FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Realitate și contrarealitate
Text postat de Emanuel Cristescu
"Postacismul", cred, reprezintă fenomenul manipulatoriu major pe care spațul virtual îl poate genera.
Procedeul constă în deturnarea realității înseși prin generarea unei percepții despre o "realitate virtuală" contrafăcută.

Dintre valorile fundamentale ale democrației "dreptul la liberă exprimare" și luarea deciziilor pe baza "votului majoritar" se detașează ca fiind valori de bază.

Spațiul virtual poate, lesne, perverti aceste valori prin "crearea" unei false "realități virtuale"
Cu ajutorul unui "postac" sau a unei "mâini de postaci" se pot distribui, potrivit principiului dreptului la "liberă exprimare" orice mesaje manipulatorii. Care sunt dificil de decelat. Deontologic, presa are sau avea obligația de a verifica informațiile din minim trei surse, înainte de a le publica. De aceea avea credibilitate. În spațiul virtual acest fenomen nu se mai produce. Practic manipulatorii, fără riscuri, pot difuza orice știre doresc și aceasta ajunge aproape instantaneu la cunoștința cetățenilor. Constituie astfel pretext pentru preluare, reluare și difuzare într-un fel de avalanșă. Iar psihologii au constatat că este "incredibil câte lucruri de necreut pot crede oamenii"

Al doilea pericol major pe care spațiul virtual îl poate avea asupra realității constă în modul facil în care poate fi manipulată percepția despre „cantitate”. Prin generarea asistată de calculator a conturilor multiple se pot realiza atâtea conturi câte sunt necesare pentru a se induce ideea de majoritate. Prin urmare, dacă să spunem "realitatea reală" are un număr X de membri, în "realitatea virtuală" se pot realiza X+1, 2X, nX conturi. Care bine gestionate pot crea percepția de "majoritate" și pot copleși până la deturnarea totală a valorii și sensului opțiunilor din "realitatea reală"
Aceată posibilitate exte cinic exploatată, în general de persoane interesate, care au forță financiară și care vor și reușesc pervertirea valorilor societale.

Politicienii ticăloși, veroși și imorali au sesizat această oportunitate și o exploatează din plin. Nenorocirea este și mai mare pentru că permite manipularea, valorilor, a sondajelor, a voturilor. Sigur, este comod, modern și necostisitor să utilizezi mijloacele informatice în exprimarea voinței în cadrul scrutinurilor. Dar posibilitatea de deturnare și fraudare a acestora este majoră. Mai ales în țări sărace unde se vând și se cumpără voturi.

Posibilitățile de a ne apăra de astfel de fenomene, în cadrul funcțional virtual actual sunt, în opinia mea, destul de reduse. Pentru că oamenii cu valori și principii morale nu se pot deda la astfel de mijloace. În timp ce impostura și imoralitatea le utilizează din plin. Și răstoarnă practic "realitatea", valorile și principiile. Există, deja devoalat, mecanismul de manipulare cunoscut sub denumirea de "fereastră de oportunitate Overton*" Potrivit acestui mecanism de manipulare se poate promova în spațiul societal orice idee oricât de absurdă ar fi aceasta. Iar "rețelele de socializare" reprezintă un mediu ideal de manifestare a fenomenelor manipulatorii.

Cu referire la acest pericol Umberto Eco spunea "Rețelele de socializare dau drept de cuvânt unor legiuni de imbecili care înainte vorbeau numai la bar după un pahar de vin, fără a dăuna colectivității. Erau imediat puși sub tăcere, în timp ce acum au același drept la cuvânt ca și un premiat cu Nobel. Este invazia imbecililor».și «Televiziunea a promovat idiotul satului față de care spectatorul se simțea superior. Drama internetului este că l-a promovat pe idiotul satului ca purtător de adevăr» Iar media, în special televiziunile, utilizează și speculează cu vârf și îndesat fenomenul. Cohorte de "părerologi", "dezbatologi" și alții, care se dau drept jurnaliști, preiau și amplifică fenomenul. Suntem, se pare, în fața pericolului permanent al manipulării grosolane, aproape lipsiți de apărare!

Și totuși soluții ar fi. De exemplu reîntoarcerea la mijloacele de informare de tipul "print" care să aibă coduri deontologice și care, prin prestația lor, să confere credibilitate. Este un procedeu dificil de realizat dar nu imposibil.

O altă metodă, la fel de dificilă, ar fi televiziunile serioase care potrivit observației lui Umberto Eco ar trebui să «să filtreze cu o echipă de specialiști informațiile de pe internet, pentru că nimeni nu este în stare să priceapă astăzi dacă un site este credibil sau nu».

În fine, presupun că dacă s-ar implementa un standard pentru rețelele de socializare, potrivit căruia nu ar mai fi posibilă clonarea conturilor, ar putea reduce mult din posibilitățile devastatoare pe care le oferă internetul în ceea ce privește manipularea. Problema este cine apără sau cine are obligația să apere interesul publicului și dreptul acestuia la informare corectă? Politicienii? Mă îndoiesc!

* Tehnică de manipulare a oricarei idei și impunerea ei in societate http://dini.ro/2015/08/14/manipulare-societatii-teoria-ferestrei-overton/
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  De-a lungul timpului, societatea umană - în general, societatea românească, în particular- a statuat valori și principii. Acestea s-au păstrat și se transmit din generație în generație în cadrul familiei, școlii, societății. Soliditatea acestora conferă unitate și coerență națiunilor. Aderența voluntară, în urma proceselor de formare și devenire ale individului, la aceste valori și principii dă măsura forței și dăinuirii unui popor.

Manipularea reușește atunci și acolo unde apar ori sunt produse fisuri ale valorilor și principiilor. Cultura și educația reprezintă fatori de rezistență în fața manipulării sau tentativelor de manipulare. În sensul că, prin raportare la valorile perene, eterne, chiar, ale unei societăți se poate "determina" valoarea de adevăr ori binele din orice act sau fapt.

De exemplu, pot să producă oricâte contexte manipulatorii ori să încerce să manipuleze orice în ceea ce privește uniformizarea națiunilor și transformarea cetățenilor în cetățeni universali! Fără tradiții, fără valori proprii, fără cultură specifică, fără respect față de istorie și înaintași. Atâta timp cât valorile și principiile există, acțiunile manipulatorii nu vor reuși. Cu toate că, mecanismele perverse ale manipulării s-au perfecționat și s-au rafinat.

Prin urmare, educația, cultura, informarea și, mai ales gândirea proprie, având ca referențial fundamentele moralei pot fi obstacole de netrecut în calea manipulării.

La link: https://mediocruladevarat.wordpress.com/2014/09/22/manipularea-pentru-tonti-sau-fereastra-overton/

găsiți paradigma fenomenului manipulator.

Faceți un exercițiu de autotestare și observați dacă ați putea deveni victime ale proceselor manipulatorii.

Da, domnule Ghejan, în principal "adevărata putere" stă în controlul informaței. Însă, la modul absolut, educația, cultura și credința în propriile valori și principii pot genera control și contrainformație.

Spuneți, domnule Kosta, "Incet-incet, fără să simțim, ne pervertim mintea" Mi-ar plăcea să nu luăm, la modul absolut, afirmația domniei voastre. Sigur ne adaptăm noilor descoperiri, învățăm permanent etc. dar valorile umane permanente sunt și ar trebui să rămână imuabile.

Nu contest că s-ar putea ca eu să fiu doar optimistul de serviciu!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2016-03-03 04:33:33
         
 
  Vestea proasta, (daca nu stiati), este ca incet, incet, internetul se muta pe FB si Google. Se va juca, ulterior, dupa reguli impuse de acesti doi giganti. Nu numai limitarile si controlul vor afecta lumea virtuala, dar si manipularea din umbra... si nu ma refer la libertatea de exprimare, cat mai ales la rating-ul dirijat catre influentare. Una e sa scrii "X" si sa-l vada 1000 si alta e sa scrii "Y" si sa-l vada 1000 la puterea a doua, sau mai mult... trist, dar adevarat. Adevarata putere consta (si) in controlul informatiei.  
Postat de catre Andrei Ghejan la data de 2016-03-03 01:40:21
         
 
  Cand prezidentul ales si guvernantul impus (in urma tragediei, nota mea!) isi fac si isi ras-fac declaratiile dupa numarul de "like"-uri primite pe fatza de buca, unde sa mai cautam adevarul? In stele? In biserici? La Bunul Dumnezeu? Incet-incet, fara sa simtim, ne perbvertim mintea si felul de a simti, chiar, dupa aceasta diabolica gaselnitza virtuala. O fi bine? Nu prea crez...
 
Postat de catre sters sters la data de 2016-02-29 10:41:46
         
 
  Politica facuta pe facebook ne-a nenorocit deja, de doua ori. Ca vrem, ori ca nu vrem sa recunoastem. Cei din lumea LARGA, PENTRU CARE, REALITATILE DIN rOMANIA NU CONTEAZA, AU DETERMINAT grave deformari de opinie. Cazul Colectiv, unde au intrat neobligati de nimeni niste naivi, in sperantza ca se vor distra (?!) si care a fost manipulat de la inceput si pana la sfarsit, ar trebui sa figureze in manualele SRI. Restul;, comentarii, opinii, si alte fonfleuri nu mai conteaza. Are dreptate Sabina cand zice de formarea opiniei conform cu facebook: daca toata lumea l-ar ignora, n-ar fi mare fasole. Dar toata lumea - inclusiv noi, iata!- se uita LA FACEBOOK ca la icoana, mai ales ateii si cei nepregatiti sa inteleaga latura manipulatorie, rau-intentionata, platita, a postacismului. Pacat. Pe langa celelalte rele, iata, mai daduram de una. Dumnezeu sa ne ajute, dar cred ca semnele sfarsitului lumii asa cum o cunsteam, se inmultesc si nici scaparea nu se vede.
 
Postat de catre sters sters la data de 2016-02-29 10:38:06
         
 
  Nici vorbă! FB și manifestările din diaspora au fost pretextele și explicațiile pentru naivi.

A fost vorba de fraudare bine făcută! în disprețul științelor statistica, sociologia, marketingul politic, exit poll-urile, sondajele de opinie etc.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2016-02-26 21:10:20
         
 
  Ce vroiam sa spun nu este faptul ca politica - in general- este un fapt minor. Categoric ca influenteaza existenta noastra. Ci politica facut exclusiv pe retelele sociale.
Mi se va aduce argumentul ca Facebook-ul l-a pus presedinte pe domnul Iohannis. Sau ca l-a dat jos pe domnul Ponta.... Partidul Facebook...
Permiteti-mi sa ma indoiesc ca nu au existat si alte "forte", mai putin virtuale. Si numai Facebook-ul a facut asta.
Da, Facebook-ul mobilizeaza oamenii.(vedeti recentul caz cu DJ-ul care a postat un mesaj de adio apoi a disparut, iar oamenii au inceput sa scrie sute, mii de mesaje pe Facebook). Ii mobilizeaza cu miile, dar nu ii scoate in strada decat cu zecile (ca sa fiu optimista). Ii mobilizeaza la nivel "verbal": isi dau cu presupusul, se revolta, isi striga problemele, au compasiune pentru aproapele lor si asa mai departe, dar totul ramane la nivel de postare/comentariu. Fizic, pe majoritatea oamenilor aproape nimic nu ii scoate din confortul zilnic.
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2016-02-26 15:59:20
         
 
  "chestiunea cu politica facuta pe retelele sociale este minora"

Mie-și într-adevăr te contrazic- nu mi se pare deloc minoră. Pentru că, ne place sau nu ne place, POLITICA este esențială pentru că ea influențează toate domeniile existenței noastre. Problema este una de deontologie.

Mărturisec faptul că și eu utilzez FB pentu a promova idei și aspecte politice. Presupun că ai văzut.

 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2016-02-26 15:03:53
         
 
  Sigur că ai dreptate. Sigur că aproape orice act comunicațional are în subtext convingerea cuiva, adică manipularea. Însă eu văd două tipuri de manipulare, cel puțin. manipularea care vine în sprijinul vieții și împotriva ei, cazul cel mai general și apoi manipularea care vine în sprijinul valorilor și principiilor unei societăți și cea care vine în contra acestora.

Evident că educația, informarea, spiritul analitic, lucid reprezintă filtre de protecție. Însă numai dacă au la bază valori și principii etice și morale solide, validate de viață și împărtășite de cea mai mare parte a membrilor unei societăți. Altfel, există riscul relativizării a orice, a volatilizării normelor și astfel societatea intră în disoluție sau se revoluționează. Adică devine altceva, altă societate.

Apreciez luciditatea și pertinența poziției tale.

PS. Să înțeleg că lucrezi în cadrul unei astfel de rețele de socializare? Sau utilizezi rețelele pentru cercetări?
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2016-02-26 14:59:59
         
 
  si va mai dau si exemplul cazului cu profesorul de la T. Vianu (cred ca il cunoasteti). caz clasic pe Facebook. care e realitatea si care e contrarealitatea?  
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2016-02-26 14:25:42
         
 
  ma scuzati ca nu am scris cu diacritice, stiu ca e destul de greu de citit, dar sunt la job.  
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2016-02-26 14:20:36
         
 
  Domnule profesor, ca lucrator (de mai bine de 5 ani) "cu acte in regula", aproape 24/24, 7/7 pe retelele sociale, pot sa va spun asa:
1. retelele acestea au fost create - asa cum le spune numele- pentru socializare. Adica sunt varianta unui "shantz" pe care stau babele si mosii la vorba.
2. devin periculoase atunci cand nu iti poti filtra informatia. si cand crezi tot ceea ce se scrie acolo. si cand crezi ca stii tot, si nu mai cauti si alte surse de informare credibile.
3. chestiunea cu politica facuta pe retelele sociale este minora. probabil veti dori sa ma contraziceti, sa imi spuneti ca minimizez "politicul", dar sa stiti ca sunt lucruri mult mai grave care se intampla pe Facebook, de exemplu, decat mana de postaci care isi da cu presupusul la comentariile unui articol politic. de exemplu cazul in care parintii unui copil cu leucemie au fost sfatuiti (da, pe Facebook si da, de o mana de oameni fara nicio pregatire in medicina) sa renunte la tratamentul cu citostatice si sa ii vorbeasca copilului in somn.
4. manipulare se intampla nu numai pe facebook, ci si pe multe siteuri aparute peste noapte (apropos, am vazut ca postati pe facebook-ul Dvs despre varza japoneza din plastic, ouale false de china, etc - si acestea tot articole "click-bite" sunt, la fel de neadevarate si de manipulatorii), ideea este sa stii sa iti filtrezi informatia si, mai ales, sa stii sa o cauti in locuri adecvate.
5. de facut nu este nimic de facut, in sensul ca nu putem face nimic pentru a schimba organizarea retelelor sociale. ele au fost create, in ultima instanta, pentru bani. putem numai sa ne instruim pe noi insine in a verifica/privi sceptic o informatie pe care o citim.
6. manipularea se intampla in orice cadru. nu numai pe internet. asa ca daca nu va fi internetul, va fi alt mediu. va amintiti celebrul mars de dupa nefericita intamplare de la "Colectiv"? am avut prieteni care marsaluiau acolo, cu buna credinta, pentru ca asa simteau ei. am tinut legatura cu ei in timpul marsului si intrebam: "unde va duceti?". imi raspundeau: "habar nu avem". asta in timp ce la televizor se anunta deja noua destinatie.
ce vreau sa subliniez cu asta este ca atata timp cat nu ne vom educa pe noi insine, vom putea fi manipulati in orice realitate: si in cea virtuala si in cea "reala".
si inca o chestiune, chiar si "adevarata realitate"este diferita pentru indivizi diferiti. luati exemplul vaccinarii si manipularii pe aceasta tema. anti-vaccinistii spun ca vaccinistii sunt manipulati (de "big Pharma"), ca nu deschid ochii, ca ei sunt cei "treziti la realitate". vaccinistii spun ca anti-vaccinistii nu vad realitatea, ca bolile au fost eradicate datorita vaccinarii, ca sunt manipulati de companiile care lupta impotriva vaccinarii (+homeopatie si alte asemenea, care fac mult mai multi bani decat big Pharma). realitatea? care este realitatea adevarata in acest caz si cine pe cine manipuleaza?
 
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2016-02-26 14:19:45
         
 
  Da, Sabina! Pare ciudat. Cum am explicat de nenumărate ori, intenția mea a fost una bună. Să las textu, textul nud să vorbească. Rupt de autor, de poziția lui socială, etc. Numai că viața a demonstrat că oamenii înlocuiesc, tot mai adesea, uzul cu abuzul. Și, dacă în planul dezbaterilor noastre de aici, posibilitățile sunt relativ limitate, pentru că, anticipând oarecum și comportamente neconforme, există posibilitatea reducerii nivelului, pe FB situația a devenit de-a dreptul PERICULOASĂ. Cu toate că și acolo exist posibilitatea de blocare.

Însă cel mai periculos este faptul că utilizând postacii și postacismul cantitatea de clone, de fantome, de personaje inexistente, poate copleși realitatea și poate da senzația de schimbare fundamentală a valorilor și principiilor unei societăți. Prin urmare FB, de exemplu, a devenit un rai al manipulării.

De aceea am deschis eu acest subiect. Să vedem dacă mai este ceva de făcut și ce anume, pentru a ne proteja. Altfel ne putem considera "pacienți" ai unei adevărate "Ferme a animalelor, extinse la scară planetară" Și rostind cât ține ziua "patru picioare bun, două picioare rău"

Pentru cine nu a făcut-o, dați search pe "fereastra de oportunitate OVERTON" și veți vedea ce forme monstruoase și extrem de periculoase poate lua fenomenul de manipulare!

Mulțumesc de intervenție!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2016-02-26 13:52:58
         
 
  E ciudat ca pomeniti de "un standard pentru rețelele de socializare, potrivit căruia nu ar mai fi posibilă clonarea conturilor" cand pe propriul site permiteti acest lucru...  
Postat de catre Sabina Datcu la data de 2016-02-26 13:36:00
         
 
  Chelul care își pune mâna în cap

Despre ”chelul" cu pricina
Chiar acuma o să ies cu
Numele lui, bată-l vina!
Este domnul...ecsintescu!
 
Postat de catre Alex Popescu la data de 2016-02-26 06:33:45
         
 
  Pentru vreun eventual "chel" care, cu siguranță, își va pune mâna în cap, textul de mai sus nu a încercat să fie turnesolul site-ului.

Am scris acest text în urma unui linșaj mediatic pe care l-am văzut pe FB. Și m-am gândit să ofer membrilor europeici posibilitatea de a reflecta asupra temei și de a găsi, posibilități de a se apăra de imensele acțiuni manipulatorii la care suntem supuși. Dacă avem valori și principii solide pot încerca să manipuleze oricât. Nu-și vor putea atinge ținta. De exemplu, manifestările LGBT, fenomenele globalizatorii uniformizatoare, politica europeană greșită asupra refugiaților, "creșterea precum Făt Frumos din lacrimă" a unui "partid nou" care, chipurile, ar fi "șansa României" după ce inițiatorii au distrus-o. Și altele!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2016-02-26 05:31:29
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE