FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Călători străini în spațiul dintre Călmățui și Putna (sfîrșitul impresiilor de călătorie)
Text postat de george savu

42. Producția vegetală

1. Pentru ei vița de vie este la fel de importantă cum erau pentru noi gardurile de sîrmă care ne apărau de iepuri, de struți și de cîinele Dingo. Soiurile de vinuri nu sînt chiar de cea mai buna calitate, cum ar fi cele de Tokai, de Malaga, de Porto ori de Burgundia. Dar ei sînt oameni mîndri, care se laudă cu vinul lor și cu faptul că muncesc la via lor de aproape două mii de ani, împreună cu bunicele lor care storcesc strugurii cu picioarele lor pline de varice.
2. În anii de grație recolta este atît de abundentă încît ei pot vinde vinul în contrapartidă cu alte produse cum ar fi: drugii de porumb, lemnele de foc, mașinile autohtone și cojoacele de blană tip Alain Delon, care nu se mai poartă pe plan internațional. Ba iși plătesc și dările către Stat, întotdeauna prin intermediari cum ar fi Piculeț Mirandola de la Curtea de Conturi și Anatolie Săpunaru de la Vamă.
3. Strugurii albi și strugurii roșii sînt ajutați în fermentarea lor de către tot felul de chimicale, zise bisulfiți, de aceea a fost necesar să vină specialiștii din UE și să le explice lor „ce și cum în chestia cu viile” și nu numai. Primăvara, via este prinsă pe araci și curățată de uscături, lucrarea agricolă, în sine, fiind garanția unei recolte de calitate, conform zicalei unui analist viticol de la ei, zis Halviță Machedon: „Vinul bun începe din vie, dar vinul prost oare de unde începe?”.
4. Cel mai bine se descurcă cei care seamănă varză, castraveți și alte legume, echilibrînd conținutul de săruri și vitamine din alimentația localnicilor, dar despre ei se spune că sînt „sîrbari” deși ei sînt bulgari sau turci. Pepenii galbeni și pepenii verzi
sînt de buna calitate, și se cultivă pe suprafețe mari, mai ales de către cadrele didactice de la țară, încît toamna este o criză de superproducție și se vînd pe mai nimic. N-am ințeles de ce toți țin să cultive pepeni, pînă cînd n-am perceput fenomenul privatizării din State. Într-o zi s-a deschis o gogoșerie la parterul Blockhausului, după o lună au mai apărut încă două, una la etajul doi și alta la etajul șapte. Cînd peste drum era o filială a concernului McDonalds.
5. Inul se cultivă doar sporadic, dar cînepa și mai ales cea indiană se cultivă pe ascuns. Tutunul ocupă un loc important în producție, dar calitatea lui nu o întrece pe cea de la American Tabacos ori IJT.

43. Despre oi, capre, porci, vaci, cai și alte
necuvîntătoare

1.Chiar dacă izlazurile și pășunile au fost retrocedate, au mai rămas multe locuri unde aceste necuvîntătoare se pot nutri, pot comunica cu aborigenii, și pot rămîne împreună in hagiografia universală, cum a rămas Meșterul Manole la sud de ei, cum ivirea din oglindă peste Ocean și cum Olandezul Zburător din care legendă și eu mă trag. Această faună mioritică se adauga florei, pentru că alături de fostul grînar, ea face cinste arealului. Însă cei de la Direcția Județeană pentru Agricultură nutresc alte gînduri. Ei știu că laptele este mai ieftin decît Coca-Cola și că din el se face brînza care este și ea mai ieftină decît produsele de la Danone si Zuzulact.
2. Oile migrează de la șes la munte și invers. Este o lege arhaică la ei, cum că aceia care le conduc trebuie să fie în număr de trei, pentru ca doi să se coalizeze împotriva celui din urmă, deci, de obicei cînd oile ajung la șes, rămîne doar unul care este deja bogat, face mănăstiri, echipă de foot-ball, apoi încearcă să zboare de pe acoperișuri cu aripi de lemn, ca să aterizeze în Parlament, deși rudele îl roagă să se interneze. Aceste viețuitoare sînt ca și pe la noi dar nu se comportă conform manualului de zoologie pe care l-am citit și eu. Imaginați-vă, mister Ciarli, o oaie care vorbește cu fermierul, îi spune cînd o să dea faliment, cînd n-o să mai primească împrumut de la bancă ori cînd o să moară el ucis de invidia și răutățile colegilor săi.
3. Mister Ciarli , au aborigenii ăștia o zicală ciudată vis-a-vis de integrare: „O să ne integram cu adevărat cînd o să zboare porcul”. Și chiar sînt refractari la integrare iar eu, ca supus al Maiestătii Sale, aș vrea să vă comunic că ăștia sînt ușor de cucerit, mai ușor decît indienii, burii și alte nații. Imediat „pun botul” la orice schimbare, dar și întorc repedele armele cînd nu le convine ceva.
4. Cît despre vaci și capre, ce pot a vă spune în afară de faptul că ele elimină și anal și bucal o mare cantitate de gaz metan precum și ale noastre din Dominioane și din United Kingdom, sporind astfel efectul de seră. Vacile dau lapte și sînt pentru aborigeni aproape la fel de sacre ca și pentru indieni. Dacă un om are o vacă este considerat sărac, abia dacă are două este gospodar, dacă are trei este deja fermier și riscă la următoarea schimbare de regim politic să devină viitor constructor de canale; (Nistru-Tisa, București-Dunăre), despre care am auzit că ele sînt deja proiectate.
5. Mai sînt și unele inconveniente, pentru că mereu există la ei cîte un vrăjitor, o prezicătoare, sau un analist economic care fură pe ascuns laptele vacilor, lasîndu-le sterpe și fără vlagă productivă. Și atunci indiferent cum îi cheamă pe ei, Culiță Tărîță ori Triță Făniță, sînt nevoiți să apeleze la berevoiul Genică Boierică pentru a dezlega vraja. Am fost duminica trecută în Obor pentru a compara prețul vacilor cu prețul struților, dar m-am pierdut in discuții inutile cu fermierii locali la Cîrciuma din Obor
6. Ei mi-au povestit despre caii lor, care atunci cînd nu sînt mîrțoage, ba chiar cînd sînt, pot mînca jăratec, au douăsprezece ori douăzecișipatru de aripi și, dacă mergi călare de la B…. La Scutelnicei, trebuie să arunci peria deasă, pieptenele și periuța de dinți, alfel Muma Pădurii și surorile C…. îți calcă pe urme, dar n-am înteles prea bine ce au vrut să spună.

44. Despre găini, gîște și rațe, animale de
companie și dame de companie

1. Păsările se înmulțesc foarte repede pentru că grăunțele și gratificațiile oferite de către UE pentru hrana lor au un preț foarte mic, dubla de porumb a scăzut vertiginos pînă la prețul a trei sticle de Coca-Cola, iar rapița nu se mai cultivă de pe vremea cînd judetul Vlașca era înfrățit cu județul Telorman.
2. Evoluția lor vertiginoasă a creat o problemă de distribuție echitabilă în spațiul UE, generînd fenomenul gripei aviare, care pe plan local a fost perceput ca o conspirație mondială, ori cel puțin o intrigă a vecinilor de la vest. După acel eveniment păsările de curte și-au înființat propriul ONG cu Polinichie Mămosu pe post de lider, care rapid și cu simț practic a declarat Ziua Națională a Păsărilor de Curte și s-a opus importului de carne de pasăre. Dar alții au fost mai deștepti și mai informați decît el, încît au declarat Anul Mondial al Aviarei și iată ca problema a fost rezolvată amiabil și cu sacrificii locale.
3. De aceea am și eu spațiu vital pentru crescătoria mea de struți. Pentru că acum nu numai negustorii locali, dar si consumatorii fac diferența între grăunțele pentru păsări și cele pentru animale și păsări de companie. Cele din urmă fiind numai din import. Dar și aici ca și la noi este acea veșnică dilemă: „Cine a fost mai întîi? Oul sau găina (struțul)”.
4. Am văzut o mulțime de farmacii veterinare, de trei ori mai multe decît farmaciile umane, dovadă faptul că la farmaciile veterinare nu erau cozi. Și am văzut in farmaciile veterinare mai multe jucării pentru animale decît pentru însoțitoarele lor care le căutau pe la sex-shopuri. Am văzut aborigene ieșind la ore mici din habitacluri, pentru nevoile fiziologice ale animalelor lor de companie și am văzut dame de companie ieșind la ore mici din camerele domnilor cărora le-au oferit companie. Oare cine mai iese in zilele noastre cu cangurii la plimbare? Și oare un adevarat gentelman nu pleacă el dimineața, lăsînd insoțitoarea de peste noapte să se odihnească?
5. Am cîntat și dansat, împreună cu cei de vîrsta a treia, hitul Rața. Mister Ciarli, nici nu știți ce senzații deosebite am avut, chiar și Killie Minogue ar fi transpirat de invidie. Dacă s-ar face și un video-clip, melodia aceasta ar avea mai mare succes chiar și decît: "Mă iubește femeile", ori "Jana nu e moartă, Jana se transformă".

45. Despre lăcuste

1. Ele sînt o fatalitate ecologică și socială, fiindcă unde natura este risipitoare cu darurile ei trebuie să existe și o contrapondere. Care se materializează prin alegeri locale, alegeri naționale, aleși pe liste, pe sprînceană, pe urne, pe ambiții, lăcomie și ignoranță.
2. Pentru că întotdeauna trebuie să existe cite o nenorocire care să umbrească binele, așa cum spune și pastorul nostru baptist de la biserica Fecioara Siderata, la ei acest concept se divizează în Camera Comunelor și Camera Lorzilor (scuze, Camera
Deputaților și Senatul, pentru conformitate), unde sînt tot felul de cîntăreți, de drumeți, de „glumeți” și în curind, după următoarele alegeri, de personaje din balada Miorița, atît de dragă lor.
3. Încît, după cîțiva ani, nu va rămîne nici o poamă fructiferă, nici o creangă verde prin păduri pentru că aborigenii să-și facă vre-un aranjament floral ori fructal de sărbătorile lor eretice. Totul vor cumpara de la noi, cum au inceput de pe acum, cu Sfîntul Valentin și Santa Klauss. Asta se explică prin spiritualitatea lor primitivă, ce are la origine ideea de imitație, de înviere și de mîntuire, cum spune și șamanul lor, Epifanie.

Aici se încheie primul calup al impresiilor de călătorie despre State și împrejurimi, trimis de către mister James Carrnagie hebdomadarului „Daily Horror”. Care a ajuns la autorul acestui capitol mulțumită amabilității profesorului și omului
de cultură Cicerones Popescu, descăl de limbă autohtonă, publicist și eseist. El a tradus aceste rînduri în limba noastră de circulație restrînsă și a avut inițial intenția de a le reproduce în volumul lui în pregătire: „Călători străini în
spațiul dintre Călmățui și Putna”, apoi din varii motive a renunțat.

De fapt aici se încheie și capitolul „State și împrejurimi”. Unele dintre faptele și fenomenele descrise sînt auzite de la alții, iar pe altele le-a trăit și le-a cunoscut chiar autorul după eclipsa cea mare, dar înaintea devastatorului cutremur.
Iar cine va citi și le va crede, bine va fi, după cum se spune și prin diverse medii culturale: ”cine crede tot ce-i spui, este vai de capul nostru”. Iar cine va citi și nu le va crede, iar va fi bine. Înseamnă că el este un intelectual fin, un snob, care mai
recitește și acum romanul Ullyse de James Joyce.
Deci „cine precum îi va fi voia, așa va face” *.

* - Ion Neculce - Letopisețul

(fragment din romanul "Profana scriitură, editura Raluca, 2007, capitolul State și împrejurimi)
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  am citit cu placere george-s... umanul adus la rascruce in care doar 'senzorial' interactioneaza... ca o dependenta de adaptare... o idee de 'tranzitie' - devenita 'lege' in optica estului (si nu numai)... scrierea atrage... gand bun,

regards,

goia

 
Postat de catre nula nada la data de 2008-06-04 21:25:54
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE