FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
La Betleem, ieri si azi
Text postat de Mihai Valentin Vladimirescu
Betleemul este azi un orășel pestriț, populat în mare parte de arabi creștini și musulmani, în care de multe ori glasul muezinului ce cheamă la rugăciune se îmbină cu dangătul clopotelor de la Biserica Nașterii Domnului. Casa pâinii sau Efrata cum i se mai spunea odinioară, Belteemul este înconjurat de un zid care, din nefericire, nu datează din perioada biblică și nici nu prezintă vreo importanță pentru împătimiții de arheologie. Este vorba pur și simplu de un zid ridicat acum câțiva ani, din motive de securitate potrivit autorităților israeliene, din motive neînțelese potrivit palestinienilor. Plecând din Ierusalim, pelerinul care vrea să ajungă la locul nașterii lui Iisus Hristos se trezește brusc, după 10 minute de mers cu mașina, înaintea zidului din beton, înalt cam cât două etaje. La numai 9 kilometri de Ierusalim, pentru a intra în Betleem ești controlat drastic. Ți se pun mai multe întrebări, se verifică actele, mașina, etc. Între timp nu poți să nu vezi din loc în loc, pe zid, mesaje grafitti scrise pe fugă, de genul Welcome to Gheto sau Wall of Tears. După control, treci prin porțile uriașe din fier și te afli deodată în cu totul și cu totul altă lume: de data aceasta nu se mai vorbește ebraică ci arabă, vezi alte taxiuri, alte numere la mașini și culmea...ai nevoie de alte cartele de telefon public ca să poți suna. Pe esplanada din fața Bisericii Nașterii Domnului ești pur și simplu asaltat de negustori ambulanți insistenți, dispuși însă să renunțe foarte ușor la suma pretinsă inițial. De obicei, majoritatea comercianților știu bine numeralul cardinal în limba română, astfel încât nu trebuie să fii mare poliglot ca să te poți descurca la „negocieri”. În lumina tremurandă a zecilor de candele, aerul din grota nașterii Domnului Iisus Hristos miroase a istorie. Înțelesul ascuns al numelui orașului Betleem a fost scos la lumină odată cu nașterea de acolo a lui Hristos, Pâinea cea cerească: Eu sunt pâinea cea vie care S-a pogorât din cer (Ioan 6, 51). În urmă cu mai bine de două mii de ani, într-o peșteră situată cel mai probabil în afara micului și neînsemnatului oraș, se năștea copilul care avea să zguduie lumea veche, aducând lumii lumina cunoștinței. O mamă săracă, o peșteră găsită din întâmplare, o iesle pentru animale, câteva scutece. Cam acesta ar fi encadramentul nașterii lui Dumnezeu. Interesant este faptul că atâta timp cât Maica Domnului și dreptul Iosif au stat în Betleem vedeau înaintea lor un complex arhitectonic de mari dimensiuni, a cărui construire a necesitat patru ani. La numai doi kilometri de peștera nașterii lui Iisus se află palatul fortăreață Herodium, singura clădire din proiectele lui Irod care îi poartă numele, contrucție megalomanică artificială ce simboliza, pentru evreii localnici, prezența unui tiran crud și capricios. Peste 200 de trepte din cea mai albă marmură te conduceau spre palatul ce avea în centru un bazin de scăldătoare suficient de mare pentru a permite plimbarea cu barca. De aici Irod putea vedea atât Ierusalimul și Betleemul în nordvest, cât și pustia Iudeii, Masada și Marea Moartă spre est. Folosind oglinzi uriașe care reflectau soarele, el putea comunica mesaje din Ierusalim spre Herodium și spre Masada. Magii din răsărit l-au găsit pe Irod în Ierusalim, însă este mai mult ca sigur că ideea unui „rege al evreilor” ce se născuse la doar doi kilometri de palatul său din Herodium constituia o provocare ardentă pentru el. Sfântul Grigorie de Nazianz spune că un singur lucru să urâm din cele legate de nașterea lui Hristos: uciderea pruncilor de către Irod, cumplit genocid rezultat din teama de a nu pierde puterea. Interesantă trebuie să fi fost odinioară priveliștea celor două lăcașuri: unul smerit, tăcut, ascuns privirilor trecătorilor, celălalt somptuos, luxos, eclatant, menit sa atragă admirația întregii lumi.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE