FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
De bello Europeeico ( III)
Text postat de Dragoș Iovan
[4] Mentula cum id nuntiatum esset, eos per provinciam nostram iter facere conari, maturat ab urbe proficisci et quam maximis potest itineribus in Europeea ulteriorem contendit et ad magnum castrum pervenit. Provinciae toti quam maximum potest militum numerum imperat (erat omnino in Epigramistes ulteriore legio una), pontem, qui erat ad Lotium, iubet rescindi. uod memoria tenebat D. Caudex Ciota consulem occisum exercitumque eius ab Poetiis pulsum et sub iugum missum, concedendum non putabat; neque homines inimico animo, data facultate per provinciam itineris faciundi, temperaturos ab iniuria et maleficio existimabat.

*
Ad II Ide Novemberis, MMXI

În castrul de la Lotium e veselie mare. Deși rezervele-s neîndestulătoare, legionarii petrec de minune, perpelind pe jăratic curele de ham și pingele de sandale pe care le înfulecă cu dumicați generoși de azimă din scoarță de copac, dînd pe gît apă chioară cu gust de doagă. Din cînd în cînd, biruit de tăria licorii aceleia, cîte-o cătană se repede-n tufe și-și ușurează bășica.
În această atmosferă specific cazonă, Mentula se plimbă prin bivuac însoțit de două aristocratice personaje, înțolite în toge largi cu poalele brodate cu purpură.
-După cum vezi, venerabile Caudex Ciota, se adresă el celui mai vîrstnic dintre cei doi, trupele mele se află într-o stare excelentă, gata să dea piept cu barbarii!
-Iubite consul, asta este sine qva non, cum drac îi zice, că eu am făcut ortografia cu Pliniu cel Bătrîn, de la sine-nțeles, dar cum pot eu cu slabele mele forțe să te sprijin?
Mentula zîmbi enigmatic și-l bătu pe umăr pe senator:
-Hai, băi, nea Demetrios, ce dreak, că ne știm de la-nfințarea Evropeii ca cetate eternă a ecoliteraturii, lasă modestie și zi-mi mai bine ce trupe ai!
Caudex se scărpină în creștetul său albit de ani și spuse:
-Cohortele I și II Tetrasticha, adică circa patru sute de epigrame bine ascuțite, la care adaug cavaleria auxiliară de licențioși și scatologi înarmați fiecare cu cîte patru rime...unii cai îs șchiopi la rimă, da' n îmbulzeală nu se vede! Sunt sigură însă că pretenu și colegul meu de-o viață, magistrul Ombilicus Balbax va contribui și dînsu' cu ajutoare "supstanțeale"!
Celălalt, un ins îndesat, cu fălci largi și fruntea îngustă, scoase de sub togă un abac și începu să socotească, zornăind grăbit bilele și mormăind:
-Doi sesterți bucata, asta face o mină și jumătate, plus încă juma de sestert pentru hîrtie face în total...
Mentula îl înterupse:
-Lasă, dom profesor că-ți faci calculele după...spune-mi te bagi au nu te bagi?
Ombilicus se înroși de enervare, poate fiindcă fusese conturbat din socoteli, apoi răcni fără motiv:
-Hai la lupta cea mareee, servus ut servus coligat / En-ter-na-țio-na-laaa s-o faciem dă rahat !
Codex interveni încercînd să-l calmeze:
-Lasă, Mișule, știm că provinești din plebea roșie...spune-ne cu ce trupe participezi la rezbel?
-Cu tăte, să fiu a dracu' dacă nu mă iau în pept șî cu conducerea dă partid șî dă stat că le trîntesc o epistolă dă să-l usture șî pă șăfu' ăl mare în dos!
-Cine, nea Balbax, pontifex maximus? Ăla n-are grija lu' matale!
Ombilicus scoase o foaie de sub togă și începu a mîzgăli cu osîrdie, silabisind în același timp:
-Corbulo, măria-ta / tu pă noi nu ne lăsa / să ne-asuprească oții / bicisnicii și poltronii / că ni se mînjesc chiloții / și ne umilesc masonii...
-De la campania de anu' trecut din Aiuritreea i se trage...atunci l-a izbit în căpățînă unu cu un buzdugan de cinșpe iambi și vede conspirații peste tot, îl lămuri Caudex pe Mentula, dar nu te îngrijora are și el vreo două cohorte de catrene fruste, naive, cam într-o dungă cu prozodia, dar apte de a se încăiera cu dujmanu'...unde mai pui că folosește nește catapulte cu proiectile puturoase și scremute de ți-e mai mare dragu' nime nu scapă nemînjit din labele lui Ombilicus!
-Firește, firește, admise admirativ Mentula, dînsu' e recunoscut pentru sapiența duhnitoare a replicilor și-n senat, dar și-n primele rînduri ale unei conflagrații! Dar haideți, distinși senatori să vă prezint planul campaniei mele!
Consulul ridică perdeaua cortului, decorat cu meteoriți și stele lucioasee din alamă poleită, învitîndu-i să intre.
-Lasă astea, zîmbi Caudex Ciota, mai bine invită o fătucă, o poetesă de soi, c-am poftă să-i dedic un catren sprințar...dacă n-ai una tinerică, e bună și-o vădană, nu fac mofturi! Am auzit că te-nhăitași c-o amazoancă din neamul briților, e bună la pat?
Scribul nu ne dă detalii asupra orgiei prozodice ce s-a desfășurat peste noapte în cortul consular al lui Radex Mentula, sau poate le-a notat dar ele au fost rase cu brișca din manuscris după ce pontifex maximus, onorabilul Chrystostomos Corbulo a dat cel de-al douăzeci și cincilea edict de salubrizare a Europeei.
Dimineața următoare găsi legiunile pe poziții, cu silabele bine ascuțite și cu iambii, troheii îndreptați amenințători spre inamic.Din păcate însă, pentru elanul trupelor și al marțialului lor comandant, inamicul se lăsa așteptat.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Nu, nu acum. Alte dăți. Vă pierdeți în dispute pe textele altora care nu merită atenție. Adică având mize mici.Acum este OK. Și chiar dacă mă pregătesc pentru al 27-lea edict de salubrizare, trebuie să constatăm, împreună, că efortul nu este și nu a fost zadarnic. Europeea se menține totuși în limitele bleu. Cu valoarea textelor mai trebuie lucrat. Mult însă sunt și multe texte valoroase.  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-12-06 13:29:16
         
 
  distinse pontifex maximus, știu că v-a plăcut cronica unui război anunțat și mereu amînat.Nu, nu, e o miză mică, fiindcă așa cum ați remarcat e satirizată supraproducția de texte, ipocrizia și orgoliul consular...despre partea literară, firește, poate trece doar un text conjunctural, făr' de prea multă artă.
ps:știu că aveți spiritul necesar să zîmbiți la niște biete sarise azvîrlite parodic, chiar dacă, nomine dolorosa, vă țintesc.
 
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2011-12-06 13:14:13
         
 
  Evident că percep și săgețile care mă vizează. Pentru unele nu am scuze.  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-12-06 12:03:01
         
 
  Așadar, domnilor colegi, zâmbiți, râdeți ori chiar rânjiți, citind acest text însă încercați să învățați că s-a dus de mult moda "scrieți băieți orice, numai scrieți" Acum vă sugerez, unora, să abandonați stahanovismul publicaționist și să publicați mai puțin însă de calitate.  
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-12-06 12:01:41
         
 
  "rana [...] din solum minae."

Păcat de text!

Un inteligent joc al spiritului. Un mod subtil de a polemiza cu ecoliteratura însă, mai ales, cu inadecvarea unora la acest concept. Sigur, nu-mi fac iluzii că vor fi cohorte de oameni care vor adera la ideea unei literaturi nepoluate. Într-o lume din ce în ce mai vulgară, într-o lume în care obscenitatea cuprinde din ce în ce mai multe zone, mă încăpățânez să cred, poate utopic, idealist, că sunt oameni, și nu puțini, care își doresc un limbaj salubru pentru ei și familiile lor, pentru mediul în care evoluează. Nu pot să mă împac în niciun fel cu ideea că lumea se va reîntoarce la promiscuitatea primitivă ori animalică în care sentimentul pudorii să fi fost abolit. Indiferent de numele acelora care susțin aceasta, indiferent de dezinhibiționismul promovat de noile mode. Eu sper să treacă și mai sper că reconstrucția morală și spirituală a eului este posibilă. Rolul Europeii, poate ca site de nișă, poate nu (foarte multe site-uri, în regulamentele lor de funcționare spun "nu" limbajului obscen) este și acela de a contribui, fie și cu o picătură în acest imens ocean care este literatura, la întreținerea focului sacru al ideii că literaturta, marea literatură este și va fi valoroasă prin violența ideilor și nu prin șocul pe care obscenul îl produce în conștiința scriitorului-cititorului.

"Concepul „ecoliteratur㔠se referă la o parte a literaturii, înțeleasă ca artă simbolică a scrisului, în care nu se admit cuvinte licențioase, obscene, pornografice și altele similare. Definirea conceptului și necesitatea acestuia pornesc de la constatarea evidentă că, taxonomic vorbind, sunt necesare concepte care să definească detaliat, orice are o anumită legitimitate ontologică, și poate fi diferențiat de altceva. Așadar „ecoliteratura” se diferențiază de „literatur㔠în sens larg, prin aceea că nu acceptă vulgarizarea și promiscuizarea limbajului, fără să existe niciun fel de constrângere ori restricție în ceea ce privește fondul abordărilor literare. Ecoliteratura nu neagă niciun fel de literatură ori artă, în sensul cel mai general, ci se revendică a fi un spațiu literar de nișă în care, cu talent, se poate spune orice, fără a fi necesară utilizarea cuvintelor indecente, licențioase. Aceasta nu înseamnă câtuși de puțin c㠄violența organizată pentru un discurs banal”, definiție dată de Roman Jacobson literaturii, ar fi inoperantă în acest domeniu. Atâta c㠄violența” artistică ori de limbaj se bazează pe „violența” ideilor și nu pe violența și sonoritatea cuvintelor pe care simțul comun le denumesc a fi necuviincioase."

Însă nu pot să nu admir modul în care autorul acestei reușite cronici? epopei? satirizează ipocrizia și inadecvarea "producțiunilor" unor membri europeici la conceptul de ecoliteratură. Cu unele excepții!

PS. Distinsul nostru coleg este un scriitor de talent. Și este mare păcat că, uneori, de multe ori, de prea multe ori, își pierde timpul cu mize mici!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-12-06 11:56:28
         
 
  magistre Balbax, gradus teus este undeva lorem pede, rana culus din solum minae...dacă poți pricepe ce voi a spune...vae pauperes spiritu c-a lor e grădina edenului!  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2011-12-06 10:53:06
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  NecheZan, eu te previn,
de te joci cu cerebelul,
Chrystostomosul cel divin
îți va reteza nivelul!

Ombilicus Cel Isteț
 
Postat de catre Mihail Buricea la data de 2011-12-06 10:35:31
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE