FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Andrei Petre
Om vs. Natura. Acesta este “razboiul” prezentului. Atatea opinii asupra unui subiect care nici macar nu este inteles corect. Omul nu poate sa fie antagonic naturii, pentru ca omul apartine acesteia. Omul este la randul lui un animal, deci nu putem sa plasam omul intr-un spatiu vidat, nu putem sa consideram omul ceva exterior, ceva antitetic naturii. Nu, omul apartine sistemului, omul este doar o specie printre atatea alte specii.
In natura, speciile coabiteaza. Toate speciile coabiteaza! Unele, mai dezvoltate, vaneaza, iar celelalte, mai putin dezvoltate, sunt vanate. Unele animale mor pentru ca altele sa poata supravietui. Dar acestea din urma mor la randul lor. Exista un echilibru, pe care omul vrea cu tot dinadinsul sa il destabilizeze. Construim, cladirile se inalta catre cer, dar, nu trebuie sa uitam de pamantul de pe care pornim. Privim catre stele, ne gandim la compozitia Soarelui, cand mult mai importanta este compozitia aerului pe care il respiram! Stiinta! Ciudat, a inceput ca un mijloc de a intelege mai bine natura si a ajuns un mijloc prin care aceasta este distrusa. Nu putem sa ne pacalim la infinit: distrugand natura ne distrugem pe noi insine! Deci, avem de ales: viata sau distrugerea…?
La inceput, pe pamant nu exista decat natura. Animalele alergau libere. Pe locul pe care acum se inalta orase erau animale, paduri, salbaticie. Omul s-a dezvoltat firesc, natural, si, pe masura ce si-a imbogatit bagajul de cunostiinte a inceput sa creeze artificialul. Da, omul este natural, dar ceea ce creaza el este artificial. Omul a acaparat pamantul si acum incearca sa elimine orice element natural. Vom ajunge in curand sa traim inconjurati doar de “betoane”, vom fi dezgustati chiar si de o floare! Si voi numiti asta progres?!
Selectia naturala! Un termen pe care omenirea se pare ca l-a uitat. Aceasta uitare este evidenta, pentru ca si astazi “curg” inca ajutoare catre Asia. Si astazi vedem ziarele pline de articole in care se folosesc exprimari de genul: “natura dezlantuita”, “cruda natura”. Oamenii nu inteleg ca moarte este fireasca, natura actioneaza firesc. Construieste un oras intr-o zona seismica si vei fi “cutremurat”, este firesc. Natura este de vina, sau omul inconstient? Astfel, sa oferim un exemplu: o turma de gazele, paste pe camp. Se aproapie un grup de gheparzi care declanseaza atacul. Gazele fug, cele mai puternice scapa, iar cele mai slabe sunt ucise. Dar, turma nu se opreste pentru a le ajuta pe cele mai slabe. Nu poti sa creezi legi pentru cei slabi sau pentru cei puternici, trebuie sa creezi legi impartiale. Ghepardul alearga dupa toate gazelele, pericolul exista pentru fiecare in parte, dar unele scapa, iar altele nu, aceasta este curgerea fireasca a lui Tao. Cine nu suporta animalele nu are decat sa se inchida intr-o “bula” si sa traiasca izolat. Nu sunt de vina animalele, deci nu putem sa le ingradim pe ele. Desigur, unele gazele mor, dar aceste morti nu pot sa ingradeasca actiunea gheparzilor. Daca toate gazele ar fi puternice, atunci gheparzii nu ar mai reusii sa prinda nici una. Dar, multe specimene sunt slabe. Nu poate fi vina celui care ataca daca fortificatiile defensive sunt precare. Nu poate fi vina unui caine ca un copil este alergic! Cainile are acelasi drept ca si copilul sa fie in parc, pentru ca el, aidoma copilului, face parte din natura. Astfel, in casele noastre, noi suntem stapanii, pentru ca avem acest drept. Noi am construit casa, noi putem decide daca permitem naturii sa patrunda in ea. Dar, in afara caselor, in mijlocul naturii, suntem pe teritoriul acesteia. Nu putem sa interzicem naturii sa patrunda in ea insasi. Parcul este natura. Cainele este natura, omul este natura. Cum nu putem sa interzicem oamenilor sa vina in parc, la fel nu putem sa conditionam nici celelalte specii. Pana la urma totul tine de supravietuire! Nu de supravietuirea speciei, pentru ca noi nu ne-am nascut in grup, ci de supravietuirea fiecarui individ in parte. Cine nu poate sa supravietuiasca moare! Nu este nimic “ingrozitor”, este ceva firesc.
Animalele ne-au precedat, deci nu putem sa le inlocuim cu “betoane”, doar pentru ca asa vor niste “copii” incapabili sa respecte un animal. Nu sa il iubesti, nu sa il urasti, ci sa il respecti. Respecta natura, pentru ca altfel vei fi lovit. Poti sa fugi, dar nu uita: o albina poate intra chiar si prin cea mai mica crapatura. Obisnuieste-te cu natura, pentru ca tu esti natura, obisnuieste-te cu natura pentru ca toate “impunatoarele cladiri” din lumea “oamenilor” nu fac cat o floare. Nu trebuie sa renegam stiinta, dar trebuie sa o impletim cu natura. Altfel, riscam sa ne plimbam prin parc pe alei betonate, sa mirosim flori artificiale si sa mangaiem roboti!
Din greseli inveti. Astfel, natura loveste o data, cutremurul zguduie, daca oamenii nu invata este doar problema lor! Un caine nu ii face nimic celui care il respecta. Cat despre ceilalti 99,9%, ei: shao jian duo guai (cine a vazut putine se mira mult).
Asa ca, cei care voteaza astfel de legi demonstreaza prostie, frica. Respingi numai lucrurile de care te temi. Copii nu vor invata niciodata sa respecte natura daca isi vor petrece copilaria printre leagane!
Deci, nu concepem un principiu general bazandu-ne pe exceptii. Noi concepem sistemul la modul general, iar exceptiile se particularizeaza mai apoi solitar. Natura nu poate fi exclusa din viata noastra, pentru ca noi nu suntem roboti, suntem oameni, suntem natura. Nu suntem creati, am evoluat. Si nu este firesc ca o primata care a “coborat din copac de curand” sa incerce sa taie copacul! Oricum, tot ce va ramane este incercarea. Oricat am construi, natura ne poate invinge oricand. Omul modern ar trebui sa lase masina in garaj mai des, sa se plimbe, nu pe asfalt, ci pe pamant. Daca vrem sa omoram ceva, mai bine ne omoram intre noi, macar pentru asta exista legi! Dar lasati natura, pentru ca nu ea trebuie sa fie problema noastra. Sa privim exemplele, pentru ca acestea sunt din cele mai vechi timpuri modele ale cursului firesc: luo hua you yi, liu shui wu qing (florile isi scutura petalele cu talc, apei care curge nu ii pasa)! Nu va impotriviti apei, pentru ca veti vi zdrobiti! Si, nu uitati, inainte de a lua o decizie: Audiatur et altera pars! (Sa fie ascultata si cealalta parte).
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE