FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Cartea de buzunar
Text postat de George (Dumitru) Corbeanu
Nu îl mai văzusem pe Eugen din anii studenției. Cred că de la licență. Eu rămăsesem în București, îmbrățișând o carieră în domeniul informatic iar el plecase în provincie, să își etaleze cunoștintele economice acolo unde chiar era nevoie de oameni ca el. Nu mică mi-a fost bucuria reîntâlnirii, când a trecut prin capitală într-o delegație. L-am convins telefonic să rămână la o bere și ne-am întâlnit în spiritual vremurilor de altă dată în barul Muzeului Literaturii Române.
“La scriitori”, cum îi ziceam.
Eram la a treia halbă depănând amintiri, când am fost întrerupți din povestit. De masa noastră se apropiase un slăbănog cărunt pe la tample și cu ochii brăzdați de o panză de păianjen sângerie, proabil de la fumul dens din încăperea fără ferestre.
- Nu vă supărați, spuse, aveți un foc?
Și întinse spre noi o țigară ținută fragil între degetele îngălbenite.
Aveam, așa că i-am dat. Își aprinse țigara dar nu plecă la masa lui, așa cum credeam că o să facă, ci se aseză pe scaunul liber din capul mesei noastre. Trase două fumuri și ne privi pe fiecare dintre noi atent, clătinând din cap în semn de aprobare.
- Sunteți tineri domnii mei, tineri…
Scrumă, apoi își puse coatele pe masă.
- Sper că nu deranjez, spuse brusc, după un moment de tăcere, moment în care noi ne-am privit pe furiș puțin stânjeniți.
- A, nu, deloc, se grăbi Eugen să spună. Depănam amintiri, nu ne-am mai văzut demult, să fie vreo….
- Opt-nouă ani? Am zis eu
- Da, cam așa.
Speram să se simtă oarecum în plus și să ne lase singuri, cu amintirile noastre. Dar nici gând de așa ceva. Se foi puțin în scaun, mai trase un fum și începu să vorbească ca pentru el, însă adresându-ni-se totodată, căci în momentele cheie ne urmărea privirile, încercând să ne smulgă un semn, de aprobare, ori de mirare, după caz.

- Să vedeți, începu stăpânindu-și cu greu tremurul mâinilor, eu sunt scriitor. Am terminat Facultatea de Filologie dar nu am vrut să rămân în învățământ. Nu mi-au plăcut niciodată copiii, mă irită. Așa că am hotărât să trăiesc din scris. O vreme m-am descurcat. Un articol aici, altul colea, la unele reviste am devenit colaborator permanent, la una am chiar o rubrică a mea, “Puterea Cuvântului”, poate ați avut vreodată ocazia să citiți. În “România Tinerească”, apare o dată pe lună.
Nu avusesem. Dar asta nu îl opri din povestit.
-Însă, stiți și dumneavoastră cum e... Abia puteam supraviețui din două-trei articole pe lună. Așa că m-am hotărât să scriu un roman, idei aveam destule, gândindu-mă că o carte de o asemenea anvergură, bine promovată, se va vinde într-un număr de exemplare nebănuit și îmi va asigura un trai decent mulți ani de atunci încolo. Da, visam. Îmi făceam iluzii. Și m-am apucat de scris, la început mai greu, poticnit, apoi, pe măsură ce avansam, căpătând o libertate de exprimare mult mai mare, o ușurință care îmi insufla încredere în mine, făcându-mă să umplu pagină după pagină. A durat aproape doi ani, ani în care am trăit la limită (reușeam când și când să mai public câte ceva, prin revistele în vogă, nou apărute, cu spirit american), câteodată doar cu pâine și apa, alteori nemâncând nimic zile întregi. Ajunsesem să mă obișnuiesc cu starea aceea de leșin, de slăbire permanentă a organismului, după un timp, organismul însuși nemaireacționând în nici un fel la foame, mulțumindu-se cu apă și atât.
Dar spiritul îmi era treaz și ascuțit, ca să zic așa, inspirație aveam din belșug, mai mult ca niciodată, în ciuda vicisitudinilor materiale de care mă loveam. A ieșit o carte de peste trei sute de pagini dactilografiate, de care am fost profund mulțumit, era cartea vieții mele, cuprinsesem acolo toată filozofia mea, tot sistemul meu de gândire. Toate trăirile mele și în același timp ale oamenilor în general, se regăseau acolo, gata să iasă la iveală în conul privirii vreunui cititor interesat. În ziua aceea, când am pus ultima virgulă, ultimul punct pe i, m-am simțit epuizat, însă în același timp cuprins de o fericire fără margini. Scrisesem o carte! Terminasem un roman! Puteam spune, din acel moment, fără vreo urmă de tăgadă, că mă numesc scriitor. Până acum mă complăcusem pe undeva în amatorism și mediocritate, să fim serioși, câteva articolașe acolo, nu te ridică la statutul de scriitor și nici nu te propulsează în lumea aceastora, interzisă multora, care urma să își deschida porțile, acum, și pentru mine. Nu trebuia decât să îmi găsesc o editură. Atât. Care să mă scoată la lumină.

Dar a fost cu mult mai greu decât mă așteptam.

Întâi m-am înființat la cele mari, unele dintre ele recomandate de prieteni de-ai mei, colegi de breaslă. Plin de mine cum eram, considerând cartea mea o capodoperă, mi-am cerut drepturile sus și tare, dându-le cu tifla celor care mă refuzau, majoritatea pe motive materiale, invocând riscul la care sunt supuse ele, ca edituri, ca instituții activând în spiritul economiei de piață, având în vedere că eram un autor necunoscut, fără trecut literar important, iar cititorul, în nemărginitul lui snobism, avea să îmi ocolească cartea în librării, astfel încât profitul lor va fi nul. Doar dacă, adăugau, aș fi dispus să îmi suport costurile unui tiraj redus, un fel de acțiune pilot, iar dacă vânzarea medie lunară depășește o anumită marjă, următorul tiraj, mai mare, îl vor efectua ei de la un capăt la celălat. Bineînțeles că nu acceptam, în primul rând eram pur și simplu lefter, apoi o declaram lipsă de considerație față de propria-mi persoană și propriu-mi talent, cum adică pilot? Eu scrisesem o carte totală, așa ceva era exclus.
Unora, pur și simplu, nu le-a plăcut cartea. Nu se înscria în sfera lor, în tematica și stilul cu care își obișnuiseră cititorii. Îmi venea să hohotesc, cu infatuare, privindu-i ca pe niste ignoranți desăvârșiți, incapabili de a recunoaște valoarea chiar și atunci când o au sub nas. Îmi retrăgeam manuscrisul cu gesturi bruște și trânteam ușa la ieșire.
Apoi am început să cobor ștacheta, acceptând până la urmă să mă duc la orice editură, cât era ea de mică. Dar degeaba. Timp de aproape șase luni m-am confruntat cu aceleași situații. Nimeni nu era dispus să îmi publice cartea decât contra cost. Ori eu, la rândul meu, nu eram dispus să scot nici un ban din buzunar. Mai ales că buzunarele mele sclipeau de curațenie, ca să zic așa, din care cauză ajunsesem, și mi-e pe undeva rușine să o spun, să mănânc la cantina săracilor, căci nici la cele studențești nu îmi mai permiteam.
Într-un final am ajuns la “Compendiu”. Așa se numea acea editură, ale cărei carti le văzusem în ultimul timp pe tarabe, în format foarte mic, într-o colecție numit㠓Cartea de buzunar”. Nu răsfoisem nici una, doar văzusem pe coperta din spate, ... Editura “Compendiu”... și adresa. M-am dus și la ei, resemnat, cu ideea că nu o să am niciodată cartea publicată și că o să mor în curând de inaniție.
Probabil că arătam foarte rău, așa cum eram în zilele acelea, nebărbierit, neîngrijit, cu părul în dezordine, căci persoana care mă primi își trăda un sentiment ușor de repulsie pe care i l-am ghicit din mișcarea corpului și grimasa afișată fugitiv. Dar mă invită să iau loc, mă ascultă cu atenție, îmi frunzări superficial manuscrisul, se lipi cu spatele de spătarul scaunului privind gânditor câteva clipe în tavan, apoi îmi spuse hotărât, fără inflexiuni în voce:
- Domnule, am să fiu sincer cu dumneavoastră. Cartea aceasta este mult prea stufoasă pentru ceea ce publicăm noi. Mă tem că am să vă refuz. Ar fi trebuit să scrieți o carte mică, maxim o sută de pagini, altfel o să speriați cititorii, dacă-mi permiteți termenul. Credeți că cineva ar cumpăra cartea dumneavoastră de... (și aici privi pe ultima mea pagină) trei sute și ceva de pagini? Păi ce să facă cu ea? Să o uite pe vreun raft prăfuit în vreo biblotecă? Cine credeți că mai are răbdare să parcurgă trei sute de pagini în ziua de astăzi? Nu, domnule, le-ar trebui prea mult timp, ăsta este adevărul. Prea mult, nu avem, nici unul dintre noi nu are la dispoziție așa ceva, nu în vremurile astea.
Exact din aceste considerente noi, și când spun “noi” mă refer la mine și la partenerul meu, cei care am pus bazele acestei afaceri, am reușit să concretizăm o idee. Domnule, astăzi se muncește foarte de mult, omul este din ce în ce mai obosit, stresul și rutina - bolile mileniului trei - erodează continuu sistemul nervos care devine astfel extrem de instabil. Apoi există televizorul, internetul, întreaga mass-media, există cinematografe la nivel occidental, toate aceste forme de entertainment, cum spun americanii, de divertisment, ușoare, constituind o alternativă a cărții scrise, a cititului în sine, omul de astăzi preferând-o, tocmai datorită gradului mic de solicitare intelectuală. Cu toate astea sunt persoane cărora le place, în continuare, să citească, să simtă o carte în mână, să îi dea paginile umezindu-și degetele, dar se lovesc cu brutalitate de această criză temporală în care ne scăldăm cu toții. Exact acestor tip de oameni am vrut noi să ne adresăm. Publicând cărți în format mic, care pot fi citite în metrou, autobuz, chiar și în mașină, în trafic sau stând la semafor, încercăm să le oferim un mod de a-și păstra preocupările, de a-și putea permite, în continuare, plăcerea cititului.
Așa a apărut colecția “Cartea de buzunar”, prin care, cum am spus și acum întăresc, individul interesat de literatură, însă mereu pe fugă, mereu în mișcare, are acces la aceste cărți de mărime redusă, pe care le poate purta în orice tip de buzunar - de haină, de jachetă, în poșetă, oriunde. Și mai este aici un aspect de luat în seamă. Consumatorul, să îi spunem așa, cu cât termină mai multe cărți, cu atât se simte mai îmbogățit cultural. Una este să citești într-o lună o carte, alta este să ai zece la activ. O bibliografie bogată denotă ideea de om cult, mai multe titluri, mai multe exemple, atrag după ele o mai mare prestanță, o mai mare greutate în grupul social de care individul aparține. Omul este un snob, domnule, iar noi vrem să exploatăm acest snobism.
Dacă nu aș fi fost foarte obosit, sătul până la paroxism de tot ce înseamnă căutare și publicare, dacă nu aș fi simțit lehamitea aceea care mă țintui locului, greutatea aceea de plumb care îmi lipi tălpile de podea, aș fi făcut exact ca până atunci, aș fi smuls cu brutalitate foile din mâinile interlocutorului meu și aș fi ieșit val-vârtej trântind ușa. Omul acesta nu publica cărti groase. Criteriu mai stupid decât ăsta nu auzisem în viața mea. Dar lucrurile, spre stupefacția mea, nu se opriră aici. Ceea ce a urmat, nu făcu altceva decât să îmi mărească consternarea, stârnindu-mi totodată o revoltă înabușită față de tot ceea ce auzeam.
- Totuși, dragă domnule, am o propunere pentru dumneavoastră. Avem un nou proiect la care aș dori să participați. Din câte mi-ați povestit, sunteți un om de litere, iar aceste sute de pagini, probabil o dovedesc. Daca sunteți interesat, și eu cred că ar fi o afacere bună și pentru noi și pentru dumneavoastră, putem continua discuția.
Pe undeva îmi stârnise curiozitatea, așa că am aprobat obosit, mișcându-mi aproape imperceptibil capul.
- Foarte bine, nu veți regreta. Domule, vrem să publicăm rezumate. Închipuiți-vă, romanul Ion rezumat la cincizeci de pagini. Gândiți-vă cu ce ușurință s-ar citi. Păstrându-se tema principală a cărții, păstrându-se simbolurile, mesajul, tot. Dar în cincizeci de pagini. Apoi, să vă mai dau un exemplu, Moromeții. Gândiți-vă ce ar însemna să poți citi toată această carte într-o oră, în autobuz, în drum spre școală, când dai bacalaureatul. Ar ușura viața multor elevi care, vedem și noi asta, sunt din ce în ce mai dezinteresați de literatură. Sau Dostoievski. Gândiți-vă, Frații Karamazov în maxim o sută de pagini. Să o citești în două zile. Ar fi extraordinar! Și exemplele pot continua la nesfârșit!
Îl vedeam cum radia în timp ce vorbea, prinsese o roșeață în obraji, se înviora, ridicându-se câte puțin de pe scaun, în final găsindu-se, parca mirat, în picioare.
- Nu este o idee nouă, carți-rezumate au mai existat, însă nu într-o colecție promovată, nu într-un sistem de marketing bine pus la punct. Și nu adresându-se tuturor, ci doar, poate, elevilor, școlarilor. Publicul nostru țintă este, de data aceasta, populatia întreagă. Toată lumea va putea citi clasicii literaturii noastre într-un timp record! Vom merge la scară națională, poate chiar universală, vom fi cunoscuți în toată țara, în toată lumea, peste tot. În curând, domnule, o să vedeți, vor dispărea carțile mari. Pur și simplu nu se vor mai scrie. Nu mai rentează, nu se merită efortul. Ascultați-mă pe mine, aceasta este tendința pe termen mediu-lung, iar noi o să profităm din plin de asta.
Cred că ați înțeles ce vreau de la dumneavoastră, zise în continuare și mă strânse familiar de umeri, venise în spatele meu. Vă vreau făcând aceste rezumate, captând esența într-o formă mult redusă. Mă uit la dumneavoastră și îmi dau seama că sunteți capabil de acest lucru, iar eu, ca o încurajare, vă voi oferi un avans pentru prima carte, să spunem... Ion, că tot am vorbit despre asta. Ce părere aveți? îmi spuse de data aceasta calm, după ce se așeză la loc pe scaunul cu spătar înalt. Când veniți cu manuscrisul, vă voi înmâna partea cealaltă de bani. Apoi, dacă lucrurile merg bine, continuăm. În același sistem.
Revolta care pusese stăpânire pe mine îmi urcă sângele în obraji, ardeam. Pulsul mi se accelera pe măsura ce îl auzeam vorbind, simțeam inima cum vrea să îmi sară din piept. Rezumate! Să fac rezumate! Să ciuntesc marile opere literare! Să le amputez, să le pun proteze! Să devin un măcelar, o brută a literelor, să vând frânturi, să vând schelete cu resturi de mușchi și carne fâlfâind! Să fiu concis, să fiu concret, să tai, să scot, să las deoparte, să scurm, s-aleg și s-afișez. Să fiu chirurg, să fiu călău, să fiu judecător, să judec, să condamn, s-arunc, să-ndepărtez cuvinte, interjecții, personaje, viața, tot! Să subțiez, să diluez, să schimb și să mă schimb! Să mor. Și să omor.
Apoi m-am calmat. Brusc, ca să zic așa. Dintr-odată, totul mi-a devenit indiferent, cartea mea, cărțile lor, rezumatele, banii, eu, omul din fața mea care mă privea surâzând, totul. Obosisem. Mă simțeam bătrân, trecut de o sută de ani, gârbovit. Și mă lovi, din nou, lehamitea. Scârba. Greața. M-am predat, fără condiții, am ridicat steagul alb coborând privirea.
Și am acceptat. Pur și simplu am zis Da, o fac, o să rezum Ion în câteva săptămâni.
- Bravo, domnule, îmi întinse mâna, vă felicit pentru alegere. Presimt că vom avea un viitor frumos împreună!
Dar nu atunci începu să mă râcâie conștiința. Nici când am ajuns acasă și m-am trântit în pat, cu fața în sus. Eram mult prea obosit pentru asta. Cred că am dormit zile întregi.
Abia când am început să scriu, când am luat Ion, frază cu frază, cuvânt cu cuvânt, abia atunci am simțit primul impuls. Abia atunci am realizat cu adevărat ce urma să fac, dar nu m-am oprit, am terminat cartea și am predat-o, la termenul stabilit, primind în schimb exact suma de bani promisă. Când i-am luat în mână, când i-am numărat febril, cu degetele încordate, m-a lovit puternic sentimentul vinovăției. Intrasem în mecanismul de îndobitocire a populației. Uitasem, peste noapte, tot sistemul de valori care mă susținea, pe care îl promovasem, acceptam un compromis care nu avea să mă afecteze numai pe mine ci o lume întreagă, reducându-i gradul de cultură, promovam superficialitatea, semidoctismul, subcultura. Iar eu, eu ce aveam să devin? O nulitate, o parte a mașinăriei, o spiță, un nume scris în josul paginii pe care nu îl va citi nimeni, niciodată.
O zi întreagă nu am putut cumpăra nimic din banii aceia. Dar foamea a învins, instinctul de conservare a câștigat bătălia, conștiința mea încarcată nu s-a putut opune stomacului meu gol.

Transpirase, câteva firicele de sudoare îi apăruseră la tâmple în timp ce vorbea.

- Mă scuzați, spuse și se ridică. Revin imediat, necesitatile fiziologice, ca să zic așa, știți…

Ne-am privit brusc și tot brusc am și acționat. Am plătit la bar berile băute și ne-am grabit spre ieșire.
- Indivizi ca aceștia sunt periculoși, spuse prietenul meu odată ajunși în stradă. Când se pornesc, greu mai scapi de ei. Mi s-a mai întâmplat.
- Probabil e singurul mod de a te elibera de apăsarea conștiinței, am zis. Doar știi ce se spune, conștiința e partea din corp care se simte rău când toate celelalte părți se simt bine.
- Și atunci trebuie să transferi răul asupra altuia, surâse Eugen. Plictisindu-l!
- Eh, nu s-a murit încă de plictiseală, am zis eu.

Ne găsisem alt bar în care am petrecut sfârșitul după-amiezii, apoi ne-am despărțit cordial, eu primind o invitație la mare pe care am promis că o voi onora cu primul prilej.
În drum spre casă m-am oprit într-o librărie și așa, ca în joacă, am căutat Ion. Am găsit-o, la diverse edituri în diverse ediții printre care, da, și colecția “Cartea de buzunar”. Compendiu realizat de Ion Bărbulescu, așa scria pe prima pagină. Am frunzărit-o amuzat apoi am decis să o cumpăr.

Avea exact 50 de pagini.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Vero,legat de textul celalalt - urmare vine, vine... Chestia e ca e ceva mare pentru mine, am inceput sa scriu la el de prin 2002... Nu prea am timp, insa promit ca o sa il termin. O sa postez pe masura ce mai scriu, insa nu stiu cand o sa fie

George
 
Postat de catre George (Dumitru) Corbeanu la data de 2008-09-10 13:01:12
         
 
  George,

Mi-a placut grozav textul tau. Si, chiar daca e un pic mai lung, m-a satisfacut faptul ca l-ai incheiat aici si nu in alta postare. Nu te iert pentru ca ma torturezi cu acel text cu cei inchisi intr-o incapere, lasandu-ma sa astept urmarea, care...nu vine....

*

VPL.
 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-09-09 19:03:55
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  AAA, e fictiune (din fericire!) eu sper sa fiu publicat direct, din prima, de o editura mare, cea mai mare chiar! :)

Da, se pare ca imi ies textele lungi. O sa incerc sa le mai spatiez inainte de postare. Mersi de rabdare!

GD
 
Postat de catre George (Dumitru) Corbeanu la data de 2008-09-09 18:46:00
         
 
  sau e fictiune...  
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-09-09 18:25:57
         
 
  ..Lung, dom'le, (textul) dar bine scris. Cred că o mai bună tehnoredactare ar ajuta mult cititorul, mai ales că tu ai tenđința de-a scrie texte mai lungi. O sugestie ar fi aceea de-a pune ghilimele la poveștile în povestire; o alta, care nu ține nepărat de redactare, ar fi aceea ca, din când în când, să amintești cine vorbește; sunt unele pasaje în care trebuia sa recitesc de câteva ori, să mă leg de-un indiciu mai indepărtat pentru a ști cui îi aparține liniuța de dialog (sau poate sunt eu obosit?)

Vot și o întrebare: povestea este inspirată din realitate sau fictiune?


O zi bună!


A.A.a
 
Postat de catre Adrian A. Agheorghesei la data de 2008-09-09 18:25:30
         
 
  gheorghe, ar fi culmea sa ne placa totul in viata :)

mersi de vot

gd
 
Postat de catre George (Dumitru) Corbeanu la data de 2008-09-09 18:03:26
         
 
  Ireal de real!
Vot George, deși stilul tău impersonal nu-mi place!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2008-09-09 17:45:08
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE