FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Curs de Arhitectură Țigănească
Text postat de george savu
Motto: "Să învățăm și de la țigani" - Nicolae Tudor


46. Visul lui Epaminonda (Țara de mîine)

1. Epaminonda, fiind părăsit în Bariera Brăilei dincolo de pasarelă, pe partea dreaptă a drumului în direcția de mers, printre niște lăstărișuri (nici pînă astăzi nu s-a aflat dacă a fost abandonat pe un teren public sau privat), visă. Iată visul lui Epaminonda, așa cum a fost el descris de către ucenicii săi, cărora le va fi povestit. Interpretările nu sînt de actualitate, ele aparțin unui viitor incert, cum la fel bine pot fi pendinte de universuri paralele. Pentru că se făcea,
2....Că după ce se întîmplă ce trebuia să se întîmple, viitorii locuitori ai țării își făuriseră istoria. Era o atmosferă creativă și un suflu divin în această zidire. Toți cei plecați la furăciuni în UE au revenit acasă. Toate greșelile, contraveniențele și infracțiunile au fost uitate și iertate, ele nu mai erau de actualitate.
3. Apoi ei revopsiră oarece tablouri și remodelară cîteva statui, înființară Tribunalul de Obște(Staborul), își aleseră drapelul care era puțin mai ciocolatiu decît absorbantul deja folosit.
4. Toate erau cum trebuiau să fie, chingile erau bine strînse, căruțele erau acoperite cu coviltire din Polyplan, periodic se aprindeau focuri de tabără, muzica răsuna ca și înainte peste hotare, inconvenientul era minor: prea mulți analiști politici în comparație cu prezicătoarele de serviciu.
5. Dar ce mai conta, atîta vreme cît holdele erau secerate tot de către aborigeni, iar turmele crescute și păzite tot de ei; ei și tot ei comunicau intrinsec cu ele. Doar sondele nu mai erau, dar bine că au rămas conductele!
6. Era o țară frumoasă și bogată. Noii stăpîni nu aveau nevoie de legimitate și intimitate. Ei au avut tot ce și-au dorit prin promisiuni divine. Cîndva li s-a promis o țară a făgăduinței, pe care au găsit-o pînă la urmă.
7. Nici măcar n-au apelat la ONU. A fost suficient să apeleze la Omida Onu. Și țara li s-a oferit. Oare nu le-a prezis ea (drept pentru care a fost aleasă simbol, alături de salatierele NATO și UE), că:
8. „Ceea ce alții cuceresc cu spada sau cu buzduganul, alții cîștigă cu Artizanu?”. Cum spunea și ambasadorul Vakaroff în teritoriu: „Poate ar fi fost mai bine să mă fi născut în astă țară!”

47. Visul e vis, nu-i Gheorghe Visu

1. Și se mai făcea, în visul lui Epaminonda, că el era invitat, dar nu de onoare, ci doar în calitate de observator, la sărbătorirea zilei onomastice a celui dintîi sfetnic al Regelui, care Pardaian se numea și care era în ierarhie prea distinsul, nobilul și viteazul
Spătar al Maiestății Sale.
2. Adica era adevăratul posesor și moștenitor al Pintenilor de Aur și al Coviltirului Celest; stapîn peste șaizeci de căruțe și trei vile cu turnulețe, Mare Elector al Tribunalului de Obște. Și asta chiar din vremea cînd Ariston se lupta cu Goșu și nu cu „Tefal” ori
„Motan”, ca în zilele noastre. Iar patronul lui era deja în calendare, între Sf. Nicolae și Sf. Ștefan. El a fost canonizat mai anul trecut de Paștele Cailor, confirmarea venind cu puțin timp înainte de Crăciunul Animalelor.
3. Epaminonda a descris această petrecere, dar în rezumat, așa cum fac culturiștii americani cu operele englezești și rusești. Iar petrecerea avea loc în casele de pe pămînt românesc ale Regelui.
4. Invitații vedeau întîi o clădire imensă care o concura pe mult hulita Casă a Poporului Majoritar, pentru că a fost construită tot în acele vremuri, dovadă că pe frontispiciul ei încă mai scria Casa Poporului Minoritar.
5. Iar în ceea ce privește planul, văzut din afară, edificiul părea greoi, pentru că această construcție făcea parte din epoca rromales pretimpurie. Cele patruzeci de turnulețe care încingeau media cupolei dădeau impresia de masivitate. Dar turnulețele din colțurile cercului central erau prea departe de arcurile de descărcare și ieșirea lor în evidență se făcea simțită mai ales in axul pandantivelor. Arcul care susținea cupola de la răsărit avea semicalota turtită. Se observa abundența de materiale eterogene precum OBS, Werbllok și rigips.
6. Cu o buna intenție constructorul a gîndit proscomidia și diaconiconul ce flanchează absida centrală încît să se înscrie în acel „pi” răsturnat, dar meșterii au montat termopanele inegal. Principalul element care ieșea în evidență era ușa metalică cu
vizor în formă de leu și copertina din policarbonat în forma de semicerc, simbolizînd Coviltirul Celest.
7. Dacă autohtonii repetau mereu în tradiția arhitecturala, stilul basilical {vezi Basil de la Basilică), conform sondajelor de opinie, Regele avea nevoie de un Edificiu destinat ceremoniilor comemorative. Arhitectul Lareș Lăiețiemică de la Propal* , a ales
soluția pentagonală, mai aproape de antichitatea de peste Ocean, dar nu cu mult înaintea dezrobirii, deci cam de pe vremea lui Porojan.
8. Aceasta concepție a permis ca la parter, lîngă corpul septentrional să se construiască un sanctuar tripartit și tripartid (democrat, republican si ecvestru) in jurul absidei centrale, în așa fel încît ultima încăpere să adăpostească bidivii de ham ai Regelui. Iar cînd Liviu Mihaiu, Ion Caramitru, Simona Mezincescu, Doina Cornea, Ciuhandru și fostul vizitiu al Maiestății Sale veneau în vizită, ei îl felicitau pentru această inedita abordare a problemei .
9. Încăperile de la Nord serveau la păstrarea obiectelor liturgice: șei, căpestre, roți de rezervă, ghiocuri și cărți de tarot ale Reginei și Delfinei. Din nefericire Epaminonda nu l-a întrebat pe Rege dacă era iconodul sau iconoclast, așa că nu vom ști niciodată dacă statuile lui Ariston și Goșu (scara 1/1), existau cu adevărat sau erau doar un mit.


48. Interiorul nu-i ca exteriorul (elemente de artă votivă)

1. Cînd intrai în living-room un contrast izbitor despărțea cele patru puncte cardinale ale încăperii, datorat scării centrale și boltite, cu acoperiș din șarpantă. Ea avea forma spiralei lui Arhimede, dar îi lipsea a treisprezecea treaptă. In locul ei era o pisică neagră care miorlăia și se zbîrlea privind la ceasul rău de la intrare.
2. Pe peretele din fața ușii era reprezentată chiar imaginea Casei, imortalizată pe tapet, iar imaginea era atît de veridică încît Epaminonda era tentat sa pășească în tapet precum Alice în Țara Minunilor. Dacă stăteai cu spatele la tapet și priveai sașiu vedeai un tablou votiv și de familie, unde Delfina „era făcut㔠în tehnica 3D; ea se mișca precum o hologramă și cînta un cuplet adresat fostului ei logodnic: „Hai du-te la ea de tot /eu
nu te mai suport”.
3. Iar pe peretele din dreapta erau pictați toți prinții manelelor și prințesele lor însemnate cu vărsat de vînt. Abia în fundal se vedeau autohtonii care se cățărau pe o scară ca a lui Climax, încercînd să scape în același timp și de ceasul rău și de pisica neagră, pentru a mai rămîne ei o vreme pe Columnă.
4. Masa centrală era încărcată de bunătăți, scaunele de „bunăciuni ciocolatii” și de alți musafiri. Reprezentantul pentru minorități (pendinte de guvern) și omologii lui din sferele UE așteptau cu devotament și răbdare, discursul Regelui. Deja spuma de nectar din paharul de șampanie i se prelingea pe degetele lui grase. Începu o frază care îi solicită toate sinapsele disponibile. Sîngele lui nobil, rrom și albastru, îi colorară obrajii într-o tentă vînătă.

49. Vorba si fapta sînt tributare lui Jokai Mor

1. Oaspeții țineau și ei în mîinile lor picioarele zvelte ale cupelor de șampanie. Mustățile lor se înfoiau precum mopurile puse la uscat. Soborul de lachei autohtoni și detașamentele de chelneri aborigeni se foiau în planul secund, iar dirijorul de origine valahă stătea deja cu bagheta ridicată.
2. „...Acest bărbat care, precum Faraoan, poartă în coviltirul lui povara de veacuri a neamului meu, acest exemplar strălucit al etniei noastre greu încercate prin moartea soacrei lui, călcată de mașină pe trecerea de pietoni, acest exemplu de patriotism al
migrației, care a depus-o în cort și nu la capelă ori în ,,livingrroom,,, acest vajnic și cel mai de seamă comandant al oștirii mele, care m-a ajutat în vremurile din urmă să pășesc spre victorie, el, stîlpul și farul meu călăuzitor...” *
3. Primele și ultimele cuvinte nu au mai fost auzite din cauza vacarmului, a nechezatului de cai și a clinchetului de pahare. Precum și din cauza acordurilor zgomotoase ale orchestrei, îngemănată cu scîrțîitul scaunelor, cu pocnetul veselei sparte și exclamațiile comesenilor, care se pupau, se îmbrățișau, se împleticeau,
4. Au făcut ca această cuvîntare să nu poată fi înregistrată pe CD ori DVD. Dar mai apoi prinții manelelor veneau la Epaminonda, care le citea rezumatul, iar ei îl țineau apoi minte șI îl transmiteau prin viu grai mai departe. Altfel ar fi fost o pierdere ireparabilă, la fel cum a fost înstrăinarea și distrugerea cu buna știință a cărților de la Biblioteca Județeană din Alexandria.

* - Propal – Proiectări de Palate
** - pastișă după Jokai Mor, (1823-1904), romanul Fiii omului cu inima de piatră,cap. 1

(fragmente din romanul “Profana scriitură”, editura Raluca, 2007, capitolul Cartea lui Epaminonda. Titlul fragmentului și motto-ul ilustrează doar actuala postare)
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Sunteti tare grijuliu cu mine: ma sfatuiti sa nu schimb lumea si ma asigurati ca nu va ganditi la mine ca la un tigan. Ganditi-va la mine ca la o libelula!
Din pacate viata este scurta si-ncerc sa fiu si eu unde doare.
Ingerul meu de fata pe care am incurajat-o sa faca pasi in directia artei, avea 15 anisori cand a insotit-o pe maica-sa la psihiatru. A asistat acolo la acuzatii care ma incriminau ca declansez stressul cu gandirea mea anapoda. Si vine mititica intr-un suflet: " Hai cu mine" "Unde?" intreb. "La doctor. Ca esti nebun!" Ah, ce-mi place jocul asta al vietii, innebunesc dupa el! Si ma trage de maneca, iar eu rad si ma impotrivesc… Pan-ajungem in fata halatului alb. Incep intrebarile, dar tirul venea dinspre... copil! Doctorul face ochi mari a mirare, se lasa pe speteaza scaunului si rade. Si-i spune: "Tatal tau nu este nebun. Daca toata lumea ar fi ca el, n-ar mai fi nevoie de Paradis!"
De-atunci fetita vibreaza la orice gand care ma strabate; si ma incurajeaza. Chiar i-a intrat in capsorul ei zulufiu sa schimbe si ea lumea… Altfel. Singurica. La intrecere cu mine si cu cei care vor fi existand (cred ca pot fi numarati pe degete). Si-ncepe sa-mi fie teama ca un om singur ar putea sa faca mai mult decat multi.

Textul meu raspundea intrebarii cu mediocritatea. Daca insistati si insistati sunt de acord sa ne luam de mana si sa mergem la… doctor. Mi se pare c-am vazut acolo un grafic cu stadiile de dezvoltare ale spiritualitatii.
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2008-06-07 13:11:48
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Nicolae, nu mă deranjează nici țiganii, nici infracțiunile lor.Ți-am mai spus că nu m-am gîndit niciodată la tine ca la un etnic țigan. Dar tu declanșezi acest comutator al separării de opinii interetnice. Mă întreb, unde este acel Nicolae pe care l-am cunoscut ca un om volubil, cu o mare putere de analiză și percepție a realității, fin critic și plăcut companion. Înțepăturile mele sînt doar un semnal de alarmă la adresa fanatismului tău și a ideii copilărești de a schimba lumea cu metode luate parcă din "Cetatea Soarelui" și falansterul de la Scăieni. Revino-ți, pînă nu e prea tîrziu, alfel vei reinventa și tu pannaceul Corina, care mărește penisul dar face să-ți crească și sînii în același timp(vezi www.sarbu.ro). Altfel, cu simpatie și veche prietenie.  
Postat de catre george savu la data de 2008-06-07 00:06:48
         
 
  Ce va deranjeaza: tiganii sau infractiunile pe care le comit? Daca infractiunile, nici n-avem ce vorbi. Este o problema a organelor platite sa asigure ordinea. Ca tiganii urineaza pe strazile Italiei si s-a decis expulzarea lor este o neputinta de mai mare rasul. Cum, cu uniforma pe strada din 50 in 50 de metri te plangi precum copilul dintr-a-ntaia ca i s-a rupt varful la creion? Adevarul e ca aparatul administrativ platit sa asigure linistea cetatenilor este corupt, de-abia asteapta un infractor sa imparta cu el foloasele obtinute ilegal.
Daca as fi ministru de interne as organiza echipe soc, mascate, care sa extraga din comunitate raii cei mai periculosi si i-as duce intr-un spatiu unde as bascula 10 remorci cu pietroaie. Si i-as spune infractorului: "Cand le-ai mutat pe toate in coltul opus, esti liber". Apoi i-as da drumul si l-as urmari. Dupa cateva ore, daca nu s-a invatat minte si... "urineaza" inca pe strada, adica n-a invat ca acest lucru nu e permis, il ridic iar. Si iar. Si iar. Apoi altul si altul. Non stop. Fiindca merg infractorii la politie sa doarma peste noapte dupa ce mananca gratis la restaurant; iar la puscarie... se califica!
Aici e buba. Ori legile nu sunt aspre, ori e coruptie totala.
Si se iau masuri abuzive cand cutitul ajunge la os.

Textul dv stufos si obositor ridiculizeaza spatiile intime protejate de lege. Nu am dat tiganii exemple de urmat, am redat doar un aspect al trairii lor. Evidentiat de acel "si" care v-a scapat la postarea initiala.
 
Postat de catre nicolae tudor la data de 2008-06-06 23:16:32
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE