FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Caruselul
Text postat de Suzana Deac
Din copilărie te acaparează caruselul cu multe scaune zburătoare. Nu există nicio jucărie mai impunătoare decât caruselul. Dacă te urci pe el, nu vei uita niciodată că este prima încercare de zbor peste lume, peste tine, atunci te întâlnești cu imagini care ar putea fi ale tale, le vezi desenate doar mental, cum simțeau nevoia strămoșii să comunice, prin intermediul pictogramelor plasate pe pereții bârlogului, drept enigmă pentru secolele următoare ... așa era și pentru mine o enigmă arhaică atracția caruselului... în primul rând nu știam niciodată câte scaune poate să aibă un carusel? Zece, douăsprezece, douăzeci, nu știu care este numărul preferat de această tehnică, nici la discovery nu am văzut, din ce se fabrică sau de ce se fabrică asemenea minunății, poate ca să ajungi Vlaicu, Coandă, astronaut, să-ți închipui că ești pe Lună, pe Marte, în rai, să-ți imaginezi că este viață și dincolo de Terra, cu care te distrezi cumplit de degajat în anii tinereții ca să te ageți cu toate fibrele antrenate și vlăguite de o emisferă, care este dispusă să te primească și după viață.

Când mă dădeam pe carusel mă visam mare, peste nevoile primare, pe nivele care absorb tot ce este cognoscibil sau necognoscibil și tindeam să le cunosc... vroiam să ajung deasupra sinelui, deasupra eului cotidian...vroiam un eu cadou, fără fundițe, un eu care nu se pune la pomul de crăciun, dar îi stă bine pe gard, pe prispă, în balcon, în vârful crengilor care cântă de mai, în vârful degetului arătător, în vârful capului pe care îl atingi și te întrebi: pe unde mai departe?

Nimeni nu m-a provocat: dacă ați începe din nou, cum ați proceda?! Dacă m-ar fi întrebat, începeam din prima să zbor, apoi să studiez tehnica zborului, mă făceam Vlaicu, Coandă, numai să plac iubitului meu, cui și așa îi plăceam, dar să-mi plac mie mai mult. Deci, este vorba de dragostea de sine? Întotdeauna este vorba despre dragostea de sine... doar clipe, momente, dispoziții despre altcineva sau altceva...

Pe ea (dragostea de sine) o poți plimba pe stânci, în autobuze, în metrou, în cărțile scrise și citite, o poți oferi vulturilor care stau vicleșug la pândă sau “vaporilor dansatori” care au iscusința de a se băga în orice unghi imposibil de a salva un alt vapor..., vreau să fiu salvată, mă găsesc la reanimarea naturii și aștept vaporul dansator, care se poate întoarce în orice direcție, cu cea mai mare viteză...

O renaștere care îmi explică mersul lucrurilor, întotdeauna mi-au plăcut teoriile univoce, mi se păreau mai ușor de contrazis, dar teoriile care povestesc despre viață? Nu cred că sunt teorii despre viața mea, în cel mai bun caz, post mortem.

Hai să vorbim despre câștig care interesează pe orice persoană: eu câștig, tu câștigi, el câștigă, noi câștigăm, voi câștigați, ei câștigă! Dar ce? Vrei adevărul?

Întreabă-mă și lasă-mă să tac.

S-a oprit caruselul și eu vroiam să mă urc pe scaunul cel mai apropiat, și m-am urcat și am zburat, și zbura în spatele meu un flăcău aprins la fire, un brunet mult prea reușit și mult prea matur pentru cosițele mele blonde, dar mă atrăgea necunoscutul în același raport în care mă speria, și ne legam cu lanțurile de pe atunci, să nu fie libertatea deplină pentru zborul de mai târziu, să nu cădem pe pământul țării, ar fi fost o povară mult prea grea pentru el, și zburam spre cer fără nori, doar cu lumina albastră aprinsă, nu știu cum făcea feciorul, dar mă ajungea, și venea după mine înverșunat și se arunca feroce și mă prindea în aerul acela rarefiat, doar de lanțul din față susținut, eu mă așteptam ca el să aterizeze pe pământ după asemenea mișcări periculoase, dar nu, el stătea în scaunul lui înaripat și mă răsucea cu atăta putere, de simțeam universul din mine cum se împrăștie, până mă desfăceam era o minunăție și un desfrâu, o rugăciune și o dezvirginare, toate la un loc, am uitat cum se chema sau trebuie să ghicesc eu cum s-ar putea chema o asemenea vrajă, când te rotești în cerc mare odată cu toată lumea, dar mă învârteam și în jurul axei mele, datorită unor ochi bruni aprinși.

A doua oară m-am urcat într-un scaun cu un grec, la Brașov, pe teleferic, nicio o boabă nu cunoșteam din vorbele sale, dar ne-am înțeles de minune, am savurat tainele naturii, pe cele interioare și când s-a agățat de mine în disperare, am știut că-i e frică de înălțime... și de sentimentele lui față de ea, o româncă reușită, care vroia să muncească, dar să și trăiască distrându-se...

S-a agățat de mine că-i era frică de înălțime și mie de mine însămi, i-am povestit în cele treizeci de minute toată viața mea fără să-mi știe limba. Tocmai de aceea. Dacă știam cânta, aș fi cântat, el trebuia să-mi audă numai vocea, o voce umană ca să știe că nu-i singur și nu se va topi în natură laolaltă cu peisajele care zburau departe și se făceau nimic. Nu contează, a recepționat tonul vorbirii mele, muzica mea interioară care se afla ca întotdeauna în armonie cu rădăcinile.

Grecul m-a înțeles perfect și nu-mi cunoștea limba. Nu ca alții care îmi cunoșteau limba... și nu puteau zbura cu mine.
Caruselul de la Budapesta m-a înnebunit de-a dreptul, mergea în valuri, nu știam cât de înalt țâșnim, nu știam cât de adânc ajungem, nu știam dacă vom ajunge vreodată pe un teren stabil, era un joc cu viața, îmi venea să vărs, dar n-am vărsat, îmi venea să zbier și am zbierat, am coborât ca o avalanșă haotică și mă întrebam, dar nu aveam vreme pentru întrebări, și am urcat către cer care nu ne-a primit, pe motiv ca prea devreme ați venit... și când, în sfârșit am aterizat, am mai vrut să urc... oare de ce? Poate... după răspunsuri. Ce este în acest zbor care ne atrage fără condiții? Sau zborul ca atare declanșează întrebările care vin. Zborul să imite un pazel de cer decupat?



Ultimul zbor a ținut 35 de ani! La început am zburat chiar peste pământ, atingând vârful copacilor, apoi la nivelul florilor, albinelor și ierbii care îngăduie orice, chiar și tăvălirea, după care te ridică, apoi am atins chiar solul din zbor, am ras iarba fragedă, am scobit pământul și am făcut găuri de trecere că doar trebuia să supraviețuim și noi, și toți care vroiau să conviețuiască în cuplu, am săpat tuneluri, de eliberare, dintr-o astfel de închisoare ... un ham care nu te mai lasă să zbori, să respiri, să spui poezii, să gândești nealterat, dar știi din picturile existențiale că o închisoare consimțită e mai bună decât libertatea fără garduri.

Niciodată nu știi cum ar fi fost alternativa la prezent sau la trecut. Cu viitorul mai poți jongla, stând în fața geamului și închipuindu-ți drumuri în mai multe direcții. Dar numai în fața geamului.

De aceea și azi alegi să zbori cu caruselul vremii, prin alții, care se mai urcă în scaune și merg până la cer, îi însoțești cu gândul tău care se înalță deasupra lor și a ta, și știi că la acea intersecție dintre scaunul tău și vectorul cerului, e visul tău... un alb de crin trepidant care dansează într-un vals mov cu mângâieri verzi și sfioase, furând lumina galbenă care se apleacă și te atinge.

Caruselul trăiește în noi, trăiește pentru sine.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Iti multumesc, Ioan Peia, pentru parerea ta sincera.  
Postat de catre Suzana Deac la data de 2011-05-06 18:50:22
         
 
  Mersi pentru apreciere, Suzana, dar ar fi tragedie să mă apuc a comenta o poezică de-a ta!
În proză pari ceva mai dezghețată, dar departe de gustul meu.
Parol!


 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-05-05 22:55:34
         
 
  Srai linistit din partea mea! Nu obisnuiesc sa injur pe nimeni, cu atat mai putin pe tine, pe care te apreciez.
In schimb, mi-ar fi placut un comentariu cat de cat, de la om la om.
Cu atat mai mult ca te consider un autor cu valoare!
 
Postat de catre Suzana Deac la data de 2011-05-05 22:30:43
         
 
  Văleu, numai tu nu mă-njuraseși!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-05-05 22:11:25
         
 
  Pe tine, Ioane!
intre altele sau altii
ca de cand postez aici nu mi-ai raspuns nici cu o strapungere de cot dureros
oi fi eu chiar de aruncat?!
 
Postat de catre Suzana Deac la data de 2011-05-05 21:24:29
         
 
  Pe cine te supărași, Suzana?
Că nu văzui nici un contestatar prin preajmă...!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-05-05 21:03:56
         
 
  Nu are nicio valenta?!
Nici macar de a fi contrazis?!
Sunteti chiar la o distanta planetara?!
Sunt chiar la o distanta de o planeta?!
OK
Sa aveti dreptate
Chiar acum ii voi cere dlui Cristescu, Corbu etc scaderea nivelului meu... la zero, exact asa cum ma prezint si cum ma considerati domniile voastre!
 
Postat de catre Suzana Deac la data de 2011-05-05 20:53:07
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE