FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
iunie 2007 - cu slide-ul funcționînd
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu
http://romaniankukai.blogspot.com/2007/06/rezultatele-iunie-2007.html

iunie 2007




*

Maria Tirenescu:

Am trimis la kukai haiku-ul următor:

Stoluri de grauri
ciugulind cireșele –
aplauze în zori

Am observat, de la distanță, ceea ce se întâmplă în grădinile de pe strada mea. De dimineață, vin stoluri de grauri. La unul dintre cireșii de mai. Fac un zgomot enervant. Iese vecina și bate cu un lemn într-o tigaie.
Graurii zboară, deranjați. Stolul coboară pe cireșul nostru. Iese bunica și strigă, dar graurii nu se sinchisesc. Batem din palme. Nu ca la un spectacol deosebit de emoționant, ci cu speranța că îi deranjăm pe grauri. Și graurii zboară la alt cireș.
Încerc o analiză a haiku-ului. Sper să mă completați.

Dan Mitruț scrie, referindu-se la cerințele unui haiku, în „Exerciții de universalitate”:
„Structura interioară în trei trepte; referire la ceva (Ce?) în timp (Când?) și în spațiu (Unde?). Ecuația se poate simplifica la Ce/Cand? sau Ce/Unde?.”
Haiku-ul propus răspunde la întrebările ce?/când?
Kigo: cireșe
Kireji: după al doilea vers
Sabi: Versul nu scânteiază. Este acoperit. Acest aspect natural, discret.
Karumi: Limbajul e simplu. Haiku-ul este o meditație asupra sorții omului în universul mic și mare, alături de celelalte viețuitoare, plante, în mijlocul fenomenelor, așa cum se specifică în același articol la care m-am referit mai sus.
Un singur verb, la modul gerunziu. Predomină substantivele.
Stabilitatea, liniștea este ciugulirea cireșelor. Accidentul subit și limitat în timp, adesea un fapt banal, aplauzele, de fapt, lovirea palmelor care seamănă cu aplauzele.
Surprinde realitatea.
Regula silabelor 5-7-5 nu este respectată, ultimul vers având 6 silabe. Am ales această formă tocmai pentru firescul exprimării. Dacă scriam aplauze-n zori, suna împiedicat.

*

Dan Florică:


Fantă de lumină
printre doua cireșe-
răsărit de soare

Acest haiku a surprins pe mulți dintre noi prin ineditul imaginii și a obținut, pe drept, premiul întâi. Zece dintre noi l-au votat cu cîte 1 sau 2 puncte. Nu a primit nici un vot de trei puncte, de acest privilegiu bucurându-se un singur haiku, cel al colegului Ion Untaru, situat pe un meritoriu loc trei: “Prin gardul rupt/ o casă părăsită/ și cireșul uscat”, doldora impregnat cu spirit mushin.

Să vezi o astfel de imagine nu este la îndemâna oricui. Bănuiesc că nu este un produs al gândirii autoarei, ci pur și simplu o fulgerare trăită a unei anume realității, observată la momentul oportun. Trebuie să fi locuit la țară sau cel puțin la periferia orașului pentru a avea în zestrea de imagini a vieții, așa ceva. In cireșul în pârg sau foarte aproape de el se poate observa acea fantă de lumină, provenită de la un răsărit de soare. Și nu lumina albă a zilei este cred ceeea ce vede autoarea ci roșul aprins al soarelui care face saltul în abia începutul zilei de cireșar.

Valoarea estetică nipon㠖 hosomi – este aceea care își pune amprenta în intregime asupra micropoemului în cauză și determină frumusețea și unicitatea lui. Si totuși putem surprinde și un contrast greu sesizabil ținând de insignifiența fantei de lumină în inventarul naturii și măreția oricărui răsărit de soare, de astă dată constrâns să se producă printr-un spațiu infim. De vină: momentul zilei și locul în care e observat, frumusețea zorilor din sufletul nostru dar mai ales al autoarei care ni l-a revelat, nouă tuturor.



Despre trei haiku-uri între care există o legătură vizibilă

1.Cireșe în pârg –
privind printre zăbrele
ochi triști de copil

2.Cireșe coapte –
pruncul întinde mâna
spre sânul mamei

3.Pomul din vecini –
privesc lung pe fereastră
cireșele-n pârg

Cei trei autori par să fi fost pe aceeași lungime de undă. Micropoemele lor conțin o anume tensiune creată de dorința firească de a savura, în premieră sau nu, mult dorita cireașă de mai, întâia între fructelor sezonului fructifer, abia deschis. Zăbrelele sunt o stavilă de netrecut pentru copilul cu ochi triști, pomul din vecini, în calitatea lui de cireș, e privit lung de doritorul care nu-l poate aborda fără opreliști. În inconștiența lui pruncul de la sânul mamei, nici nu le dorește: pentru el cireșele coapte nu au nici o valoare în fața sânului matern.

Cele trei poeme sunt construite, precum se vede, pe tehnica contrastului. Nu e suficient să vrei, să vezi, trebuie să și ai acces la ceea ce dorești pentru ca satisfacția gustativă să devină realitate. Fericit în această situație este numai pruncul care, neștiindu-le, neavându-le, netrebuindu-i, nu dorește decât raiul de la sânul mamei lui.

Spiritul mushin specific haiku-ului clasic este prezent în cele trei haiku-uri: vizibil în cele numerotate cu nr.1 și 3, mai puțin vizibil în cel cu nr. 2. In primul micropoem zăbrelele împiedică pe copil să ajungă la cireșe. Pentru adultul din micropoemul nr. 3 e suficient ca pomul fructifer în pârgă să se afle în vecini și astfel, afectat, să privească lung prin fereastră, până când... nu știm. In micropoemul nr. 2, pruncul refuză (indirect) cireșele coapte, nu-l interesează, pentru el deocamdată contează doar sânul mamei lui, mai dulce ca o cireașă.


Și acum pentru Maria…

Stoluri de grauri
ciugulind cireșele-
aplauze în zori

Ai redat în acest haiku o imagine des întâlnită în grădinile noastre, de cum se coc cireșele. Și nu numai ele. Fămânzii de grauri, nu numai pe vreme de secetă, ne vămuiesc din greu fructele de cum încep să capete gust. Ai exprimat aici o părere de rău și o atitudine ce nu poate decât să amâne un deznodământ nedorit: trec cireșele, trufandalele primăverii, din care se înfruptă cu lăcomie mai mult graurii, lăsând și pentru noi puținul cu care suntem nemulțumiți. Negativitatea micropoemului este evidentă. Și deci, spiritul mushin e prezent din plin. Poemul este reușit și merita mai mult la vot. În special pentru aplauzele din zori cu care capată un farmec deosebit. Nemaîntâlnit. La început te intrebi ce vrea să spuna autoarea cu aceste aplauze aiurea... Gândind apoi mai adânc, îți dai seama că prin acele aplauze, bravii de grauri sunt invitați să plece undeva de unde să nu se mai întoarcă. Chiar dacă nu aplauze merită, ci cu totul altceva.
Dar te intreb Maria tu nu i-ai aplaudat? Și atunci de ce nu spui:
aplaud în zori. Ar suna mai interesant. Ai intra în contrast prin unicitatea ta cu pluralitatea graurilor. Haiku-ul ar câștiga în estetica lui.

Și apoi, din simplu observator al realității ai deveni cocreator al ei. Sper să fii de acord.



Și acum despre finețea observației dintr-un haiku nepremiat

Vară albastră-
cerul se oglindește
într-o cireasă

Mi-a plăcut acest haiku aparținând tânărului poet, și nu numai, Petre Fluerașu.

Cel puțin pentru mine, în acest micropoem (pentru a nu tot repeta la infinit, haiku) are valențe deosebite prin finețea și unicitatea observației. Cerul l-am tot întâlnit reflectat în bobul de rouă, de exemplu, dar într-o cireașă încă nu. Dar nu o cireașă oarecare, ci una coaptă în care bogăția culorii din faptul coacerii o face capabilă să reflecte cerul în toată frumusețea albăstrimii lui. Un fapt banal exprimat printr-o nebanalitate.

Cannonica pereche etern–efemer este frumos încoronată în această exprimare estetică. Eternul, reprezentat de cer, se întâlnește cu efemerul sub forma cireșei, ca fruct. Existență trecătoare, de numai o săptămână, două, în care avem bucuria să degustăm cerul prin ceea ce legile lui ne îngăduie să savurăm pe pământ.

Dar acest efemer, cu toată slăbiciunea lui, are o mare calitate: aceea de a reflecta cerul de care e indestructibil legat, cît timp cât respectăm legile Universului pe calea căutării fericirii și a înțelepciuni, benefice tuturor.

Imi exprim pe această cale rugămintea ca premiul al doilea ce nu mi-a fost oferit încă, constând în cartea, JAPONIA NECUNOSCUTĂ să fie oferit acestui tânăr extrem de merituos. Dacă nu ca premiu, măcar ca mențiune.



Alte precizări privind concursul de haiku din iunie

Colegul nostru Anghel Pop are bucuria unui premiu doi cu haiku-ul : “Prin iarba ‘naltă / o cireașă zdrobit㠖 / de ce taci, suflet?”. Calitatea haiku-ului se observă, cum s-ar zice, din prima. Versul trei este acela care îi dă stălucire și prin care luăm cunoștință de utilizarea valorii estetice shiori, care se traduce prin simpatie.

În versurile unu și doi întâlnim două efemerități de durate diferite: iarba ‘naltă și cireașa zdrobită. Iarba înaltă, neatinsă, viguroasă am spune, are încă șanse să supraviețuiască, cireașa însă, așa zdrobită, e pe punctul de aș fi încheiat rostul ei în lume, nu mai are nicio șansă. Deși prin succesiunea insurmontabilă a ciclurilor vieții ea mai are un cuvânt de spus. Măcar într-un poem.

Situația ierbii nu-l emoționează pe poet. Numind-o buruiană, am putea înțelege lesne acest lucru. Dar nici biata cireașă zdrobită, din neatenția cuiva sau poate chiar a lui, nu pare să-l miște pe autor dintu-nceput. Numai că în versul trei întâlnim un regret, acela că o minunată cireașă, un fruct încântător al naturii în care noi continuăm să trăim ca și cum nimic nu s-ar fi întîmplat, este pur și simplu făcută zob, aruncată în colb și sfărîmată... Și autorul o simpatizează în ciuda neînsemnătății sale și a duratei sale de o clipă. Conștientizăm astfel, împreună cu autorul, că astfel de neatenții aparent neglijabile, devin cândva atât de mari încât ne este amenințată viața pe pământ. In locul cireșei, ar putea fi o vietate, pe cale de dispariție. Schimbând puțin raporturile, ai putea fi chiar tu sub un bombardament inconștient provocat de minți îmbătate de putere, de ură și inconștiență.

Haiku-ul este un veteran al sugestiei și prin asta este și foarte actual cu toată vechimea lui de secole. Din puținul care ne-a fost oferit de autor prin micropoem mi-au fost sugerate gândurile de mai sus.

Dumneavoastră ce vă spune acest haiku?

*

Corneliu Traian Atanasiu:

Pustietăți prietenoase

Adesea, haiku-ul evocă simțămîntul vastei izolări în singurătate. O singurătate a lucrurilor vechi, părăsite, decrepite, a căror vremelnicie este deja evidentă și în fața căreia spiritul comtemplativ încearcă o tristețe delicată și regretul pentru tot ce se pierde iremediabil și pe veci.

Există însă în această copleșitoare nostalgie și o recunoaștere a condiției umane, la fel de expusă vicisitudinilor ca toate cele ale firii, și o împăcare, o consimțire la această despuiere, la sărăcia funciară a omului față-n față cu ceea ce nu poate fi evitat: bătrînețea, boala și neputința. Căci această ciudată însingurare devine un fel de împuternicire spirituală, de ușurință, de capacitate de a comunica paradoxal cu toate lucrurile umile și neînsemnate și de a le înțelege misterul și poezia.

În fața patinei ce atinge lucrurile acestei lumi, haijinul simte astfel un gen de adîncă durere cosmică pentru diformitate, urîțenie, lipsă, pentru incompletitudinea omului și a naturii. Este genul de consimțire la o suferință generoasă dincolo de hotarele eului individual, aceea care poate găsi calea către o mulțumire frugală dar implozivă care este fericirea.

Wabi-sabi sînt cele două valori estetice care se împletesc în această simțire complexă, intim acordată pe struna cea mai subtilă a lumii.

Poemul lui Ion Untaru, aflat pe locul trei în concursul lunii iunie:

prin gardul rupt
o casă părăsită
și cireșul uscat

mi se pare cel mai reușit în a surprinde o stare de fermecătoare dezolare. Este în formularea sa nepretențioasă o invitație familiară, necăutată, de a pătrunde cu privirea, fără nici o efracție, prin gardul rupt, în universul trist al lucrurilor abandonate. În locul de unde oamenii și viața s-au retras și unde doar pustiul se instalează treptat.

Spunerea este austeră, abia articulată, incapabilă să se ridice la nivelul unei frazări. E mai mult un mod de a arăta către ceva, de a ispiti căutătură cititorului să încadreze în ruptura gardului toată jalea unei lumi. Acolo unde au fost rosturi și viață, este acum numai o casă nelocuită și aprope sigur năruită, surpată, povîrnită. Cuvîntul părăsită îi spovedește tot destinul, nimeni nu o mai are în grijă și nimănui nu-i mai e de folos. Din tot cea fost a mai rămas ruina.




Cu o știință remarcabilă a dozării, firescul degradării e plasat la sfîrșit ca o încununare a prăpădului. Absența omului, deteriorarea și sălbăticirea locului nu-și găsesc apogeul decît contaminînd și natura. Unde te-ai fi așteptat la o invazie glorioasă a ierburilor și bălăriilor, la obișnuita revanșă a naturii care escaladează ruinele și le ascunde, privirea se oprește pe eșecul absolut, pe capitularea necondiționată a vieții:

și cireșul uscat.

Dar, la urma urmei, cireșul făcea parte și el din universul antropic și era normal să sucombe și el odată cu rosturile omului. Totuși acest și, care poate fi citit neutru, ca o simplă juxtapunere modestă și resemnată, lipsită de accent, mi se pare că ascunde o anume sugestie de tensiune surdinizat㠖 pînă și...

*

Dan Florică recidivează cu încă un comentariu la ultimul dintre poemele premiate:

Întâmplarea a făcut ca haiku-ul colegei nostru Florinel să rămână cumva în umbră (fiind și penultimul), în cadrul valului de reacții-atenții acordate celorlalte creații premiate în luna iunie.

Dar să-l vedem din nou în fața ochilor noștri scrutători:

Fluturi în horă
lângă coliba de lut-
cireșe amare

La prima vedere n-ai da nici doi bani pe el. Dar să vedeți ce sugestii ascunde!

Imaginea pe care o prezintă autoarea o identificăm ca fiind undeva la țară datorită căsuței construite din chirpici (paie și lut), scăpată ca prin minune din năvala demolărilor de tot felul, care amenință mediul nostru rural, epurat de tineret dar nu numai…. O căsuță de care multora dintre noi le e rușine, prin arhaismul ei ținând de secolele trecute, cu toate că asemenea locuințe sunt (o știm mulți dintre noi) mult mai propice vieții sănătoase decât tot ce construim noi măreț astăzi, din beton și cărămidă. Cireșele amare ne fac să înțelegem că pe acolo există și un cireș din care cireșele au fost deja culese. Dar au fost oare culese? Nu sunt cumva doar căzute pe jos de prea multă așteptare? Și e foarte posibil să fie așa. Nu ne este prezentată nici o ființă umană. Casa pare părăsită? Tot ce mai animă curtea aceea este o horă de fluturi, singurii beneficiari bucuroși, nevoie mare, ai cireșelor amare. Valoarea estetică dominantă este aceea de wabi-sabi. Patina timpului este evidentă comparând ce ține de trecut cu ce ține de prezent. Prin omiterea ființelor umane înțelegem că acea curte, în care numai fluturii sunt ființe vii, este abandonată deși nu ni se dau elemente clarificatoare. Nu-i probabil în acestă stare de mult timp. Cireșul încă nu s-a uscat. Dar roadele lui, venite la vremea lor, nu mai are cine să le culeagă.

Haiku-ul e bine construit. Nu conține nici un verb. Sugerează abandon, părăsire. Numărăm cinci substantive. Și e foarte bine. Dacă se și termina într-un substantiv era și mai bine. O altă caracteristică pare aceea că e construit din efemerități de durate diferite: fluturi, cireșe, coliba… Dar lut mai este o efemeritate? El reprezintă eternul pe care se ridică toate celelalte. Deci relația etern–efemer (fueki-ryuko) este bine reprezentată. Dar substantivul hora de ce natura este?. Dacă e s-o măsurăm după durata ei determinată de masa copioasă a fluturilor, e desigur efemeră. Fiind un cuvânt uzual pentru activitățile umane el capătă un pic de veșnicie. Iar dacă mai precizăm că acest joc uman era dedicat soarelui de pe vremea când strămoșii nostri îl numeau RA, realizăm că a trecut o perioadă de cel puțin 7500 de ani (de atunci numără românii anii ). Deci ceva ce seamănă a veșnicie. Precizez că după Iosif Lucian Cueșdean, soare se traduce, la fel ca (soa) RA(re). Ra, precum vedem, apare sub forma RE. (Pentru cei care vor să știe mai mult îi îndrum către cartea “ Sistemul sumerian al limbii române”, apărută la Editura Orfeu , București, 2000. Autorul este cel precizat mai sus.) Cuvântul hora mai are darul să ne sugereze și că în acel perimetru au trăit oameni ca noi, că urme ale faptelor lor până și fluturii continuă să le ducă mai departe. Până când, putem întrevedea din elementele care mai pot dăinui.

De ce credeți însă că autorul precizează că cireșele sunt amare? Numai pentru ai ieși 5-6 silabe pe vers. Eu cred că nu. Acest aspect al cireșelor – amare – vine să introducă o anumită tensiune, o anumită negativitate necesară poemului. Cireșele amare nu le mănâncă oricine. Ba mai mult ele sunt folosite, în special pentru dulcețuri. Și totusi ei, fluturii, fac horă în jurul lor. Este aci un contrast definitoriu pe care trebuie să-l contabilizăm pozitiv în economia haiku-ului de față.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE