FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
vestitorul cel de tihnă
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu
Image hosting by Photobucket



Daca nimeni nu trage un semnal de alarma privind impostura atunci suntem definitivi pierduti. (epigraful aparține unui consite-an pe care cu siguranță îl veți recunoaște după modul caragealean în care face acordul - curat murdar)


A fost o vreme cînd literatura a democratizat panoplia personajelor. Atunci au intrat în scenă cei “umiliți și obidiți”, omul simplu ca și “omul subteranei”, mujicul și proletarul. Realismul descoperea personaje demne să concureze regii și împărații, cavalerii și prințesele, elitele de tot felul, recupera straturile neglijate ale societății și le dădea cuvîntul.

Asta pînă cînd “masele revoltate” au desființat revoluționar barierele și au erupt nărăvaș, proțăpindu-se în prim-plan. Călcînd totul în picioare sub îndemnul unei devize fără greș: “Nimic nu-i sfînt!”

Galoșul este o sursă inepuizabilă de portrete pentru toți amețiții care consumă spirtoase și ideologii populiste de doi bani. O panoplie cu insecte vindicative, dornice să-și afirme necontenit nimicnicia, prinse cu acul ironiei în momentele lor apoteotice, în delir flagrant de gramdomanie.

Cînd se produc aceste accese de megalomanie? Cînd sînt puși oamenii, insignifianți altfel, în postura de a se umfla în pene de păun? Cînd ideile amețitoare ale democrației fără frontiere s-au amestecat zdravăn cu tăria ingurgitată din belșug. Iată ce face un vajnic specimen al omului nou scos la lumină de idealurile socialismului victorios, aflat în tren:

„Chestia e că Volodea Bîkov era cam cu chef. Altfel, vezi bine, nu făcea el așa o poznă. Omul era băut.

Dacă vreți să știți, Volodea Bîkov a băut o sticluță de-aia de Erevan, chiar cînd să plece trenul, și pe deasupra i-a mai dat și cu bere. [...]

Așa c-a luat-o razna. Cred și eu: amestecul ăsta – otravă curată! O ia și capul la plimbare, și simți așa în piept idei peste idei, cîte și mai cîte, și-ți mai vine să faci și pe grozavul de față cu onoratul public.”

Deci cu idei de grandoare și votcă-n cap, omul crede că poate orice (mai ales c㠄și bunicu-său a fost văcar și maică-sa a fost țărancă”). Și, zor-nevoie, îi turuie gura și se fălește... Iar dacă publicul îl mai și contrazice, îl ațîță și-l necăjește, e pus pe fapte mari. Bunăoară, un cetățean mai lucid și mai hîtru îi zice:

„- Atuncea, simpaticule, ia sparge geamul ăsta, să vedem te înhață sau nu pățești nimic? Sau, mai bine, lasă geamul și oprește trenul. Uite, trage de mînerul ăla... Ăsta e semnalul...”

Unii din asistență s-au cam opus instigării, susținînd c㠄e destul de rușinos să-i bagi în cap unui om băut idei din astea lucide”, dar Volodea s-a ridicat hotărît și a tras cu putere de mîner...

„Trenul însă nu s-a oprit dintr-o dată.” Prilej pentru cei de față să se sperie, să se lamenteze, să facă evaluări și să încerce să ia măsuri. Dar trenul, și-a văzut surprinzător de drum. Și, în valul de ipoteze contrariate ale pasagerilor, Volodea, care tăcuse stingherit o vreme, a triumfat:

„- Nu ziceam eu că n-o să pățesc nimic? Ei, ați văzut?”


*

Bibliografie: Mihail Zoșcenko, Galoșul


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
 
"Evolutia presupune ca cel prost sa devina intr-o zi destept"

Din păcate e din ce în ce mai greu de crezut că evoluția merge în sensul presupus de cei care privesc cu ochelarii de cal ai celor care mai cred în ideologiile răsuflate:


Dincolo de visele nocturne, coșmaruri sau aberații numai bune pentru a ghici în ele orice, dincolo de visele diurn-ambițioase de grandoare și mărire, dincolo de reverie și contemplație, pentru om există totdeauna vise ce ar trebui împlinite: doruri, aspirații, năzuințe, poate planuri și proiecte. Visul este pentru orice individ care se respectă proiectul unui sine mai bun. Prin intermediul lui, cît mai putem visa, aflăm că nu sîntem doar ce ceea ce deja sîntem, ci ceea ce visăm să fim și ne străduim să devenim. Mai ales asta.

Un exces de toleranță din partea celorlalți – găselniță populistă a democrației - ne face însă să ne lăsăm pe tînjală: dacă se poate și așa și toată lumea ne admite și ne respectă așa cum sîntem, la ce să ne mai străduim să ne împlinim visul? Părerile și atitudinile noastre, egale în stupiditatea lor cu ale tuturor, asigurînd varietatea fără seamăn a prostiei în grădina Domnului, ființa noastră așa cum este deja, orgolioasă, superficială și suficientă, primesc constant nu doar încuviințarea, ci coronițele gloriolei unanime, premiile de consolare echitabil distribuite oricui.

Avînd pe deasupra și șansa mediatică de a fi odată și odată celebri timp de un sfert de ceas, de ce am mai umbla după cai verzi pe pereți? Sîntem minunați așa cum ne-am născut, sîntem nativi, spontani și orice încercare de a ne schimba nu va reuși decît să altereze această diferență prețioasă, acreditată drept prestigioasă, care este unicitatea noastră inalienabila. Visele ni s-au împlinit cînd ne-am ivit pe-această bravă lume, iar toleranța ne asigură că nu trebuie să mai facem nimic altceva decît să fim cu tot tupeul, fără nici o rușine.

Și ca să nu mă simt singur am să dau cuvîntul lui Dinescu. El pare să fi mirosit ceva putred și rău mirositor în lumea asta care se izmenește live, într-un show voios non-stop:

"Și iată că tot așteptînd să se-mpută gloria Golului
lașitatea noastră a congelat-o defintiv:
măturătorul se visează măturător
onorabilul se visează onorabil
limbricul limbric"

Cînd mijloacele devin scop, democrația se preschimbă lesne în casă de toleranță.


 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2009-04-18 14:38:46
         
 
  explicatie: am scris "Celui mai perfect..." si este, probabil, greseala lingvistica din cauza stiuta ca perfectul nu are grade de comparatie. aici poate fi vorba de o exceptie (ca in cazul cacofoniilor, de ce nu?) macar pentru deductia matematica :" intre doua puncte (a se citi perfectiuni) este o infinitate de..."
dom Profesor, Paste fericit va doreste sincer
nicolae
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2009-04-18 14:32:20
         
 
  Scria cineva:”…nu sunt perfect, deci trebuie sa fiu bland cu semenii mei”
Asadar, daca masele s-au revoltat aducand o deviza in prim plan ( “nimic nu-i sfant”) a fost pentru ca niste imperfecti faceau pe perfectii actionand cu o blandete prefacuta ce a dus la nerecunosterea valorica a impostorilor intelectuali. Evolutia presupune ca cel prost sa devina intr-o zi destept, acestuia trebuie nu numai sa i se lase portita deschisa, ar trebui chiar sa i se creeze conditii ca el sa evolueze, fiindca evolutia acestuia este in beneficiul tuturor.
Societatea contemporana ofera realitati ridicole cu asa zis elitisti, caracterizati prin aroganta, si oameni simpli care vad imposturile si, fie tac, prefacandu-se frate cu… ei pana ajung sa fie recunoscuti de acestia, fie se opun aratand imperfectiunile.
Nu este cazul sa se faca atata caz pe aceasta tema. Recomand elitistilor sa vorbeasca mai putin si sa se controleze mai mult, fiindca, daca un prost are voie sa greseasca, cel care striga in gura mare ca este destept, nu. Elitistul nu trebuie decat sa castige respectul tuturor pentru scaunul pe care s-a impopotonat. Aceasta presupune arta, moralitate si atitudini comparabile cu ale Celui mai perfect dintre oameni, Cel care maine dimineata se va ridica din mormant.
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2009-04-18 13:47:36
         
 
  Un punct de vedere

Literatura reprezintă prelungirea prin continuitate a trăirilor individuale. Și nimeni și nimic, nici dictatura ideologică, nici dictatura banului, nici dictatura elitelor nu pot avea putere asupra unor astfel de trăiri. Literatura, ca forță corozivă a oricărei ordini abuziv impuse, ordine ilegitimă prin simpla impunere, a fost este și va rămâne ultima redută de rezistență spirituală. Și nu este apanajul nimănui. Literatura este creația omului, cu talent este adevărat, om înțeles ca ființă liberă, democrată și care transcende oricăror taxonomii ideologic elitiste ori narcisist speculative. Talentul "crește", probabilistic, în toate straturile sociale. Iar gustul pentru literatură face convergent disprețul pentru imoral, ilegitim, antiom de oriunde ar veni. De aceea cititorii din toate timpurile, din toate spațiile și din toate straturile sociale iubesc literatura. Literatura este și trebuie să rămână un bun comun în virtutea dreptului sacrosanct al oricui la trăire individuală și la părtășie cu trăirile oamenilor cu talent
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2009-04-18 09:06:55
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE