FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Mai mult decât "să ai o viaţă" - articol de pe FB semnat de Cătălin Sturza
Text postat de Florentin Sorescu
"Există în ziua de astăzi o formă de slăbiciune, de nepricepere sau chiar de inferioritate mascată (foarte stângaci) ca superioritate. Să mă explic.

Dacă ați trecut vreodată pe la un festival de orice (mici, rock, progressive funk, muzică de fanfară, etc) sau dacă ați trecut vreodată prin Corporate Land sau chiar dacă ați ieșit vreodată din casă, în fața blocului, e imposibil să nu-i fi văzut pe unul dintre băieții aceia pesudo-cool. Tiparul îl pot defini prin trei elemente: burtică de bere; tricou lălâi, negru, cu imprimeu, asortat cu o barbă care crește inegal, în smocuri; mers, postură, ținută legănată și neglijentă. Nu vreau eu să arunc cu piatra, dar de cele mai multe ori tiparul ascunde următoarele obiceiuri: dietă pe bază de cola/bere în loc de apă (de obicei cola; mai puțin bere); hobby-urile nr. 1, 2, 3 sunt jucatul pe calculator / telefon în tot „timpul liber” care e, dacă se poate, tot timpul (o doză zilnică de porntube poate să fie și de multe ori e prezentă în mix); mișcarea, sportul, plantatul de copaci, ajutarea părinților la treburile domestice, mersul pe munte și interacțiunile în viața reală cu sexul opus tind asimptotic spre zero. Tricoul negru cu mesaj rock / cool e doar de camuflaj, de obicei purtătorul lui ascultă muzică doar ocazional și amestecat (deoarece nu are timp din cauza hobby-urilor 1, 2 și 3). Ca să completez portretul-robot fizic, purtătorul e, de regulă, un puștan cu vârste între 18 și 40 de ani, pe care nu l-ar deranja dacă ar locui toată viața împreună cu părinții.

Intenția mea, după cum am spus, nu este să judec – doar observ. Și mai observ un lucru: cei care îmbracă această uniformă se consideră, de regulă, superiori. Se cred mai buni, de pildă, decât băieții care merg de trei ori pe săptămână la sală; care știu să poarte, măcar pe stradă și la locul de muncă, o cămașă cu nasturi (și să păstreze tricoul negru cu imprimeu pentru seară, și pentru concert); care umblă pe stradă cu spatele drept și pe o singură direcție (nu pe trei); și care au o viață, niște preocupări mai constructive, o prietenă și, de ce nu, o soție și o familie.

Spun că aceasta este o uniformă deoarece întregul camuflaj – foarte transparent și facil – este o soluție de împrumut, un mod de a te amesteca în mulțime și de a încerca să treci neobservat. Și, încă o dată, nici în acest punct nu judec: în mare parte, nu este vina acestor puștani. Ei fac parte dintr-o generație sau dintr-o serie de generații care și-au pierdut orice standard obiectiv, exterior. Chiar și când vine vorba de haine, chiar și într-o chestiune atât de simplă precum aceea că o cămașă cu nasturi va fi preferabilă oricând, la un interviu sau la locul de muncă, unui tricou negru cu imprimeu. Și atunci ei cred că singurul standard care există se află în ei înșiși – sau se află în interiorul unei mulțimi amfore din care ei înșiși fac, în mod foarte comod, parte.

Înțeleg acest lucru, și zic iarăși că nu condamn; acestea-s vremurile pe care le trăim cu toții. Ceea ce nu înțeleg însă este: dacă ceea ce vrei este să fii doar unul dintr-o mulțime amorfă, și pentru asta accepți să porți o uniformă și să alegi mereu calea minimului efort („just go with the flow”), de unde pretenția de superioritate? De ce să crezi că, alegând această cale a minimului efort, ești mai bun decât cei care fac un efort și care înoată, realmente, împotriva curentului? Pentru că, în ziua de azi, simpla decizie că există un standard obiectiv, în afara ta, pe care trebuie să îl urmezi (fie și în chestiuni foarte simple, precum aceea a vestimentației) reprezintă un efort – și un gest de curaj. Reprezintă, în fapt, un act foarte evident de nonconformism. Să accepți existența unui standard obiectiv și exterior înseamnă să te opui acestui foarte anost conformism al nonconformismului; înseamnă să înoți împotriva curentului; și înseamnă mai mult decât să „ai o viață” – înseamnă, la modul cel mai propriu, să fii viu."
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE