FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Oliviu Craznic, ...Și la sfârșit a mai rămas coșmarul (Anexă de Ioana Lăzărescu la postfața romanului-...Și la sfârșit au mai rămas întrebările)
Text postat de oliviu craznic
Oliviu Craznic
...Și la sfârșit a mai rămas coșmarul

...Și la sfârșit au mai rămas întrebările
– Ioana Lăzărescu, comentariu pe text –



Această istorisire (pe care o putem considera fie un reportaj-rezumat al reprezentărilor despre Bine și Rău în spațiul european, fie chiar un coșmar – care la rândul său ne pune față în față cu reprezentarea) pune problema vulnerabilității ființei umane înaintea Răului și înaintea ei înseși. Contextul socio-cultural în care ne găsim așază sub semnul întrebării noțiuni abstracte și categorice precum binele și răul, le relativizează și chiar le pune pecetea desuetudinii. Volumul de față readuce în discuție această temă clasică, pornind de la premisa că Binele și Răul există în egală măsură, și ridicând întrebarea utilității(!) lor. Și tocmai aceasta este miza pe care volumul speră să o câștige în ochii versați ai cititorului postmodern: mai este binele o valoare absolută (deci un scop în sine) sau a devenit o valoare-mijloc? Și pentru oricare dintre răspunsurile posibile, ce gen de comportament, ce fapte ne pot măcar preveni dezintegrarea, dacă la integritate nu mai putem spera, fie pentru că este peste puterea noastră, fie pentru că am pierdut-o cu desăvârșire?

Deoarece am adus în discuție problema utilității, voi atrage atenția asupra acestui tip de etică pe întreg parcursul romanului, precum și asupra polemicii cu etica deontologică. Conform principiului utilitarist al fericirii celei mai mari pentru cât mai mulți indivizi, s-ar putea spune că inchizitorul alege vătămarea unei singure persoane în scopul salvării tuturor celor care mai puteau fi salvați. Însă acest act, de o importanță vitală, se bazează pe o ipoteză greșită, și astfel se năruie și ultimul punct de sprijin. În cele din urmă, faptele sunt cele care produc efecte în Castelul Ultimelor Turnuri, iar faptul acestei ucideri îi pătează pe toți cu sânge nevinovat (căci toți participă la crimă, chiar dacă unii doar prin necontestarea ei) și are urmări catastrofale: acum devin cu adevărat vulnerabili înaintea Răului.

Cât despre greșeli, acestea sunt presărate peste tot încă de la bun început, pornind de la o scrisoare care ajunge mult prea târziu la destinatar și rămâne nedeschisă, devenind din ce în ce mai grave, până la greșelile în identificarea vinovatului, cauzate, la rândul lor de alte greșeli în urma cărora personajele apucă pe căi facile și înșelătoare. Ca și în specia literară tragică, odată ivită eroarea umană, parcursul ei nu mai poate fi controlat, perpetuându-se și amplificându-se până la consumarea totală a celor care greșesc. În cheia eticii consecvențialiste mai sus menționate, greșelile sunt plătite cu vârf și îndesat, fie ele voluntare sau nu, conștiente sau nu. Contextul în care sunt comise aceste erori este unul care le nutrește: slăbirea autorității centrale laice, imaginea bisericilor neîngrijite, trimit către ideea unui tărâm uitat de lume și mai ales de Dumnezeu, un tărâm al nimănui, predispus la nereguli și vulnerabil, un tărâm în care virtualitățile sunt libere să devină manifeste, indiferent de tabăra din care fac parte.

În consecință, primele care se grăbesc să se manifeste sunt forțele Răului, întrupându-se în creaturi vii sau moarte, rapide sau încete, antropomorfe sau zoomorfe sau la granița dintre cele două, dotate sau nu cu inteligență. Ceea ce le unește este, odată cu esența malefică din care provin, absurditatea, dovedită prin lipsa de personalitate a acestor creaturi (toate fiind doar unelte ale Răului), prin lipsa unei motivații reale pentru acțiunile lor (cu excepția naturii lor propriu-zise, ceea ce aruncă explicația în tautologie), și prin însăși această abundență de forme în care Răul se manifestă, fiecare dintre ele nejustificabilă și arbitrară. Este drept că există o evoluție a manifestărilor de la nivel pur uman către nivelul supranatural, precum și o scară a complexității acestor manifestări (de la nelapsi la slujitorii lunii pline la nosephoros la Diavol), însă oricare ar fi relațiile dintre aceste forme ale Răului, oricât de bine ar fi organizate în ierarhii, justificarea lor din interiorul acestui sistem (deci prin ele însele) rămâne tautologică, nereușind să le explice rostul și, în final, absurdul existenței lor iese la suprafață.

Fără a detalia aici relația dintre Rău și Diavol, trebuie menționată prezența prin excelență fizică a Diavolului ca ființă materială cu puteri superioare, spirituală fiind doar influența lui asupra persoanjelor. Chiar dacă Diavolul nu apare niciodată în persoană, acest lucru pare oricând posibil, iar primul efect vizibil apare în urma acțiunilor odraslelor sale. Un al doilea exemplu al efectelor produse de Diavol ar fi tratatele de demonolatrie: aceste cărți interzise, care aduc cunștințe nepermise, promit puterea și conferă iluzia ei, fiind de fapt un mijloc către pierzanie. Dacă aceaste cărți au cu adevărat o putere proprie, aceasta stă în tentația pe care o exercită asupra tuturor, făcându-i și mai vulnerabili decât au fost atunci când au cedat prima oară atracției lor. Mai mult, dacă aceste personaje ar fi unele puternice, nu ar mai fi căutat puterea în exteriorul lor, și este de la sine înțeles că nici nu s-ar fi lăsat ispitite de aceste tratate.

Pentru că am ajuns la subiectul personajelor și al slăbiciunilor lor, trebuie spus că aceste slăbiciuni sunt cele care le aduc în cele din urmă pierzania, pe calea erorilor de raționament, induse unora din partea celorlalți și din toate direcțiile. Mai trebuie spus că toate personajele, cu o unică excepție, au cel puțin câte o slăbiciune, câte o hibă în caracter, iar descoperirea acestora cade în seama cititorului. Voi atrage atenția doar asupra faptului că aceste imperfecțiuni conturează personaje multifațetate, unele dintre ele chiar disipate, scindate, fiecare având o tară majoră (mânia, diletantismul, lipsa de har) în jurul căreia gravitează altele mai mici.

O altă întrebare care se ridică este cea privind relația dintre erotism și moarte. Cu excepția unui singur personaj, erotismul este sinonim cu damnarea. Însuși focul care mistuie rugurile și „linge carnea”. Dacă trasăm corespondența hrănire-devorare-sexualitate-moarte (în orice ordine le-am înșirui, căci ele decurg unele din celelalte), unde se încadrează personajele în acest sistem? Și, mai ales, unde ne încadrăm noi înșine, între aceste limite care, la extremă, se ating? Nu intenționez să aduc argumente în favoarea unui comportament sau a altuia cu ajutorul acestor personaje, însă problema semnificației tuturor actelor noastre se ridică aproape de la sine.

Invit cititorul să-și răspundă la aceste întrebări și la cele de mai sus, pentru a discuta în continuare imageria focului, prezentă atât în diferite momente presărate în acțiune. Înainte de a deschide acest demers trebuie amintită valoarea mistică atribuită focului în viața spirituală încă de dinaintea descoperirii lui. Dintre numeroasele valențe care i-au fost atribuite, aici interesează două dintre ele: focul eshatologic și focul purificator. Cel dintâi este focul care aprinde și apoi mistuie rugurile (și pe cei cărora le erau destinate, desigur), un foc distrugător, care deși nu are consecințe integrale la nivel cosmic, anihilează microuniversuri personale. Mai mult, acest instrument divin prin excelență este greșit întrebuințat și va conduce la anihilarea cel puțin spirituală a tuturor personajelor, mai puțin unul singur. Există și instanța unui foc purificator – variantă a focului eshatologic, dar cu un rol pozitiv, de igienizare spirituală. Putem conchide că focul este un personaj de sine stătător, o ființă între materie și spirit nu numai prin starea de agregare, ci și prin condiția de punte între lumi, de trimis al lui Dumnezeu să avertizeze împotriva a ceea ce avea să se întâmple. Însă, ca și alte semne, nici acest instrument nu este înțeles așa cum trebuie și nu este folosit în scopul căruia îi era destinat.

Despre eroarea umană și despre absurd am mai vorbit, precum și despre similitudinile cu tragismul antic, iar aici voi scoate în evidență deosebirea că nu destinul declanșează evenimentele, ca în tragedia antică, ci de către un personaj anume, în dorința sa autodistructivă de a găsi noi provocări și, în cele din urmă, pieirea, iar personajele nu cu destinul implacabil se luptă, ci cu Răul implacabil, ceea ce conferă luptei lor o direcție și un sens. Este demn de menționat că, în ciuda tuturor erorilor comise, niciunul dintre personaje nu are îndoieli în privința a ce trebuie făcut și în privința încadrării proprii în morală. Dacă astăzi relațiile de prietenie sau dușmănie sunt tot mai neclare, nu acesta este și cazul celor prinși în Castelul Ultimelor Turnuri: acolo fiecăruia îi era foarte clar ce este bine și rău, ce trebuie și ce nu trebuie, înscriindu-se foarte precis între aceste imperative. Tot ce au reușit însă personajele a fost, în cuvintele autorului, să facă ceea ce trebuie, cui nu trebuia.

În final, problema care se pune este nu dacă aceste reprezentări sunt conforme cu realitatea, ci din ce motive au apărut ele? Căror nevoi ale mentalului uman răspund ele? Din ce motive au supraviețuit aceste reprezentări de-a lungul secolelor? Căci nu putem reduce totul la senzațional și divertisment, precum nu putem nici să ne abținem să le probăm măcar veridicitatea.

Ioana Lăzărescu

Oliviu Craznic
...Și la sfârșit a mai rămas coșmarul
http://fansf.wordpress.com/
http://www.agentiadecarte.ro/2010/05/un-roman-gothic-bantuit-de-personaje-malefice/
http://www.facebook.com/profile.php?id=100001082610778
http://edituravremea.blogspot.com/
http://www.edituravremea.ro/...si-la-sfarsit-a-mai-ramas-cosmarul


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23932
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE