FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
UNEORI, CUVÎNTUL...
Text postat de Liviu S. Bordas


UNEORI, CUVÎNTUL...



Reiau un truism. Cuvîntul care zidește este și cuvîntul care dărîmă. Cuvîntul care dă strălucire este același cu cel care maculează.

Depinde doar de noi în ce scop vrem să-l folosim.

Cuvîntul comentariilor noastre. Care este rolul lui? Care este rodul lui?

Trecem uneori cu privirea peste un text, poate cu idei preconcepute, poate cu stigmatul gata pus pe numele autorului. Cu ideea, dinainte indusă, că scrie prost. Că bate cîmpii. Că îi lipsește talentul, sclipirea care să ne atragă, să ne facă prizonierii textului său. Și nu avem răbdarea să-i căutăm adîncurile, să-i deslușim sensurile, să-i simțim arderea...

Iar cînd, dorind să înlăturăm etichetele, sau sătui de acele etichete pe care comoditatea noastră le-a așezat nefiresc, descoperim, cu uimire, emoția indusă de parcurgerea unei pagini și am vrea să ne mărturisim acea emoție, constatăm că punțile dialogului sunt rupte, că porțile sunt închise. Și se insinuează gîndul că poate cuvîntul nostru le-a rupt sau le-a zăvorît. Cuvîntul comentariilor noastre. Și că acesta ar fi rodul lui.


Sunt cîteva gînduri care m-au bîntuit încercînd un comentariu la un text postat astăzi. A cărui casetă de comentarii este închisă. Textul chiar merita un comentariu favorabil.


Apoi am alungat gîndurile. Am devenit realist. Și ușor cinic, așa cum mă știu. Nu așa cum mă vreau...
Și mi-am spus că acela care postează un text are libertatea de a alege între a fi comentat și a refuza cititorilor această posibilitate. Aici fiind eu realist. Apoi mi-am zis că cine a scris odată un text care merita criticat și a beneficiat de o atitudine critică a cititorilor săi, văzîndu-și opera desființată în cîteva cuvinte, are tot dreptul să se teamă în viitor de un tratament similar. Atunci de ce naiba mai scrie? Aici sunt deja cinic...

Aș fi vrut să-i spun că, în textul parcurs, îmbinarea trecutului cu gîndurile prezentului naște o melancolie dureroasă, accentuată de curgerea timpului. Aș fi vrut să-i spun că am găsit acolo trăiri intense, proză curgătoare, dar și un exces de amănunte care uneori diluează nepermis textul, riscînd să-l determine pe cititor să-și piardă din interes. În final, că e un text care merita să fie citit și asupra căruia merita să stăruie pentru a-l cizela.

A fost voia autorului să nu o pot face. Să fie teama de părerile celor din jur? Să fie teama că gîndurile înșirate în pagină ar putea fi pîngărite de un comentariu neprielnic? Posibil.

Și totuși întrebarea rămîne. Dacă postăm, se cheamă că vrem să fim citiți. Iar dacă suntem citiți, firesc ar fi să ne intereseze și părerea cititorilor. Altfel, e ca și cum ți-ai expune tablourile în dosul unui paravan după care privitorul intră singur, tu, pictorul, rămînînd pe dinafară din teama de a citi impresiile de pe figurile celor interesați de ce se ascunde dincolo.

Rezultatul: spații fără ecou. Din păcate.


Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Ador spiritul muscator. In acelasi timp, il detest pe cel veninos.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-04-01 10:51:01
         
 
 
Să înțeleg că te simți cu musca pe căciulă sau cu rața-n traistă?

Ultma frază rămîne deschisă tuturor amatorilor, de ce vrei exclusivism?

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2008-04-01 10:27:06
         
 
  Nu cuvîntul e de vină, ci lipsa de spirit al celor ce abuzează de el.
Corneliu Traian Atanasiu

Sa inteleg ca ai deschis un nou front? Sau doar iti continui vechiul razboi?

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-04-01 10:09:02
         
 
 
Reiau un truism. Cuvîntul care zidește este și cuvîntul care dărîmă. Cuvîntul care dă strălucire este același cu cel care maculează.

Nu, nu-i un truism, e doar un sofism. Cuvîntul nu este doar un obiect de recuzită. O cărămidă pe care o pui în zid sau cu care dai cuiva la cap. Cuvîntul are în el spirit și vai de cel ce nu simte asta cînd pune cuvintele laolaltă.

Mie mi se pare un text prea mieros care nu se potrivește deloc cu felul agresiv și totodată partizan în care autorul comentează în mod obișnuit. O fi doar o încercare de căință, o promisiune de corijare...

Nu cuvîntul e de vină, ci lipsa de spirit al celor ce abuzează de el.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2008-04-01 09:57:16
         
 
  Sabino, te-am iertat. Si sunt numai ochi. Nerabdator ca o fata mare inainte de maritis. Asta in cazul in care comparatia mai e de actualitate. :))

Corneliu, ecsi, aici e textul meu, nu razboiul vostru. Dar nu fac discriminari. Va iert si pe voi. Fara sa va pun insa pe picior de egalitate cu Sabina. :)


 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-04-01 08:36:32
         
 
 
mingii la fileu


ecsintescule, cum ajungi tu intotdeauna sa te auto-elogiezi, indiferent de textul pe care il comentezi...

Asta-i cusurul tău, ești băiat de mingi și te crezi jucător. Te joci cu puța-n țărînă și faci paradă de erudiție închipuită.

Mai bate mătăluță mingile la perete, prea umfli pieptul ăla rahitic înainte să-ți iei untura de pește.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2008-04-01 08:17:32
         
 
  Nea Cornele,
Ce te-ai face mata, daca ecsintescu in marea lui incultura si in uriasul sau analfabetism nu ti-ar mai ridica mingii la fileu. Detenta mata turbo-role ar fi mai searbada ca si cum te-ai da pe valea plangerii cu un carucior cu rulmenti.
asta crezi ca este important. ca spun misel sau michael. sau reting ori raiting? Misto ca iti dau posibilitatea sa ma ataci. Uite, nu vrei sa te angajez corectorul meu. Perioada de proba 1 luna?incultura vadita? Ok. Daca imi spui la ce carte ma refeream, te premiez cu coronita. Daca nu stii, ai o rola din partea mea. Ca idee Ordinea discursului am citit-o cand aveam 7 ani. la vreo 12, am aflat ca era gay. Istoria sexualitatii am parcurs-o din pacate avand aceasta tara indusa. Nasterea clinicii mi-a dat dreptate. A supraveghea si a pedepsi, la fel. Vei vedea acolo despre sapunul scapat pe jos, folosit la caligrafii poetice pe peretii baii comune. Vezi Valeriu nu stiu cum. Hotul poet. Pentru ca e hot, odata sau o data condamnat la bulau.
Nea Cornele, zau esti oau. te zbengui ca o oaie capie care se revendica din Miorita fara sa stie ca are destin de camin cultural. Sau de circ. Nu este usor sa mergi cu rolele.
Nea Cornele, ai tot respectul meu, de asta sa fii sigur. Esti kinki. Sau kynky. Sau chinchi. dracu mai stie. sau mata.
 
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2008-04-01 01:06:47
         
 
 
Scuze, am uitat să închid un tag.

Sa traiesti maestre, chestia cu puscariile e mai nuantata, iti recomand Michael Foucault. Am incercat in unele comentarii sa fiu si eu arogant, incununat de reting, bla bla. Cred ca mi-a si reusit. Am facut-o din spirit ludic. Recitindu-mi comentariile mi-a fost rusine. Dar mare rusine. Repet chiar daca am facut acest lucru dintr-un spirit absolut ludic. Ma jucam cu Batranul. Cred ca nu putem desparte opera de autor.

Bordaș spune: ecsintescule, văzîndu-ți semnătura în spațiul din prima pagină rezervat comentariilor, mă așteptam la un "oau" scurt, nu la o profesiune de credință! :)

Într-adevăr și eu văd aici o profesiune de credință pe care nu o va trăda niciodată: incultura vădită în încercare mereu ratată de a scrie nume de autori și cuvinte care-l depășesc. Și agramatismul incorigibil.

O să-i mai dau o idee justițiarului nostru: poate unii se jenează chiar de aceste carențe impardonabile ale comentatorilor care nu reușesc să se corijeze din cauza aplauzelor cu care sînt susținuți de cei care-i desființează pe mărunței.

Hai să luăm prima eroare. O fi auzit și el de o carte a acelui autor, dar e evident că nu l-a citit și nu-i știe numele. Mai grav e faptul că se vede limpede că habar n-are că nu-i englez, ci franțuz. Sau că știe engleza, ca și franceza. Ambele ca și româna.

Dumnezeu cu mila.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2008-04-01 00:15:24
         
 
 
Sa traiesti maestre, chestia cu puscariile e mai nuantata, iti recomand Michael Foucault. Am incercat in unele comentarii sa fiu si eu arogant, incununat de reting, bla bla. Cred ca mi-a si reusit. Am facut-o din spirit ludic. Recitindu-mi comentariile mi-a fost rusine. Dar mare rusine. Repet chiar daca am facut acest lucru dintr-un spirit absolut ludic. Ma jucam cu Batranul. Cred ca nu putem desparte opera de autor.

Bordaș spune: ecsintescule, văzîndu-ți semnătura în spațiul din prima pagină rezervat comentariilor, mă așteptam la un "oau" scurt, nu la o profesiune de credință! :)

Într-adevăr și eu văd aici o profesiune de credință pe care nu o va trăda niciodată: incultura vădită în încercare mereu ratată de a scrie nume de autori și cuvinte care-l depășesc. Și agramatismul incorigibil.

O să-i mai dau o idee justițiarului nostru: poate unii se jenează chiar de aceste carențe impardonabile ale comentatorilor care nu reușesc să se corijeze din cauza aplauzelor pe care le primesc.

Hai să luăm prima eroare. O fi auzit și el de o carte a acelui autor, dar e evident că nu l-a citit și nu-i știe numele. Mai grav e faptul că se vede limpede că habar n-are că nu-i englez, ci franțuz. Sau că știe engleza, ca și franceza. Ambele ca și româna.

Dumnezeu cu mila.

 
Postat de catre Corneliu Traian Atanasiu la data de 2008-04-01 00:10:40
         
 
  ecsintescule, cum ajungi tu intotdeauna sa te auto-elogiezi, indiferent de textul pe care il comentezi...

(stiu, sunt off-topic, dar Liviu Bordas ma va ierta. pentru ca o sa ii dedic si partea a doua de comentariu la comentariile lui :))
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2008-03-31 23:02:23
         
 
  nu mi-am facut o profesiune de credinta din a scrie comentarii. recunosc, uneori ma joc. Dar textul tau este oau.

Oau.
 
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2008-03-31 21:09:31
         
 
  ecsintescule, văzîndu-ți semnătura în spațiul din prima pagină rezervat comentariilor, mă așteptam la un "oau" scurt, nu la o profesiune de credință! :)

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-31 21:06:41
         
 
  Veronica, e chiar un simplu punct de vedere. Nu un regret, nu o revoltă. O simplă constatare.

N-am făcut decît o trimitere indirectă la textul vizat. Un fel de șaradă. Poate că autorul/autoarea chiar nu dorește publicitate în jurul textelor sale. Nu pot decît să-i respect opțiunea. Și să-mi pun, retoric, niște întrebări.

Mulțumesc de trecere.

 
Postat de catre Liviu S. Bordas la data de 2008-03-31 21:00:38
         
 
  Liviu Bordas, notre respect.

Sunt intru totul de acord. Exista o categorie de autori care se considera genii inainte de nasterea genialitatii. Aroganti si plini de sine.
Cei care fara a avea in veci vreun nume in literatura, pentru ca meseria de scriitor presupune in primul rand har si apoi notebook-uri performante. Acesti autori, pe care eu ii numesc isbenari, ( minus Cristi Vasiliu, care este un baiat talentat, notre respect maestre) cred ca daca au o gasca stelutara care ii tot gratuleaza galactic sunt a priori intrati in literatura romana. Am ramas siderat de prestatia lui Costin Tanasescu care isi sustinea o aberatie literara cu o poza cu Robert Turcescu. Sau de aroganta lui Ionut Caragea. Fandoselile fatalist-lacrimogene ale Batranului chitaroz. De patima pe care nea Cornel o pune in fiecare atac la adresa mea. Sa traiesti maestre, chestia cu puscariile e mai nuantata, iti recomand Michael Foucault. Am incercat in unele comentarii sa fiu si eu arogant, incununat de reting, bla bla. Cred ca mi-a si reusit. Am facut-o din spirit ludic. Recitindu-mi comentariile mi-a fost rusine. Dar mare rusine. Repet chiar daca am facut acest lucru dintr-un spirit absolut ludic. Ma jucam cu Batranul. Cred ca nu putem desparte opera de autor. Mai bine spus postarea de user. De aceea cred ca intr-o polemica atacurile la persoana in limita literara a talentului fiecaruia, ar trebui sa fie permise. De asemenea ar trebui eliminat spiritul gregar. Pentru ca altfel se transforma atelierul literar in emisiunea Din Dragoste. Domnul Corbu mi-a reprosat candva ca multi useri parasesc site-ul din cauza mea. Eu i-am spus ca datorita mie. Inseamna ca ori eu le pun oglinda care le arata ca nu sunt cei mai poeti din tara, ori ei nu suporta critica fie si rautacioasa. Radu Stefanescu spre exemplu s-a retras pentru ca am pus un text Europeea Underground si as fi desconspirat nu stiu ce teribile secrete. Imi cer scuze fata de el si fata de userii mentionati acolo. Dar, fir-ar, era un text nu un verdict. Pana la urma Ecsintescu nu este nici sperietoare si nici colportor. Si paradoxal pentru cineva care cocheteaza cu scrisul, nu imi imaginez locuri si personaje, urasc fictiunea si ipocrizia. Am spus asta ca sa lamuresc problema fugii din serai a unor scriitori mai slabi de inger. Ca o paranteza. Eu cu prietena si colaboratoarea mea Ioana, ne certam aproape cu sarit la beregata, pe marginea scriiturii noastre, atat literare cat si tematice. Asta nu inseamna ca in final acceptam ca am gresit si schimbam textul.
Si chiar asa Liviu Bordas, Altfel, e ca și cum ți-ai expune tablourile în dosul unui paravan după care privitorul intră singur, tu, pictorul, rămînînd pe dinafară din teama de a citi impresiile de pe figurile celor interesați de ce se ascunde dincolo.

Rezultatul: spații fără ecou. Din păcate.''

Mare maestre, notre respect.
 
Postat de catre ecsintescu virtual la data de 2008-03-31 20:57:39
         
 
  *
Cu bucuria de a vedea bine exprimat un punct de vedere pe care-l gandisem de mult!

 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2008-03-31 20:35:23
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE