FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Proverbe sau analogii ale înțelepciunii
Text postat de Emanuel Cristescu
Am spus-o de nenumărate ori, pe site, că analogia este o metodă de demonstrație cu mare putere de persuasiune însă extrem de limitată în ceea ce privește validitatea demonstrațiilor. Mai mult, m-am angajat -și angajamentul rămâne- să demonstrez, tot cu metoda analogiei, antiteza oricărei teze justificate prin metoda analogiei.

Proverbele, la modul cognitiv, pe fond, nu sunt altceva decât analogii. Al căror adevăr, statistic, s-a sedimentat în timp. Ca urmare a observațiilor făcute de-a lungul vremii de oameni. Și, în mare, adevărul lor se poate susține. La detaliu orice proverb poate fi completat, contestat, interpretat. Hermeneutic vorbind, un proverb este un text a cărei înțelegere și interpretare nu este biunivocă. Ca la orice text, operează textul, receptorul și contextul. În interrelaționarea lor dinamică. Și, evident, ”rezultanta” perceperii, înțelegerii și interpretării unui proverb va fi influențată de proverbul în sine, având o încârcătură potențial
conotativă propprie, de contextul cultural dat și de universul lectorial.

Ca atare, orice proverb poate avea, nu numai un contraproverb ci o varietate de ”contraproverbe”. Pentru că, așa cum spuneam și altă dată, lumea este departe de a fi un circuit bistabil. Adică strict bipolară! Lumea este n-polarizată și, pornind de la acest adevăr, formularea exclusivistă, cine nu e cu noi este împotriva noastră, arată la ce concluzii nefaste se poate ajunge schematizând și încercând să înțelegi lumea nenuanțat. Când mai intervin și sofismele zona logicii se îndepărtează mult de subiect.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  măi, neluță, LCK îți va bîntui nopțile și peste un deceniu, mai abitir ca o joimăreancă. eu și alții ce fac? ####
vasilico să ne lași
pleacă bre, la papuași
cu liviu mare barosane,
să tunzi oaia în cantoane
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-31 00:02:08
         
 
  „cine rîde la urmă rîde mai bine!” lasă peiuță că te văd cum îi zvîrli tu chiftele cu praștia printre gratii la rahova idolului tău teleormănean...sau ai sărit deja în barca lui pontiță...băiat fin, caligrafiază orice, laolaltă cu „eroul” ghiță.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-30 23:53:20
         
 
  Recheșan & co,
Corduța e pa!
E cazul să vă duceți, să vă-mpușcați!
Nu musai cu pistoale adevărate, ci cu niște plișcoace din lemen de soc, cu dopuri de cânepă, mozolite-n gură!
Să vă credeți și voi eroi, în lupta pentru neostalinism!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-05-30 20:05:27
         
 
  Dacă nici acum nu respectă decizia CC și nu revocă brațul cangrenat al rejectatului național, cu un preaviz de, să spunem, 10 zile, trebuie suspendat. Cu sau fără demitere.

Dacă Dragnea se mai opune, PSD are obligația de a-l suspenda, mai întâi pe el și apoi pe Johannis. Nu pentru mofturile îndărătnicului Băse al doilea, electoratul a dat voturile coaliției de guvernare. Ci pentru a scăpa țara de abuzuri, înscenări, ticăloșii, dosare și probe false și, desigur, de statul protocoalelor zis și statul criminal sau paralel!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2018-05-30 18:55:04
         
 
  Aaaoooleuuu!
Plânsoare mare!
Kioveșiții au luat-o-n tuie! Pe românește.
Se profilează un răzbel social.
Staliniștii malăului de la Poltroceni se vor agita în stradă, să salveze nazismul care-i animă.
Păi, hai la lupta cea mare, băieți, dacă asta vreți!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-05-30 18:41:52
         
 
  "Prin urmare eu cred cu sinceritate că domnul Recheșan este animat de bune intenții și vrea, ca și mine, binele României. "

Sunteți naivitatea întruchipată, dom'le! Io cred că și când v-ar da ăștia cu boxu-n maxilar, tot va-ți ridica de jos și, cu o morgă de Demostene redivivus, le-ați ține un discurs savant despre pacifism!
Într-un fel, sunteți unul din vinovații care au lăsat lucrurile să derapeze până aici. Alături de-alde Dragnea, sunteți răspunzători pentru ceea ce a ajuns justiția în România: unealta neostalilniștilor! Ăștia au luat milioane de voturi și se pardon pe ei de frica kioveșiților! Ori sunt pe mână cu ei, ori au găuri în pantofi! Păi, adică sunt nevoit eu, om de rând, apolitic, să ies în stradă, ca să le apăr lor moacele de politicieni leșinați?
Ar trebui, odată cu belirea kioveșiților, să-i trimitem și pe ăștia acasă, să-și vadă de kolhozurile lor personale!

 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-05-30 18:24:14
         
 
  Bpi recheșane, gurist de mântuială,
Zici că eu consider cum că "orice atitudine civică (e) un complot la adresa dosurilor) pe care le ling conștiincios(la figurat)", dar te cam râcâie pe ficăței ideea că ăștia de la pesede fac un miting. Ăsta nu mai e civic? Că nu e de-al vostru? Că, mă rog, al haștagiștilor e legitim, pe când al altora e de neconceput? Că te contrazici pe mm pătrat, nu e prima oară și nu e de mirare, în cazul tău.
Dar mai și spui că eu "ling dosuri", deși n-am rostit o vorbă de adulație la adresa pesedeilor, ci doar observ măgăriile staliniste ale kioveșiților tăi, pe care, da, în mod evident îi lingi tu-n dosuri cu pasiune! Vezi contradicția și realiteișănu, sau trebă să-ți desenez cu deștetu?

"cu haștagiștii ăștia nu se știe niciodată, poate recurg și ei la nește "dispozitive!", zici iar.

De care "dispozitive", recheșane? Din alea, gen boxuri și pistoale de 8 mmm, materializate în "idei" sandilo?



 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-05-30 18:16:49
         
 
  de remarcat și direcția doctrinară, ușor nuanțată securistico-stalinist(deh, gura păcătosului adevăr grăiește):"așa că acum e prilejul să le-o tragem la gingii, cu toate dispozitivele din dotare." un sfat, sincer, dle Corbu:cumpărați-vă adezivul corega, cu haștagiștii ăștia nu se știe niciodată, poate recurg și ei la nește "dispozitive!"  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-30 15:07:56
         
 
  p.s. semnați convocatorul lui peia, poate va răsări acea sămînță.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-30 15:04:27
         
 
  Dle Corbu, eu mă retrag, fiindcă m-a plictisit fîlfîirea de sloganuri și silogisme oarbe și goale de conținut. Probabil, ca dascăl managerizați mai util disputele din aula magna, așa că dialogați mai bine cu hominidul peia, omniprezent, locvace, furibund, atins de morbul conșpiraționismului, care vede în orice atitudine civică un complot la adresa dosurilor) pe care le linge conștiincios(la figurat).Aveți cam aceleași idealuri, vă motivează aceleași idei și probabil aceeași target "democratic!"  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-30 15:02:58
         
 
  Nu, domnule coleg, nu aceasta este calea. Și nu trebuie pornit cu idei preconcepute. Am predat ani buni ”Managementul instituțiilor publice”. Și le explicam studenților cum se promovează o platformă electorală și cum pot fi atinse obiectivele din programul votat de către cetățeni, în funcție de diferitele doctrine: liberală, socială, creștină, ecologistă, etc.

Prin urmare eu cred cu sinceritate că domnul Recheșan este animat de bune intenții și vrea, ca și mine, binele României. De aceea dialogul rămâne singura cale de armonizare a punctelor de vedere.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2018-05-30 14:22:22
         
 
  Dom'le, chiar credeți că indivizi de teapa lui recheșan merită cel mai mic efort de lămurire? Ei, săracii, ori au mintea plecată cu sorcova la Stanbul, ori sunt niște amărâți de guriști, angajați să facă gargară pentru jupânii care-i plătesc. Ăsta, e probabil, un postac, cu en pseudonime, pe feizbuk, care-o țin ca gaia mațu, cu teme ce le sunt pasate de către secureii kioveșiști, preluate de malăul de la Poltroceni și plimbate prin spațiu, ca baloanele meteo. Pînă fac: poc! După care, iau în gură umătoarea teamă și-o plimbă pe limbă și pe aia, până de banalizezaă. Acum dezvoltă cea mai mare idioțenie posibilă: că, vai, e nenorocire cu Țara Românească, după ce o puseră pesedeii prim-ministreasă la guvern pe Viorica - că au așa, o plăcere, reecheșanii să-i miroasă desuurile și să strănute de pe urma toxinelor emise, de zici că au nimerit cu nasul în canalizare!
Că atât cât fuseră grindenii și tudoșii - acoperiții lor - totul merse ca uns.
Ooo, dar să nu uităm, de faimosul "guvern" al " lui", cioloșisto-cioroșist până-n măduva oaselor, care a înălțat România pe cele mai înalte culmi ale bunăstării, culturii și civilizației! Atunci erau pe post de ditirambici, pupători entuziaști de dorsale șioro-gușeto-pruniste.
Papagalii ăția nu trebuie băgați în seamă, nici cât niște muște, roind în jurul moțului din cărare! Cu ei nu se poate discuta decât la șto!
Așa că, economisiți-vă energia pentru cauze mai bune.
Am auzit că mitingul proiectat și-a schimbat tema: împotriva statului profund - mă rog, mai mult din fund! - așa că acum e prilejul să le-o tragem la gingii, cu toate dispozitivele din dotare.
Ne vedem pe 9 iunie. Sper să nu se sparie pesedeii de amploarea evenimentului, ca de atâtea ori, și să facă pe ei de frică. Sau să cadă iar la pace cu kioveșiții!


 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-05-30 13:23:24
         
 
  foarte vehement și combativ, distinse apropritar însă, din păcate, realitatea crudă și imediată vă contrazice:salariile nu au crescut decît pe hîrtie, inflația, în pofida manevrelor dragniene de a arunca mîța moartă în ograda BNR, suie galopant, indicele robor idem, iar reforma judiciară e dată cu capul de toți pereții comisiei de la Vebeția,toate în vreme ce premierul bîlbîie,buchisește din greu de pe ciorne, icnește și se dă-n exercții de imagine(că imaginație nu are nici cît o curcă atinsă de botulism) pe la Vatican, Tel Aviv sau aiurea-n tramvai.
o știre externă: guvernul din Papua-Noua Guinee va bloca accesul la f.b. Eu, unul, sper că veți fi la fel de combativ și de vehement dacă ilustrul baron de deliorman va restricționa accesul la internet, regăsindu-vă energia proverbială din vremurile în care, "aproape că v-ați certat" cu ipochimenul posesor de dosărele penale.N-aduce anu ce aduce...Corbu!
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-30 12:54:51
         
 
  Sigur, în ”democrația procurorilor” poate exista orice! Mai puțin...democrație. De aceea, dacă ar fi să particip la vreun miting, da, aș participa la unul pentru reinstaurarea democrației în România. Acum, din păcate, noi trăim în ”Republica procurorilor” a cărei doctrină a fost impusă de rejectatul național și care, de când îl atinge și pe el, evident, nu mai este bună.

Subtilului proces de intenție pe care mi-l faceți îi răspund așa: nu am fost, nu sunt și nu voi fi membru PSD. Dar nu sunt nici extremist să exclud vreo forță politică legal constituită și care reprezintă interese legitime ale românilor. Eu cred în forța dialogului, în democrație, alegeri libere, cooperare și complementaritate. Nimic nu face mai mult rău unei națiuni decât dezbinarea. ”Divide et impera!” se spune. Și, din păcate, cu o voluptate de nedescris, în numele unor ”adevăruri parțiale” ne lăsăm divizați și participăm cu sârg la escaladarea divizării!

Mă gândesc serios la o forță politică nouă cu o doctrină a cărei esență constă în formula ”Europa națiunilor” care să se numeasc㠔Doctrina europeană a respectului reciproc și cooperării” Măcar așa, ca bază de însămânțare a unor idei. Care ar putea fi utile. Mai devreme ori mai târziu.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2018-05-30 10:39:39
         
 
  p.s. nu v-am găsit vinovat de această gafă.nu v-aș face nicio vină dacă veți avea inteția de a participa in corpore la mitingul de susținere a premierului(care este "de" susținut)o premieră mondială, fără îndoială:să susții prin mitinguri populare un guvern după ce ai cîștigat alegerile parlamentare și ți-ai impus voința populară!însă, cum România rămîne o democrație profund originală vă doresc o susținere ușoară!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-30 10:15:27
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  logica apriorica...mai nimereste si orbu Brăila!recte Videle.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-30 10:05:44
         
 
  Dacă o localitate din România achiziționează autobuze, tramvaie, locomotive etc. de fabricație românească Europa se opune invocând libera concurență și licitații. În cazul Airbus Helicopters principiul nu ar mai fi valabil? Parcă înțelegerea era că vor asambla vreo 15 aparate pe an în România pe care le vor exporta. Dar, cum bine spune proverbul "la raison du plus fort est toujours la meilleure" Lupta pare a se da cu americanii de la Bell Helicopter! Victima? Ca de obicei România! Că numai câteodată și doar din întâmplare câinele cel mic îl mușcă pe cel mare!

Firmele românești, pentru situații similare, sunt tratate drept corupte și DNA elimină românii de pe piață! Pentru francezi situația este ”exemplu” de economie de piață?

Iată că ați găsit și vinovații: eu că mă ocup de analogii și premierul. De parcă afacerea s-ar fi pus la cale de când doamna ex-europarlamentar a devenit premier.

În problema mutării ambasadei la Ierusalim intervenția Guvernului nu este bună. Intervenția Guvernului în cazul achiziționării de elicoptere de la Airbus ar fi bună. E greu să fii membru UE și NATO. Adică să pari a fi în două luntrii!

 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2018-05-30 09:37:45
         
 
  În timp ce dvoastră vă regalați cu înțelepciunea populară, gigantul Airbus a declarat că-și retrage biznisul din România ca urmare a politicii economice a guvernului condus de vasilica ot videle.vorba proverbului:"ajunge o măciucă la un car de oale!"  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-05-30 08:47:35
         
 
  ”În unire stă puterea” Se spune. Și sunt multe situații în care adevărul proverbului se susține. Exemplul clasic Moși Ion Roată și Unirea!

Dar, tot ”unire” avem și în ”Racul, broasca și o știucă”. Oare ce fel de ”putere” rezultă din această unire?

Prin urmare, potrivit raționamentului logic inductiv, iată, se demonstrează ușor limitele ”demonstrației” cu analogii, respectiv proverbe.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2018-05-30 02:09:46
         
 
  Ca atare, orice proverb poate avea, nu numai un contraproverb ci o varietate de ”contraproverbe”.
(Emanuel Cristescu)

Explicatia de ce orice proverb isi are cel putin un "contraproverb" nu este chiar atat de complicta cum
incearca sa ne convinga domnul profesor Cristescu ca este. Poporul, in nemarginita lui intelepciune, s-a gandit ca nu ar fi rau sa aiba la dispozitie o groaza de proverbe care sa se bata in cap; pentru a le putea folosi confor imprejurarilor. Dau numai un exemplu: cand iti reuseste ceva zici foarte mandru de aptitudinile tale: "soarta si-o face omul cu mana lui". Iar cand nu-ti reuseste te consolezi cu proverbul fatalist: "ce ti-e scris in frunte ti-e pus".
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2018-05-24 05:49:45
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE