FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Cîteva epistole pierdute și regăsite
Text postat de Gheorghe Rechesan
Dragă Maria Alexandrovna,

Ieri, fiind prima zi de primăvară, cel puțin așa susțin meteorologii și astronomii, m-am plimbat oleacă pe bulevardul Nikolayevski. Era cald, lumea purta haine ușoare de vară și-n aer mirosea frumos, mireasma aceea greu de descris în care se amestecă mirosul de sărătură a mării cu aroma firelor de iarbă de-abia încolțite. Totuși, lîngă mine un domn duhnea a heringi cu ceapă, iar pardesiul unei doamne în vîrstă mirosea tare a naftalină.
M-am așezat pe terasa cofetăriei Siren și-am cerut bragă rece. Chelnerul mi-a spus că se terminase și mi-a adus o limonadă călîie. Mă-ntreb ce faci, dumneata, iubită prietenă, acolo, departe, în îndepărtata Paltoga. A înflorit, oare, liliacul? Mai zburdă mieluții și iezii pe cîmpii? Iazul întins, de la capătul localității, acela cu nuferi albi mai există, n-a secat oare? Se pare că peste tot e o primăvară întîrziată. De-aceea nici nu mi-am dat încă sacoul alb din in la curățat. În rest, sunt bine, mă mai supără gastrita din cînd în cînd dar nu-o bag în seamă. Dumneata ești bine, sănătoasă? Nădăjduiesc că nu te supără nimic, nici măcar cele douăsprezece scaune cu tapițeria din păr de cal. Acum închei, dragă prietenă, fiindcă alerg și eu, laolaltă cu alții, să văd cum defilează cadeții din flota Mării Negre pe esplanadă și petrolierul Iaroslav care tocmai ce-a sosit în port!

Cu simpatie, al dumitale Ilia Arnoldovici Feinzilberg

Scumpe prieten,

Vorbele din epistola dumitale mi-au adus aminte de Nocturna numărul nouă a lui Chopin și-am plîns vreme de jumătate de oră. Sau poate greșesc, era Nocturna numărul doi? Nu-mi amintesc, mă amețițise cvasul de zmeură sau mireasma trandafirilor din grădină…
Nu, în grădina noastră n-a încă înflorit încă liliacul. Au răsărit, în schimb, răsadurile de pătrunjel, păstîrnac și morcovi. Se pare că anul acesta vom avea o recoltă mare de morcovi, nici nu știu ce vom face cu atîția morcovi. Evgheni Petrovici glumește cu mine și spune că îi vom fuma. Pot îndrăzni să te rog să-mi trimiți un iepuraș din rasa marele belgian? De preferință alb, fiindcă pe la noi nu prea se găsesc. Nici stambă, nici gaz de lampă. Nici măcar sare, ace sau degetare. Alatăieri, ce să vezi, mi-am pierdut trusa de cusut. Am căutat-o peste tot, dar e de negăsit Mi-o fi șterpelit-o tehnicianul agronom, care tot dă tîrcoale pe la noi, ca să i-o dea, netrebnicul, în dar țiitoarei lui, una Evdochia, obraznică, țigănoasă și cu, pardon de vorba urîtă ,dosul cît ușa hambarului.
Toate ca toate, dar nețărmurita dumitale credință că patria ne va răsplăti pentru toate greutățile îndurate de-a lungul vieții mi se pare deșartă. Altfel, nădăjduiesc că epistola mea să te găsească vesel și sănătos și cu poftă de scris.
A dumitale, cu alese sentimente de amiciție, Maria Alexandrova Podavlevnikova

P.S. Iartă-mă pentru petele de umezeală lăsate de lacrimi, trebuia să iau altă foaie, dar nu prea avem nici hîrtie de scrisori.

Dragă prietenă

Nimic nu e mai minunat în curata legătură dintre noi, decît sinceritatea. Îndrăznesc așadar să-ți trimit un exemplar al gazetei ” Gudok” (Sirena) care mi-a publicat un articol despre creșterea porumbeilor de carne din rasa marele Romanov. Să nu te inducă în eroare titlul, vei găsi multe învățăminte frumoase în acest articol.
Alte nouătăți nu am. În Odessa plouă de o săptămînă, ceea ce mă face să ies rar din casă. Iar cînd se oprește ploaia miroase a cîine ud și a mîl amestecat cu motorină. Cred că un poet romantic din veacul trecut s-ar sinucide dacă ar trăi aici. Nici măcar Pușkin n-ar mai scrie nimic. Dar, toate-s zădărnicie, iar acum, cînd vremea s-a schimbat și bate vîntul în rafale dinspre mare, reflectez la faptul că pardesiul meu vechi este atît de ros de molii, încît nici cel mai iscusit croitor de pe lumea acesta trecătoare nu l-ar mai putea întoarce pe dos. Diavolul mă ispitește să-l vînd sau să-l schimb cu o manta marinărească, dar cine sunt eu să pun la îndoială piedicile și meandrele providenței?
Cu respect și nestrămutată amiciție, al dumitale rebegit gazetar, Ilia

P.S. Iepuri din rasa belgiană n-am găsit dar îți pot trimite un arici. Am dat ieri peste el, în parcul Luzanika (actualmente Lenin)sub o tufă de alun turcesc.

Dragă Ilia, prieten neprețuit

Îți mulțumesc din suflet că păstrezi flacăra prieteniei nestinsă. Ce m-aș face eu fără ajutorul dumitale sufletesc!? Te simt alături chiar dacă ne desparte atîta amar de drum. Chiar și pe calea ferată sunt mai mult de cinci sute de verste.
Ieri a trecut pe la noi Evgheni Petrovici și mi-a adus o cutie cu acuarele. Darul său de preț mi-a reaprins în suflet dorința de a picta pe care o credeam de mult dispărută. Pensule nu prea se găsesc de cumpărat, dar îmi voi confecționa cîteva din coadă de dihor. Că s-au înmulțit dihorii ceva de speriat și ne-au mîncat toate găinile. Sau din pene de găină, dacă tot le-au ucis dihorii pe toate. Președintele colhozului din Paltoga m-a sfătuit să pictez ceva măreț, cum ar fi „răscoala lui Emelian Pugaciov” sau „ Defilarea Gărzii Roșii” , subiectele acestea, pretinde dumnealui, mi-ar aduce faimă și ruble multe în pungă, însă eu nu am chemare pentru subiectele istorice. Prefer să pictez peisaje autumnale, flori de cîmp sau să fac portretul căpriței mele, Lidocika, care-i atît de expresivă. Din păcate și-a rupt un picior, iar Evgheni Petrovici m-a sfătuit s-o gătesc la cuptor, cu ciuperci și sos de vin sau s-o fac ostropel fiindcă are carnea foarte fragedă.

A dumitale prietenă credincioasă, Mașa

Dragă Mașa,

Să-ți repet ceea ce bănuiai de mulți ani? Află, iubită prietenă, că ești muza mea, farul veșnic aprins care-mi călăuzește inspirația. Fără sprijinul dumitale moral aș fi ca un pește pe uscat, aș da zadarnic din înotătoare și m-aș îneca cu oxigenul banalului cotidian. Fără imboldurile tale n-aș fi scris o iotă, iar aspirația mea de a ajunge, cîndva, un literat vestit și dorința mea de a călători în America, tot dumitale ți le datorez. De vorbele dumitale de duh îmi voi aminti cîte zile voi mai avea de trăit în tînăra noastră democrație populară.
Pe scurt, nu mă judeca prea aspru dar m-am hotărît să închiriez un automobil ( află că m-am închinat oleacă la vițelul de aur , iar redacția revistei Gudok mi-a plătit cu generozitate un nou articol despre găinile din rasa Brahma) și să te vizitez. Sper că nu te va încurca prezența mea și nici a lui Petik, motanul negru de care nu mă despart niciodată. Te îmbrățișez cu drag, în speranța că ne vom vedea în curînd.
Cu drag, Ilia

Stimate Ilia Arnoldovici

Am neplăcerea să vă anunț că Maria Alexandrova se află în imposibilitatea de a vă răspunde la ultimele scrisori. Dumneaei și-a făcut bagajele peste noapte și a plecat intempestiv (din cîte bănuiesc eu, fără bilet de întoarcere) spre regiunea Irkutsk, Siberia centrală.
Dacă, totuși, aveți drum prin Paltoga, nu ne ocoliți. Maria v-a lăsat colecția ei de fluturi exotici și portretul drăgălașei căprițe Lidocika. După cum bănuiți a fost nemaipomenit de gustoasă!

Cu stimă, Evgheni Petrovici Kataev poreclit “ Petrov”

P.S. Pot îndrăzni să vă rog un lucru neînsemnat: dacă aveți bilet de vapor rezervat spre portul New York puteți să mă îngrămădiți și pe mine-n cabina dumneavoastră ?
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Nu gabore, comentai un comentariu!Așa că plimbă ursu sau ți-o zic pe aia, antologică, atribuită zic fraierii lui Eminescu:
„polițai de stradă, cu fluier la gît”...continuarea ți-o dau după ce lingi laba care te hrănește!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-03-20 20:06:14
         
 
  iar puchinosul ciorditor de prin americi să tacă! e cam la fel de agramat ca tine, nea cortină!

habar n-am care e fenomenul, dar intuiesc că e chemarea pământului, că tot sunteți voi fruncea acolo, pe malul begăi...
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2019-03-20 19:54:04
         
 
  păi asta făceam, nea cortină! tocmai comentam o perlă de-a ta! cum dumnezeu de nu te-ai prins? că nu era greu deloc! ba era chiar foarte simplu, la fel ca evitarea repetiției de clasa a 3-a.

apropo, nu mi-aș da pulanul pe tine! e mai valoros, nu de alta...
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2019-03-20 19:50:38
         
 
  Cum cineva i-a dat un spitz in dos lui peia, cum a aparut si jigodia de maidanez sa latre putin la el.  
Postat de catre Euro peea la data de 2019-03-20 18:17:32
         
 
  comisare, ia-ți pulanul, cagula aia de jmeker, epoleții și fă o plimbărică; poți să te dai spiritual și haios, auirea-n tramvai, pe paginile altora; aici nu ai ce căuta doar în cazul în care ai comenta, cu ultima-ți fărîmă de bun-simț textul de mai sus!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-03-20 18:15:52
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  așa e, nea cortină, contează că contează, restul nu mai contează! frumos ai spus...
;))))))))))))
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2019-03-20 17:50:58
         
 
  Nelule, un dicton autohton, valabil din Giurgiu pînă-n Carei zice că nu contează că pe lumea asta pieritoare contează numa tri chestii:ce tragi în proțap,ce bagi pă gură și scoți pă mațu ăl gros...de proțap nu te-ntreb, mereu te fudulești că ești vînos ca un cocoș de brahma, dar la ălalte două cred că o faci pe dos!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-03-20 15:33:09
         
 
  Răspânda, dar ce-ți bag eu în gură ai habar?  
Postat de catre ioan peia la data de 2019-03-20 14:53:03
         
 
  nu bag orice în gura lui Giurgiuvică, maestre, tot ce bag trebuie să fie adaptat, îndelung șlefuit. de altfel, cred că n-o să mai postez niciun episod, o duc până la capăt și i-o pun atunci.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2019-03-20 14:19:29
         
 
  ptiu, că nu mai știam... vezi ce-nseamnă lecturile abandonate? vorba primarului Vasile din Las fierbinți: un cetățean care nu citește e ca o gară prin care nu trece niciun tren.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2019-03-20 14:16:47
         
 
  milf și smerdov  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-03-20 14:15:49
         
 
  :))) iar ai fantezii erotice...bagă-le-n gurița lui giurgiuvică  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-03-20 14:14:59
         
 
  Ilia Arnoldovici Feinzilberg...unu, așea, mai banal.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2019-03-20 14:14:06
         
 
  sau, plagiindu-mă cu nerușinare, milf și petrov.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2019-03-20 14:13:54
         
 
  vițelul de aur, 12 scaune, dar unde-i Ilf? bună idee, maestre, mai citim și noi câte ceva în bătrâna noastră democrație populară... ***  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2019-03-20 14:10:10
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE