FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Dreptul la exprimare, între necesitate și manipulare
Text postat de Marian Tudorel Lazar

Ce este dreptul la exprimare? Încercând o definiție simplă, este dreptul cuiva de a spune ceea ce dorește sau ceea ce voiește doar, să spună. Este, oare, acest drept nelimitat? Nu, din punct de vedere legal, nu este nelimitat. Ar trebui, însă, să fie nelimitat? Nu știu. Tocmai din cauza aceasta voi încerca să-i analizez limitele posibile și imposibile.
Să luăm cazul unui om aflat, singur, pe o insulă pustie. Teoretic, dreptul la exprimare al acestui om ar trebui să fie nelimitat. Cu toate acestea, chiar dacă nu există legi scrise sau nescrise care să îi limiteze dreptul la exprimare, acest om nu va rosti chiar orice cuvinte. El însuși își va limita exprimarea, fie din motive raționale (menținerea moralului ridicat), fie emoționale (nerostirea unor cuvinte cărora sentimentele prea puternice le interzic chiar și gândirea), fie morale (dintr-un reflex educațional). Iată că un singur om, aflat pe o insulă pustie, fără legi și fără alți oameni care să-i impună un anumit comportament, este silit să-și cenzureze vorbele și chiar gandurile, cu scopul de a supraviețui și de a-i fi bine.
Ce se întâmplă însă când, pe lângă Robinson Crusoe, apare și Vineri? În mod evident, robinsonul nostru va trebui să-și introducă un al doilea filtru al gândurilor și vorbelor, dacă dorește să mențină coeziunea „grupului”. Dacă nu dorește, atunci va reveni la limitările inițiale și se va folosi de dreptul său la exprimare, va recurge chiar la forță, pentru a îndepărta intrusul. Deci, dreptul la exprimare, pe lângă faptul că nu este niciodată nelimitat, este și o armă cu două tăișuri, ce poate fi folosită atât pentru păstrarea coeziunii unui grup deja format cât și pentru distrugerea lui. Cu cât va crește grupul, cu atât se va micșora și dreptul la exprimare al fiecărui membru în parte.
Să presupunem, însă, că Robinson Crusoe al nostru este o persoană cu nervi de oțel, fără prejudecăți morale, de nici un fel. Evident că, în acest caz, el chiar va spune orice, pe insula lui pustie, fiind limitat doar de propria capacitate de exprimare. Când îl va întâlni pe Vineri, dacă acest Vineri va fi o persoană ușor de dominat, fizic și psihic, dreptul la exprimare al lui Robinson va fi aproape la fel de nelimitat ca și cum Robinson ar fi tot singur. Dar nu va mai fi chiar la fel de mare, fiind limitat de modul cum Vineri însuși percepe dreptul la exprimare. Cele două drepturi la exprimare, de care dispun amandoi, vor intra în conflict și cel mai puternic va impune propriile limite sau nelimite. Libertatea de exprimare a unei comunități va fi, cu atât mai mare cu cât persoanele respective gândesc mai liber, dar nu va fi niciodată total nelimitată, chiar dacă toate persoanele comunității respective gândesc absolut liber și fără limite. Astfel de comunități sunt, însă, destul de greu de găsit, dacă nu cumva imposibil. În mod normal tu, ca persoană inteligentă, trebuie să-ți autocenzurezi exprimarea în funcție de intelectul, sentimentele și moralitatea persoanei sau persoanelor față de care te exprimi.
Se pare, deci, că există o limită superioară a dreptului la exprimare, dată de interesul de coeziune al grupului din care faci parte. Există, însă, și o limită inferioară, strict personala. Această limită ține seama de interesul ficărei persoane din grup de a se încadra în acest grup într-un mod care să-i permită confort fizic și psihic. Dacă limitele superioare ale dreptului la exprimare sunt sub limitele inferioare ale acestui drept, pentru o persoană anume, această persoană va trebui, fie să lupte să impună grupului propriile limite ale dreptului la exprimare, fie să părăsească grupul. Cu cât limitele superioare încalcă limitele inferioare, de confort psihic și chiar fizic, ale mai multor persoane, cu atât mai mult va crește presiunea din partea acelor persoane pentru impunerea limitelor propriului drept la exprimare. În cadrul grupului va exista un conflict ascuns, un război nevăzut care, în timp, dacă cel sau cei care conduc grupul nu vor fi destul de isteți încât să-l detensioneze treptat, prin concesii mai mari sau mai mici, va răbufni. Comparând dreptul la exprimare al persoanelor grupului cu o lumină nepolarizată, dacă această lumină începe să se polarizeze într-o direcție clară, precisă, ea va deveni asemenea unei raze laser ce va începe s㠄taie” dreptul la exprimare al celorlalți membri ai grupului, impunându-și propriile limite.
Ei bine, aceast㠄polarizare” a dreptului la exprimare poate avea loc atât în mod natural, cât și artificial, cu puțin ajutor din partea celor interesați. Nu există facultate politică, nu există facultate de management, care să nu predea elevilor noțiuni de psihologie a maselor, inclusiv tehnici de manipulare. Dar, chiar și înainte ca aceste tehnici să fie predate în facultăți, existau persoane care, printr-un fin spirit de observație, și-au dat seama că pot polariza voința maselor și să le determine să impună, în cadrul societății, nu neapărat limitele propriului drept la exprimare, cât mai ales limitele grupului manipulator. Până la urmă, atâta timp cât această mișcare duce la creșterea libertății de exprimare, eu nu văd nimic rău, chiar dacă această libertate de exprimare a fost obținută prin manipulare. Ce te faci, însă, când nu se dorește lărgirea libertății de exprimare, ci limitarea ei, impunerea forțată a unor noțiuni, a unor legi, a unui mod de viață, sau pur și simplu acumularea puterii pentru obținerea de avantaje materiale sau morale, pentru mulțumirea propriului orgoliu? Cum se procedează în acest caz? Se transformă, prin mijloace media, o problemă națională cronică, dar oricum în curs de rezolvare naturală, lentă, într-o problemă acută și care trebuie rezolvată imediat, se transformă o problemă obișnuită într-una de viață și de moarte, o problemă gravă într-o catastrofă. Sub amenințarea răului, ce poate surveni, chipurile, în orice moment, grupul este silit să facă uz de dreptul său de exprimare, înțeles, acum, ca un drept de impunere, și să impună sieși ceea ce de fapt nu voia, nu avea interes sau nu era pregătit să impună, dar avea interes grupul manipulator.
Acest tip de manipulare s-a întâmplat, se întâmplă și, probabil, se va întâmpla și în viitor, mult timp de acum încolo. Hitler, de exemplu, profitând de dezastrul economic al țării, dezastru survenit într-un moment de criză mondială, a polarizat voința maselor de așa natură încât să impună o limitare drastică a dreptului la exprimare al acelorași mase, ce și-au vândut dreptul de decizie pentru „un pumn de linte” și și-au vândut „mântuitorul”, adică liberul arbitru, conștiința, pentru „30 de arginți sau prețul unei bucăți de pământ prost”. De atunci, un alt Hitler nu s-a mai nascut, dar persoane care aplică metodele lui de hipnotizare a maselor, se nasc și vedem frecvent.
Din punctul meu de vedere, dreptul la liberă exprimare este motorul care împinge un grup spre victorie sau spre înfrângere. El este, de fapt, cel care duce la izbucnirea de revolte și revoluții și nu sărăcia, pentru că orice om poate, în ultimă instanță, să ducă un trai simplu, dar nu poate suporta să tacă atunci când , chiar bogat fiind, crede că i se face o nedreptate. Dar, dacă ți se permite să te exprimi liber, cel care face nedreptatea va ști că există o forță ce i se opune, o forță de care trebuie să țină cont și va ține cont.
Ce poate fi mai rău decât existența unui grup capabil și dornic să manipuleze dreptul de exprimare al maselor în favoarea sa? Existența a două grupuri de acest fel, când manipularea unui grup devine foarte greu de evidențiat. Exact acest lucru cred că se întâmplă în România actuală. Criză mondială există, criză economică locală deasemeni există și opoziția arată, cu fața schimonosită de frică, spre drobul de sare de pe soba guvernului, ce va cădea în capul copilului, poporul. Ca urmare, puterea se ceartă cu opoziția și opoziția se ceartă cu puterea pentru luarea unor măsuri care, oricum trebuie luate și vor fi luate. Nu ar fi nici o problemă dacă s-ar certa într-un moment de respiro dar, când doi șoferi de autobuz de cursă lungă, știind că, atunci când va obosi unul, celălalt va trebui să-i ia locul, se ceartă în timpul mersului pe un drum accidentat, în loc să coopereze, mie îmi pare că acești șoferi sunt oleacă nebuni, sau cel puțin unul dintre ei. Cum ar trebui, în cazul acesta, să procedeze călătorii? În primul rând, să nu-și piardă cumpătul și, în nici un caz să nu se lase atrași în conflict, de partea vreunui șofer. Apoi, să impună șoferilor să tacă și să conducă, fiind atenți doar la drum, oricare dintre ei ar fi la volan. Nu ar trebui nici să permită schimbarea șoferilor, în timpul mersului, câtă vreme există pericol de accidente. Până la urmă, dacă unul din șoferi se va dovedi întratât de recalcitrant încât să uite definitiv că rostul lui este să conducă și nu să se certe cu coechipierul, acest șofer ar trebui concediat definitiv și locul lui să fie luat de un alt șofer, cu capul pe umeri. Iar acest lucru se va întâmpla până la urmă, în mod indubitabil, pentru că au mai fost cazuri de acest fel în istorie. Eu tot mai sper, însă, că șoferii actuali vor cădea la un consens, pe durată mai lungă sau mai scurtă, și-și vor continua cursa, așa cum le stă bine unor șoferi profesioniști: când unul, când altul, adică împreună și pe rand. Dacă nu, unul din ei va cădea nu numai în sondaje, dar și în uitare! Așa să le ajute Dumnezeu!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE