FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Ultima Θ u λ ε (2)
Text postat de Gheorghe Rechesan
TABLOUL II

DÉCOR: La marginea scenei stă trasă la ponton o barcă mare, albastră, din cauciuc, peticită, cu trei rînduri de rame din plastic, pe flancul căreia scrie cu litere roșii:” τελευταία Θ u λ ε –Ultima Thule destinații turistice de ecscepție și nu numai “.

SCENA I

Intră cu pași mărunți Elena T. Poartă un kiton diafan din mătase bleu decorată cu floricele și cuburi aurii, sandale mov cu toc de 12 cm, ciorapi de plasă neagră, în mînă ține o harfă și-și dă peste cap ochișorii înfundați în grăsime, boiți cu rimel. În urma ei,în stare avansată de ebrietate Tolea Ecsintov, cu o butelcă de votcă în mînă.
ELENA (cu o voce baritonală de fumătoare): Ioane, Ioane, iarăși te războiești cu lumea? Meic lăv năt uăr! (face un semn drăgălaș cu degetele, trecînd de cîteva ori arătătorul stîngii prin inelul format de degetul mare și arătătorul celeilalte) De cînd n-ai mai iubit, Ioane?
FĂNEL: Mami,dacă n-ai bilet dă-te deoparte, încurci lumea….
ELENA: Stivăn, mai dir…ce mi-a fost dor dă tine! Ce mai faci iubi, tot traduceri din Will, nu te-ai plictisit beibi?
PEIA (rînjind): Iaca și pă venera liricoasă ce dă la masculi fiori! Ce faci Leano, te dădu muzoiu’ afară dîn garsonieră? Ai vise cu Pegasu’ și Parnasu’ , ori pesemne te mîncă doar nasu’!
ECSINTOV (sughiță și ia o dușcă): Maestru’ i supărat, are pietre la vezică…nu-l mai iubesc codanele pe care le hărțuia la cenacle…deh, vîrsta vezicii cu calculi, era neputințelor tristice!
PEIA: Tu ce vrei bă, afanisitule? Te treziși de dimineață cu freza-n șanț și ai venit să-ți vomiți cujetările! Hai, fă pași, parazitule, îți pute intelighenția a basamac!
ECSINTOV: Ba, pe-a mă-tii tigorie!
PEIA (se apropie amenințător): Ce ‘săși limbricule? Te fac drob și te dau la pești, să să îmbucure și ei de-o cinzeacă!
ECSINTOV (ia o vîslă de la ambarcațiune, pregătindu-se să se apere): Bătrîne, ai grijă, am făcut terci inși mai țapeni ca tine!

SCENA II

Apare zîmbind, cu un aer bonom, Wotan Corbeanu-Cristelniță. E îmbrăcat într-un costum maron la două rînduri, cămașă imaculată, cravată bleumarin cu steluțele Consiliului Europei și o mapă diplomatică sub braț.

WOTAN ( Am plăcerea să vă anunț că sosit momentul zero! Vă rog să prezentați biletele de călătorie, croaziera spre Ultima Thule va demara oficial în cîteva minute (către Peia și Ecsintov care se împing ca doi cocoși) Da’ ce se-ntîmplă cu dumnealor, au un aer …hmmm cam prea combativ!
ECSINTOV (lăsînd vîsla jos): Aaaa, nimic important dom’ profesor, îi arătam colegului cum se folosește o vîslă!
PEIA (scrîșnind): Poltronule, ai în vene numa’ alcool…hai, îndrăznește numa’!
WOTAN: Vă rog, să evităm situațiile conflictuale. Călătoria va dura o perioadă nederminată temporal, nu declanșați polemici inutile! (către Fănel Dugomir-Soneată): Doar atîția s-au îmbarcat?
FĂNEL: Îmi pare rău, patroane, ăștia-s toți…și-a anunțat participarea și cenaclul “Lira și ramul” al domnișoarelor bătrîne de la azilul de poete nepublicate din Alexandria, dar deocamdată n-au apărut…
WOTAN (nemulțumit): Astea vreau precis reducere că-s în grup…doar poeți, niciun prozator? Procopie din Europeea n-a apărut? Îmi place cum combate, are stil, umor, spirit de observație ascuțit…
FĂNEL: Io zic să nu-l luăm, boss…barca e cam veche, de-abia stă la linia de plutire și-ar putea s-o găurească cu spiritu’ ăla al lui…atunci îi dăm drumul?
WOTAN: Să mai așteptăm puțin, ce atîta grabă stimabile? Ia sună un pic din sirenă poate că mai apare careva!

SCENA III

Fănel Soneată acționează o vuvuzelă și într-adevăr, din stînga scenei apar trei inși cu calabalîcul în spate; primul poartă o rubașcă roșie, un catalog ferfenițit și un măturoi, al doilea un ins anodin îmbrăcat într-o rantie peticită, potcap, cară o cădelniță și o pereche de desagi voluminoși; îi conduce un cinquagenar vioi care le explică volubil în ce direcție s-o ia, deși debarcaderul e sub nasul lor.

WOTAN: Poftiți, poftiți ambarcațiunea vă așteaptă… e un moment crucial ne îmbarcăm spre Ultima Thule…lăsați la o parte resentimentele, regretele și aspectele neplăcute ale existenței de azi veți începe o etapă nouă din viață…și nu numai! Mutans mutandis…
MIȘU OMBILICEA: Unde e vaporu’? Faceți loc, faceți loc…
FĂNEL: O clipă, maestre! Cu ce treabă pe-aici?
MIȘU (agitînd măturoiul): Să fac ordine…sunt liderul de necontestat al noului partid al salubrizatorilor cu stînga!
FĂNEL: Ia zi-mi o pastișă… după…Eminescu, că altele tot n-ai!
MIȘU (bombîndu-și pieptul și ținînd tîrnul ca pe o pușcă, declamă cu o voce de stentor):

“Un bărbat dintre aceia ce-a umblat pe trei oceane
conducând vapoare roșii spre meleaguri bogătane
după ani și ani de muncă pe oglinzile de ape
s-a întors în sânul țării de la care să se-adape…

Ajutat de vîntu’ morții..ajutat de vîntu’ sorții…”

FĂNEL: Suficient, ajunge, maestre! Treci pe punte!(scoate ștampila și i-o aplică pe-obraz)
BASIL BOBA: Domnu’ fie cu tine fiule!
FĂNEL: Amin, părinte…în afară de predici, molifte știi și altceva?
BASIL BOBA: Eu, cu alexandrinu’ …
FĂNEL: Interesant, scrii poeme în metru alexandrin? Hai, spune unu!
BASIL BOBA: Aaaa, nu! Nu e la metru, e la litră…tulburel d’ Alexandria prima-ntîia(scoate din desagi o damigeană învelită-n nuiele și I-o întinde):ia, o dușcă, e natural, dă butuc!
FĂNEL (consultă o listă): Ăăă, dumneata nene, ești Vasile Popa, profesor de teologie de profesie? Ai rezervare, e drept, un loc gratuit pentru fețele bisericești…
BASIL BOBA: Boba, nu Popa..nu-s profesore îs preot, cumnatu’ miu Agapon Miruială, e profesor de economie la sfîntu’ hram “ Șuncă pă ciolan” …(deschide gura și începe să cînte):
Blestemați să fiți voi, grataragiilor că nu-mi dați și mie o bucățică de pastramăăă…că sunteți fețe simandicoaseee și mîncați cînd vi se scoalăăă…
ONOFREI OFLORIAN :Dă Doamneeee…
BASIL: Că vă împinge pofta, sta-v-ar bucățica-n gît, dracu să vă ia dă bugetari, samsari șî investitori, hoților și spurcaților (către Onofrei)…mai puțîn domnii dă la governare…că jinduiți la averi tăt mai maaari…și mie nu-mi dați nimicaaaa…
ONOFREI: Dă, Doamneee…
BASIL: Da’ ar naiba-n stomacurile voaste umflate dă bucate că nu vă mai săturațiiii…să vă ia dracuuu șî mamă-sa fraților șî cumnațîlor, blăstămațilooor…
ONOFREI: Ia, Doamneee!
BASIL: Ș-acu șî-n veci vecilor să dea ăl de sus să vă betegiți de bulimie, enterocolită, icter, diabet, hemoroizi, apendicită și dispepsieee, da’ar dracu și virusu gripei porcine și-a vacii nebune în fleicile voasteee!
ONOFREI: A-a-le-lu-iaaa!
FĂNEL( zîmbind către Onofrei) Amice, te-mbarci sau doar ții isonul?
ONOFREI: De felu meu îs un tip corect și onest, așa că-ți spun simplu: hai să facem un sondaj de opinie:
Unu. Cine este PENTRU ca președintele să fie debarcat
Doi. Cine este PENTRU ca președintele să fie îmbarcat
Trei. Cine se abține.
FĂNEL: Corect…bref, te-mbarci sau nu?
ONOFREI: Acolo, pă Ultimatule eczistă prese?
FĂNEL: Firește..de tot felu și modelu…de mînă, hidraulice, menghini, cricuri, tot echipamentu’!
ONOFREI: Și mese-media sunt? Ticoni, moguli și padișahi cu televiziuni?
FĂNEL: S-ar putea…da’ lasă astea..nu fii hahaleră, dacă vrei să te sui pe galeră trebuie să reciți ceva din producția proprie…
Onofrei se apropie și-I șoptește ceva la ureche, gesticulînd cu elocvență.
FĂNEL (se scarpină la ceafă, apoi în creștet, apoi din nou la ceafă, dă din cap aprobator și îi face loc să treacă): Am înțeles, maestre, urcă la pupa!

SCENA IV

Pe mal apare un personaj marțial: beretă neagră, cartușiere în diagonală, un aer de guevarism nostalgic și desuet întipărit pe figura-I bărboasă. Duce de frîu un catîr încărcat cu lăzi, lădoaie, butelci și butoiașe.
CHERRY CUVARA: Alto, alto, compañeros!
FĂNEL: Cine mai e și ăsta? Ce dorești, cetățene?
CHERRY: Să mă-mbarchez, noa, care-i baiu ?!
FĂNEL: În ce calitate? Cantautor, prozodier, textier, sculer-matrițer, dulgher?
CHERRY : Yo soy un hombre onesto de la tierra donde crece el vino!
FĂNEL: Adică? Argentina, Chile, Spania?
CHERRY: Nem, fătu mieu, Blăjanca, județu Alba.
FĂNEL: Cu ce pot să te ajut bade ?
CHERRY: Păi, am stat io așe…șî după aia am stat ș-am cujetat…
FĂNEL: Fă un rezumat că ne grăbim, se apropie refluxul…
CHERRY: Că dacă plecaț păstă mări șî țări v-ar pringe ghine oleacă dă provizii…că dacă doamne-feri vi să gată apa ghe beut să nu crepați dă săce!
FĂNEL: Să ce…de ce?
CHERRY. Să vi să ușce ceriu gurii, tulai-doamne șî să muriți de lipsă dă alcohol în sînje! Că vorba strămoșilor pileates șî piliți: in vino veritas da’ mai veritabilă-I pălinca! (bombează pieptul cu mîndrie): Mihai Vinescu, alias el comandante, vivandier, producător și consumator, furnizor al flotei regale de pe Mureș și Tîrnave..regale că cultiv șî fetească regală, tri arii, o sută de butuci pă an…din drojdii și borhotu rămas după vinificare ferb pălincă pentru mateloți!
FĂNEL: Bravo, felicitările mele, dar..vezi, croaziera e doar pentru literați…știi tipii ăia cocîrjați, palizi pe care-I găsești îndeobște prin biblioteci nu prin bodegi…
CHERRY : Niciun bai, fătu mieu..am șî d’alea…ia ascultă ce fain le prozodesc (recită):

Sunt pom, rodit-am vii și grasă
Din Malaga, bre și struguri bașca aurii
Copți de el Sol pă bune nu prostii,
și pielea din gîtlej încă mi-e roasă,
De basamacul distilat din ciocîrlii

Sunt om, și-am învățat ce e pileala
De la părinți, nu ca alții dîn boschet,
Și nu suport poșirca recte mahmureala,
Și vinu’ acru, searbăd de doi litri-n pet

Sunt om, mi-I scrisă-n adeneu pilirea
A celor mai bețivi din neamul trac,
Un steag-clondir îmi este moștenirea
Și simt pe cap pileala grea de dac

FĂNEL : E bine, cetățene, merge, la un șpriț…hai urcă-te și tu…unde merge cinzeaca merge și damigeana.

SCENA V

WOTAN (urcat pe o ladă la dunetă): A sosit toată lumea? Putem pleca?
FĂNEL : Da, căpitane, cap-compas spre Rejkiavik, via Vladivostock cu escală-n Kurile!
WOTAN: Ridicați ancora… Audaces Fortuna juvat!
MIȘU : Ce ‘săși dă juveți?
FĂNEL: Stai jos, maestre, dezechilibrezi arca!
Pe chei aleargă o fată-femeie de vîrstă incertă cu o colivie în mînă.
ANNA: Stați, nu plecați, așteptați-mă și pe mine…a scăpat Birdie din colivie și pînă am prins-o…
FĂNEL: Cine-i Bărdi? Muza ta?
ANNA: Într-un fel…o păsărică micuță, gingașă, nu face rău nimănui…
MIȘU (schițînd pași de sîrbă) Păsărică albă-n cioc/ subțirică la mijloc/ haide fă, te iau la joc!
FĂNEL: Pentru ultima oară, maestre, dacă nu te-astîmperi te bag la remorcă!
ANNA: Atunci mă luați? Am bilet rezervat de-acu șase luni…
FĂNEL (diplomat): Scoate limba…zii, aaa! Păsărica e vaccinată?
ANNA (scoate un maldăr de hîrtii din poșetă): Contra gripei aviare, a febrei aftoase, a răului de mare...certificat de garanție, dovadă de spațiu locativ, copie după chitanțele că am plătit impozitul, atestat de aripi…
FĂNEL: Curs de înot a absolvit?
ANNA: Vaaai, nuuu…nu m-am gîndit, n-am știut…

Wotan îi fac semn lui Fănel să se apropie; îl dojenește în șoaptă, acesta ascultă servil, cu capul aplecat.
FĂNEL: În fine, poftiți doamnă, cu tot cu zburătoare…dacă doamne-ferește se-neacă, nu ne asumăm răspunderea…intrați în carantină și silenzio stampa! (către Wotan) Putem pleca!
WOTAN (în picioare, cu aplomb) : Toate veleitățile…pardon velele sus! Ahhh, de cînd vroiam să spun replica asta!
PEIA (apucînd cuierul-pom și aruncîndu-l pe punte): Hooo, mă, v-aț uitat Ygdrăcia dă catargă, să n-aveți parte de velele voastre!
TRICĂ: Iote mă incultule, cine vorovește pi ocarină, nu e catargă, e “bonpres”!
FĂNEL (fluierînd și bătînd tactul într-o tingire): Hai, să-I dăm drumu’ ritmic. Atenție populație, rama-n apă și ritmic: unu, doi, trei și…pauză…și unu-doi-trei..sincronizați-vă!

TABLOUL III

DÉCOR: Peisaj marin convențional: talazuri din pînză unduitoare, mișcate de figuranți (echipa sait atelier-gimnastică artistic㠓vuitoneea borealis”) pescăruși din hîrtie albă creponată atîrnînd de arlechin și barca din cauciuc în mijlocul scenei.

SCENA I

WOTAN (căscînd): Plutim de trei zile și nimic, terra ferma e-o iluzie….
MIȘU: Mi-e o foame….
TRICĂ: Și mie…
FĂNEL: Visați stimabililor, cambuza e goală…ieri ați lins ultimele cutii de conserve…mai avem doar sare amară și fulgi de cartofi cu gust de fasole!
CHERRY (visător): Aș mînca o slană cu ceapă roșie…
ONOFREI: Stați, știu cum se face, am citit eu într-o carte “Manifestul naufragiatului amator”: tragem la sorți și-l mîncăm pe cel mai gras…
ECSINTOV: Eu vreau să frig o doamnă!
BASIL BOBA: Nu, nu, e nedemn de niște adevărați poeți…femeile și copiii primii!
ELENA (ridicîndu-se în picioare începe să se dezbrace): Vă iubesc pe toți… mă sacrific!
FĂNEL: Stai jos, mami, că dezechilibrezi galera…n-avem destule lemne de foc să te perpelim.
TRICĂ: Ooo, soartă crudă / ce m-aduse aici/ pe drum sihastru cu poteci prea ude / și nu m-aude / nimenea ce crudă…
MIȘU: Nu, crudă nu te păpăm…

SCENA II

Din mijlocul valurilor se rostogolește Sabina-Marin Broca; e costumat ca o sirenă cu partea inferioară a trupului înfășurată în solzi de staniol, o coadă de pește atîrnată de fese și brasieră verde din plasă.
BROCA: Ahoe, ahoe, unde voiajați? Asociața nautică Adval vă recomandă tîrgul de artizanat din...
FĂNEL: Către Urlați via Slobozia…
BROCA: Să vă cînt ceva?
WOTAN: Nu, că n-avem destulă ceară și nici funii să ne legăm de catarg…
BROCA: Pot să urc la bord?
FĂNEL: Poți, da’ e inutil..n-avem de niciunele…
ONOFREI (naiv, stupid își freacă palmele): Mîncăm pește, păpăm pește!
BROCA: Pește-i fiu lu' mă-ta..eu sunt o creatură mitică…
MIȘU (sărind din ațipeală): Unde-I Mitică, ce-ați făcut cu Mitică?

SCENA III

Din culise apare Mitică Cocă Neptuneanu; trident, togă albastră, coroană din carton auriu și barbă falsă prinsă cu gumilastic pe după urechi.

MITICĂ (zîmbind larg): Nu trageți, mateloți….
FĂNEL: Zi-ne una, maestre, să avem și noi ce comenta…de sezon că ne-a avariat calmul ecuatorial…ce căldură, mon vere!
MITICĂ:
Într-o vară-ndepartata,
spre-a nu-i face mari avarii,
de-altceva ciupeam o fata,
nicidecum de comentarii.

MIȘU:
Nea Mitică dă pă punte
Are bilele mărunte

MITICĂ:
De-ai avea bilele mele
Te-ai lăuda în tîrg cu ele
Fiincă bila mea isteață
O dau babei dimineață!

MIȘU: Io cînd bila mi-e umflată
Nu o dau la babe rele
O invit la ea pe-o fată
Din Pietrari sau Măgurele
MITICĂ:
Nu toată marfa umflată
Se pretează la ăst sport
Cînd catargu e cam mort
Caută pompă autorizată...


BASILISSA (cu îngrijorare): Domnule căpitan, cred că ne scufundăm…nu e frumos să vă bîrfesc firma, da’ ne-ați luat într-o călătorie fără confort cu o barcă găurită…
ECSINTOV: Apăăă…sunt pierdut, io nu pot supraviețui cu ceva mai slab de patruzeci de grade!
ONOFREI: Grea moștenire regimul criminal dictatorial…bărci vechi, vele roșii, concepții de asistați social…

SCENA FINALĂ:
Se joacă după scenariul obișnuit: autorul e huiduit, lovit cu pietre de butaforie, Onofrei Oflorian bîlbîie o cvasicritică cu scuipături printre dinți, Basilissa se distrează dar nu omite să specifice că scena n-are valoare artistică, Ecsintov scrie pe un colac de salvare cu ruj, “notre aspect”, Mișu Ombilicea înjură, Fănel cenzurează comentariile neecoliterare (plus ale lui Peia)etc. toți se îmbulzesc și barca se răstoarnă.

EPILOG:

DÉCOR: O plajă pustie nisip, cîteva dune pictate artistic în fundal.

Apare în scenă Rabiason Cerceloe în costum de robinson, barbă pînă la brîu, pantaloni zdrențuiți, veston din piele de capră și se îndreaptă spre naufragiații întinși pe nisip, privindu-i cu naivă curiozitate
RABIASON:
Iote scoase marea-n mal
Cu eforturi ude tare
Un cenaclu virtual
Care care mai de care…
Copți semeți da’ și mai tineri
Io mi-s Roby voi vi-s Vineri!

WOTAN (scuipînd apă de mare): În ce zi a săptămînii suntem?
RABIASON: Joi, dom’ profesor, da’ făcui și io o d’aia…lincență poetică!
WOTAN: Hic sunt leones?
RABIASON: Nu, nene, numa dolari canadeni, coroane islandeze, mărci est-germane și dinari yugo expirați din vremea cînd am tulit-o io în Lumea Nouă!

(cortina)






Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE