FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
CINURILE EVROPEEI
Text postat de Gheorghe Rechesan
Mă rog domniilor voastre de iertare, că n-am pomenit pîn' amu de cinurile Evropeii. Căci toată suflarea din lavră, sau mai toată, e-mpărțită gospodărește pe ranguri.
Întîimergătorul este, de la sine înțeles, precuvioșenia sa, starețul Emanuil, mai presus de dînsul e doar Dumnezeu și Cuvîntul. Urmează apoi frații arhidiaconi, toți cu vechimeîn mitoc, toți cu ranguri care mai de care și aureolați de stele! Arhidiaconii împlinesc voile starețului, adică biciuiesc cu vorbe grele pe îndărătniciși pe toți cei care nu prozodesc bine, tocmesc canoanele și caznele și potolesc pe zurbagii.
După ei vin diaconii de rînd care-s și ei cîrmitori și îndreptători de năravuri, osîndind greșalele cu presărare de sare grunjoasă și ardei iute pe limbile pîrdalnicilor care stîlcesc graiul și nu stihuiesc cum trebuie.Atît arhidiaconii cît și diaconii dau pilde prin scriitura lor preaplăcută și înfiorată de frumos.
Iar ce-i plăcut ochiului, place și sfinției sale !
Rău iaste că aceștia s-au moleșit în ultima vreme și nu mai prozodesc decît arar și-atuncea scîrbiți de parcă ar risipi mărgăritarele pre porci.
Printre frați un loc pus deoparte au clevetitorii și cîrcotașii, care toată ziulica toacă ce buchisesc și stihuiesc frații de rînd.
.Nici patruzăci de harapnice zdravene pe spinare nu i-ar dezvăța de naravul aista.
Dară mie, fîrtat de rînd, ucenic în buchii cel mai urît mi-e rangul isonarilor ! Să vă luminez: orice ar dzice sau ar face frații arhidiaconi sau starețul, dînșii țin isonul cu laude și lingușeli de ți-e mai mare scîrba; iară cînd isonarii mai sunt și preacurvari cu prozodia, ți se face păru' măciucă de ce blestemate izvodiri scornesc.
D'apoi isonarii de prozodie pot fi și tare dușmănoși; ferească sfîntu'să te-contrezi părerii lor pidosnice,căci sar cu arțag și păruiesc pre oricare ucenic care le stă împotrivă. Sunt în stare pentru o bucățică de prescură sau o steluță calpă, să calce orice simțire ori stihuire mai cu duh, de li se năzare c-ar fi în contra isonului lor.
Și uite'șa printre cădelnițări și tămîieri s-aude cum răzbate corul isonarilor, dincolo de zidurile subțirele ale Cuvîntului, în vînătul schit al Evropeii!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE