FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Întâmplări de noapte și zi
Text postat de LAURENTIU COSTIN
Scuturată este zarea de-a chindiei frământare,
iar amurgul tropăiește în al cerului regat
așteptând c-al nopții pinten să-l îndemne la scăpare
spre nedumerita lume de a zilei abdicat.

Maiestos se plimbă murgul pe a cerului alee
și își prinde de potcoave stropi de nouri rozalii,
Purpura îi e galopul în secreta odisee
unind ziua obosită cu ale nopții năvârlii.

Potcovit cu roua nopții se porneste iar amurgul
să strabat-a lumii vatră mărginind al nopții dar
și deschide porți de stele printre cale Demiurgul
își trimite taina nopții să-și prezinte al ei har.

Pe un tobogan de stele se coboara împărateasa
să asculte jurăminte și prea tainice iubiri
atunci când amorul tandru, lin își mângâie aleasa
cu speranțe regăsite doar în suflete de miri.

Foșnetul de așezare pe a lumii bătătură
se aude până-n ceruri și deșteaptă zeități
ce-și deschid fișete-n stele să preia sub semnătură
ale omenirii vise din bordeie sau cetăți.

Unii își doresc avere, câtă prind în a lor minte
și înalță incantații, rugăciuni și promisiuni,
Iar la schimb își vând coloana, îndoiți în oseminte
se vor apleca o viață să culeagă viziuni.

Cum a lor majoritate nimeni nu o mai contestă,
că dorința bogăției este cât un Univers,
Zeii le-au deschis fișetul într-o gaură celestă
ce cuprinde-a lor dorință și al banului revers.

Doar la unele petreceri zeii uită că nectarul
își arat-a lui putere în idei și bujorei
și atunci, în vraja clipei, spre cereri aruncă darul
cu a banului avere împlinind vreo două, trei.

Celelalte stau în tomuri sufocate-n așteptare
și fișetul lor devine, zi cu zi, neîncăpător,
Iar când viața-n oseminte își dă ultima suflare
ele vor râmane semnul unui vis distrugător.

Alții își doresc iubire și-ale inimii merinde
să fie pe masa vieții așezate rând pe rând-
un festin de trupuri calde, de păcate suferinde,
Să le fie traiul vieții doar o flacără arzând.

Zeii le ascultă ruga și a lor căutătură
se scufundă-n ironia unui zâmbet amăriu
Ei sunt cei ce-au dat în lume dragostei drept sinecură,
Omului să-i ia puterea de a fi un spirit viu.

Zeii văd c-a lumii gloată e cuprinsă de dorințe
într-un nor de energie rotit de-al iubirii vânt
și decid să-i dea fișetul unui cerc de suferințe-
un inel ce cu-a lui vrajă leagă Luna de Pământ.

Dar în adâcimea nopții nimeni nu va înțelege
cum alearg-a mea dorință spre al lumii Absolut,
unde-a zeilor putere forță nu are de-a merge
să le duc-a lor dorință în celestul convolut.

Acolo pășesc prin ziua care vine dupa ziuă
căci al nopții întuneric dominat e de-al meu gând
E un zgomot ce răsună dintr-a nemuririi piuă
și mă poartă pe-a lui vrajă spre un unicat intrând.

Acolo voi sta în vraja unor visuri împlinite
de a mea voință vie și de-al meu păcat lumesc,
Căci păstra-voi pe vecie clipele ce-au fost urzite
să te simt Umanitate și să-ti spun cât te iubesc!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  dle Costin, explicatiile dvs sunt inaltatoare, dar noi trebuia sa intelegem tot ce dvs ne explicati exclusiv din text! Daca textul nu ne spune nimic - si nu ne spune- inseamana ca sistemul dvs de criptare a mesajului poetic este criptat atat de tare incat numai dvs - cel care cripteaza- intelegeti ce scrieti.

Oricum pe noi ne incurca tare, de exemplu, semantica neunitara, e ca si cum ai lua la masa o lingura din desert o lingura din felul doi si intre ele o ligura de ciorba care si ea este facuta din miel, fazan si vitel.

Ne bucuram ca aveti aceasta pasiune, dar documentati-va un pic inainte de a zvarli productiile pasiunii peste noi. Asa, poate, scapam toti intregi la minte.. :)
 
Postat de catre Ion Gabriel Pusca la data de 2016-10-18 10:20:29
         
 
  Explicațiile suplimentare aduse unui text (poem, proză, proces verbal, articol la avizierul scării de bloc) pot fi comparate cu masticația, procesul digestiv și metabolic și eliminarea materiilor care nu au putut fi digerate. Mai există și varianta ca să păstrați explicațiile și să eliminați textul.  
Postat de catre latunski criticul la data de 2016-10-18 07:14:06
         
 
  In primul rand, multumesc pentru timpul alocat de dumneavoastra pentru lecturarea acestei incercari care, dupa cum vad, o considerati demna de un apel la 112.
Voi incerca cat pot de scurt sa vin cu explicatii suplimentare:
In primele 4 strofe coboara noaptea, alcatuiesc decorul startului.
In strofa 5 visele noptii se transforma in visuri (ar trebui sa modific din “vise” in “visuri”)
In strofele 6-9 tratez problema lacomiei si a imbogatirii. Multi dintre noi se vor ploconi cand nu trebuie, multi dintre noi se coboara jos (partea cu coloana si osemintele) pentru a culege niste avantaje care in relatia cu timpul se dovedesc a fi fost doar niste viziuni ale propriilor dorinti.
Doar unora dintre noi le este dat sa beneficieze de avantajele bogatiei financiare oferite de zei doar cand sunt beti (asa am considerat eu) (strofa8). Ceilalti, fara a avea privilegiul bogatiei, se vor stinge urmarind acelasi vis de imbogatire distrugator.
In strofele 10-12 tratez oamenii care pun accent pe poftele trupesti, inclusiv pe sentimente. Dragostea creeaza energie, dar care de multe ori e generatoare de tradari, dureri, suferinte. In conditiile in care Luna nu este legata fizic de Pamant, am inserat ideea ca aceasta legatura infinita intre cei doi astri va putea ascunde foarte bine suferintele omenirii.doar un infinit poate pastra un infinit.
In strofele urmatoare intervine Supraomul care poate depasi pe zeii, Supraomul care este mult mai puternic decat ei. Acest Supraom pleaca in cautarea Absolutului si duce dorintele zeilor (subliniez aici micimea zeilor) pentru a fi inchise in fisetul suprem.
Omul paseste prin ziua care vine dupa ziua. Pentru Supraom nu exista noapte. Noaptea lui este transformata in zi de gandul lui.
Si acum trebuie sa explic folosirea cuvantului “piua”
Piua-scobitura in piesa unei instalatii cu rol de sustinere, conform dex
Acel “unicat intrand” si a “nemuririi piua” sublineaza faptul ca Supraomul are locul lui bine definit in mecanismul nemuririi, e locul lui de bastina, e viitorul lui camin. Acolo Supraomul simte vraja nemuririi spre care a tintit, dar in acelasi timp nu isi va uita originile privind etern spre umanitate, iar finalul “ cat te iubesc” este o legatura intre trecut prezent si viitor.
Cam astea am vrut sa spun. Pacat ca nu m-am facut inteles. Vedeti, limba noastra e atat de bogata, iar daca un cuvant are mai multe sensuri, trebuie sa ii asociem doar sensul pe care il stim? A se veda sensul explicat al cuvantului “piua” pe care cred ca nu il stiati.
La fel si cu acel “ năvârlii’. Poare este mai usor cu mare si soare.
Eu nu intru in polemica cu nimeni. Este dreptul dumneavoastra sa considerati ca poemul necesita un apel la 112. Eu am postat pe acest site doar din placere. Nu sunt poet, nu am carti publicate, o fac doar din pasiune. Nicimacar nu sunt de profesie umanista. Dar astept criticile, le accept pe cele pertinente, iar daca mi se solicita explicatii suplimentare asupra mesajului, poate neinteles, le ofer cu bucurie.
Va multumesc pentru lectura.
 
Postat de catre LAURENTIU COSTIN la data de 2016-10-17 19:18:58
         
 
  Doamna a fost. La a doua a clacat. Era cât pe ce să se impună 112.  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2016-10-17 17:47:33
         
 
  Un text ale cărui profunzimi m-au depășit. Cum-necum, am trecut de zeii care deschid fișete-n stele, dar la piua nemuririi am clacat definitiv. Să vină doamna Elena.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2016-10-17 17:41:13
         
 
  "năvârlii" scuze!  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2016-10-17 14:17:27
         
 
  Am citit până la "năvârli" Poate mai târziu să continui. Mă gândesc la o scțiune "Cârlova" sau ceva pe acolo.  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2016-10-17 14:14:06
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE