FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Duminici cu Nicolae (2)
Text postat de nicolae tudor
ZDREANȚĂ

In sfârșit ninge și oamenii au alt curaj. « E mai nițel acuma! își zic. Totul e să nu-nceapă sărăciu-ăla de vânt!» Fulguiala i-a pus pe toți cu c...rul pe gânduri. Și adevăr grăiesc duminicalii, aceasta a fost « Iarna săracilor » - nu le-au trebuit multe lemne de foc, s-au luptat doar cu foamea.
Unul dintre ei este poreclit Zdreanță. Curg petecele de pe el, da’…-i «domn!» Nevastă-sa vinde prezervative și vin toate cucoanele să cumpere. Iar ea le-nțeapă: “Na, uite-așa, să rămâniți gravidi, fir-ați ali draculi! Na, Na, Na!”
Îl recunoști de departe, este singurul care poartă bască.
Observ că azi i s-a lăsat buricu’ băștii-ntr-o parte, i s-a lăsat rău, ce-o fi pățit? Strânge buzele uscate (parcă-s răni ce-au prins coajă) și trage din țigară - « să se sature pe beregată » - înclinând capul, cu multă-multă mirare. Pe stânga înseamnă: «Treaba ta ce faci, da’ io cred că... nu-i bine! » Iar pe dreapta: « I-oti ce face ăsta, brava lui! A-ha! »
Din când în când privirile noastre se-ntâlnesc, mă recunoaște și-i bucurie mare pe chipul său. Nici nu vede prea bine, se uită cam așa.
O voce decretează: « Se mărește ziua! » da’ toți se fac că n-aud. Ziua-lumină, în ziua de azi, înseamnă zi de muncă.
Zdreanță e prins de groaza că va deveni în curând neființă, și-n fiecare clipă pipăie lucrurile înconjurătoare. « Nu vezi ce s-a schimbat lumea la față? îmi zice - nu mai recunosc pe nimenia și nimica! I-oti ce strălucește, ce-o fi, că n-am mai văzut? se miră, și mângâie spătarul spoit cu inox al unui scaun. Cine-o fi cel care a zis că se mărește ziua?! Și-i ia la scăpărat scrutând obscurul încăperii printre sprincenele-i stufoase și încruntate. Ăsta-i Omu, cred că e Omu. Da, e Omu. Cel de lângă el este Alemo. Ăl’latu’? – își răsucește lent privirea, ca un aparat de filmat, spre cel care urmează. P-ăla... nu-l cunosc, cine-o fi?! Dar ce-are la gât, parcă strălucește? (Privirea îi rămâne un timp ațintită spre Desculț.) Mă rog... (Ia chibritul de pe masă și-l apropie de ochi): I-oti, băiete: chibrit! Ce fel de chibrit e ăsta, -i făcut la noi în țară?! Bețele mele nu iau deloc foc, zici că-s jurate!
- Nevastă-mea are o papițăă...! se destăinuie Omu. Da’ nu are și ea două vorbe la un loc! A zis să mă duc draculi, să nu stau pe capu’ ei, să se buginească. A băgat pe foc niște cocopăgării de pe câmp, să fie căldură la flori și la cățea, și a intrat în scutece. Am o cățea, n-am văzut alta mai proastă: orice cățeluș care vine, îl lasă s-o sugă! Îi plac... ham-siile! Io sînt om, nu sînt câine! Cine vrea un cățel?
- Ce să fac?! sare Alemo, am doi cotoi și se bat încontinuu. Miau, miau, toată ziua. Stau numa cu reteveiu-n mână!
Zdreanță se miră înclinat spre... stânga.
- M-a lăsat un gând și-am luat pantofii de moarte la târșogeală! Să vezi ce-o mint, de-ngheață apa și treci pe ea! E geloasă pe semințăreasa de la colț, că: “de ce mă lasă toată ziua să-i bag mâna la... semințe?” Îi spun c-am fost în obor și-am căscat gura p-acolu… Măi, fraților, au ieșit acuma niște chiuvete!! Pui mâna, curge apa. Singură! O iei, s-oprește. Am observat că și cu femeile-i la fel!
Zdreanță se miră înclinat spre... dreapta.
Desculțu schimbă subiectu’:
- Când ieși la pensie, ce mai aștepți? Moartea… Mulți au mai murit pe stradă, acu văz că s-au oprit! Am mai făcut o cameră, s-aveți unde să mă plângeți. Da’ nu mor, încă nu mi s-arată... Mă bucur că nu mi-a mâncat Dumnezeu mintea... Cât trăiești trebuie să muncești, iar dacă nu mai poți... fă bine și... mori!
Zdreanță înclină capul spre stânga și se miră încontinuu.
(Omu): Auziți? Să nu vă pună dracu’ să mergeți la doctor, că vă găsește cu toate alea... Fieru’ se face, omu’ nu se mai face!
- Sîntem niște boi, continuă Desculțu. Unde ne mână, acolo ne ducem! Doar... ne fac cu mâna! Trebuie să vând patru saci cu porumb să iau o pereche de ghete... Cât dracu-o să mai durăm?! Am colindat orașu’ și am tras concluzia că nu merge nimic în țară.
(Omu): Ba da! Ceasur’le! Priviți ceasu’ de pe perete, bate-n spre masă!
(Desculțul):- Mai lucrezi?
(Omu):- Stă mâna mea?
(Desculțul):- Ce meserie ai?
(Omu):- Ia-mai! Ia mai du-te-n piață, ia mai bate covoru’, ia mai... Venind încoace...(mie): Bre, ești plasat prea după ciori! Îmi zic to’ma’ din oraș: ”Nu beau nicăiri, las că beau la Nicolae!” Și, dacă te nimeresc închis, nu mai am unde să mă duc decât acasă! Cum spuneam, venind încoace întâlnesc doi țânci cu ghiozdanele-n spate, și-o fată,-naintea lor, care... fuma de zor! Băieții beau dintr-o sticlă de doi litri și unu-i zicea lu’ ăl’latu’: « Ce proști sînt profesorii, mi-au dat cărțile de anu’ trecut!» « Unde mergeți voi? » i-am luat la-ntrebări. « La... școală! » cică. « Și io care credeam că la... nuntă!» Unii părinți au ajuns să nu mai lase fetele pe stradă, să nu rămână gravide!
Zdreanță înclină capul spre dreapta și-mi zice șoptit:
- Îți spun tot, întreabă-mă, da’, dacă nu-ți ține gura, nu mă–ntreba. Io vorbesc două cuvinte și restu’ tac.
- Ce-nseamnă pentru dumneavoastră Dumnezeu?
- Nu știu. Sigur e că El nu mă vrea. Mă hotărâsem în puterea unei nopți să fug la călugărie. Era o ceață de nu vedeai cu ochii. Drumu’ pân la gară e numa drept, n-ai cum să n-ajungi. Cam pe la jumate, opresc s-aprind chibritu’, mă feresc de vânt să nu-l stingă, apoi iau traista lasată jos și... zor nevoie la tren. După un timp mă trezesc... în fața porții mele! Dumnezeu m-a întors din drum, băiete! Ceață, ceață…
- Măcar mergeți la biserică?
- Nu, fi’n’că mă păcălește cu vorbele… Cine are aripi, zboară, cine nu, cu burta pe pământ…
- Ești Față-ntoarsă de la Dumnezeu! intervine Desculțu. Și-ți place cu târâșu’! Ascultă la mine, dacă vrei să afli: degeaba ne chinuim cu Crucea spre Rai. N-am fost în stare când eram doar doi inși, cum să fim acuma, când sîntem o groază de credincioși p-acolu? Cred că Dumnezeu dă zilnic afară pe câte unu’!
- Mi-e teamă să nu-mi spună la judecată: sărac ai fost, sărac să rămâi în veci...
Și se-ntristează.
Dar ochii săi Îl descoperă pe Iisus în icoană, îl recunoaște și pleacă, brusc, fără să mai încline capul.
Tălpi obosite calcă zăpada abia căzută, lasă urme înspre biserică.
Și... nu bate vântu’.

OMUL FĂRĂ COPILĂRIE

Mișună oamenii pe străzi – e sărbătoare: se cheltuiesc pensile. Unii se grăbesc să plătească "morții". Casierul stă lângă Ion... Viață!- (cum le potrivește Dumnezeu!)
E zece. Semn rău: femeile bătrâne au venit după pâine, deci au început să lipsească de la biserică. Luau pâinea mai târziu "să n-o mănânce dracii ăia di copchii pânî vini mă-sa!"
Eugen a’ lu’ Șaișcincidibani (atât costa o Eugenie!) are o cameră și-o treaptă. Stă lângă Paracliseru’ care merge cu registru’ după contribuție. Ieri țaica Anica-l certa-n fundu' grădinii: "Nu fi prost, trage și tu din bani, că doar nu i-oi duce pă toți!" Așa a fost toată familia ei: și tac-su mare, și tac-su – niște… jigodii!
Eugen are o pălărie mare ca a lu' Gio Oain. Îi șade „frromos”. Ce de frromos! Vine cu mâna la inimă și ochii ca broaștele - n-a dormit trei nopți de-a rându'. Se gândește să presare câțiva baloți de paie peste noroiu’ străzii și să–l facă... chirpici.
Cățelul său alb cu o ureche neagră îl însoțește, ca de obicei, să-l ducă acasă - cum vede că a terminat paharu’, începe să latre și-l împinge cu lăbuțele. Dar, la colț l-au tăbărât alți câini. Ai dracu', la colț se strâng toți. Îu! L-a luat în brațe să-l apere. Pe el nu l-a apărat și nu-l apără nimenea. Câinele îi face hau-hau pe la urechi.
-De-abia l-am scăpat! zice cu sufletul gata să-i iasă. Am dat cu mâinile, cu picioarele, cu pălăria…
Stă sfiit într-o margine și-i tremură țigara-n gură.
- Ce stai singur parc-ai fi desculț? îl invită Tăunu la masa lui.
-Ce om ești, nea Taoane, esență! M-au decălit astă vară căldurile și–acu răcesc ca prostu’…
- O să vie primăvara cât de curând… Avem iarnă-adevarată, taie toți microbii, o s-avem an bun. A dat nițel dogorelu’, s-a dijghețat, da’ n-a avut putere să răbunească pământu', că-i strâns. Am luat treij de arii de câmp, să am mălaiu' asigurat. Nevasta s-a subțiat de tot - și servici, și grădină, e moarte curată...
-Aseară am visat că eram într-un basm. Ningea tare fromos. Am ișit afară și… chiar ningea. Ca-n vis! Și nu mai știam de mine! Dacă noi, noi nu... sîntem, adică sîntem visul cuiva? Mi-a venit viața la loc cu o poftă de murături: Mi-a venit așa, aiurea… Doamne, ce fac io, mănânc noaptea?
- Ai mâncat brânză friptă? Mori mâncândă! Îți aduc?
- Ai atâta suflet? Mie-mi place ciorba de oase. Să bat cu lingura și să iasă măduva!
- Te-ating c-un pahar?Azi vă cinstesc pe toți, vreau să fiu om-blazon.
- Dă-mi o țuică și pe ormă stau să mă-mpuști!
- Să moară ăla care-o mai vrea să moară!
Eugen deschide ușa și lăcrămează câteva picături: "Las să bea și ăilalții de-afară, săracii!"
Se-aude clopotu’ și se vede Calae cum se-apropie în două bastoane, în unul se sprijină și cu altul se apără de câini. O mănușă de lână îi ascunde mâna stângă, dreapta o ține liberă să dea noroc cu oamenii. După ce c-a înghețat să apuce agheazmă, a fost nevoit s-asculte și slujba.
- Și ce-a zis, mă, popa acolu? îl întreabă Al lu' Puștiu.
- A zis că-i… bine!
Calae nu fumează, dar stă cu gura pe toți. Are separeu pentru nefumatori, dar… cum să stea singur? Se-nghesuie cu noi, stă în picioare, iar... dincolo, scaunele stau goale. Camera aia-i pentru… Băsescu, o țin pentru el. Știu că și el o să fumeze la nefumatori, însă n-o să se supere nimeni.
- Îți mai dau un pahar, dacă-i dai un fum în nas lu'… Calae! instigă Tăunu la glume.
Fără să gândească, Al lu' Puștiu fuge și-i dă un puf. Calaie-l aleargă să-i rupă țigara; toți râd, iar eu observ că oamenii abandonează cu ușurință orice principiu pentru un pahar cu băutură...
(Tăunu):- Grijania mă-sii! (se face liniște, toate fețele sunt atente la el.) Spre dimineață pusesem mâncare de cartofi în canțarolă și mă-nvârteam pân casă. Visasem că îmi dăduse o mașină de-aia care omorâse. Era blestemată, așa că am refuzat-o: aia va omorî iar! Lazara: (de când a murit tac-su, asta a mea stă mai mult supărată) "Măi, amărâtule… Stai, măi… tu nu știi că ești la pensie? Ai muncit destul, ți-ai făcut datoria, acuma... stai și tu." Sînt chiaun, îmi trebuie o injecție de încurajare să pot să stau…
(Eugen):- După 18 ani sîntem la sfertu’ lu’, vor trebui să treacă probabil v’o 50 de ani să-l ajungem. Da’ o să ne ajungă iar cuțitu' la os și–o s-o luăm iar de la cap, și-o să dureze tot așa, cam 50 de ani…
(Calae):- Mă, nu scrie-n Biblie? "Te uiți, le vezi, da' n-ajungi la ele"? Și Dumnezeu ce-a zis lu' Sf. Petru?: "Se-nșeală unu' pe altu' și trăiesc!"
(Tăunu):- "Viața-i o clipă din marea trecere", ai ocazia nici să nu-ți dai seama că trăiești. Ce se mai mănâncă la pușcărie, c-aș merge și io?
(Al lu' Puștiu):- Mama, săraca, a venit la mine cu pachet și m-a-ntrebat cum o duc? Și i-am zis că am mâncare, dormitu-asigurat… Iar ea: "Ai grijă, mamă, să nu te dea afară și de-acia!" Legea nu mai e ce știi matale, acu, prin lege, nu mai reușești nimica. Ai dreptate, n-ai dreptate, la poliție, oricum te bate… Io sînt mâncat de lupi, Visez s-ajung paznic la cazanu' cu smoală: n-o să las afară pe nici unu dacă nu vine cu țuica!
(Eugen):- Mă simt închis. Observ că tot mai mulți mă râd și se răstesc la mine că nu sînt destul de civilizat. Fibra mea și-a găsit echilibrul pe treapta întunericului. Supraoamenii, dacă mă vor altfel, să nu mai mă trateze ca pe animal. Și este posibil să urc, chiar să le semăn într-o zi. Treapta următoare nu este a mea, ei au nevoie de mine acolo. Aci, unde sînt, gust bucurii simple oferite de femeia mea, de o mâncare și băutură oarecare, de copii când mă-nconjoară și suferă când pic jos de greutate… Doar uneori mă simt puternic: un popic ce susține deasupra lumii. Știți, dacă stau și mă gândesc, io nici n-am avut copilărie… Mi-au trebuit întotdeauna un om căruia să mă supun și un altul care să mă încurajeze tot timpu’. Vreau să mi se pună mai puțin pe umeri, iar, cu rasplata muncii, să pot cumpăra și altceva decât o pungă cu pufuleți! Am auzit c㠄a lenevi” este suprema fericire, da’ n-am io parte de așa ceva. Poate… poate că aș putea urca, da’… pentru ce?

A VENIT PRIMĂVARA !

În iarna asta n-am avut zăpadă, unii spun că s-ar fi stricat ciuru’ lu’ Dumnezeu.
Dar au început să fie căutați oamenii pentru munci la unghie: la baros, târnacop, sapă, lopată, la targă, la omorât bolovani. Se oferă 10 lei, 10 țigări și o juma de alcool încincit cu apă, de multe ori înjumătățit și ăla de coana de la bar. Și nu se-ngrămădește nimeni, așa cum îngrămădeală n-a fost nici la cumpărarea barăcilor din tablă din zonele industriale - rămășițele colivei ceaușiste mâncate pân’ la refuz de rugină.
Crăcănel are o julitură zdravănă la nas, de când a căzut cu umbrela când l-a luat vântu’. De-un timp se joacă zilnic de-a pitita cu Lisăndrina: el se pitește și ea...-l găsește!
- Aicea ești? Măi, ce bei acolu?
- Fă,-i sirop de tuse!
Lisăndrina avea cândva bani albaștri-n pod. Se băga-n ei ca-n paie. Și l-a simpatizat pe Crăcănel, că-i trecea prin poartă. L-a pus aghiotant, s-o ție de vorbă, apoi... s-a lipit de el. Îi aducea câte o târnă (mamă, ce de bani aducea!) și ea...-i cheltuia! Azi nu mai are. Dar e fericită c㠓nu s-a mai văzut” și-adineaori a dat fuga să se uite la televizor.
- Am pierdut mult în viață, că n-am avut îndrăzneală! zice Desculțu, prezent și el la duminicalia acestui început de martie. Să vi-l spui: aseară, Crăcănel se ținea de brâu’ casei s-ajungă, pâș-pâș, la pat. Și-apare Lisandra: « Ce faci? » « Mă țiu de casă, nu mi-ai spus tu să mă țiu de casă !?»
- Nici n-am dormit cu fața-n sus, de teamă să nu se urce pe mine! glumește acesta.
- Când o pupi, ai văzut ce bună e? Haideți, deseară, să punem toți mâna, că, de mâine, intrăm în post și nu-se-mai-pune-mâna-pe-ni-mic!
(Crăcănel): - Am ceas din Uniune! A vinit fi-mea cu bărbac-su. Ce să vorbești cu ăla? « Ochei, ochei!» Dis de dimineață mi-am făcut cale la găini să văz dacă-i ceva mișcat. Am cotețu’ mare, se lăfăie găinile! Mi-au căzut cloști v’o trei. Îu, repede, le-am băgat cu c...ru-n apă rece, să le dau înapoi, că n-aveam ouă! Și m-apuc să le-nnumăr. « Măi, parc-aveam 7? » Le păstrez că trebuie să merg la doctor și, ce mă fac, că mă mănâncă doctoru’, mă jupoaie de viu?
- Când te-o vedea, îți spune de scândură: « Pregătește-te!» Oricum, dacă mori, tot te jecmănește popa când îți face cântarea aia de... “Drum bun!”
- Îmi ia și la-nmormântare! « Mă, p’i nu ți-am dat la nuntă? » Ieri m-am pricopsit c-o amendă cât bicicleta de mare! Mi-a ieșit milițianu-n față: “Oprea!” Aveam vesta fosforescentă îmbrăcată pe dos. Gata să-mi confiște bicicleta! « Domle, o-ntorc, fir-aș al draculi!» « Ni-mic!» El a-nceput să scrie, io să mă văicăresc la el…
Privesc câteva clipe cum se reazemă de garduri, leșinați, câțiva căței. Cred că Primăvara încearcă să vină, mi-e să n-o fi oprit-o vreun polițist la colț!
Iată, vine cineva, înseamnă că... intersecția-i goală!
Toți știu că Pricopsitu e situat, că are zăcăminte de bani și o pivniță cu sute de vedre-pline cu etichete frumos aranjate, scrise de calculator. Și nu-i spălăcanie-n ele (adică băutură să te speli pe mâini), bei o ceașcă, te cunoști! A avut oferte de îmbogățire de peste tot, nu trebuia decât... să-nchidă ochii. Ciup de colu, ciup-ciup de dincolu… până i-a căzut propteaua.
- Ulcioru’ nu merge de multe ori la apă ! filozofează Crăcănel.
(Desculțu): - Ei, nu! În aceste timpuri merge de... prea multe ori!
Privesc cămașa scrobită, pielea masată, căpățâna impunătoare. Cred că-și dă cu alifii scumpe de-arată așa. De treburile casei s-a ocupat întotdeauna o menajeră. (Sau... două?) Dacă vede un singur țânțar, socru-su dă un tub întreg de spray. Spune că-i place să se uite mereu în oglindă și să stea liniștit în oceanul verde de sub pruni. Se uită pe stradă, din șezlong, după femei. Dacă tușește vreuna, îi strigă: « Țigările! Țigările! »
Toți stau liniștiți în local precum cloșca pe ouă.
- Barim ai făcut și tu o burtă de femeie? îl întreabă Desculțu, singurul care nu știe că e lăsat.
- Măi, ce știi tu să faci? este-ntrebat pe-un ton zeflemitor.
(Desculțu): - Omor arici cu pumnu’!
Și-ncepe, brusc, să bată sălbatic cu pumnul în blatul barului scoțând sunete pe tonalități. Rapid, bătăile încep să capete ritmul ușor al unei melodii de el știute: « Ram-ctam, câtî-tam, câtî-tam! » Bate cu pumnii și coatele, cu degetele și podul palmelor.
Pricopsitu intră în muțenie de spaimă.
- Dac-ai aruncat lemnu-n foc, îmi șoptește Desculțu, mai poți să-l scoți? Îl lași draculi să ardă!
Ies până afară să-mi văd florile. De anul acesta voi avea roșu. Simt cum clocotește seva în plante, pe ritmul Desculțului, ca apa-n ibricul de cafea. Și… crapă mugurii făcând loc unui verde sângeriu.
- Desculțule, strig, oprește-te! Oprește-te - a venit... Primăvara!

MAMA FLORII

Azi am văzut un fluture. Zbura ilegal, cu viteză ilegală, în lungu’ străzii. Mi-a plăcut la el că s-a oprit la trecere, s-a uitat în stânga, s-a uitat în dreapta și s-a uitat și-nspre mine. Cam… pieziș! L-am salutat prin înclinarea capului.
În josu’ străzii am mai văzut doi polițai jucând șotron. Au izgonit bieții copchilași și s-au ambiționat ei să sară într-un picior peste o pătrățică. Amândoi deodată, că polițaii umblă de mână. “E numa bine-așa!” le-am strigat.
În curând va fi “Paștele blajinilor”. Aș merge la cimitir să înțeleg de ce i se zice și “Paștele cailor”, dar mi-e frică să nu mă-mbete mulțimea. C-așa se face: ”Ia și de la mine”, ” Ia și de la mine” ...
Basmuciu a cam pățit-o anu’ trecut. Au băgat unii mâna-n el și l-au așezat la masă: “aripi” de miel fripte pe jar“. ‘Te-n c...r, Doamne, s-a speriat, ce mă fac io, că nu mai pot să mănânc!?”
Basmuciu, slab ca un șiret, este ciuca mahalalei - primește palme de la oricine și el nu zice nimica. Este așteptat, zici că-i cireașă. După propriile spuse n-a cărat dintotdeauna bagaje la Piața Săracă, a cărat torpile și efecte mi-li-tare! Când a fost el “soldat cu funcție de colonel”. Tot după propriile-i spuse, a fost “cel mai mare din armată”, pe- atunci “nici un colonel nu avea funcție de colonel!”
Între timp o fi altfel? întreb și io!
De câteva zile Basmuciu strânge semnături pentru o lege de basm: ”Legea clopotarilor”. Ca oamenii să înțeleagă, le explică: “Unii dau leu’ să li se bată clopotu’ pentru… toți morții. Nu este drept! Dacă dai un leu, îți bat pentru mă-ta. Pentru tac-tu mai dai unu, ce, ai vinit tu la cimitir și vrei să iasă toți de-acolo, de unde sînt, și să-ți stea de-a stânga și de-a dreapta cu… un singur leu? Nu te gândești cât de adânc trebuie să sune clopotu-ăla să se audă până-n fundu’ cerului? (că-n atâta amar de ani doar s-au ocupat locurile de la intrare!) Zgârcitule, se trage de o funie, se trage din răsputeri, de atâtea ori! Semnează!”
Luna viitoare vrea să strângă semnături pentru “Legea… nevestelor”, că prea și-au luat-o-n cap! A luat el, brusc, initiațiva, “nu vedeți că Președintele are putere cât frunza aia din pom?”
- Ce ’ce ăsta, mă? nu-nțelege nepotu’ lu Mamisanda. A, de femii!? A draculi femia: numa di ea-i vorba! Tata murea și mama-l certa, cum făcuse o viață: ”Ai văzut ce-a zis docturu să nu mai pui pă limbă!?”
Nepotu-ăsta, zis Cearceafosu, e mai ceva ca tac-su: bea de stinge. Când se-mbată ia un stâlp de telegraf în brațe și nu-i mai dă drumu’ toată noaptea! Ooo, câte nopți a pierdut el cu felinaru’… când urmărea apa să nu rupă șanțu’! Avea o săpăligă și astupa ghidicu’. Bârfitorii zic că el își închipuie stâlpu’ că e… ghidicu’ lu nevastă-sa care… ține în brațe ghidicu lu unu și lu altu. Nu mă-ntrebați ce e ăla ghidic, știu doar că el se bucură de ce-i face muierea: ”De-abia nu mai mă obosesc! a mărturisit. Și-așa mă cam supără stânga!”
Câți oameni, atâtea idei despre iubire.
Cum, despre mama florii n-am zis?
E primăvară!!

SUSAI ȘI ÎNTUNERIC LA FEREASTRĂ

(Petrache - i se zice așa de ieri, de când a devenit bătrân): - Merg să-l ajut pe unu care nu mai poate. Fi-su, ca și al meu, nu pune mâna pe nimic. S-a-nșurubat bine vânzând băuturi înfundate. Are o fată și voia cândva să mi-o dea. Că avea bemveu. "Bre, nu ți-o iau. S-o țiu... poză?!"
(Petrică): - Am clocitoare de șaijdouă de ouă, da' n-am mai pus-o, că nu se merită. Cu ce să-i cresc? Le-am dat tărâță cu pumnu' și m-au secat. Anu-ăsta stau pe loc. Iau un borcan cu fasole, pun o gâlgâială de ulei, două cepe și-n loc de sare, „Secretu' gustului”… Și-nting în ea! Au ișit castraveții, chiar s-au mai lăsat!
(Petrache): - Io sînt ciorbar mare. Dacă n-am ciorbă…! Oare de ce ne gândim numa' la mâncare și culcare? Azi am obosit mâncândă. "Măi să fiu al draculi!?" Și-am dat cu apă rece. Mi-am… revenit! Când eram mic, dimineața, îmi dădea buna un codru cu mămăligă și altu' cu brânză. Luam repede un mănunchi de frunze de ceapă, mărar și leuștean din grădina și mușcam din toate. Pe urmă intram în cămară, la olcica cu lapte: dădeam de doua ori roata-n ea cu făcălețu' și-o beam. Pe toată. Nu mai aveam nevoie până se însera, și nu mă-mbolnăveam, nu se mai îmbolnăvea lumea!

De la un timp mi-e teamă să-L rog pe Dumnezeu să mă apere de ceva. Am observat că aia pățesc! Răscolesc durerile, nu știu... Mai bine le las acolo, să zacă.
Mă simt amenințat și nu știu de ce să mă feresc mai întâi. Parcă vin din cer fel de fel de fărămături și am scăpare doar în somn.
Dar nu mi-e teamă de eternitatea rătăcirii prin întunericul cosmic, aceea este absoluta libertate. Doamne, numai foame să nu-mi mai fie! Așa trăiesc meduzele în marile adâncuri. Am, însă, spaima că Dumnezeu nu este Perfecțiunea. Că va trebui să mă lupt și cu El pe-acolo…
Mă-nchipui, în aceste clipe, în veșnicul întuneric. Și caut viața, o gânganie cât de mică, pe care s-o iubesc, căreia să-i vorbesc, ori să mă înțeleagă. Și mă-ntorc la fereastra Pământului și privesc de-afară duminicalii, pe Petrache și Petrică, și pe mine cum îi privesc la nesfârșit de după o tejghea printr-o fereastră de aer prin care îi pot atinge cu degetu’.
Ce voi face în neființă: voi freca doua cremene, de unul singur, până se va face lumină? Te voi căuta, Doamne, Te voi căuta dorind să nu te găsesc, având în suflet spaima nedesăvârșirii Tale, ori mă voi călăuzi după semne și, fie ce-o fi, mă voi supune?
Un om c-un braț de susai mă prinde mângâiecios de mână și mă fixează-n realul bătătorit de tălpi mai gata desculțe. Cât bea țuica, duminicalii se-apropie și... ciup, ciup, rup vârfurile crude și le-afundă-n guri. "Ia, face bine!" Rup și io, uaahh, ce-amar e! Mestecăm cu toții... Curios, după amăreală, ni se dulcesc, brusc, limbile. Mai luăm. Da’ suntem văzuți, se-nhață susaiu' și se fuge. "Aștia sînt în stare să mi-l mănânce pe tot!" Paharu’ îi rămâne nebăut, îl las acolo, sub razele soarelui, apă chioară va deveni și va hrăni vegetația stearpă de pe lângă bordura străzii.
Chiar, de ce ne gândim încontinuu la ale trupului? Fiindcă n-avem bucata aia de mămăliga cu brânză? Mi se strigă să nu mă preocupe foamea, dar aceasta ne-a cucerit, este o prezență în burți. Ghiorăie!
Blestemați fie aceia care pot dărui și n-o fac! Care au liniște mai multă decât le trebuie, și-o pun la păstrare, ca pe bulion, și nu deschid ferestrele, ca liniștea să se răspândească în tot cuprinsu’. Ca oricare om să poată liniști zvârcolirile mațelor cu fărâmițe de gânduri aducătoare de Dumnezeu.
Cu prețul disperării și îngenuncherii, Omul SUPRA/viețuiește… Și nu cu firescu’ normalității.
- Niculaie, mă ceartă Petrache, să nu scrii ceva necurat acolu…
Și nu știu.
Să mă conving, iarăși și iarăși privesc.
Cel în putere, Petrică, mestecă susai amar și i se pare tare dulce, Petrache va pleca să ajute un suferind.
Io mai rămân până se face întuneric.

PAPURICĂ

- E din neam de pricopsiți! îmi șoptește Moș Târziu, cu ochii ațintiți spre un individ căruia-i bâlbâie mâinile și se vaită de foale. Vezi, Niculaie, cum se-ntoarce timpu’? Nu ne băga pe noi în seamă, era cu… cravată și-avea buzunar’le mari, nu puteai să stai de vorbă cu el!
Chiar dacă are gâtu’ prea gros și nu–i stă bine, spaima lui Papurică este să nu-l prindă moartea fără cravată la gât. Și-i suportă gura lu mă-sa numa și numa că-i face nodu, - el poat’ să se uite cât s-ar uita, nu pricepe cum se bagă limba aia pe… dedesubt. Dedesubturile nu le-a-nțeles niciodată, când e vorba de-un dedesubt i se-ntunecă mintea și se blochează. De vede vreo femeie cu dedesubtu’ pe dinafară și-acoperă ochii și drăcuie. Ca atunci când a lăsat țigările la un parẻ. Trei zile numa a bufnit. Că: “De ce latră câinii?” Îi bătea, se-nvățase chiar să arunce cu pietre. Noi, cum scoteam gura, poc! “Ce-ai, bre?” “Soar’li mă-si’, am lăsat țigăr’li!” Când n-a mai putut și n-a mai putut a alergat să-și facă o țigară, el, care n-a mai fugit de când l-a târat tac-su după o rață! Dacă-i ia foc casa și nu dă fuga! Știe că ce-i al lui, al lui e. Oricum, dintre lucrurile moștenite, nu mai are decât un ceaun: în el face ștevia, în el se spală pe picioare…
Pe mine s-a supărat, ca niciodată: de ce nu i-am mai dat să bea oleacă de vodculeacă? După ce i-am arătat lungul gardului, c㠓e …obosit” și el s-a supus ca un prost, mă boscorodește: l-am mințit, nu era băut! Se chinuise-atâta să bea, cheltuise și, când s-ajungă la paharu cu pricina, acela care-i făcea tot binele, l-am oprit io!?
-De ce porți cravată? am dat în altă vorbă.
- Cravata te dă că ești. Nodu’ ei, nenorocitu-ăsta de nod obligă privirea să se ridice, da’, opa! să stea acolu.
Și face un gest de ținere la distanță cu palma, i-a rămas de pe timpuri.
Ah, ce timpuri, ce vieți a trăit! Când tac-su, om de toată isprava, avea armă și pândea toată ziua rațele sălbatice prin papură, iar el se lăuda prin “locale” că pușca are țeava-ndoită și-mpușcă și după colț... “Ad-o!“ îi cerea câte unu. “Nu, că–i tata cu ea pân papurică!” Papurică azi, papurică mâine, așa i-a rămas numele.
Ăla bătrânu a plecat de mult, da’ pușca i-a rămas. “Eti-o draculi colu-, n perete!” ți-o arată, dac㠖ntrebi de ea. Dac-ar avea bani să cumpere gloanțe, zău că s-ar duce și el după rațe! Chiar dacă nu mai are dinții să tragă de carne. Mănâncă ștevie… presară sare de lămâie pân-o face acrișoară și-i o bunătate! După ce se termină ștevia mănâncă ciorbă: “Dacă mănânci o ciorbă de ștevie făcută de babă, știi cum te arde? O face numa din ardei usturat, cartofi și ceapă!”
Cu toate că are moștenire și-un loc de se duce scânteie apa pe el, n-a pus niciodată vreun bob în pământ, zice că n-are cu ce ronțăi. Nici el, nici mă-sa. Așa că, de la un capăt la celălalt crește… ștevia.
Primăvara asta am primit toți câte o sacoșă cu trufandale. Atunci când nu se plimbă prin ștevie, cu mâinile la spate, ca Vodă prin lobodă, Papurică stă pe un scaun roșu și fumează frunză uscată. O pune la soare de vineri, să stea și sâmbătă, iar duminică o freacă-ntre degete și o-nfășură-n ziar. Mamă, face câte una! I-am dat eu niște scaune care nu mai aveau picioare sau spetează. (Am mai avut unul, da’m-am enervat rău când a căzut Lighioane mangă, a treia oară, și l-am pocnit pe spinare până n-am mai avut cu ce. Că unii-nțeleg numa de bâtă și e musai s-ajungem la un fel.) Papurică a pus un scaun peste altu’ și stăă-n grădină, să-l uite Dumnezeu. M-a invitat să-l trag în poză. Și-o să mă duc într-o zi, da’ nu să-l fotografiez pe scaun, că-i lumea plină cu-mpărați, vreau să-l prind când se plimbă el cu mâinile la spate prin ștevie. Se laudă că i-a mers mintea, băiete, nu mi-a dat secretu’: a făcut, singur, din două scaune, unu’! De când cu pușca-ndoită, nu-l mai crede nimenea, însă i se zice “da-da…” că nu doare gura să zici.
Ieri a fumat cam mult pe scaun, c-a avut liniște - a fost mă-sa prin vecine. Altfel era cu gura mare: ”Să sape și el măcar o groapă pentru closet!” Papurică nu-și mai bate capu’ cu nimeni, o suportă pe babă doar să-i facă nodu’, și-i distige vorbele ca pe cântec: babababa ba ba. “Măi, și-i așa de nașpa când te sâcâie cineva tot timpu’, cerându-ți!” mi se plânge. De ea și de Dumnezeu, de ăștia doi n-a avut el loc s-ajungă mai mare ca tac-su, au umblat numa cu dedesubturi. Ah, dacă ajungea, purta la gât două cravate!
Știam că mi-a venit rându’ la trufandale și l-am rugat să-mi aducă mai…din fundu’ grădinii. În liniștea lui mi-a făcut planificarea de unde și cum să rupă, a ochit un pâlc de frunze mai cruzișoare. Mi-a adus și-un gând, să-l scriu în carte: “Știi care-i cel mai bun somn? Când te-apucă,-acolu să dormi!” Ce n-a-nțeles: de ce-am vrut io toma de la dracu, ce, ștevia nu-i tot ștevie?
Mțțț! Aia de pe lângă casă e cam… sărată!

COPILIREA GÂNDULUI


Cea mai frumoasă floare mi se pare « vorba omului », a celui mai de demult!
Deși știu: ai luat pământ - ai luat osândă, încă îngrop literele culese de pe limba mâinilor multe. Și nu vor găsi pământul să se înfrățească. Am, însă, o puturoșenie (oamenii mari o numesc astenie) - mi-e silă și de mine! E din cauză că de ani și ani cer scuze duminicalilor în numele primarului, premierului, președintelui și uniunilor de tot felu’, în numele mamei, Tatălui și Sfântului Duh, al meu personal, nici nu știu în numele cui să mai cer (încă mai am putere să cer!) pentru că sunt nevoiți să calce iar, și iar, și iar și iar prin băltoace pe stradă. Și se năclăiesc, și-i boscorodesc femeile că trebuie toată ziua să-i spele.
De la un timp simplii mei s-au făcut cam… trecăcioși. Au trecut de la jumate-din-jumate la paharu’ ras. Unul dintre ei a luat leafa și, toți care n-au de-o chiftea, l-au așteptat cu mâinile-ntinse. Nu pot să stea acasă, fug de… turbare. “Hai că v-am cinstit, le zice Zarzaulea, v-a ișit nodu’ din gât?”
Acum parcă e mai bine cu mâncarea, se găsesc sâmburi - e vremea să se-ngroape sâmburii! - cu pâine… merge! Naivii visează că vor fi la vară atât de fericiți că n-or să aibă nici timp să se-ntrebe de ce!
Un paradox: cei care țipă de foame mor din cauza băuturii!
- M-ai lăsat cu necazu-n buzunar! Dacă nu-mi dai o cimitiroză, o să-mi fie necaz. Că mi-l ia!! De când mă numesc io “Zarzaulea” nu l-am văzut pe Vasile cu flori în mână! Să fi intrat el în… mersulumii? Îu, mergea la mort, că erau cu soț! Haideți, că pleacă!
- Mai stai, plecar-ai! Nici nu s-a sculat preotu’. Pân-o târăște pe preoteasă la marginea patului… mai e!
- Ce-aud ochii mei, Doamnee!? Cine ești, mâncați-aș gura?
- Un… creștin. Care-a fost băgat acolu,-n ceaun - (bine că m-a băgat!) - și poartă numele lu’ Cristos. Mi-am pus chiori negri să nu mai văd pe nimeni. Mi s-au rupt toate-ntăriturile! P’i bine, mă, io vreau să te scot la lumină și tu nu vrei?! Oameni, cel mai credincios e câinele care… n-are nici o religie!
- Ăsta-i nebun!
- Țin la tine…
- Nu mai ține, lasă-mă, nu mai mă ține! Mai bine fă un miracol: să vină o căldură, să fie ca-n mai!
- Să ieșim cu toții-n stradă în pieile goale! Ridic mâna, cel mult fac o incantație… Haideți!?
- Las’… că-i marți… și marțea-i ziua draculi, cea mai nenorocită.
(Gifi) (de la “Giraf㔠- nota mea): - Cele mai mari ceasuri rele!
(Zarzaulea):- Am dat fuga după o ceapă, că am ciorbă. Și-am luat numa una. Dacă iau două, aia bătrână o duce lu’ sor-mea. Am o fărâmiță de ciorbă de păstârnac.
(Gifi): - Să n-aud, mănânc numa sfârâite! C-a pus amea păstârnac și, să-l scot, trebuia să sap mai bine de-o juma de metru. “Fă, dacă mai pui păstârnac, te blestem la toate bisericile!”
(Zarzaulea):- Ieri am dărâmat gardu’, să vad dacă pot sta fără gard. Fără femeie pot, m-am dizvățat - seara mă lasă-n praștie și fuge la capu-ăllaltu! Parcă aș rupe carnea de pe ea! "De ham-ham, toată ziua, nu te doare gura?" Să mă salte dracii dacă n-a luat-o anapoda! Mai rău!! Și-i o mândrețe, dac-o vezi, o mănânci goală. Chiar dacă are țâțele cam… mici… da’ poți să te joci cu ele. Am luat-o să placă și altora. C-o sacoșă-n mână-am luat-o.
(Cristel): - Iarba bună știți unde se găsește? În mărăcini.
-…Da’-l are pe „du-te-n colo” - când e vorba să mângâie, uită! Fără ea mă simt ca iarna fără izmene. “Haide, fă, că mai am nițel!” Am dezvelit-o, am tras-o de picioare. Nimic, m-a dat dricului. ”Nu, că mă duc la slujbă!” Am ișit în puterea nopții pe stradă, poate găsesc vo urâtanie. Ni-mic! M-am gândit: ori îi dau bătaie, ca la măgari în pantă, ori n-o mai las la biserică. Da’ te pomenești că-mi pune-n ciorbă numa… urâciuni!?
(Cristel): - Când ai femeie, ești mai limpezit la față! Păcat că se prefac toate că-s bolnave…
(Gifi): - Aia-i femeie, mă, care se vaită!
(Cristel): - Da’ pe moment, atuncea! N-au crezământ. Auziți, hârâie ceva sau mi se pare mie?
E vecinu: “Haide, mă, bagă-te-n cadă!” “Anafura mă-tii!” Nu, el vrea la… lighean, de când lucrează cu ziua la… Hai-dăi. Cel căruia, dacă-i mai ceri apă, nu-ți dă, cică… “Prea multă apă bei!” La câmpu’ lui trebuie să te duci cu mâncarea de-acasă dar, după ce te-ntorci cu spatele, ți-o halește. Duu-te, omule, du-te! Peste o lună o s-ajungi la spital. După aceea,-n scurt timp, în Parcu-rece! În ziua de azi nu te saturi mâncând din farfurie, lingându-i-le lu ăla… nici atâta!
Boieri mari, calu-i cal și când i-e sete!
Pun opritoare realului. Trebuie să ascult și de gândul pus la încolțit, doar e bucățică ruptă. Când o să crească, va trebui, ca pe roșii, să-l copilesc. Va mai trebui să…
Și totuși… hârâie. Aha, pleacă mortu’ cu tirifleașca. Privesc din stradă. Stă. Stăă singur în tot cosciugu’. Ce bine i-o fi!

SIMPLIFICĂRI

Acu ani ce guițătură era pe timpu-ăsta! M-apucă teama să nu fi murit porcii în somn, c-așa se moare: visezi că-ți bagă cineva cuțitu-n inimă și, cum toți suferim...!
Ce liniște-i pe strada Umbrelor, se aude cum se-nvârte pământul - nu mai face “țac », face... « țâc» !
Trece vecina cu tocurile metalice, apoi căricioru’ cu butelia, un cățeluș aleargă pisicul Desculțului. În fiecare scursură de clipă duminicalii trăiesc ne/bucuriile simple ale cărnii.
De la un timp mă simt o momâie într-un lan cu bulimaci aplecați toți într-o parte. Sunt simplificările mele la doi, parc-ar fi șuvițe de ploaie trasate cu creta în aerul negru al supraviețuirii.
Pe trepte de umbră, în lumea din ce în ce în ce mai flămândă, doi pisicuți se-nghesuie unul într-altul. Cineva mă sfătuiește să schimb lumea cu... animalele! Altcineva îi bagă-n p-da mă-sii, bagă toatele câte sunt.
« Voi scăpa și de noaptea asta? » - se întreabă Nimănuiul.
Și eu prind viața, dimineața, de subsuori, când sare peste gard, și-i dau drumu’, pe sub poartă, înainte de culcare. De la o vârstă soarele devine număr câștigător, după ce, inconștienți, străbatem ghilotine printre care orbecăim. Fix la 12 noaptea, atunci când se deschid cerurile, unii aprind o lumânare și se roagă de TatălNostru să ne lase mai încet. Ne rugăm de câte ori putem să ne rugăm. Face bine ierbii.
De ceva vreme a apărut o nouă unitate de măsură a timpului: parastasu’. Ieri s-au împlinit 6 săptămâni de la moartea unui sărman, astăzi i s-a făcut altuia de 6 luni, de mâine o să-nceapă să se scoată. După aia... gata!
Nimanuiul plânge. « Nu mai plânge, mă, că Dumnezeu plânge! »
- Aseară am băgat pisicile-n casă, zice. Că vecinii și-au închis toți, de-ai naibii, porțile! La noapte o să bag și câinele. Am adormit cu banii de pâine sub pernă și, toată noaptea, am pus mâna să văz dacă mai sînt. I-am fâșcâit să nu-nghețe.
Are o șubă, roasă, cu guler lat ce îi acoperă umerii, reverele parcă-s umeriere. Tălpile nu le bagă-n importanță, știe că după un parastas-două o să-nceapă să-i putrezească; și nici nu va simți până va cădea, ca orișicare desculț, și–l vom dezgoli curioși să vedem până unde s-a întins vinețeala.
Nu se poate, Pocinete bea acasă! De ce vine el... vesel? Măi, omu’ mai are și gânduri!?
- Am băut frecția! C-a adus sor-mea niște țuică să facă frecție copilului. « Ce-ai făcut, ai băut frecția?» “Frecție era!? Înseamnă c-am băut… frecția!” Am luat aseară o sticluță și nu știu unde-am pus-o! Da’ pân diseară o găsesc io, trebuie s-o găsesc! Fraților, de dragu' ninsorii am pășit și cu dreptu' și cu stângu', pe jos, pââână-n centru și mi-am luat... gonflabilă! E bună că nu trebuie s-aștepți să-și dea ochii peste cap, să nu rămână nereușită, ori s-o mai ferești!
(Nimănuiul): - În casa mea nu intră nici o gonflabilă! Femeia este acidu’ și baza familiei. Ea este cea care ne iubește!
(Pocinete)- Ha, ha, ne iubește pân ne părăsește! Amea a plecat la bătrânețe, a plecat în Italia la niște moși de-ăia periculoși să facă bluzițe unui club cu oameni care nu se pârăsc. Dac-aș vedea-o pe stradă îmbrăcată cu panaramă de-aia, aș lua-o la bătaie. Cică să viu acolu să mă ducă-ntr-...un parc! Marea-i cam departe, nu mă duce! Să văz o rățușcă ce vine după tine să-i dai! « Nu viu, fă, nu viu! Mă f...t în marea lor, viu toma la iarnă să fac economie de lemne! » Și... stau între două gânduri, ca oiștea-ntre cai: să mă duc din pătrătura mea, să nu mă duc!?
(Apâpî)- Ți s-a gărgănit mintea? Du-te!
-Aș merge să m-așez pe-o pătură, c-acolu cică ai voie, și să mă prefac că dorm. Să vină să mă ciugulească... rățușca. Pe furișa! Iau o pâine și-o fac fărmițele. «Fă, viu, da’ dacă pleacă... rățușca? » « Nu, pleacă, mă, vino! Viața are frumusețe, vino să intrăm în vraja ei!»
(Apâpî): -Vră-jea-lă!! Știi cum se face-n casă? Se face o majoritate: Nevasta + copilu’: «Noi sîntem... majoritatea! De azi nu mai ai voie să... bei, să aia, să aia! Doar aduci bani și ni-i lași pe masă!» M-am îmbolnăvit de neiubire. Când viu acasă vreau să găsesc și io o mânuță și să iau în brațe cât mai merge cucurigu. Cumpăr gonflabilă!
(Nimănuiul): - Am auzit că străinii încălzesc iarna câte 2 camere, băiete, că-n una fuge ea. Și p-acolu fuge muierea... noaptea! De ce-ai muncit o viață și de ce-ai luat femeie, să dormi singur? Vreau o nevastă, una care să bage deștele-n gură și să fluiere de două ori.
(Pocinete): - Dacă-ți spune: « Mai hai odată! » ce te faci? Nicolae, te caut pe o scara a valorii și nu te găsesc!
-M-am pitit după… zero. Ia strigă-mă!
- Du-te și tu pe-afară, plimbă-te să te liniștești. Io am fost pân la zid pe motivu’ tău, du-te și fă-te bine!
- Mă liniștesc doar simplificându-mă. Cu privirea întoarsă către Iisus.

***
Ajuns aci cu scrisul, ar trebui să mă crestez pe trup. Inconștientul îmi spune că Dumnezeu stă ascuns după ultimul om și privește spre păcătoși și spre cei care urcă în numele «evoluției spirituale» (sintagmă la modă!) încălcând drepturi la viață înălțând mâinile pentru a se agăța de o rădăcină a mărului din povești.
Am auzit că un doctor vindecă nebunii făcându-se egal cu ei, înțelegându-i și convingându-i, unul cate unul, de frumusețea altei realități, reglând astfel potențiometrul normalului, dat la refuz din varii motive. Vreau să ajung jos de tot, unde omul a suferit din cauza preaîntunericului deviații grave ale structurii încât se face de râs în fața oricărui patruped. Pocinete, Nimănuiul și Apâpî sunt oameni normali, pot singuri să facă ceva pentru ei. Dar există oameni care au probleme cu înțelegerea. Dacă-i cheamă Nicolae, și le spui că Nicolae te numești, nu înțeleg. Trebuie să le repeți de câteva ori și de-abia și-amintesc acest cuvânt, deci nu au discernământ pentru a alege. Acestora li l-a întâmplat ceva grav de-a lungul veacurilor, fiindcă nu cred că prostia este o boală. Iar dacă este, înseamnă că sunt grav bolnavi și formează o societate bolnavă. După aceștia mă afund. Aducerea statutului de om pe coordonatele firești nu poate fi posibilă decât de jos în sus, printr-o acțiune salvatoare. Trebuie schimbat macazul comparației, astfel încât să nu mai existe un om exagerat de înapoiat (mental și social) pentru a nu se mai declanșa în cel evoluat dezinteres pentru condiția sa umană. Chiar dacă, oricum, moartea pune capac tuturor zbaterilor personale - modelul negativ s-a transmis mediului în care s-a lăsat o amprentă. Știu că este imposibil să-l cuprind cu brațele pe cel fără nici o șansă, poate-i și prea târziu, simt că nu am aer pentru întoarcere.
Fac scufundări după ultimul, știu doar că, dacă-mi doresc cu ardoare, întâlnirea se va produce. Vreau să stăm față în față, să-și descarce lăuntrul în întregime, ca unui frate-seamăn, și, dacă-mi dă voie, voi încerca să-i spun în aceeași limbă câteva cuvinte despre libertatea inimii. Apoi l-aș lua de mână și l-aș călăuzi până la răspântia de unde poate apuca drumul asemănării cu Dumnezeu devenind mic-creator. În afara creației conștiente și asumate, în afara trăirii complexe a acestei condiții, omul nici nu este.
Mă simplific trăind bucuria secretă a apropierii de Marele Creator, întâlnind ființe de a căror libertate nici că le pasă, dar cu frumuseți demne de a figura într-o galerie a sufletului.


RĂTĂCIRI

Mărginașii au început să prefere terasa. Numai Cipcirică stă înăuntru, să nu-l vadă careva și să-l pârască muierii. Azi nu bea coniac, bea, mai amical, o bere. Se scarpină, -i vin neamurile! Alături, Nebunul a revenit după o absență îndelungată și pare destul de liniștit. Mi-era dor de el și l-am privit insistent. A ieșit afară și se roagă de oameni: « Uită-te! Uită-te în ochii mei! Uită-te-e-e!!? »
Acum trei săptămâni a murit un duminical la 15 pași de poartă, iar aseară era gata-gata și-al doilea. Tot la 15 pași, în partea cealaltă a străzii. Câțiva au declarat solemn că vor să moară aici. La mine. Și asta fiindcă am pus la treabă cuvântul cel dulce și nevinovat, cinstitul, iubitorul, mângâietorul și înțelegătorul cuvânt. Cel care se mulțumește cu foarte puțin, care așteaptă și nu cere nimic, ba chiar se taie-n felioare și se-mparte, unu câte una, la lume. Cuvântul care e Dumnezeu - (Pus la păstrare pentru vremuri grele, precum frunzele de vie în sticla de plastic, rămâne crud și neatins.) Cuvântul care, în ultimă instanță, este capabil să ucidă. Am apropiat oamenii cu disperare, m-am agățat să trăiesc, iar ei, venind, au încercat să zboare cu aripile din hârtia criponată cu care i-am gătit. Mă întreb dacă nu trebuie să abandonez acest univers și să-l las să înflorească sălbatic, ca atunci când ne-am întâlnit. Dar cum s-ar putea când se-ntărește pe zi ce trece și se ține carne de mine? Iată, omul care intră acum pe ușă, o ciudățenie cu un singur ochi, m-atrage ca un magnet.
- Hei, ’tu-i mazărea mă-sii dar... – oftează. Nu mai pot, sînt încălțat de la cinci și-o litră… Nu știu dacă-l știți pe Costel. A murit. Cu ăla mai stăteam și io de vorbă. Cu cinstea am dat-o numa-n genuche și-am ajuns să am numa petece... Măi, și doar l-am avut tot timpu’ pe Dumnezeu în față! Păi... ăsta mai e trai? Nu mă-ntorc în pat fără să zic « Au! » Da’ nu știu de unde!? Și nu mai mă-ncălzesc deloc! Când or fi trecut anii? Dă-mi niște țigărui de urât. Am o vorbă: “coane”. Mă strigă lumea : « Să trăiți, domnu… Con!» Am și-un stres. Omule, gândurile sînt încrăcite! I-am spus lu’ Dumnezeu să m-ajute, că El poate: « Doamne,-ajută la toți și... dă-mi și mie! » asta-i închinarea. Am observat că toată lumea are probleme cu inima și cu… omenia. Nu se mai știe cum să se facă să se tragă pe om! Pân n-or muri două serii, nu se face nimenea bine. Că a rămas sângele ăla stricat! Io am fost copil de oropsie, de muncă. Acum sînt un simplu pion și mă lovesc toți. Nevastă-mea, săraca, are putere și mai trăiește. Aduce iarbă și m-așteaptă până-n murgu’ serii la geam, ca pe postaș. Cică… așteaptă ploaia! Ea ține minte, io uit - cred că am oarba după mine! Zice: te duci acolo, faci aia... Azi noapte am adormit într-o mașină de ocazie și m-am rătăcit. M-a lăsat la capu’ unui pod: ”Nene, te las acia, mă!” Am trecut de bojdeuca asta, am avut ambiție să nu intru. Pe la zidu-ăla mi-am zis: « Eti c-am putut! » Și m-am întors să-ntreb: cum se ajunge la gară? M-așteapă în curte un cățel și un pisoi să mă mângâie…
- O luați la stânga, apoi... tot înainte.
- Azi e e Sfânta Vineri și n-ar trebui băut să se pună și-n cap...
- Stați că v-am prins de cuvânt! – zice Moș Viteză intrând săgeată pe ușă. Pune-mi o puleașcă de-aia, da’ repede, că mă oprești din viteză! Ooo, ce le pui pline de zici că dă laptele-n foc? E vineri azi? Mai e până luni-marți-miercuri... « Scrie-mă, Doamne, pe caietu’ Tău cu încă... un păcat! » Caietu’ Lui, ca și al matale, este un fel de cordon ombilical! Vod că vrea să se-ncălzească vremea, ieri a trecut o vijelie și mi-a luat șapca. Am fost repede pân piață de-am luat niște alea. Fac o ciorbiță de pușcărie: dreaptă-dreaptă! - și taie aerul cu mâna. Mâncarea lu’ Dumnezeu - urzicile! (...) Vine bărbatu’ obosit de muncă și miroase și el, ca omu, de, a... țigări... alcool... mă rog... Și se suie pe femeie să facă hâț-hâț. Iar ea: « Du-te draculi de-acia! » « Fă, lași să-mi iasă inim-afară? E, atunci să fii de liter-a treia! » Atunci se fac crimele, bre! Nu știu dacă mai are v’unu muiere mai înțepăcioasă ca a mea! ”Ai văzut, fă, când te manancă, ce bine e? »
- Să nu-mi spui, că io-s trecut pân pielea asta! intervine Cipcirică. Am văzut una la televizor care a-ntors doușpe monede pe burtă! Dacă-i băgai o lumânare, scoteai numa’ ața! Îți dai seama ce-ți face asta când te prinde-n pat? Te-aruncă-n slăvi! Nu-i așa, bre? Jură-te matale! Mai bine mă-nsuram c-o oaie, aia-mi zicea tot timpu’: ”Bea... bea!” Plec la Rio, la carnaval, să mă mulțumesc. V-aduc și vouă câte-o gură. Da’ să nu uit să vă spui: m-am dus la Bombatu, nu’ș’ce să-i cer. « Unde ești, măi, Bombatule? » « Aici, aici, vino și ia-l p-ăsta de pe mine! » Tot strigam după el : « Unde ești? Unde ești? » « Vino draculi-ncoace, că nu mai poci să m-aridic! » Și-l văz căzut pe spate, între noptieră și masă, cu televizoru’ pe burtă. Nu-șt’ ce-a vrut să-i facă și-a căzut peste el când s-a ferit de unii care se bateau! Televizoru’… mergea. Era un film și Bombatu se uita la film! I-am zis și io: « Acum mai stai oleacă pân la... « Publicitate » ! Da’ n-am scăpat de gura lui...
- Cică: să muncești la tinerețe, să ai la bătrânețe - își varsă năduful Omul rătăcitor. Înainte se făceau mulți copii, să ai cu cine munci pământu’... Io n-am decât unu, că n-am avut pământ. M-am luptat să-l fac om, să nu fie chiștocar sau cămașă jegoasă… Altfel, ce om te mai numești? Are noroc c-a fost mă-sa frumoasă... Nu mă suferă, oi fi avândă v’o privire nasoală! De la el viu. S-a-nsurat c-un ghiorțoi de fată, o golașă cercelată. Nu a mai fost măritată, da’ a avut gaura gata făcută. A mai avut una și-a a stat cu ea cât un câine-n c...r la poartă. Dac-a apucat să pună dușmănia pe tine, e cam greu s-o scoți din copil! Nu-i place... munca! Mammarea, săraca, la 90 de ani, merge-n două bețe, face snopu’ cu crăci, le leagă rotund și le-aduce de-a dura pân-acasă. Facem mămăliga cu ele! Mereu îl blesteamă pe rege, c-avea două pogoane lângă pădure și el venea la vânătoare, da’ nu se uita unde călca. Treceau câte cinzeci de cai prin grădina ei... Ce să mai împletesc limba, Îl iau de mână pe Dumnezeu și merg să bat cărările. Cu ochii-nchiși! I-oti ce bate piatra-ncolo! Cred c-a făcut multă distrugere. Gata, ăia nu mai au cartofi! Ne-am înrăit, oamenii, și s-a-nrăit și natura… Unii au pus cartofii din... fevruarie! Măi, și mi-a adus aminte Dumnezeu să nu mă iau după ei. Cum am învățat de la strămoși, așa fac! Da’ nu mai sînt în vână pentru câmp. Agricultura-i muncă de nebun. Până nu iese abur din pământ, nu crește nimic. Să ne fie de colo până colo la toți!
Omul rătăcitor îmi prinde-ntre degete obrazul, apoi le duce la buze și le sărută ușor.
Se-apropie legănat de Zidul căruia i-am pus de gând și... în loc s-o ia stânga, spre gară, o ia la dreapta, spre strada curților înguste. Înspre... rătăcire!
Pe-afară Nebunu a-nceput să răcnească: « Am rămas singur! Băăă, am rămas singur, băă!” Peste puțin timp o să vrea să se urce pe casă și să strige: “Cucurigu!”
Parcă bate clopotu’. Deschid ușa și-ascult chemarea. Și-așa-mi vine să mă du-uc! Las dangătele să intre, poate se înțelege ceva!
Clopotul îmi sfâșie inima, iar ea se lasă cu bucurie sfâșiată.
Oamenii-ncep să-l înjure pe preot că « de ce nu taie chitanță când vine cu cerșitu’? »
Cineva, foarte stresat, îl înjură și pe drăguțul Iisus: « Cine l-a pus să fie Mântuitor? » Tocmai acum când sângele I se scurge pe lângă cuie. Iar clopotu’ bate să ne-adunăm și să știm.
Iau icoana sfințită din perete și m-așez în fața păcătosului:
- Cere iertare pentru suduială!
Puțin speriat, face cruce și sărută icoana bâiguind ceva. Spre surprinderea mea, ceilalți mă cheamă cu icoana s-o sărute. Dar nu știu ce să fac. Aleg să o reașez pe perete.
-Mergeți și rugați-vă!
Dar nimeni nu se ridică. Și nici închinăciune nu se face.
După închidere trec pe la biserica mea cu gând să stau în genunchi la picioarele lui Iisus, dar totul este zăvorât și-i un întuneric să-ți bagi degetele-n ochi.
Clopotul atârnă liniștit în spânzurătoare.
Înăuntru sângele Lui se scurge pe lângă cuie și-mi înroșește cuvintele.
Cititorule, vin la tine cu cele ale mele. Rătăcitoare. Binecuvântează!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE