FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Ferocitate olimpiană
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu



Cioran este elogiat în primul rînd pentru stilul său. A spus de mai multe ori că a ales să scrie în franceză, în dauna românei sau a englezei, pentru că rigoarea ei i se potrivea ca o cămașă de forță care-i disciplina spiritul nărăvaș.

Mărturisirile pe care le face sînt de obicei niște capcane abile întinse cititorului. Începe cu o confesiune, cu o mică destăinuire pe care cititorul o poate primi cu simpatie.

Dacă împotriva unui acces de depresiune mai pot totuși lupta, în numele cărei vitalități să mă-nverșunez împotriva unei obsesii care-mi aparține, care mă precedă? Dacă sânt sănătos, o apuc pe drumul care-mi place; o dată "atins" de boală, nu mai hotărăsc eu, ci boala. Pentru obsedați, nu există opțiune: obsesia a optat înaintea lor, pentru ei.

Se păstrează, vorbind la persoana întîi, în climatul aparent al unei spovedanii intime, dar înțelesul virează pe nesimțite către diagnosticul unui caz tipic: obsesia. Ultima frază, concluzivă, generalizează sentențios. Mărturisirea a fost doar o stratagemă pentru a ne putea pune în față o oglindă imperturbabilă, obiectivă. Nu sîntem moralizați, poate doar un pic ironizați. Prinși în insectar.

În paragraful ce urmează, e folosită persoana a doua singular, aceea care asociază stilistic autorul cu cititorul. Fără s-o facă textual, vorbirea are în vedere un fel de noi complicitar. Și o demascare a aberațiilor obsedatului: delirul și pervertirea valorilor.

Îți alegi calea atunci când poți într-adevăr să alegi orice cale, dar precizia unei boli anumite anulează diversitatea căilor de ales. Să te-ntrebi de ești liber sau nu - un fleac, pentru spiritul pe care-l mână caloriile delirului. Pentru el, să propovăduiești libertatea înseamnă să vădești o sănătate dezonorantă. Libertatea? Sofism al celor sănătoși.

Mărturisirea te-a ispitit să fie asociatul autorului ca: spiritul pe care-l mână caloriile delirului. Să abjuri sănătatea dezonorantă, să-i sfidezi pe cei sănătoși. Să-ți glorifici boala. Să abandonezi lupta cu boala. Să recunoști că ești intratabil. La urma urmei, de ce n-ai proceda conform recomandării:

Îndatorire a lucidității: să ajungi la o disperare decentă, la o ferocitate olimpiană.



Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE