FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
ISPRĂVILE VORNICESEI VIORICA (I)
Text postat de Gheorghe Rechesan
ISPRĂVILE VORNICESEI VIORICA (I)
Amu, dacă nu v’o fi cu bănat, am să vă istorisesc ce isprăvi de pomină făcut-a preacuviincioasa Viorica ot Videle, într’a iei isprăvnicie de fală. Fomeie cu scaun la cap, că de aia o unsă și-o pusă jupîn Dracnea în capul cîrmuirii, umblă ghinișor și cu spor, făcîndu-și deopotrivă sie rost și folos. Pomeni, peșcheșuri și dregătorii multe împărți, beișlîcuri grase tocmi, pre tăț ai săi mulțumi, astfel că nu rămasă nimenea pe dinafară, oricît de nătîng ori ticălos ierea. De cum ajunsă vorniceasă, astă strașnică muiere, pas de-ai fi găsit una mai înțeleaptă și mai cu glagorie pentru acest cin, se griji dă tăte. În divanul ăl mare al țării cînd veni, tuturor le vorbi cum putu mai bine, să nu să facă de rușîne, cu vorbe potrivite și zîmbre în colțu’ gurii. Ipochimenilor care o tăt descusură , că ce și cum are de gînd, nici că le luă sama, că doară cu șoșeli și momeli fusese ispitită de cînd să știa și frică n-avea să mintă ori să le întoarcă vorba. Ba mai și plînse oleacă dinaintea boierilor, vezi doamne, cum ar veni că tare îngrijorată s’arăta iea de soarta țării.
Tăte ca tăte, dară veni și ceasul să se-nfățoșeze dinaintea împărăției ale mari de la Ștrazbur, unde se cîrmuiau trebile lumii și, ca una de frunte a nației sale, să dea socoteală de legiuirea a dreaptă, de logofeți strîmbi, tocmită. Cumătrul Dracnea o dăscăli și-o muștrului, cum să vorbească și cum să se închine, că nu era de ici de colo să te-nvîrți colea unde-i pica mucu’ și ălui mai strașnic cîrmuitor. Logofătul Toderaș, ăla de le sucise și le învîrtise și pe tăț îi amețise, în ucazuri ticăloase, îi scrisă în amănunt pe-o hîrtie, ce cuvîntare să rostească pre limba aia păsărească, colea în înaltul giudeț. Cum dragoman nu se făcea s-aducă cu ea, băgă de samă și-nvăță pe dinafară slovenirea, iotă cu iotă, buchie cu buchie, că deh, ierea muiere umblată pîn lumea largă, nu precupeață în obor. Nici vodă, cînd s-ar fi pregătit să iasă la umblătoare în fundu curții, n-ar fi fost mai binișor sfătuit și-nsoțit, căci toți trepădușii și lingăii se țineau stol după ea să-i pupe boftorii. Așa se cade, de cînd e lumea lume, în țara a românescă, ăi mari să fie firitisiți, iară sărmanii să fie beliți mai abitir.
Apăi, nici ea nu se lăsă mai prejos, fomeie fiind și-n ochii bărbaților oglindindu-se. În primul șî-n primul rînd și-aduse boieli și sulimanuri scumpe, franțosifești, că vorba aia, obrazul subțire cu cheltuială să țîne. Părul și-l fărbăli în galbin de zîceai că-i Leana Cosînzeana, fată de împărat cu cosiță de aur curat.Caftan pe potrivă, din aba albă, cu înflorituri meștere îi croiră și-o împodobiră ca pe o sorcovă, or pe-o momîie purtată de Viflaim, de-ți stucheai în sîn cînd o videai cît era de mîndră și de făloasă.
Și uite așa, pregătită și-mpodobită se scoborî dîn hîrzob, colea în buricu’ Evropii , să facă baliga zob, fală mare și belșug țării s-aducă. Că, vezi doamne, nu era totuna să se-arate hăbăucă și neștiutoare, barem că-i ticăia inima de sfială.Dăduse dușcă dinainte un țoi de secărică să-și ia coraj și-ndemn la limbariță înțeleaptă, socotind că nu i-o tăia nimeni capu' de s-o burzului nițel. Ipak, de-ar fi știut sărmana ce-o așteaptă ar fi dat o raită pe la solomonari s-o afume de deochi și de ăle trei ceasuri rele și pe la pirandele care ghicesc în ghioc să-i deslușească ce-o așteaptă. Mare-i mila Celui de Sus și mulți nevoiți de la El un semn așteaptă dar, bag samă, semnul ce I-l dădu Viorichii fu unu’ pe dos. Or că-și băgase dracul coada, or că o deocheaseră dușmanii, iaca, ferească sfîntu de mai mari rele, ce păți. Cum pășea ea, țanțoșă nevoie-mare , pe trepțile ale mari ale împărăției dîn Ștrazbur, cu nasu-n vînt și poalele pînă-n pămînt făcu ce făcu și se împiedică picînd lată. Fără doar și poate că, de nu sărea un străjer, dintre cei ce străjuiau poarta c-o șpangă mare în brîncă s-o sprijoane, și-ar fi frînt sireaca vorniceasă v’un mădular or s’ ar fi rostogolit de-a berbeleacu’ pe scară. De-ar fi fost numai atît, tot ar fi făcut față, semeață și învățată, că doar nu ierea o bicisnică să dea napoi la prima piedică-n cale. Cum-necum, șpanga haidamacului se încurcă în sumnele vornicesei spintecîndu-i nu numai caftanul cel scump dar și căbănița de desubt, de la poale pîn la șale. Aracan de noi, că mai mare belea și rău mai abitir nici nu s-ar fi putut întîmpla! Păi, cum să mai să-nfășoșeze și să ploconească vorniceasa dinaintea marelui sfat după așa pătăranie? Cum nu purta budigăi fiindcă îi dăduse la-ntors or, pasămite ținea să se arate tare-n vîrtute și sănătoasă tun, i-ar fi văzut dregătorimea evropenească dosu’ în tătă goliciunea lui. Barem de-ar fi sărit v’ un cămăraș să-i acopere rușînea, or v’ o jupîneasă cu acu’ să-i cîrpească țoala hărtănită dar pas de-ai fi găsît unu, umblau teleleu pîn tîrg, gură-cască. Și, uite-așa, dădu sărmana vorniceasă cinstea pe rușîne și făcu cale întoarsă de unde plecase.
De socotiți, boiari dumneavoastră, că mai mare-i hazul decît necazul, dați semn de milă și de glagorie, că nimenea nu vă judecă de zîmbiți și de hohotiți, nici la popă de vă spovediți. Păcat mare să rîzi de prostie și de nemernicie nu-i, prostie și deșertăciune cît cuprinde ar fi să nu-i iei sama!

N.A.
Ieri seară, în plenul Parlamentului de la Strasburg, România a fost din nou pusă la zid: “Threats to the rule of law by the Romanian justice system reform” ( Amenințări la adresa statului de drept provocate de reforma sistemului judiciar românesc.).
Doamna prim ministru trebuia să fie acolo, asistată de ministrul Justiției, și să vorbească. Să peroreze, să argumenteze, să se bată pentru România. Să spună limpede ce nu s-a înțeles în urmă cu un an, cînd și atunci am fost puși la zid, pe aceeași temă. Dar, n-a fost!

.

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  e fină-ta?ți-a tăiat bumbu sau stat-ai și cu ea capră?  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-02-09 11:22:15
         
 
  Ce mai, e personaj de operă literară: Pena Corcoduța!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-02-09 10:55:27
         
 
  Coțofane, știi ce rimează cu corduța?

 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-02-09 10:53:28
         
 
  N-o să-ți vină-a crede, Recheșane, dar, hai să mă laud, tătă noapte mă chinuii cu alde Plotin și Capra! Ce să vezi, spre desoebire de tine, care-o freci de zor la tembelizor!
Adecă la televiziile tale prohaștagiste!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-02-09 10:53:00
         
 
  măi, Ioane,măi, iar te uitași tătă noaptea la Antenele cumătrului Voi-cu-șparlescu!da'nu pricep de ce sudui în draci; or te mîngîie mîrtanu pe cerebel și-ți dădu tri sfanți și-o drojdie pt osteneală?  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-02-09 09:28:57
         
 
  o să faceți pe dracu ghem, o să vă prindă cruduța și vă taie rima la toți.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2018-02-09 09:27:04
         
 
  Măi Recheșane, ticălos mai vrednic ca haștagistul model nici că se pomeni pe lumea asta!
Pân' la urmă îl trimiseră ăștia pe Tudorel să le vâre-n ochi legea aia. Da' cică nu, că ei au reguli clare, că ce le pasă lor de ministrelul coanei justițika de la Romanika, ei vorovesc în parliamentu lu varză stricată câtevași secunde, unde fieștecare prost doar ce bâzâi la ocarină despre câte lună și-n stele, dară despre cestiune ba. Politikie și atât. Pe concret nimicuța. Așa că rămase ca-n tren.
Și apăru, în toată splendoarea ei isterică, suferind avan de sindromul NF, și cu o țâr de samaoancă-n nări, cât să-i ițească scorpia den ea, apăru, zic, desdemonica kakaveika, ghiorlăind ca o apucată de pandaliile ăle drăcești, că cică nu'ș ce-ar vreaoră ăștia să facă p-aci, să-i strice rostul rânduielilor pe care le bucătări ea pe când fu înălțată în scaun dregătoresc de către kioroipanul de matroz. Adecă tot țăcăneli de-ale haștagiștilor 'mneaei, care-o țin de zeiță a direptății. Și ce era la gura ei!... mamă-mamă, făcea spume ca stingătoru dă incendiu după ce i s-a rupt sigiliul.
Apăi, comedia asta e de tot rahatul, Recheșane, căci văzutu-s-a din avion că orice s-a dorit, numai aflarea adevărului nu. Acolo e, clar, jegoșenie partinică, aranjamente de culise cu bandiți plătiți gras, să facă ce li se spune.
Așa că scutește-ne, tată, de balivernele tale încondeiate, că le gustă doar proștii voștri de haștagiști, nu oameni cu glagore-n cap.
Măcar nu mai minți, haștagistule, ca o mazetă americană, căci, repet, să-ți intre bine-n dovlecel: ministrul fu acolo, prezent, dar de pomană. Îl ținură ăia la ușă, că nu-i interesa pledoaria ministreluli și nici legile justiției, habar n-au ce conțin. Ca și voi, guriștilor, care-o țineți ca gaia mațu: justiție... justiție... justiție, dar când vi se cere să argumentați vă dispare graiul.
Așa că nouă tre să ni se rupă-n paișpe de manevranții de la mama lu brusselu și să facem ce trebuie, în pofida zbieretelor voastre de șeptel nemâncat.


 
Postat de catre ioan peia la data de 2018-02-09 08:55:49
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  er. da-va  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-02-08 13:28:14
         
 
  da-ar oftica în Peia
că i-am zmotocit fomeia???
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2018-02-08 13:26:21
         
 
  foaie dalbă CO2, treci la episodul doi  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2018-02-08 12:45:44
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE