FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
iulie 2007
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu
iulie 2007





*

Corneliu Traian Atanasiu:

VOTURI DIN OFF - ÎN LOC DE PREMII SPECIALE

Participanții la un kukai reprezintă un grup în care principalul cîștig în timp este evoluția gustului. Nu-mi fac nici un fel de iluzii că modul în care se votează deocamdată ar fi pe deplin mulțumitor. Mă bucur însă că primele locuri sînt ocupate totuși, in ciuda unor voturi date de multe ori fără prea mult discernămînt, de poeme bune. Și, la fel de mult, mă încîntă că pe aceste locuri sînt mereu alți autori, ceea ce arată că sînt suficienți care au deprins modul de a face un poem în spirit haiku.

Valoarea concursului ține fără doar și poate de existența unor participanți valoroși și oarecum rezistenți la frustrare. Și de frecventa lor participare cu poeme bine construite care să nu permită coborîrea ștachetei prea jos. Mă bucură atenția constantă pe care ne-o acordă autori vechi și hîrșiți care scriu haiku de mai mult de zece ani: Vasile Moldovan, Jules Cohn Botea, Eduard Țară, Dan Florică. Sînt încîntat că ne sînt aproape cei care au aflat de haiku doar de pe site-urile literare: Maria Tirenescu, Magdalena Dale, Valeria Tamaș, Elia David, Victoria Chițoveanu, Cristina Rusu. Dar și Florinel și mărțișor (care nu vor încă să li se știe adevărata identitate). Sînt însă flatat și de faptul că s-au apropiat în fine de concursul nostru și cei din Constanța: Laura Văceanu, Radu Patrichi, Alexandra Flora Munteanu, Ana Ruse. Și de la Iași: Rafila Radu.

Sînt convins că autorii buni vor reuși să-și impună gustul, chiar dacă vor mai răbda o vreme faptul că nu sînt totdeauna apreciați așa cum merită, prin faptul că vor ghida treptat gustul celorlalți atît prin creația lor, cît și prin discernămîntul sporit pe care îl vor manifesta în aprecierea poemelor din concurs. Faptul că prezentăm și voturile participanților într-un tabel aparte poate ajuta la urmărirea felului în care votează cei cu experiență.

Cred însă că această evoluție certă dar prea înceată poate fi stimulată și prin punerea în evidență a valorii incontestabile a unor poeme care nu au primit sufragiile meritate. Prin aceasta se poate atenua frustrarea celor ce nu au obținut suficiente voturi din motive lipsite de obiectivitate și se poate, de asemenea, tempera exaltarea exagerată a celor ce au cîștigat în fiecare etapă. Clasamentul nu e totul, mult mai important este să învățăm să apreciem valoarea dincolo de circumstanțele unui vot de multe ori hazardat.

Am ales de aceea, pentru a le face oarecum dreptate, cîteva poeme de o valoare indiscutabilă din partea a doua a clasamentului. Sînt poeme concepute în spiritul unei anume delicateți, dînd dovadă de o subtilitate mai greu de observat și de gustat.

Cel mai văduvit pare cel al lui Eduard Țară care a primit doar un punct:

Vară torid㠖
în telefon doar ploaia
pare aproape

Bănuiesc că, datorită faptului că pare să-i lipsească o virgulă după doar, nu a fost înțeles. Punînd virgula, ultimele versuri pot fi citite așa: în telefon, doar ploaia pare aproape sau așa: în telefon doar, ploaia pare aproape. În prima variantă (cea de care cred că s-au poticnit cititorii), deși logic se înțelege ceva, ploaia aceea care este aproape pe această cale nu reușește să ne comunice decît o oarecare confuzie – să fie pur și simplu paraziții din aparat?

În varianta a doua, în telefon doar (accentul de intonație punîndu-se evident pe doar) capătă altă valoare și vara toridă e mutată într-un registru figurat. Dacă în realitatea climatică ploaia pare cu desăvîrșire interzisă, în cea sufletească, pe fir, prin vocea răcoroasă și linștitoare a lui sau a ei, ploaia cu sunetul ei alinător este ca și aici. Fatalitatea caniculară, febra provocată de distanța care desparte, primește doar așa, la telefon, o părere de reavănă proximitate.

Poemul lui Vali Iancu are și el doar 2 puncte:

Doar canicula -
Pe intinsul câmpiei
nici țipenie

Un haiku al nemișcării în care sînt doar substantive, nici un verb, nici un adjectiv. Construcția statică pare să fie în spiritul suveran al caniculei care ia totul în stăpînire, nivelează, amorțește, aplatizează, asurzește. Întindere goală, pustiită de căldură. Parcă-i simți apăsarea, torpoarea.

Radu Patrichi are doar un punct mai mult:

dogoarea amiezii -
din bârlog popândăul
își scoate doar capul

Există aici o solidaritate de comportament care îl umanizează pe popândăul ce consimte la aceeași oroare față de căldura de afară ca și omul ascuns în umbra adăpostului său. Sonoritățile popândăului, altfel poate un animal deosebit de sprinten, ne transmit impresia greoaie a celui ce, doborît de căldură, refuză să facă cea mai mică mișcare. Iscodind doar fără speranță, prin perdea sau prin deschizătura îngustă a bîrlogului, zăpușeala deprimantă de afară. E în toate o lene resemnată de Oblomov cu draperiile trase.

Gabriela Marcian are, ca de obicei, un timbru aparte plin de nostalgia altor vremi imposibil de recuperat:

Văpaia sobei
Palmele bunicilor
Mângâieri stinse.

Simți în această notație infinita tristețe a lucrurilor care și-au pierdut iremediabil căldura. O meditație care întîlnește parcă versul lui Eminescu: „și mută-i gura dulce-a altor vremuri”.

Haiku-ul lui Florinel ne conduce în primele versuri pe o pistă falsă, ispititoare, ademenindu-ne către liniștea caldă și binemeritată a căminului la sfîrșitul unei zile de trudă:

În pragul serii
Gura sobei fierbinte

Atmosfera tihnită a căminului este însă dintr-o dată drastic amendată de constatarea unei nepotriviri funciare cu starea sufletească a cuplului, în evident constrast cu cea a sobei:

Jar stins între noi.

În fine, ca să nu urc mai sus, mă opresc la poemul Rafilei Radu care a primit 6 puncte:

pana si
apa cainelui fierbinte
bauta de ciori

O observatie de o mare finețe, bine gradată. Ceea ce este al cîinelui, în mentalitatea de la țară, bineînțeles, sînt doar resturile, ceea ce poate fi aruncat. Al cîinelui este ceva ce nu mai poate fi recuperat și nu poate fi rîvint de nimeni altcineva. Apa cîinelui, de obicei pe lanț, este apa tristă a celui lipsit de libertate. A celui care nu și-o poate căuta și găsi singur. Tocmai de aceea, recursul ciorilor, libere să-și caute apa oriunde, la apa fierbinte a cîinelui e un semn de uriașă restriște. Excelentă metaforă comportamentală pentru secetă. E de-ajuns să vezi.

Ar mai fi și altele, dar mă gîndesc că las loc și altor comentatori.


*

Dan Florică:

Punctaj uluitor pentru premiul I

Colegul meu de SRH, Jules Cohn Botea, este un veteran al haiku-ului. Se numără printre fondatorii primei societăți de haiku românești și excelează nu numai în haiku ci și în senryu, tanka …Cu haiku-ul : Câmp ars de soare; /în ochii țăranului / câtă tristețe... , am putea spune că a dat lovitura, obținând cel mai bun punctaj de la începutul concursurilor noastre (on line), respectiv 21 de puncte. Îl felicit pentru această performanță și-l aștept în continuare printre noi la dezbateri, spre a pune la bătaie tot ce știe.

Evitând evidențierea unui contrast – fulgerător – a marșat pe accentuarea stării de negativitate în cadrul imaginii dezolante pe care o surprinde, pe tot întinsul câmpiilor noastre, în acest an nespus de secetos. Cîmpul ars de soare are o continuare firească, pe plan uman, în tristețea pe care o surprinde în ochii bietului țăran român, cândva, tare demult, aflat la originile agriculturii în Europa... În perimetrul localității ... Schela Cladovei din Oltenia. Nu departe de Dunăre, leagănul civilizației europene. In felul acesta ne induce ideea că totul e compromis, că nu mai e nimic de făcut. El pare pedepsit de Dumnezeu. Dar realitatea mai este de completat cu faptul că a fost lăsat singur în fața calamităților naturale de cei îndrituiți să-l ajute, cărora, vrând-nevrând, se străduie să le asigure hrana zilnică, spre a putea supraviețui el însuși.


În top III un tânăr student la jurnalistică

O situație inedită, reconfortantă surprinde în haiku-ul său, mai tânărul nostru coleg, Petre Fluierașu : Sfidând soarele - / pe asfaltul fierbinte / un cub de gheață. Cine l-o fi adus acolo, nu aflăm! Suntem lăsați să ne imaginăm... Plăcut nu este atât efortul de a înțelege modalitatea în care acel cub de gheață a ajuns acolo, cât senzația de răcoare pe care o simți, privindu-l numai, imaginându-te sub un soare de o intensitate mai mult sau mai puțin ieșită din comun. Interesant mi se pare faptul că o efemeritate (cubul de gheață) înfruntă sub ochii uimiți care-o surprind, dogoarea eternă a soarelui. Haiku-ul este deci dominat de cuplul etern-efemer (soare – cub de gheață), tocmai acum cînd acest efemer pare și condiția noastră din această vară caniculară.


Un alt laureat surpriză: Dragoș Tsuku

Haiku-ul său : Arșița vremii - / mai sunt două poduri, / bătrâne tată... are și el tâlcul său. Dacă pe domnul Jules Cohn Botea arșita verii îl deprimă prin efectele ce le are pe întinsele noastre câmpii, pe colegul nostru Dragoș Tzuku îl determină să caute umbra pentru bătrânul său tată. Și unde o găsește ? Sub două poduri încă apropiate, încă disponibile. Și dacă acolo mai există și o apă curgătoare... e perfect! Autorul pare afectat de arsiță nu pentru sine (e, sigur, încă tânăr și rezistent la vitregiile naturii), ci pentru bătrânul său tată. Bolnav probabil și ușor de doborât în consecință. Surprindem în opoziție , arșița și podul. Două efemerități la prima vedere. Dacă ne gândim însă cine produce arșita constatăm că deși efemeră pe parcursul unui an, prin cauza care o generează această arșiță are toate șansele să intre în eternitate. Și podul are șanse de eternitate dacă materialele din care este construit sunt durabile, nu ca lemnul, ci ca stânca pe care o putem imita cu posibilitățile tehnice de care dispunem azi pentru a dura milenii.

Cele trei haiku-uri din primele locuri surprind niște aspecte banale (nu banalități), din viața de zi cu zi, pe parcursul verilor de aici sau de aiurea, pe care autorii în cauză le îmbracă intr-o formă artistică elevată. Prin simplitatea lor dar și prin natura temei tratate, sugestia este mai puțin pronunțată dar nu inexistentă. Esențial este faptul că în calitatea noastră de cititori, ne-am regăsit trăind asemenea situații, prin predominanța votului exprimat.


Haiku-uri care meritau un loc mai bun în ierarhie...

1. Adriana C. Iacob s-a prezentat în concurs cu un reușit haiku: Soarele topit / în câmpul de rapiță - / în aer fluturi. De data aceasta , autoarea doar se servește de ideea de dogoare, căci soarele topit în câmpul de rapiță, înseamnă cu totul altceva: rapița înflorind împrumută culoarea astrului zilei. Deși nu o precizează, noi care mai trăim pe la țară, derulăm repede în minte splendoarea aurită a lanului de rapiță. În felul acesta autoarea a sporit foarte mult sugestivitatea poemului, atribuindu-i un plus calitativ. Și pentru a ne fi foarte clar ce se întâmplă, mai aflăm în aer, fluturi, gata să polenizeze acele flori, capabile să ne ofere în dărnicia lor neprețuită sursa mierii de vară din nectarul cu care s-au învrednicit sa-l producă.

2. Din frumosul grupaj de haiku-uri pe tema dogorii cu care doamna Valeria Tamaș ne-a încîntat înainte de concurs, a trimis spre judecata publică, unul dintre cele mai valoroase: Nămalul uscat- / răposatelor broaște/ prohod de greieri. Pot afirma că este unul din cele mai frumoase haiku-uri trimise în concurs. Situația sesizată e nemaipomenită. Dacă nămolul uscat îl vedem mai toți, prohodul de greieri, mai nimeni nu bănuiește că este adresat răposatelor broaște. Felicitări doamnă Tamaș pentru această perlă niponă!

3. Rafila Radu are talentul să surprindă in haiku-ul său, din nou, o situație inedită, greu de sesizat: Până și / apa câinelui fierbinte / băuă de ciori. De obicei, astfel de străfulgerări ale realității le văd, ca în cazul doamnei Tamaș, ca în cazul tânărului Petre Fluerașu, puțini dintre noi. De aceea unora dintre noi le par imposibile. Și totuși, credem sau nu credem, astfel de excepții se întîmplă în lumea noastră, vizitată din când în când de miracole. Sesizez un contrast: acela că apa fierbinte nu o bea câinele căruia îi este adusă dar o beau totuși ciorile care au o mai mare libertate de mișcare. Prin aceasta e subliniată puținătatea apei. Dar și siguranța câinelui legată de faptul că stăpânul său îi va aduce apa de care are nevoie pentru a supraviețui. Dacă pentru hrana sa un câine nu este generos cu cine i-o fură, iată că, în privința apei, generozitatea lui iese la iveală.

4. In haiku-ul: Val de căldură- / mișcându-și aripa / fluturele alb, semnatarul cu numele de Mirko, vine să ne sugereze că nu numai omul suferă de căldură ci și fluturii, aceștia însă își fac din aripă un evantai personal. Și totuși de ce e fluturele alb? Culoarea contrastează cu căldura prin faptul că reflectă lumina. Și totuși chiar și așa fluturele, ni se sugerează că suferă de căldură. Interesant și demn de luat în seamă. Și în acest haiku este vorba de sugestivitate, nu glumă...

5. Colega Victoria Chițoveanu ne face altă surpriză observând ce chin le așteaptă pe bietele animale când seceta decimează pășunea și o transformă într-o pădure de țepi. Vai de bietele animale care nu mai au ce mânca, ne sugerează autoarea, trăind drama cu care se confruntă prietenele noastre întru îndestulare alimentară: animalele domestice și nu numai.

6. Dacă țăranul e trist văzându-și holdele distruse, dacă bătrânul la sugestia fiului își caută alinare la umbra podului, înfrățtit cu râul, dacă ciorile ajung să bea, fără teamă, și apa caldă a câinelui, dacă animalele își rănesc buzele căutând disperate hrana cu care să se hrănească, ei bine, popândăul nu scoate din vizuina sa, prevăzător, decât capul. Știe el ce știe. Aflăm aceasta de la un alt veteran al haiku-ului, domnul Radu Patrichi de la Constanța.

7. In haiku-ul : Doar canicula- / pe întinsul câmpiei / nici țipenie observăm amprenta vremii extrem de călduroase... Pe întinsul câmpiei, acolo unde în retortele plantelor de cultură ni se pregătește hrana de mâine... nici țipenie! Iar de mâncat, o să mâncăm privind peste graniță... ne sugerează doamna Vali Iancu.

8. Un haiku asemănător premiantului de pe locul 3 aduce în concurs doamna Laura Văceanu, președinta Societății de haiku de la Constanța: Zi de dogoare - / valurile îi despart / pe tineri de stânci. Aceeași cauză, dogoarea, îi determină, pe tineri, de astă dată , să-si caute refugiul salvator în valurile mării. Numai că în acest caz în loc de pod apar stâncile de la malul mării... Să ne sugereze autoarea faptul că în preajma lor apa este mai rece, stânca încălzidu-se ceva mai încet? Oricum, acolo mai putem bănui și umbra acestora revărsată peste apa mării. Rămâne însă ca răspunsul să și-l dea fiecare. Autoarea lasă loc multor sugestii... și contribuții.

9. În ton cu poemele de mai sus se găsește un haiku, aflat din neatenția noastră, a votanților, pe penultimul loc. Aparține unui mare haijin român, câștigător a numeroase premii internaționale. E o nedreptate că a primit un singur punct. Și acela a fost dat de domnul Eduard Țară (bun cunoscător al finețurilor haiku-ului), pe care îl felicit pentru perspicacitate și prezență de spirit. Haiku-ul în cauză: Vară toridă- / în telefon doar ploaia / pare aproape. Aceeași vară toridă nu-l împiedică pe colegul nostru de la Iași să vină cu o sugestie formidabilă: ploaia (dorită și salvatoare), ne pare aproape doar în telefon. Altfel, ea se manifestă departe sau foarte departe, de jarul nestins al soarelui acestor vremuri, în care, numai asta, ne mai lipsea. In rest le aveam pe toate...

Felicitări tuturor concurenților.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE