FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Ultima Θ u λ ε
Text postat de Gheorghe Rechesan
Ultima Θ u λ ε

tragicomedie de conjunctură


PERSONAJELE

Wotan Corbeanu-Cristelniță, proprietar de paradis virtual
Fănel Dugomir-Soneată, agent de turism, pasionat de telefonie și-n timpul liber poet
Corneluș Flegmățeanu, poet, editor, investitor în piei de cloșcă
Basil Boba, învățător pensionar, pedagog de școală veche fără aviz igienico-sanitar
Peia, lui-meme
Onofrei Oflorian, vidanjor, om de presă și menghină
Trică Baciu, oier, prozodier, cîntăreț la tirifleașcă
Mișu Ombilicea, salubrizator, în timpul liber poet și patriot
Anișoara, harpistă
Basilissa, gospodină
Lenuța T, elle-meme
Tolea Ecsintov, ziarist liber schimbist
Chery Cuvara, angrosist de licori bahice
Rabiason Cerceloe, sculptor de strane, poet cu tesla și barda
Mitică Neptunesco, inginer hidrolog, catrenist și filantrop



- TABLOUL I -

DECORUL: Pe scenă e așternută o mochetă bleu, simbolizînd o pajiște feerică. În stînga, două-trei bolovani din polistiren viu-colorați în mov; în dreapta arborele sacru Yggdrasil, de fapt un cuier cu brațele împodobite cu panglici și umerașe de atîrnat hainele.În fundal o imagine pictată naiv înfățișînd un șirag de munți acoperiți cu nea, un crîng înverzit la poalele lor și o mare cu talazuri încremenite în jur.

SCENA I.

Fănel Dugomir înveșmîntat în hamleți negri și o jiletcă de catifea cu guler plisat după moda elisabetană, meșterește un portal bizar legînd două furci cap la cap. Nu reușește și le azvîrle furios de podea.Ia apoi o pancartă bleu pe care scrie cu litere albe τελευταία Θ u λ ε și o atîrnă de cuier.
Din dreapta apare Trică Baciu înțolit tradițional:burcă mițoasă, opinci, ițari, cămeșoi spălat în zer, ciomag de oier.
TRICĂ (timid, aranjîndu-și bunda din blană de oaie pe umeri): Nu vă supărați, nu știți cum se ajunge la ultima...(se oprește, bîlbîindu-se) TH, PF, PHÎ...
FĂNEL: Ultima Thule? Și i-am zis patronului să nu scriem cu caractere grecești anunțul că lumea nu știe și confundă pe Θ (thita) cu Π (pi) !
TRICĂ: Înțeleg, deci nu e Ultima PHULE ci Ultima THULE...da' cu furcile alea ce faci, strîngi niscai fîn!
FĂNEL: Nu, e ceva simbolico-istoric...
TRICĂ: Deci aicea-i? Cînd e plecarea?
FĂNEL: Ușurel colega...întîi trebe să treci testul, debia după aia ai liber la îmbarcare!
TRICĂ (scărpinîndu-se nedumerit sub cușma neagră de astrahan): Ce test, eu n-am înțeles așa! Place ideea am zis și cumpărai bilet...am vîndut cinci oi gestante ca să-l plătesc!
FĂNEL: Nimica toată...(scoate un catastif și-un plaivaz de tîmplărie) Proba număru' unu: compuneți un catren cu rime la alegere, exceptînd albastră-glastră, rață-dimineață-ceață-viață și nor-dor.
TRICĂ ( se așează cu boata pe genunchi și un aer meditativ) Așaaa...versuri, carevasăzică....
FĂNEL: Ce faci, bade, cujeți?
TRICĂ: Ba. Compun...iac-am găsît:" Foaie verde astupuș / Pun dolaru' pă arcuș / Și samaru' pă măgar / Ca să-mi cînte-un lăutar!"
FĂNEL: Bon, pîn-aici te-ai descurcat ! A doua probă: numiți trei poeți contemporani!
TRICĂ (ia din nou poziția meditativă): Ăla cu pastelu și plecat-am zece din Vaslui...cum îi zîce:Alexandrii!
FĂNEL: Nu, bade, nu-i ghini, contemporani adică în viață, ce drac' !
TRICĂ: Bacovea? Și ăla o murit. Păunescu? La fel...ăăă...zi-i pe nume, l-am văzut pă ecran...Mircea fă-te că lucrezi!
FĂNEL (trage o linie în caiet):S-acceptă...altu'?
TRICĂ: Manolescu Nicolae? Și de ăsta am auzit la televizie
FĂNEL: Bade, ăla-i altceva, e tata poeților și scriitorilor, da' poet nu poate fi socotit...mai gîndește-te!
TRICĂ: Vadim? Sîgur îi mare poiet l-am auzît io cu versu' n gură! Să pune?
FĂNEL: S-o pus unde-o vrut el..da' hai, treacă-meargă...și-al treilea?
TRICĂ (cu veselie, triumfător): Eminescu, că-i veșnic și nemuritor!
FĂNEL: Bine, fie! Acu ultima întrebare: declinați cuvîntul "caudină"!
TRICĂ: Cum ai zîs?
FĂNEȘ: Ca-u-di-nă!
TRICĂ: Nooo, dă-te-n brînza mea! Altu' mai pă-nțelesu' omului n-ai găsit?
FĂNEL: Ai dreptate..atunci "furcă"?
TRICĂ : Așa mai mere...deci: o furcă-doă furci, a furcii...fur...( Fănel îl ajută, rotunjind gura și silabisind muțește)...fur-ci-lor!
FĂNEL: Hai, zi-i mai departe!
TRICĂ: A furcilor, fur-că-lor, nește furci, furciilor...
FĂNEL: Ajunge. (cotrobăie în buzunare):scoate limba ca la doctor!
TRICĂ: La vocativ: te, furcă, te!
FĂNEL: E bine. Hai, spune aaa!

Trică scoate limba și Fănel Dugomir îi aplică pe ea ștampila.

FĂNEL: Gata, ai trecut...acu' stai frumușel aici și așteaptă.

SCENA II

În scenă apare cu pas vioi un ins în straie bălțate, cu un par lung în spinare de care atîrnă o boccea mare.Se oprește, inspiră lung și aruncă priviri cercetătoare în jur. Trică, rezemat în toiag îl privește nedumerit.

FĂNEL: Căutați pă careva?
CORNELUȘ : Ave, muritorilor, am venit să sporesc aura de frumusețe și mister a acestei lumi!
FĂNEL: Aicea nu ne ocupăm cu aure, halouri energetice, chakre și-alte marafeturi, nu-i aulă, sală de conferințe sau templu transcedental...e doar o agenție turistică."Ultima Thule"!
CORNELUȘ: Minunat..mirific chiar. Și unde faceți excursii? În trecut, în viitor? M-ar interesa un itinerar anabasic de o factură mai elevată spiritualicește vorbind, fiindcă voiesc să verific niște noțiuni despre religia parșilor, dualism zoroastrian, alte-alea!
FĂNEL: N-avem fantezii d'astea...te ducem cum am spus, în Ultima Thule!
TRICĂ (se apropie curios și pipăie parul de care atîrnă bagajul): Ce faci cu paru' aista?
CORNELUȘ (iritat): Ignorantule, nu e par! E axa lumii, folosită la despicarea neantului și delimitarea universului tăcut în două concepte duale:bun și rău!
TRICĂ:Puteam să jur că-i par, ori perpeleac de proptit fînu'n stog!
FĂNEL: Hai, spune, că mă grăbesc! Vrei sau nu bilet de călătorie?
CORNELUȘ: Poeții au reducere?
FĂNEL: Trebuie să treci un test.
CORNELUȘ: S-avem pardon, la valoarea mea? Sunt consacrat...ascultă numa! (dă jos bocceaua, o desface scoate niște hîrtii mototolite, le netejește cu palma și citește rar, apăsat):


" În suirea sură sui-un glas ce plînge
Cînd e goală tolba în figuri mă rup
Atavismul verzei către-un rar spanac
Ce dansează vesel cu canini de Krupp."

Trică îl ascultă transportat cu ochii, închiși, Fănel în schimb își înăbușă un căscat.

"Mugetul tăcerii ce-nspăimîntă urșii
De talaze fixe, iaca acu' începe
Biciuind retina hunii, agatîrșii
Urlă emblematic călărind pe cepe"

FĂNEL (plictisit): Mda, ai oareșce muzicalitate-n exprimare...

CORNELUȘ (continuă pe un ton declamativ):

" A-nceput potopu' în cornee împlîntă
Umblet de gaidare care nu se-ncap
Iar orfine dulce trei picioare cîntă
Țîțele-și destramă peste-un corn de țap"

FĂNEL: Oprește-te bre! Ajunge..aș scoate "țîțele", proprietarul e pudibond, n-acceptă nimic explicit, carnal!
CORNELUȘ : ....mugurii-și destramă peste-un gol potcap...
TRICĂ: Zi-mi și mie că văz că ești citit, ce-s alea gaidare?
CORNELUȘ (volubil): Gaidarele sunt preotesele lui Gaida, fecioare încîntătoare, jumătate femei, jumate vulturițe care ciuguleau carnea morților expuși în turnurile tăcerii!
TRICĂ: Ahaaa. Place, scrii minunat, ai naturalețe.

SCENA III

Apare Basilissa, o femeie la a doua tinerețe, rimelată, rujată, cochetă cu buclelele încrețite și un șorțuleț încins peste un tailleur chanel contrafăcut în nuanța gușă de guguștiuc.

BASILISSA (veselă, agitînd un polonic):Și eu scriu poezii...uite, am compus una în timp ce fierbeam marmeladă de corcodușe...un deliciu, îți lingi degetele, nu alta! (recită):

"mai știi bade într-o seară
cum umblam pe balta plată
era bine era vară
iară io încă eram fată
mare luna-ncercănată
ne pîndea din stufăriș
tu împingeai barca pe valuri
eu ocheade pe furiș
ce mai brațe, cîta maluri;
vrut-am luna pe nevrute
s-o băgăm în buzunar
da' aveai jeburi descusute
și-ar pica în estuar

doi bîtlani stăteau de veghe
colo-n mal, prin păpuriș;
ne priveau lihniți pieziș
tu erai-nțolit în zeghe
eu tînjeam la măritiș
cum întinzi brațu s-o înșfaci
haț! sări un pelican,
cu chipiu și cozondraci:
alo, tînără domniță
și mata baștan de gherlă
luna nu e o babiță
s-o șutiți inel cu perlă..."

FĂNEL: Și mata vrei să te-mbarci?
BASILISSA: Nu încă. Mai am de dereticat prin casă, dau cu aspiratorul, șterg prafu' hrănesc bibilicile și hulubeii, dar cînd îs gata vin!
TRICĂ: Place...e tot mai selectă alăturarea...poieți, poete...păcat că n-am adus și tilișca, cavalu' să-i trag o cîntare!

SCENA IV

În scenă se ivește, călcînd rar și apăsat, Peia aka Apeiron (prietenii știau de ce). E încruntat, poartă cu eleganță o robă neagră și pe fruntea-i înaltă, pleșuvă lucește marțială o coroană din frunze de urzici.

PEIA (către Basilissa) : Aiii nu mă-nnebuni, soro! Chiar așa, ai scris-o cu mînuța ta ți-a ieșit dă subt perucă-ți precum fecioara Pallas de sub tărtăcuța lui taica Zevs?
BASILISSA: Ioane, tu știi numa să jignești lumea! De fapt ești invidios pe talentu' altora...
PEIA (rîzînd sarcastic): Ai dreptate, tu Basi, îs envidios de-mi crapă inimioara-n mine de envidie pă talantu' lu' matale...Ce să zic? Multă vreme ți-a trebuit să mă dibui...
FĂNEL: Dacă nu te-mbarci, maestre, nu încurca lumea, circulă!
PEIA (strigă). Să mă-mbarc io cu doiniștii, farsorii, neica nime , boscoroditorii-n rime împleticite și guguștiucii ăștia! Peste poate, nu mă poci în veci nălța la nivela lor dă sînțîre poeticească!
FĂNEL: Cum vrei, da' să nu plîngi peste un deceniu că ai rămas singur-cuc pe insulă.Ultima cursă, ciocănare, n-ai de ales!
PEIA: Duce-ți-vă, duceți-vă, unde-a păscut mutu iapa și neneaca vaca. Cale bătucită, pica-v-ar velele, exploda-v-ar bujiile și-alternatoru' dă dăruiți ai muzelor!
TRICĂ (către Corneluș) :Cine-i ăsta de face garagață? Chem zăvozii să-l facă bucăți!
CORNELUȘ (în șoaptă): Un...bugetar! Profesor de retorică pe lîngă nuș ce institut de proaste maniere!
PEIA (se întoarce ager și-l prinde de gulerul burcii pe Trică):Iote-aici! Ăsta cine-i? Varianta mioritică dă masă a prozodierului arcadian? Ce faci, bădie, scrii ghiersuri cu plaivazu chimic pă telemea și le dai țațelor în obor să se vindece de gălbează?
(îngînă batjocoritor):
" Ciobănaș la oi am fost
Muzele nu mă cunosc
Da' la anu cari vini
Publica-m-or șî pi mini..."
TRICĂ (smucindu-se): Mă, să nu te pui cu mine că mintenaș...
PEIA (smulgîndu-i toiagul din mînă și rupîndu-l): Că ce faci? Îmi dai în cap cu un sonet? Pardon, asta-i meseria scripcarului Fănel Șekspirel!
BASILISSA: Rîzi, tu, Ioane, da' nu-i rîsu' tău...se vede că te macină bătrînețea și invidia. Cîte cărți ai publicat pînă azi? Uite, io așa cum mă vezi, amatoare și nepricepută am deja trei!
PEIA: De bucate și tricotaje? Unu pă față, unu pă dos, Basilisso, maică precum lichelele dă la securitate.Știu, te-am auzit, ești spaima cenaclelor, pilești luna, dai cu glanț pă luceferi! Păcat dă hectaru dă molizi ce picară sub bardă să-ți tragă ție volum la metru ster dă stihuire...

(va urma)

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Buna seara, Gheorghe!  
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-07-27 21:51:31
         
 
  Gheorghe, eu nu mimez absolut nimic. Dimpotriva, sunt sincer. Si sunt sincer pentru ca, dupa cum bine spuneai si tu, nu am nimic de castigat daca sunt ipocrit si complezent. Dar nici nu am de piedut, desigur, pentru ca nivelul despre care faci vorbire nu se modifica pentru critica unui text, oricare ar fi autorul acelui text. Pentru ca nu nivelul acordat in urma unui apel telefonic este telul meu in viata, dar nici nu fac caz de al altora. Domnul Corbu a stabilit o procedura de acordare a diplomelor de nivel conforma cu obiceiurile si convingerile domniei sale si n-am facut niciodata discutie pe aceasta tema delicata. Si nici nu voi face, pentru ca stiu ca este foarte banuitor cu persoane care nu ii solicita nimic, nici macar telefonic :)
Nu am ascuns niciodata faptul ca imi place cum scrie Radu Stefanescu, dar imi place si cum scrie domnul Peia, Daniel Bratu, Jupp B. Bitter, Corneliu Traian Atanasiu, Cristian Vasiliu, Liviu Nanu, spre exemplu. Desigur, lista celor pe care ii citesc cu placere este cu mult mai larga, dar n-am rabdarea sa ii nominalizez pe toti.
Cred ca asta este defecul meu, sunt prea sincer, domnule :)
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-07-26 00:49:11
         
 
  Vasilico,
E bine că te-ai a-muzat" fiindcă vezi tu, ai într-adevăr stofă de muză-n satire; cît despre partea cu caracterizarea (nu cred că mă repet, ultima dată personajul purta o ie made in Taiwan și avea un profil bucolic) sunt sigur că e departe de realitate, un text satiric are altă menire și că d-alde Manolescu, Cristea-Enache, Felix Nicolau, ș.a autorizați au avut numai cuvinte de laudă despre inspiratele tale volume.
În modestia mea absconsă nădăjduiesc să mă țină cheful de a scrie texte ușurele și vioaie cît vor exista și modele inspiratoare pentru ele.
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2011-07-25 23:02:52
         
 
  erata: ca de fiecare data  
Postat de catre Vasilica Ilie la data de 2011-07-25 21:01:41
         
 
  Gheorghe, de ce sa zic ca nu m-a amuzat textul tau? Ai stilul tau inconfundabil care starneste zambete.
Ce nu mi-a placut? Faptul ca imi faci aceeasi caracterizare de fiecare data iar acolo unde ai scris: "uite, io așa cum mă vezi, amatoare și nepricepută", critici autorizati, cei care mi-au citit cartile au fost de alta parere.
Si acum, as vrea sa fii sincer: daca eu nu treceam aseara pe aici si azi de dimineata, sa "inviorez" putin "atmosfera" de pe Europeea, mai scriai textul asta?

Domnule Cristescu bine v-am regasit!
Cat despre "Procopius din Europeea", cum frumos l-ati"denumit" dv., vom vedea cat timp il va "tine" asa!:))
 
Postat de catre Vasilica Ilie la data de 2011-07-25 20:58:53
         
 
  una-i una, alta-i alta. să fiu iertat, dar textul, manierist sau nu, m-a amuzat cumplit. steluțe.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2011-07-25 19:20:02
         
 
  1. mutatis mutandis.
2. Ignorați. Dacă se depășește limita sunt editori care pot invalida orice comentariu. Însă atenție, să vă îngrijorați când va fi unanimitate. Acum nu vă poate face decât bine. Pentru că vă stimulează ambiția. Iar distinsul nostru coleg a făcut o eroare metodologică. Aceata îl poate costa în planul polemicii. Trebuia măcar să-și ia o marjă de precauție. Nu a remarcat (va urma)
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-07-25 19:17:49
         
 
  "Între noi fie spus, nu că lucrul ar însemna mare lucru sau vreun certificat de bun gust literar, a fost "decorat" de maestrul căruia îi lustruiești cu osîrdie reverele și pantofii.exact, proaspătul uns editor europeic! "

(Gh. Recheșan)

???????????????????????????????????????
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2011-07-25 19:17:30
         
 
  ps De "ineficacitatea" acesta tehnică vorbeam d-le Corbu: un user care n-are ce pierde, poate comenta insolent și bădărănos (treceți peste caracterizarea cu p..a, e puerilă și nedemnă ca imagine ecoliterar)fără să sufere nici o sancționare, neavînd ce-i reteza ca sancțiune.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2011-07-25 19:00:14
         
 
  Ați lecturat "Istoria secretă"? Din cîte-mi amintesc acolo erau cîteva pasaje despre tinerețea Teodorei nu prea ecoliterare.Aprecierea și paralela sunt totuși exagerate, mai ales că lipsesc un Iustinian, Belizarie și bineînțeles marea, emblematica figură a împărătesei.Dar poate își asumă acest rol în mod colegial, AF, în travesti bineînțeles.
Floriane,
Nimic din ce comentezi matale nu mă surprinde, nici măcar insistența prin care vrei să mimezi oareșce brumă de cunoștiințe literare. Între noi fie spus, nu că lucrul ar însemna mare lucru sau vreun certificat de bun gust literar, a fost "decorat" de maestrul căruia îi lustruiești cu osîrdie reverele și pantofii.exact, proaspătul uns editor europeic!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2011-07-25 18:56:20
         
 
  Gheorghe, gusturile nu se discuta, evident, dar nu cred ca textul acesta are ceva comun cu bunul gust literar. Nici macar cu bunul gust, in general. Lipsa de originalitate, de rafinament al umorului si de inteligenta in costruirea unei intrigi oarecare, sunt doar cateva din lipsurile acestei proze scrise parca pentru a-i mangaia urechile personajului Wotan Corbeanu-Cristelniță. Semnul patologic al unei imaginatii in suferinta este repetitia. Ori, in cazul nostru, lipsa de imaginatie si inspiratie te-au determinat sa iti manifesti aceste limitele reluand la nesfarsit acelasi stil arhaic, umorul de autogara, si vulgaritatea gratuita.
In opinia mea, textul este de cea mai proasta calitate. In fapt, are aceeasi calitate cu care am fost obisnuiti de fiarecare data. Iar, si iar, si iar... Dar, daca iti spune nimeni, Gheorghe, vei continua sa ti exhibi aceleasi glume de proasta calitate, incatusate in aceleasi arhaisme, cu o frecventa din ce in ce mai mare. Esti , daca doresti o comparatie, precum un copil care se bucura de fiecare data cand adultii se amuza cand scoti limba, cand injuri peltic, cand arati puta doamnelor in varsta, etc. Incearca si tu sa ajungi timpurile din urma si, mai ales, incearca primul exercitiu elementar de umor, autoironia.
In rest, sa fii sanatos!
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-07-25 17:58:21
         
 
  Până am citit eu textul altcineva deja l-a înstelat. Aș fi făcut-o și eu. Felicitări pentru stil, puterea și ascuțimea observației, onomastică și nu numai.

Pentru distinsa proprietară de cărți Vasilica: iată cum istorisirea acestui Procopius din Europeea face dreptate și vă primește la sânu-i!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-07-25 15:25:28
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE