cărți și un al treilea mesteŹcând cu nădejde dintr-un pachet cu mâncare ținut pe genunchi.
Apropiindu-se, Marcu le face socoteala:
- Salut băieți! Văd că ați terminat treaba!
Fără a se opri din mâncat, unul dintre ei răspunde:
- Glumești, șefu'! Am făcut noi ce-am făcut, dar a trebuit să ne oprim.
Cercetând cu ochii în jur, sefu’ întreabă:
- De ce?
- A venit silvicul și ne-a spus că, dacă mai împingem halda câțiva metri, ajunge în plantație și-o să avem necazuri. A mai spus că și așa am depășit marcajele făcute de ei.
- Și voi ce-ați zis?
- Am zis: “Lasă, nene, că oricum scapi de noi în câteva zile”. Da', el de colo: "Atunci de ce vă mai omorâți cu firea?"
- M-am lămurit! Dar cei din galerie ce fac?
- Habar n-am! Dimineață spuneau că or să bage forajul pe orizonŹtală, că în jos n-au găsit nimica. Nu știu de ce-și mai bat capul...
- Las’ că-i bine ce fac. Geologul e cu ei?
- Da. Și topograful.
- În regulă! Acuma, că tot stați degeaba, băgați lama și împingeți ce-a mai rămas până în buza haldei, da’ fără să da-ți peste margine, la vale. Faceți un dig. Până vine mașina după voi, numa’ bine terminați.
Cei trei își adună lucrurile și pornesc către utilaje. Marcu revine la șeniletă și-i spune omului ce-1 aștepta rezemat de un tub de beton rătăcit pe acolo:
- Trage droaga pe rampă și închide-o, dacă poți! O luăm cu trailerul odată cu celelalte utilaje. Noi ne întoarcem pe jos, ne aerisim plămânii și, dacă avem noroc, prindem o remorcă mai la vale, la parchet, e timpul lor.
Omul se execută și-acum pășesc agale pe drum în jos pufăŹind "fără filtru" în plămânii aerisiți și poluând aerul limpede al pădurii.
Tractoristul rupe tăcerea:
- Ce rost are să venim la lucru, șefu’, când…?
- Trebuie să lăsăm ordine în urmă, poate ne întoarcem cândva. Cine știe? Tu ți-ai aranjat ceva? Cu meseria ta, dacă ai putut ține în viață vechitura aia cu șenile, ai putea să te reprofilezi pe reparat rable la mâna a doua. Sunt pline drumurile de ele.
- Mi-a trecut prin cap, da’, ce am acasă? Un polizor, o menghină și o grămadă de șuruburi ruginite...
- Mda! E o boală generală. Nu prea avem de ales. Ei! Nevoia o să ne învețe!
Tăcerea se așterne jenantă. Ca să facă ceva, își aprind alte țigări.
În față le apare o remorcă trasă pe margine. Un om trăge de cablul troliului spre buștenii stivuiți alături, iar doi țapinari se opintesc să faeă loc între trunchiuri pentru a le putea lega. Alți câțiva stau grup mai încolo și mânâncă. Dintre aceștia unul strigă spre ei:
- Veniți încoace, mă’, căutători de pietre! Nu pleacă lemnul fără hârtie de la mine!
E limpede că nu-i prima oară când se întâlnesc. Se întâmpla destul de des să iasă la șosea cu o remorcă.
Ridicând spre ei o sticlă cu lichid incolor, aceiași voce îi îndeamnă:
- Hai, luați un întăritor! Și lăsați mutrele alea de înmormântare! Or veni și vremuri mai bune, nu-i sfârșitul lumii!
Își permite să le vorbească așa pentru că toți sunt din zonă și nimic nu se poate întâmpla fără ca toată lumea să afle.
Marcu răspunde banal:
- Hai noroc! Sunteți bine dispuși azi! V-a fătat vaca?
- Ce vacă, mă’, Marcule. Știi bine că noi suntem mereu așa! N-avem nimic de pierdut.
- Oare ? Și noi ziceam la fel.
- Lasă, luați de-aici!
Omul se ridică și-i plantează sticla în mâna întinsă.
- Mă duc să văd ce-i cu remorca, stați și voi pe undeva!
Cei doi se așează alături pe un buștean. Gâlgăiesc pe rând câteva înghițituri și pun sticla în mijlocul grupului care, acum, își adună în traistă ce-a mai rămas nemâncat.
- Mulțam fain de cinste!
- Să vă fie de bine! răspund câțiva în același timp.
Apoi, unul continuă:
- Noi o luăm pe coastă, așa că... Sănătate că-i mai bună decât toate!
- Sănătate și spor la treabă!
Cel plecat se apropie de ei:
- Puteți merge la mașină. Sunt gata într-un minut.
- Numai bine! salută cei doi trecând peste bușteni spre remorcă.
- Să ne vedem sănătoși! vine răspunsul.
Ce să-și spună mai mult? Viața curge înainte cu sau fără ei.
Se urcă în mașină și dă-i drumul.
- Mergeți la oraș sau rămâneți în sat? întreabă șoferul din obișnuință și pentru a rupe tăcerea.
Marcu:
- Rămânem. Mai avem ceva treabă. O să plecăm cu autobuzul. A câta cursă o faci?
Șoferul, scurt:
- A doua!
- Mai merge una până-n seară?
- Musai, că altfel e bai pentru toți! Nu ne facem salariul.
Tac o vreme. Șoferul e atent la intrarea pe șoseaua națională.
- Știi unde să ne lași, da?
- Ei asta-i! exclamă șoferul.
Mașina oprește unde trebuie. Cei doi coboară cu mișcări precise, rezultate dintr-o îndelungată repetare a gesturilor. Mulțumesc șoferului și se despart plecând fiecare la treburile lui, unul la ateliere, celălalt la birouri.
Cei pe care Marcu îi căută nu sunt prezenți nici acum, dar nu se miră prea tare. În ultima vreme a devenit un fapt obișnuit ca șefii să fie plecați prin toate părțile, în încercarea lor, chipurile, de a rezolva situația și a continua activitatea. Geologii unității sunt convinși că această zonă, care este exploatată de zeci de ani, nu este, încă, epuizată. Cea mai mare minune ar fi să găsească un front cu minereu suficient de bogat, care să rupă gura cui trebuie și să le justifice existența. E o mică speranță, dar nu o imposibilitate. Trebuie numai timp și bani. O șansă ar fi chiar galeria de la care tocmai a venit, dar oamenii și-au cam pierdut elanul în ultima vreme. Apatia și resemnarea au pus stăpânire pe ei. Se gândesc doar la zilele sumbre care îi așteaptă. Vin la muncă numai pentru că așa trebuie și pentru a respecta preavizele.
În birouri, Marcu află că șefii au trecut pe acolo împreună cu niște persoane necunoscute și că, probabil, se află pe undeva prin apropiere, la ceva „negocieri”.
Pricepând aluzia, iese în curte. Se scarpină în cap și pornește spre crâșmă. Ideea se dovedește bună, găsind aici mai mulți colegi, mai puțin șefii și “persoanele străine”, care, dacă nu au plecat încă, “discută intens” pe la vreun gospodar din sat.
Cei prezenți în local trag evident chiulul și acum sunt antrenați într-o discuție foarte încinsă. Despre ce? Nu-i greu de ghicit.
Marcu salută și se așează lângă ei pe un scaun scorojit luat de la o masă vecină, fără să ceară încuviințare. Cei de la masa păgubită nici nu se sinchisesc. Bunele maniere sunt pentru ocazii speciale și nu-și găsesc locul printre ei, oricum, scaunul era liber. Toți consideră că fac parte dintr-un fel de familie, în care își petrec o mare parte din existență.
Marcu ascultă câteva minute disputa celor prezenți fără să intervină, apoi se ridică și pornește spre bufet. Ca-n orice crâșmă rurală, trebuie să-ți iei singur comanda. Revine la masă cu o vodcă dublă, ca să nu fie nevoit să se ridice pentru altă porție. Ia câteva înghițituri. Fierbințeala din trup îl face să se simtă mai bine și limba i se dezleagă, așa că, se amestecă în discuție:
- Mai băieți, vă agitați degeaba! Nu mai avem nici o șansă. Timpul e împotriva noastră și ar fi de-a dreptul o bombă să găsim ceva acum, după ce atâta amar de vreme am scos numai minereu prost, spun ei. L-ar fi scos, dacă era așa? Aiurea! Aici sunt alte treburi pe care noi nu le știm sau nu trebuie să le știm. Nici noi, nici cei de la exploatare nu pot face nimic. Poate, doar, să dăm vina unii pe alții. E adevărat că trebuiau schimbate niște chestii, tehnologii, bla, bla, bla. O fi, da’ nu chiar așa. Acum sunt toți în impas pentru că nu au bani. Chiar, oare unde or fi banii?. Situația nu e roză deloc și, până se vor îmbunătății lucrurile, dacă se vor îmbunătății, va trebui să ne reprofilăm. Asta e problema momentului, nu greve și proteste. Ce vă trece prin cap? Mai uitați-vă la televizor, mai urmăriți știrile și veți vedea ce se întâmplă prin alte părți. Veți afla că-n aste vremuri nu se poate altfel.
Cineva:
- Pe dracu’, nu se poate! Suntem noi niște proști. Habar n-avem de nimic și de câte cele. Știm doar să tragem la cârcă până plesnim și gândindu-ne cum să adunăm niște amărâți de gologani, ca să ne cumpărăm o rablă de mașină… pe care o pornim din când în când ca să nu ruginească de tot.
Altul:
- Eu mă întreb: de ce nu sunt bani? Unde dracu' s-au dus și se duc banii munciți de noi, dacă salariile sunt atât de nasoale?
- Acum nu mai contează. Hai noroc! rostește Marcu. Întrebările și proŹblemele voastre nu-și au răspuns acum și poate nicicând. Spargeți-vă capetele cu ziua de mâine. Aici, lăsați-o baltă, s-a terminat!
- Tu?
- Mă tot gândesc și mă frământ ca frunza-n vânt!
- Și?
- Și nimic! Nu m-am gândit destul. Mi-am dat seama că am pierŹdut niște ani, că am făcut o școală de care nu mai are nimeni nevoie și că am îmbătrânit fără să mă bucur prea mult de viață. Am fost ca un ocnaș pe galere. silit să fac la nesfârșit același lucru, zi de zi, mai puțin Duminica. Acum mă simt ca un bebeluș părăsit într-un tomberon, fără nici o șansă, fără cele mai elementare cunoștiințe de supraviețuire.
Tac toți privind în pahare ca într-un glob de sticlă magic în care fiecare își vede imaginea întru nimic deosebită de cea descrisă de Marcu. În scurtul moment de meditație, cei prezenți își simt sufletul la fel de zbuciumat precum a lui Marcu în cele două nopți de chin și nesomn.
- Copiii mei nici n-au văzut marea! se trezește unul spunând.
- Nici ai mei! șoptește altul.
- Parcă aș fi în pielea goală! mormăie un al treilea.
Vodca și cele spuse de Marcu i-a adus pe toți într-o stare jalnică. Pe chipuri li se poate citi dezorientare și deznădejde. Realitatea îi izbește pe neașteptate și fără milă. Până acum, niciunul n-ar fi crezut că viața poate fi, și chiar este, altfel decât și-o închipuiau ei. O bombă le-a explodat în cap și i-a năucit.
Marcu îi aduce cu picioarele pe pământ:
- Amărâților, haideți să mergem, că trebuie să vină avionu’! O să aveți timp berechet să vă trageți cu mâinile de păr. Oricum, lumea va exista în continuare. După un timp ne vom obișnui cu ideea și vom vedea lucrurile altfel. Acum sunteți vraiște. Hai, mișcați-vă fundul! Vă așteaptă nevestele și copiii.
Își golesc paharele, se ridică greoi și leneși, își trag pantalonii de centură și ies la șosea. O căruță trece prin dreptul lor și îi ține pe loc permițându-le să se adune și apoi să ocupe jumătate din șosea. Pornesc spre sediu, unde s-au adunat, déjà, navetiștii în așteptarea autobuzului ce are să-i ducă acasă, acolo unde, în mod sigur, nu-i așteaptă nimic nou, poate, doar, noi griji și nevoi. Oricum, s-a sfârșit încă o zi de muncă, una din cele puține și lungi rămase, dar care se vor sfârși și ele aducându-le sau nu un nou început. Un început chinuit, unul pentru fiecare sau același pentru unii. Poate pentru toți?

***
După ce adună muncitorii de la punctele de lucru, șoferul culege de pe traseu și alți navetiști: medici, profesori, funcționari. Astfel, autobuzul, deși convenție, este plin ochi de călători ocazionali. Acești amărâți sunt defavorizații navetei, neavând cu ce pleca la sfârșitul programului și nici răbdare până la cursa de călători, mult prea târzie, spre seară. Obiceiul șoferului îi nemulțumește pe muncitori, mai ales în zilele de salariu, când au creierul aburit. Acum însă, nu se face auzit nici un protest, ba chiar, navetiștii de drept ai cursei sunt excesiv de amabili, oferimdu-și locul doamnelor, gest total întâmplător înainte. Ostilitatea declarată fățiș de-a lunŹgul anilor față de acești „intelectuali încrezuți, care i-au bani stând pe scaun și învârtind hârtii”, nu se manifestă acum în nici un fel. O liniște neînțeleasă stăpânește mașina. Se aude doar murmurul motorului, continuu și monoton. Somnolența pare să-i cuprindă pe toți. Însuși șoferul pare că moțăie. Jucătorii de cărți au uitat de ele. Cei mai mulți privesc pe geam aiurea, peisajul fiind prea bine cunoscut.
Pe drum, șoferul continuă să oprească în stațiile de călători și știe toată lumea de ce. Unii coboară, alții urcă, astfel, numărul oamenilor din mașină rămâne aproape neschimbat. Cei ce urcă întind banii către șofer, dar el întoarce capul prefăcându-se atent la oglinda retrovizoare. Nedumeriți, oamenii lasă banii pe bordul mașinii și trec mai departe în căutarea unui loc sau a unei poziții convenabile.
Atmosfera e stranie și aparent inexplicabilă, dar, în sinea lui, fiecare știe cauza reală. La un moment dat o voce puternică răsună din spatele autobuzului, agresînd urechile aflate în repaus ale celor din jur:
- Băă! Ce naiba! Ați murit toți sau am înnebunit eu? Dați-vă la o parte, vreau să cobor, nu mai suport autobuzul ăsta!
Se ridică și, făcându-și loc cu umerii și coatele, se apropie de șofer:
- Nea soferu', oprește la dracu’, la prima crâșmă, vreau să mă îmbăt! Lumea asta s-a prostit de tot! S-o ia dracu’ de treabă! Gata, oprește aici!
Șoferul execută comanda fără nici un comentariu și cel în cauză coboară în viteză. Traversează prin fața mașinii fără să privească altundeva decât înainte, spre ușa deschisă a crâșmei. În urma lui se întâmplă un lucru ciudat. Dezertorul este urmat de încă vreo șapte-opt bărbați.
Mașina pleacă.

***
Micuța cameră transformată în bar are și patru mese înghesuite, repede ocupate de cei ce au abandonat convenția. Printre ei și Marcu. Nici nu se poate altfel. Marcu se adaptează cu ușurință oricărei situații de acest fel.
Slujbașul crâșmuliței rătăcite în marginea drumului, departe de casele răsfirate pe fânețele din jur, aude aproape un singur glas:
- O vodcă dublă!
„Vodcă”, un cuvânt magic și obsedant pentru vânzătorii de alcool, care se întreabă de fiecare dată dacă acești oameni știu că există și alte băuturi. Evident că știu, dar pentru ei vodca e un medicament și este cea mai ieftină. În plus, ei nu sunt interesați de gustul licorii. Important e ca cea ce beau să îmbete. Pentru ei starea de beție este profilactică, relaxantă, antistres, permite uitarea și odihna fără vise și coșmaruri cauzatoare de traspirație și insomnie. Este chiar un vaccin împotriva diverselor boli ce sâcâie pe cei mai mulți muritori. Și nu în ultimul rând, beția constituie un refugiu pentru orice vremuri.
Patronul onorează comanzile și se retrage în spatele tejghelei, făcăndu-și de lucru cu paharele, dar cu urechile ciulite și ochii mișcători cercetând continuu zona.
Marcu îl ia în primire pe prietenul său cel mai bun și princiŹpalul vinovat de această debarcare, dar cu care nu a avut încă ocazia să schimbe două vorbe:
- Ce naiba ți-a venit, bă, Tudore, să strigi ca un apucat de diaree cu atâta lume în jur?
- Lasă-mă dracului! N-ai văzut? Parcă eram o adunătură de bocitoare în drum spre înmormăntarea nu știu cui, fără popă și fără prapuri.
- Chiar așa! Și mie îmi venea să trag niște înjurături, dar mi-am zis că: și așa suntem văzuți ca niște mârlani, care nu știu decât să bea și să înjure. De-aia am tăcut.
- Și acum ce facem? Ne îmbătăm! Adică exact ceea ce cred ceilalți. Hai să vedem cine și ce suntem, acum, că tot avem de așteptat.
Cei prezenți au diverse pregătiri, iar viața i-a obligat să muncească și să viețuiască împreună. Au înotat în aceleași ape, limpezi sau tulburi, se cunosc foarte bine, își știu defectele și limitele și nu fac caz de ele. Fiecare este așa cum este. Toate problemele au fost rezolvate împreună. Acum, însă, au una care îi depășește, îi derutează. Nu știu de nici un fel ce trebuie să facă. Și, mai ales, dacă are vreun rost să facă ceva. În sinea lui fiecare întelege că se află la un capăt de drum și că, de-aici încolo, trebuie să-și găsească singuri măcar o urmă de cărare care să-i ducă mai departe.
Acum stau și înghit poșircă și nu știu ce să spună.
Mulți dintre angajații unității sunt săteni de prin împrejurimi. Pentru ei nu-i așa grav că devin șomeri. Toți au o gospodărie, mai mare sau mai mică, cu un porc-doi, cu o vacă-două și cu o bucată de pământ și altele. Ei se vor putea descurca, cât de cât.
Marcu, Tudor și alți câțiva sunt orășeni de când se știu. Sunt prieŹteni din copilărie, au făcut școală împreună din clasa întâi, apoi s-au specializat care pe unde a putut. Pe urmă au ajuns, cu chiu cu vai, la aceiași unitate, unde au rămas până în clipa de față. Cunosc toate chichițeŹle exploatărilor din zonă, dar nu înțeleg de ce treburile au mers șnur până acum și dintr-o dată toată munca lor a devenit inutilă. La fel de bine știu că sunt mulți care nu-și merită salariul și că sunt plătiți din munca celorlalți. Asta a produs, uneori, conflicte, dar se stingeau repede, fără să ducă la situații limită. Cu voie sau fără le-au acceptat toți. Nu poate fi asta cauza. Ceea ce li se întâmplă acum e altceva, e un dezastru. Cei de la oraș nu au nici un punct de plecare, nu au nimic de care să se agațe. Au în față un deșert, un viitor total necunoscut.
- Băieți, situația e oablă! spune Tudor cu glas stins. Eu nu cred că-i cel mai bun lucru să ne îmbătăm, deși eu am fost cu ideea. Mai avem de așteptat vreo jumate de oră. Hai să bem domol ce mai avem prin pahare și să ieșim. Dacă îl pierdem și pe ăsta va trebui să așteptăm până la noapŹte când iese schimbul doi.
Marcu îl liniștește:
- Las’ că nu ne îmbătăm, știi prea bine ce ne poate pielea. Da’, sunt și eu de părere că-i mai bine să plecăm acum. Până la urmă, vom vedea dacă-i ceva de făcut și dacă se poate face ceva.
Golesc paharele și, unul câte unul, ies îndreptându-se către stația aflată la câțiva pași mai încolo. Se rânduiesc pe iarbă în marginea drumului și dă-i cu nelipsitele țigări.
Curând, din curbă, apare mașina așteptată.
Ușa se deschide, dar nu coboară nimeni.
Urcă gașca.
În mașină:
- Noroc! și-atât.
Nu bani, nu abonament, nimeni nimic.
Șoferul cursei interjudețene le răspunde cu același "noroc" și pornește. Curajul nu-i permite altceva, cunoaște specia.
De cum au urcat, impresia lor este că au făcut un popas și au revenit în autobuzul din care au coborât cu două ore în urmă. În mașină se află mai ales călători, dar și oameni de-ai lor, care ar fi trebuit să fie la schimbul doi. Este limpede. Ori nu au avut de lucru, ori trag chiulul, neavând cine să-i controleze.
Fețele împietrite și liniștea fără sens face atmosfera de nesuportat.
Se înghesuiesc în spate, unde bancheta și două scaune erau libere.
Tăcere.
Tudor murmură mai mult pentru sine, dar este auzit și de ceilalți:
- Să fiu al naibi! Chestia aia cu "zona crepusculară" pare că-i adevărată! Am o senzație ciudată de irealitate. Oi fi beat?
Mareu îl consolează:
- Nu, dar nici mult n-ai! Cred că suntem prea obosiți, ne-au slăbit simțurile. Seamănă cu ceva ce unii numesc ”stresul intelectualilor”, ăia pe care noi nu-i înghițim.
- I-auzi, noi, intelectuali!? refuză Tudor argumentația.
- Așa-i! aprobă Nicu a cărui soție este profesoară de bioloŹgie la liceu. Știu de la nevastă-mea că, uneori, din cauza stresului profesional ajungi să ai halucinații și faci tot felul de tâmpenii. Cât despre noi, dacă mai punem la socoteală și spirtul înghițit, cred că nu suntem departe…
- Uită-te la ăla, cred că e deja dus. Tace ca Bulă la examen! Mă, Traiane, ce dracu’ faci, ai murit sau ai văzut vreunun extraterestru!?
- Mi-e foame! bâiguie cel strigat.
- Și nouă, da’ nu guițăm!
- Încă puțin, băieți, suntem la intrarea în oraș. Voi ce faceți, megeți până la autogară sau coborâți cu mine aici? îi ispitește o voce pe care nu o mai pot identifica.
- Hai să coborâm toți! hotărăște vocea. Zece minute de mers pe jos nu-i mare scofală. Tragem o bere, să stingem arșița, care, mie, a început să-mi sece gura. Pe urmă... către neveste și copii! Poate acasă ne refacem moralul, disperaților!
Pentru a doua oară autobuzul este abandonat înainte de a-și încheia cursa.
Își fac intrarea la o veche berărie, acum prprietate a unui țigan, despre care se spune că ar fi milionar. Fiecare își ia câte o bere și fac cerc în jurul a două mese lipite, înalte și fără scaune.
Tot Marcu, vocea, deschide gura:
- Mie îmi place mai mult berea decât șpârla aia incoloră? Îmi umple stomacul și îmi ține de foame. Nevastă-mea se miră cum de nu am făŹcut ulcer până acum.
- După cât de pământii suntem, n-ar fi exclus să fim bolnavi și să n-avem habar. Se zice că berea îngrașă, dar eu nu cred.
- Ca șomeri, precis devenim obezi.
- Bateți câmpii! O să vă îngrășați păscând iarbă și mâncând surcele!
- Vedeți voi pe dracu’ în curând, când o să bateți drumurile în căutare de lucru!
- Mai lasă-ne, Tudore! revine Marcu. Vreau să-mi tihnească berea asta, că degrabă nu cred că o să mai pun gura pe ea.
- De ce?
- Pentru că am să fiu foarte ocupat!
- Zău? Cu ce?
- O să afli curând, pentru că și tu o să fii. Ce zici?
- Că te dai rotund. Știu despre ce rahat vorbești.
Marcu, pacifist:
- Băieți, sunteți pe cale de a vă îmbăta sau chiar sunteți. S-o ștergem acasă!
După alte nu știu câte sticle, se hotărăsc să încheie baia în bere și să plece spre casă. Pe drum grupul se micŹșorează treptat, unul câte unul dispar pe vreo străduță sau după vreun colț.
Și Marcu se apropie de casă. Se simte obosit și ar vrea să se odihnească, dar știe că soția lui este de mai multă vreme acasă și întârzierea are să-1 oblige la niște explicații. Chestia e că nu știe ce să-i spună. El singur nu-și poate răspunde la propriile întrebări.
Deeschide poarta și, încet, încet, se apropie de ușă. Intră în hol.
Nu e nimeni.
„Sigur sunt la televizor! își spune în timp ce se dezbracă. Dacă am noroc și e vreun serial bun, s-ar putea să fiu scutit de interogatoriu”.
Intră în bucătărie și începe să cociobăie după mâncare mișcându-se ca o pisică hoață, chiar dacă știe bine că strădaniile lui sunt zadarnice. Câtă vreme nevastă-sa nu doarme, este imposibil să se miște ceva în casă fără ca ea să simtă. Își pune de mâncare, se așează pe scaun și începe să mestece încet, așa cum îi este obiceiul și secretul rezistenței la absența meselor regulate.
Inevitabil, apare și soția, dar ceva mai târziu decât anticipase și, culmea, nu se repede la el ca de obicei.
Îl intreabă, doar așa:
- Ai venit, uliță caldă?
- Îhâ.
- Ai găsit tot ce-ți trebuie?
- Da. Mă lași să-mi tihnească?
- Grijă am! Chiar crezi că sunt incapabilă să înțeleg anumite lucruri? Să cred că încă nu mă cunoști, după atâția ani în care ne-am suportat reciproc?
- Uite un cui pe jos, se face el că plouă.
- Păi da, că n-are cine le bate unde trebuie!
- Nevastă, pur și simplu nu mă simt în stare să fac față chestionarului pe care mi l-ai pregătit. Sunt într-o stare jalnică de mai mult timp și cine știe ce poate ieși din asta și ce tâmpenii spun, iar apoi să-mi pară rău. Nu am avut până acum astfel de experiențe. Frumos din partea ta ar fi să mă lași în apele mele. Am nevoie de acest răgaz ca să mă pot aduna. Ce fac copiii ?
- Bine! se stinge ea pe moment Cu inconștiența vârstei nu realizează pericole de nici un fel, dară-mi-te un moment de cumpănă ca al tău. Ei știu că au un tată și o mamă care au grijă să nu ducă lipsă de cele necesare. Încă nu percep viitorul ca pe o problemă a lor.
- Așa sunt toți copiii, așa am fost și noi! Nu ai de ce să-ți faci griji. Lasă-i să-și trăiască vârsta, altfel îmbătrânesc înainte de vreme.
- Ce profund ai devenit! Ai, cumva, experiențe metafizice?
- Încă ai chef de bășcălie?
- Ești un prost!
- Te-am enervat?
- Dacă nu poți să fii serios, nu mai discut cu tine! Bagă sub nas și du-te la tine să meditezi la cât de frumoasă-i viața când ai țeasta goală!
- Fără să vrei, le nimerești, Mărie! Nici nu-ți închipui câte țeste goale sunt în acest moment prin împrejurimi.
- Trebuiesc luate măsuri.
- Și, cine crezi că poate face asta? Nu cumva, voi, femeile?
Maricica se întoace și-l privește încruntată, apoi iese din bucătărie. Bărbatul fixează un timp ușa prin care ieșise femeia și continuă să mănânce. Jumătate de oră i-a trebuit ca să-și umple burta și să adune masa.
Intră în camera în care copiii privesc ceva la televizor, iar soția chinuie o revistă cu integrame.
- Salutări voinicilor! Sănătoși?
Cea mică îi răspunde:
- Bună, tati! Să nu schimbi canalul, te rog, mai este puțin și se termină!
- Da, păpușo! Până la știri poți fi liniștită.
Băiatul, mai mare decât fetița cu vreo opt ani, își arată nemulțumirea:
- Tată, spune-i lu' soră-mea să mă lase și pe mine să văd topul săptămânii. De când a venit în casă numai ea se uită.
- Las-o în pace! se împotrivește tatăl. Pune-ți căștile și ascultă ce vrei până îți intră capul în vibrație. Mă zăpăcești destul sâmbăta și duminica. Nu te deranjează la urechi? Am băgat de seamă că trebuie să țip la tine ca să mă auzi când îți vorbesc.
- Sigur, tot cu ea ții! miorlăie flăcăul. Ce, dacă vouă nu vă place muzica asta, înseamnă că trebuie să nu-mi placă nici mie?
- Nu, dar tu le pui prea des și prea tare. Am și eu nevoie de liniște. Și-așa visez noaptea numai tobe, Chiar și ziua îmi sună în urechi, după concerŹtele tale și ale prietenilor tăi de duminică.
Nedreptățit, băiatul pufnește:
- Niciodată nu vă convine ce fac eu! Parcă voi ați fost mai buni?
- Nu am fost nicicum, dar nici ca tine, toată ziua cu zdrăngăneala în urechi. Mă mir că nu te apucă damblaua. Ce învățat e ăla, cu muzica în cap?
- Pe mine mă relaxează și mă concentrez mai bine.
- I-auzi metodă!?
- Ai văzut la mine în carnet note rele?
Aici intervine mama:
- În carnet, nu, dar s-a întâmplat să mă întâlnesc cu diriginta și să-mi spună că, tu și câțiva colegi de-ai tăi ați tras chiulul la câteva ore. Ba, ai luat și-un doi, despre care n-ai pomenit nimic.
- M-a întrebat profesoara, de ce la engleză am zece și la franceză șapte...
- Chiar așa, de ce?
- I-am răspuns că nu-mi place franceza și că învăț doar ca să nu rămân corigent.
- Și pentru atât ți-a pus doi?
- Nu, mi-a pus o întrebare pe care n-am știut-o.
- Ei vezi? Așa-ți trebuie, dacă ai gura mare! Ți-am spus de atâtea ori că-i bine să știi limbi străine.
- Îmi ajunge engleza, vorbesc mai bine decât profesoara și dânsa știe asta.
- Măi nesimțitule, chiar dacă ar fi așa, cine te-a învățat până acum?
- Am învățat mai mult din filme și ascultând muzica pe care voi n-o suportați.
- Maricico, ia-1 pe ăsta de-aici că îl plesnesc! Uite la el, măgarul, s-a șmecherit de numa’-numa’! Cine dracu’ îi bagă chesŹtiile astea în cap? Nu cumva are vreun prieten nou, vreo haimana?
- Nu cred, îl apără mama. Băiatul e cuminte, dar se pare că a crescut și noi, mai ales tu, nu am observat. Spiritul de independență e foarte dezvoltat în famiŹlia voastră.
- Bineînțeles că-i ții partea, doar e băiatu’ lu’ mama!
- Și ce dacă, tu nu ții parte lu' fiică-ta?
- Ea-i mică și trebuie protejată! Fii-tu e cal mare și nu are nevoie de dădacă, trebuie numai controlat și îndrumat. Pentru că tot le știi pe toate, ia zi, nu cumva fii-tu cel frumos și cu nasul mare s-a apucat de fumat?
- Vorbești prostii! Nu vezi cum strâmbă din nas când aprinzi tu țigara?
- Strâmbă pentru că eu fumez jafuri, da’, ia, să am din cele finuțe, s-ar mai strâmba sau ar da cu jula prin buzunare?
- Măi omule, tu n-ai ce vorbi? Ce te legi de băiat? Lasă-1 în pace și găsește-ți alt cal de bătaie.
Marcu se gândește puțin și abandonează:
- Mă duc să-mi iau țigări pe mâine.
Se ridică și dă să plece, când, vocea femeii îl atinge:
- Vezi să nu te pierzi prin oraș.
- O să am cea mai mare grijă, o liniștește el făcându-se că nu pricepe aluzia.
Iese pe ușă, apoi pe poartă și se oprește neștiind încotro s-o apuce. Prin intersecția din dreapta zărește un autobuz trecând și-și amintește de anii grei de navetă. Furnicături reci îi străbat șira spinării, dar simte pe undeva și o undă de bucurie că va scăpa în curând.
O ia grăbit la stânga, încercând, parcă, să fugă de ceva.
Găsește repede țigări, dar nu are chef să se întoarcă acasă. Hoinărește pe străzi, holbându-se la vitrine și mirându-se de diverŹsitatea și înghesuiala de mărfuri.
“Când dracu’ au apărut astea!? Am trecut de atâtea ori pe aici și nu le-am văzut”.
Răspunsul e simplu și-i vine repede în minte. Viața lui se desfășoară și se scurge între două repere: acasă și la muncă. În afara acestora există un vid de care nu și-a dat seama.
Îl cuprinde disperarea:
“Idiot nenorocit ce sunt! Unde am fost eu până acum? Ce am făcut până acum? Cum am putut să fiu atât de prost? Are dreptate nevastă-mea, că trăiesc în altă lume!”
Răvășit, rătăcește prin locuri bine cunoscute cu ani în urmă și care, acum, i se par străine. În cele din urmă se trezește în fața casei pe care o percepe la fel de străină ca și restul orașului.
Cu ochii umezi, intră în casă și se trântește pe pat.
Soția simte imediat că ceva nu este ca înainte, că ceva s-a schimbat pe chipul bărbatului ei. Se apropie și se așează pe marginea patului privindu-1 cu întelegere. El tace.
Încearcă să-1 aducă la realitate:
- Pun pariu că ai descoperit ceva ce n-ai crezut că se va întâmpla vreodată! Am dreptate?
- Ai știut dintotdeauna ceea ce eu am aflat abia acum despre mine. De ce nu mi-ai atras atenția când trebuia? De ce m-ai lăsat să lâncezesc în ceață și ignoranță?
- Am încercat, dar de fiecare dată îmi spuneai să nu te bat la cap, să nu-ți toc nervii. Te-am lăsat în voia ta. Ce era să fac? Asta-i boala navetiștilor, se rup de realități și dormitează între două trenuri sau autobuze. Se trezesc doar în concedii, după care adorm din nou. Știu asta pentru că am fost și eu navetistă. Ai uitat? Nu iți amintești când erau copiii mici și îi lăsam cu cine puteam, iar singura noastră grijă era să ne întoarcem cât mai repede acasă de la serviciu? Din fericire și spre binele nostru, dar mai ales al copiilor, eu am scăpat de coșmarul ăsta.
Bărbatul se uită la femeie uimit. Nu și-a închipuit niciodată că soția sa a trecut prin astfel de momente. El credea că duc o viață normală și-acum descoperă singur, iar soția îi confirmă, că a trecut prin ani ca printr-o pâclă nedefinită. Dacă cineva l-ar întreba acum, ce a făcut în toți acești ani, nu ar ști ce să spună.
Ba da:
- Maricico, avem doi copii frumoși și deștepți și cu așa ceva nu se pot lăuda prea mulți. Mie îmi ajunge. Dacă alții vor mai mult, treaba lor. Tu ce vrei? Vrei bani cu găleata sau ce?
- Nu! Îmi ajunge ce am! Credeam că tu vrei mai mult.
- Vreau mai mult, ca orice om, dar nu imposibilul. Puțin mai mult decât acum și o viață tihnită, care să-mi prmită să fac și eu ceva din ceea ce am visat de când eram un puști amărât. Crezi că e prea mult?
- Nu, dar va fi greu! Acum odihnește-te, că mâine o iei de coadă. Să lăsăm chestiile astea pe altă dată.
ÎI lasă singur și nemișcat în pat și trece în camera alăturată, la copii.
Marcu adoarme fără să știe când. Ceva mai târziu, soția revine și îl învelește așa îmbrăcat cum este și cum se îmtâmplă de vreo câteva zile încoace. Știe că, odată trezit din primul somn, nu mai poate dormi toată noaptea.

***
În dimineața următoare, dezertorii din ziua precedentă se regăsesc în același autobuz nesuferit. Atmosfera, însă, este ceva mai veselă. Somnul de peste noapte le-a priit și organizat oarecum mintea. Lucrurile sunt aproape de normal și “zona crepuscular㔠pare mult mai clară.
Ajunși la sediu, își primesc sarcinile și se împrăștie pe la punctele de lucru.
Marcu reface drumul de ieri, dar de data asta cu un ARO, mult mai comod și mai rapid, deși, tot o vechitură.
Găsește halda aranjată și oamenii la treabă.
Intră în galerie până la frontul de lucru, unde sonda sfredelea cu sârg. Ce va scoate, naiba știe! Probabil ce a scos și până acum, adică minereu nu prea grozav pentru tehnologiile pe care le au. Marcu simte că se face o mare greșeală prin abandonarea lucrărilor. După capul său, ar trebui cheltuiți niște bani pentru tehnologii noi, pentru detecție satelitară, pentru metode de îmbogățire a minereului și nu pentru conservare și salarii compensatorii. Nu se pricepe la economie, dar este convins că măsura luată de cei în drept, nu este cea bună. Până una alta, asta e situația și nu are ce face. Timpul va arăta dacă soluția aleasă acum e cea bună sau nu. Numai că, atunci s-ar putea să fie prea târziu.
Iese din galerie lăsând oamenii să-și vadă de treabă și să-și macine nemulțumirea și durerea nestingheriți.
- Spor la treabă, băieți! îi încurajează el pe cei de afară înainte de a se urca în mașină. Dă~i drumul, nene! Aici nu mai avem ce face!
- Unde, sefu'?
- La dracu-n praznic! Nicăieri... sau unde vrei tu!
- Hai șefule, nu mă bulversa!
- Uite-al dracului! De unde scoți tu, mă, cuvinte așa savante? Te pomenești că folosești dicționare!
- Ați ghicit, domn’ șef.
- Da’, cum se face că ai devenit așa de deștept?
- Mă uit la televizor, la tot felul de ziariști, parlamentari, miniștri, analiști și de-alde-astea!
- Și cei cu asta? Și eu fac la fel.
- Păi, acolo se folosesc o groază de cuvinte pe care eu nu le pricep și-atunci mi-am făcut rost de un DEX. Mai exact, l-am împrumutat de la fiică-mea cea mare, care face liceul la clasa de filologie.
- Aha! Și urmblând prin dicționar după cuvintele “încrucișate” de la televizor ți se agață de neuroni și unele care sună într-un fel.
- Asta e! încheie șoferul.
- Mda! aprobă Marcu bălăngănind din cap. Cuvintele sunt cel mai bun mijloc de a zăpăci lumea de cap. Să tot trăiești la noi!
Ajung la șosea. Șoferul oprește:
- Acu’, încotro? La dreapta, la stânga?
- Nicușor, băiatule, uite cum devine treaba... La dreapta nu putem merge, e prea devreme și cineva ar putea să ne găsească ceva de lucru. Cum nu mai avem elan muncitoresc, o s-o luăm la stânga. Mergem la stâna aia, pe care mătăluță o știi prea bine. Ai fost de nenumărate ori acolo, din dorința știi tu cui. Mă gândesc să ne lipim și noi la o bucată de brânză.
- Ne lipim sigur, numai să fie cineva la colibă. Dacă toți îs plecați prin cine știe ce coclauri, n-am făcut nici o brânză!
- Pușchea pe limbă! Și? Dacă nu-i nimeni, intrăm, luăm o halcă babană, cât să ne ajungă la amândoi și lăsăm bani în loc, să nu zică baciul că l-au jefuit ciobanii. Ce spui, nu-i cinstit și civilizat așa? Sigur că e! Dă-i bătaie amice!
Șoferul zâmbește și-o ia din loc. Totdeauna i-a plăcut Marcu. Nu se plictisește niciodată cu el. Este sincer, direct și are un umor aparte, care te face să te simți bine și, ciudat, în siguranță. De când îl știe, nu a făcut greutăți nimănui. Mai sunt și alții ca dânsul, dar sunt și din aceia care îți fac greață. Și înainte și acum, „grețoșii” au rămas aeeiași. Oamenii se schimbă greu, ăștia deloc.
Mașina intră pe un drum forestier ce duce până în pășunile de pe munte și coboară de cealaltă parte a masivului.
- Nicule, ce-ai amorțit așa? Te-au îngrămădit gândurile sau ce?
- Mă gândeam și eu...
- Nu te gândi prea mult, faci riduri și ți se încălzește creierul. Hei! Vezi cum faci și mai ocolește gropile, altfel s-ar putea să ne întoarcem pe jos.
- Nu pățesc eu treburi de-astea!
- Nu-i târziu nici acum. Stai, uite stâna! Nu se vede nici o mișcare. Ce părere ai?
- Dacă nu-i nimeni, facem cum ați spus?
- Așa facem, oprește și hai să vedem!
Coboară amândoi.
- Tiptil, tiptil, să nu ne-agațe vreun ciobănesc.
- Nu stau câinii singuri la stână.
- Dumnezeu te-audă! Hai înăuntru, să vedem care-i treaba.
În colibă:
- Ohoho! Ia privește ce frumos stau aliniați cașii. Să mai zici că-i nasol să fii cioban!
- Ce luăm! întreabă șoferul.
- Cum ce? Luăm o roată nu prea mare, lăsăm biștarii și plecăm. Da’ cât naiba să lăsăm? Nu mi-ar plăcea să mă fraieresc.
- După cât îmi amintesc eu prețurile din piață, ar trebui vreo patru, cinci sute...
- Ce? Cinci sute? Bună glumă?! Cinci sute de mii de lei. Când ai mâncat ultima oară brânză?
- Păi, cam de... cam de nu știu când, recunoaște șoferul.
- Aha! Asta înseamnă cam de mult. Na, pune valuta asta națională în locul cașului și s-o roim!
- Nu lăsăm nici un bilet?
- Pentru ce? Baciul ar trebui să ne mulțumească, l-am scutit de o târguială, iar dacă nu-i place afacerea, să aibă grijă altă dată, să nu mai lase stâna fără câini!
Instalat în mașină, Marcu se și înfinge în brânză.
- Ia, Nicușor, mușcă din bucatele strămoșești! Grăsimi, proteine, calciu, vitamine, toate la un loc fac vâna bună. Ce zici?
- Bună!
- Ai vreo traistă să camuflăm materialul?
- În torpedo’ sunt niște pungi de plastic.
- Împățim acasă, tot mergem împreună. Acum trebuie să aterizăm la sediu, ne-am pierdut destul timpul făcându-ne că muncim.

***
Au parcat greu mașina, curtea fiind plină de oameni. Prezența acestora în curtea unității este total nefirească.
- Ce-o fi cu ăștia, Nicule, ai idee?
- Habar n-am!
- Aflăm îndată. Uite-1 pe Tudor! Mă duc la el. Ne vedem mai târziu.
Își croiește drum spre cel indicat:
- Știi, cumva, ce se întâmplă, Tudore?
- Nu. Abia am picat și eu. Cred că înăuntru vom putea afla ceva.
În birouri lumea își vede de treabă. Toți cred că oamenii au fost chemați pentru vreo comunicare, dar șeful cel mare lipsește. Nedumeriți, se hotărăsc să lămurească lucrurile, așa că, ies afară.
Tudor strigă chinuindu-și vocea pentru a se face auzit:
- Măi, frumoșilor! Ce naiba faceți voi aici, când trebuia să fiți în altă parte, că, zău dacă noi știm ceva, dară-mi-te să priceŹpem!
Din gloată se fac auzite mai multe voci dezorganizate:
- Păi, nu știu care a spus că trebuie să venim aici și am venit. Acum așteptăm și noi...
Tudor strigă iar:
- Măăă! Care știi ceva, impinge-te-ncoa’!
Nimic. Nimeni nu se înghesuie să miște. Se uită unii la alții ca proștii. După o așteptare de câteva minute se aude iarăși țipătul lui Tudor:
- Cine și-a bătut joc de voi, măă, tălălăilor?
- Mare scofală! zice cineva.
- Mai tragem și noi chiulul, că tot se apropie scadența!
Comentariile se înmulțesc:
- Unde-s șefii?
- Să vină sefu’ ăl’ mare!
- Ce au în cap să facă cu noi?
- Ne lasă pe drumuri!
- Ne scuipă ca pe-un rahat!
- Facem grevă, că tot suntem aici! Hai mă, huooo!
- Huooo, huooo!
- Vă mâncăm, măă!
Marcu, Tudor, Iliuță și toți cei aflați în fața ușii o cam sfecliseră. Nu le vine în cap nici o idee constructivă.
Mai rău de gură, Iliuță strigă:
- Pe cine mâncați, mă? Nu vedeți că suntem în aceiași oală cu voi? Vă bateți cu morile de vânt. Gata, hai, cărați-vă de-aici! Nici sefu’ ăl mare, nici ăl mic, nu-s aici, iar cei amărâți ca noi n-avem căderea și nici altceva ca să vă belim. Hai plimbați-vă, că-i mai sănătos!
Mulțimea se dumirește parțial și începe să se miște, dar tot se mai aud voci:
- Ăștia ne trimit la plimbare...
- Sunt nevinovați... N-au nicio treabă...
- Cine dracu’ se ține de poante?
- Mă, cineva ne manipulează!
- Te-ai prostit. Cine îți are grija?
- Careva n-a avut de lucru și v-a băgat strâmbe! Cum dracu’ de-am putut să mă prostesc și eu?
Încet, încet, se risipesc prin împrejurimi. Cei mai mulți pot fi regăsiți la crâșmă. Important e că nu s-au prostit de tot. Peste puțin timp o să apară și autobuzul și treaba-i bună.
În birouri, discuțiile continuă anemic, fără a se lega.
Marcu:
- Ce dracu’ a fost asta? O cacialma care a dat greș din lipsă de șefi mari?
- O idee a fost aici, dar n-a ieșit fiindcă au băgat de seamă că n-au nimerit-o bine și n-au scos capul din cușcă, ori s-au roit.
- Dacă-i așa cum zici, s-ar putea repeta treaba.
- Nu cred, știți povestea cu lupu’ la stână...
- Haideți afară, că-i timpul!
Ies. Apare și nesuferitul de autobuz.
Cineva mai glumeț strigă:
- Hopa sus și-acasă! Haidaaa!
Coșmarul drumului reîncepe. Până nu demult, ceea ce făceau zi de zi, nu li s-a părut a fi un chin. De-un timp însă...
Gândul că are de suportat o oră întreagă de înțepeneală îl înnebunește pe Marcu și pe mulți alții, desigur. Astăzi nu e dispus la nici un fel de discuții sau destrăbălări. Se îngrămădește lângă geam și închide ochii în speranța că va adormi, chit că acest lucru nu i-a reușit niciodată. Poate, totuși, acum îl vor neglija, crezând că doarme.
Ochii închiși, murmurul vocilor din jur și torsul monoton al motorului îi induc, încet, încet, o stare de somnolență. Aude voci și alte chestii care par a se integra în viziunile sale semiconștiente, desfășăurate într-o succesiune de imagini și acompaniate de sunetele ambiante. Știe că amestecă realitatea cu imaginarul, dar nu are nici un chef să renunțe până la sosirea în oraș. Strategia îi reușește, astfel că, până să ajungă, aproape că adoarme.
Zarva stârnită la coborârea celorlalți îl desmeticește de-a binelea. Se grăbește și el să coboare.
Către băieții:
- Salut!
- Ne vedem mâine.
Atât. În drum spre casă, nici o oprire. Vrea, iarăși, să fie singur.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE