FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Sărbători cum vreți voi...
Text postat de Mireanu Edda
Acuma, ce să vă spun? Ce-aș putea să vă urez și de unde să știu eu ce vă doriți? E trecut de miezul nopții iar întâia zi de Crăciun a fost târâtă la capăt cu succes. Ninsoarea s-a oprit, intersecția cu Bulevardul Timișoara s-a încețoșat toată. Primii brazi au fost împodobiți, primii porci devorați, primii cozonaci împreșurați iar linia aia nouă de metrou cică tot în trei ani va fi gata. Gândul meu a rămas, ca întotdeauna, de neclintit.

Acasă, asta înseamnă să fii acasă. Din nou acasă. După atâtea luni sălbatice, petrecute pe tărâmul străin al acasă-ului altora, nu și al meu. Miroase iar a cimbru și leuștean, a caltaboș și a sarmale în foi de varză. Ești iar acasă, după atâtea nopți nedormite, îmbibate în fel atâtea doruri tâmpite... dor de tanti Lenuța, vânzătoarea de la măcelărie. De Nea Costel, bețivul vesel de pe Strada Fericirii... altora. Dor de drobul frământat de mâna mamei și vinul dres de înțelepciunea tatei. Dor de prieteni. Dor de agitație. Dor de capitală. De Viena cum de nu te apucă niciodată dorul?

Ce vrei mai mult? Ești acasă!

Îi de fiecare dată o bizară, abracadabrantă plăcere să aterizezi pe hârbul ăla de aeroport. Ah, cum intuiai tristețea destinației încă din vocile și pașii pasagerilor urcând în avion. Tristețea cea, de la un zbor la altul, tot mai apăsătoare. Precum toți ceilalți concetățenii, ești fraier și naiv. Ți-ai încolăcit mâinile în jurul trupului, privești cum stewardesa îți înmânează paharul de pinot noir și aștepți cine știe ce miracol. Aștepți ca o dată și o dată, poate de Crăciun sau de Paște, să cobori din aceeași petardă de înaripată și să te trezești într-un loc ceva mai bun. Nu într-un paradis, nu într-o utopie cu climă subtropicală, dealuri de smochini, portocali și prosperitate economică incomensurabilă, ci să te trezești în aceeași așezare de-o știai, într-o variantă ceva mai bună a sa. Asta ți-e dorința cea deja prea mare pentru a fi luată în serios.

Visezi să nu existe taximetriști căutând să țepuiască străinii cu 50 de Euro pentru drumul până în București. Să nu mai strâmbi janta și planetarele în aceeași nenorocită de groapă de pe Șoseaua Antiaeriană. Să zărești pistele de bicicliști, trotuarele gândite și semnalizate ca în orice capitală europeană. Să ajungi acasă și s-o auzi pe mama povestind cu bucurie de-o orecare creștere economică, de-o modestă (dar măsurabilă) mărire de salariu. Să surprinzi măcar O SINGURĂ DATĂ buzele mamei schițând o veste bună, ci nu plângând pe seama întreținerii, a tăierilor de leafă, a bolilor sau a datoriilor tot mai copleșitoare. Să vezi treburi îmbucurătoare ieșind pe porțile universităților. Să întâlnești prieteni, prieteni vechi, cu grai dulceag, cum nu ți-au fost dați niciodată în țara adoptivă, și să te simți din nou printre ei. Să curgă berea, să vă lansați cu degajare într-o alchimie a poveștilor. Să le fii din nou drag și să nu le mai simți privirile de crispare, de invidie, de parcă în fața garsonierei tale de pe Hainburger Straße ar curge cine știe ce dolofan de izvor al câinilor covrigi în coadă. Să nu-ți mai fie teamă de-a porni televizorul. Sau de-a merge la vot. Sau la doctor. Sau să... etc. Lista fricilor e adânc sădită în fiecare, să nu răcim ciorba degeaba...

Cam toate acestea, de nu le-am putut găsi eu, vi le doresc vouă. Vă doresc miracolul ăsta tembel, vă doresc ca naivitatea și ignoranța să nască numai bune. Vă doresc ca într-o însorită zi a Crăciunului să coborâți dintr-un avion, un tren sau pur și simplu să vă ridicați din pat și să descoperiți sub brad toate aceste cadouri pe care numai voi înșivă, sau un Moș Crăciun mitic, vi le-ar fi putut oferi: o leafă mai sigură. O stradă mai curată. O cârmă mai hotărâtă. O viață mai ușoară. O casă mai tihnită. O minte torturată de mai puține. Orice ar însemna toate astea treburi pentru voi.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Pe scurt, domnule Mireanu, bine ați (re)venit la porțile Orientului, unde totul este posibil și nimic nu mai are rost, așa cum spunea un brav poet.  
Postat de catre Florentin Sorescu la data de 2013-12-26 18:21:19
         
 
  coană leano,
mai citește odată comurile mele! și cu atenție.
adică îți dau un sfat prietensc, să nu continui a te ridiculiza cu propria-ți mînuță!

 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 16:41:00
         
 
  doamnă Edda, pentru a vă scuti de câteva șocuri viitoare, vă anunț că tocmai ați intrat în dialog cu cel mai gălăgios și rudimentar xenofob al saitului, ioan peia - mai sunt câțiva, dar cu excepția măscăriciului adjunct (care, după cum puteți observa chiar în topicul de față, îi furnizează, după fiecare vocaliză, efecte de dolby surround), ceilalți sunt mai inteligenți. după părerea mea, ar trebui să vă limitați comentariile la teme literare, și să le scurtați, pe cât posibil, la strictul necesar.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-12-26 16:25:11
         
 
  Erată: "Măreția spuselor"  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2013-12-26 16:11:47
         
 
  Iată fracura logică. Lumea privită adversativ. Adică în alb sau negru! Eroare profundă de tip taliban.

Mătreție spuselor: "nu-mi place ce scrii! e sub orice critică! nu ai habar de limba română și de povestea ei seculară (nu milenară ca a altora, mai evoluați, mai dați pe pilă, mai rafinați la limbă!)
deci, cam asta e." Aici avem un text ăn care comentatorul, Ioan Peia, laudă textul. Pentru cei care nu au înțeles!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2013-12-26 16:10:24
         
 
  dar și mai adevărat e, răDuleo, că, atunci cînd eu l-am întîmpinat "genial" (cum o veni asta?... dar, mă rog!...), tu ai făcut o mare panaramă.(vezi momentul!)
iar acuș o dreseși imediat, cînd eu mimai contrariul (ceea ce am și explicat în josul comurilor.) dar tu, grăbit să mă dai în gît, o luași în freză.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 16:10:06
         
 
  "altfel spus: "nu deții TU monopulul valorii, ci EU"!!
ce flagrant logic!!!...

 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 16:05:22
         
 
  "Aveți dreptul la a vă expune gusturile și aprecierile personale. Asta nu înseamnă că dețineți, cumva, monopolul valorii artistice. În cazul de față, de exemplu, vă înșelați profund." (tante criricista)

altfel spus: "bu deții TU monopulul valorii, ci EU"!!
ce flagrant tlogic!!!...


tante,
taman aia e, că nu reproșez nimic, că-mi pare un condei intreligent și onest, printre puținele de pe aici, taman pe gustul meu. dar și matale, la fel de grăbită ca duduia la mărătiuș, să mă-ncontrezi, că, deh, ești omnigustativa saitului!


 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 16:04:41
         
 
  eu știa, răDuleo, că tu nu ești atent decît la ceea ce spui tu, dar chiar așa, să nu remarci comurile mele de mai jos?!!!!!.. în care explicam cum stă cestiunea?
te făcuși substanță maro chiar așa?

 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 16:00:37
         
 
  @Radu Stefanescu: mulțumesc din suflet pentru comentariu. Țin însă să vă contrazic cu privire la găurile din antiaeriană. Chiar ieri am plimbat puțin ambreiajul către cimitirul din Măgurele și-am dat în niște treburi așa de putrede...

@Elena Stefan: mulțumesc!

@Radu Stefanescu (răspuns la al doilea comentariu): Edda e fetiță.

Sărbători cât mai faine să aveți!
 
Postat de catre Mireanu Edda la data de 2013-12-26 15:46:27
         
 
  iată cum, pe fiecare,
îl atrage ce... nu are!
 
Postat de catre adrian mihai la data de 2013-12-26 15:46:09
         
 
  @Ioan Peia

Of, sunt multe de zis!

Unu la mână, nu mi-am dorit să creez vreo dihotomie între noi-voi sau eu-tu (Us and Them, cum ar formula-o cei de la Pink Floyd). Totuși e interesant că la tine a ajuns textul astfel. Treaba cu urările a pornit de la constatarea că nu există consens, înțelegere între oameni decât acolo unde există iluzii și interpretări greșite. Eu n-am cum să știu ce fel de sărbători vreți voi, cum nici voi nu puteți ști ce vreau eu. Putem doar să ne pipăim reciproc cu cu intuiții, bănuieli și suspiciuni. În spatele formulării "Sărbători cum vreți voi..." nu zace nicio filosofie măreață și în niciun caz nu mi-am dorit să mă arunc la discursuri orientaliste.

"Sărbători cum vreți voi..." în fond, asta e cea mai onestă urare pe care ne-o putem face: nu știm ce vrea unul sau altul mai bine decât o știe individul însuși. Fiecare merităm să primim ceea ce doresc mușchiuleții noștri.

Doi la mână, cu toate că povestirile vin la persoana întâi, nu am susținut niciodată că între 'narator' și 'Mireanu Edda' ar sta semnul echivalenței, nici în textul de față, nici în cel anterior. E adevărat, am fugit la un moment dat din țară, pe urmă am făcut cale întoarsă. De-a lungul hoinărelilor am dat peste fel de fel de compatrioți, fiecare raportându-se în n-șpe mii de moduri diferite la 'mama patrie'. Glasul naratorului a luat ființare din graiul unor astfel de tovarăși, așa ziși 'rătăciți' pe calea 'vestului'. A celor care s-au dat cu ușurință în tabăra "dăștepților de ocțidentali", "ridicătorilor de catedrale", a "curentului elitist anternașănăl", a mofturoșilor la vin și la trabuc. A celor care au uitat de unde au plecat.

Sunt încă multe de spus și mi-e frică să apăs pe butonul "comenteaza", nemaiputând revizui sau edita comentariile mai târziu.
 
Postat de catre Mireanu Edda la data de 2013-12-26 15:24:28
         
 
  p.s. mai precis, ne interesază sexul.  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-12-26 15:11:33
         
 
  doamnă! (merg la risc)

nu demult, colegul peia v-a întâmpinat, genial, astfel:

Cine ești, bre?
Oricum, oricine-ai fi, ești tare! Poate cel mai bun condei care s-a aventurat pe aici, în ultimul secol. Ce cauți, nu știu, dar ești bine venit și sper să ai cerbicia de a mai spulbera nițel din praful sacrosanctei mediocrități guralive din zonă.
Ave!

Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-09 00:46:07


în numele unui colectiv de cititori, v-aș ruga să ne răspundeți la prima întrebare. avem nevoie de un vocativ, pentru a vă adresa alta.
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-12-26 15:05:58
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Acuma fiți rezonabil domnule Peia. Aveți dreptul la a vă expune gusturile și aprecierile personale. Asta nu înseamnă că dețineți, cumva, monopolul valorii artistice. În cazul de față, de exemplu, vă înșelați profund.

Avem în față un text bun. Și care surprinde, literar vorbind, situații valide. Exprimate simplu, since, nesofisticat și critic.

Ce reproșați textului?
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2013-12-26 15:03:55
         
 
  ,edda,
 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 14:46:03
         
 
  mai pe ocolite
 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 14:45:44
         
 
  ei, văzuși edda ce repede se-nclină balanța? mai așa, mei pe oclite, dar se-ndreptă!
păi, nu știu eu cu cine am de-afacere?!

 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 14:45:22
         
 
  doamnă (domnule?), în calitate de locuitor al perimetrului menționat (metrou - linia 41 - b-dul Timișoara - antiaeriană), și fost călător în Viena (mai demult), vă felicit pt. realism, și vă mulțumesc pt. urări. o veste rea - găurile din antiaeriană au fost astupate recent, și una bună - au fost înlocuite cu altele, superioare calitativ, în zona valea Ialomiței - Romancierilor. mulți ani!  
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2013-12-26 14:38:50
         
 
  acum, serios: cum adică "Sărbători cum vreți voi..."? tu cine ești, noi cine suntem? există vreo falie geo-genetică între noi? vreo deosebire de statut, de profil sociopatologic, de calificare segregaționistă, importată de la dăștepții de ocțidentali, ridicători de catedrale? ăi care nu pierd prilejul să se-mpăuneze cu realizărili lor milenare, "importate" (ca să fiu elegant!) de prin toate coloniile lumii? am devenit părtași la cîștig și înaltă moralitate cu 'mnealor, cei care ne văd pierduți în neantul ancestralității, un fel de sedimentați în stratul arhelologic al istoriei primitive?
să fie vorba de un curent elitist anternășnăl, care a îceput să evalueze, la modul fățiș nazist, care-s populațiile ce merită a mai face pași pe macadamul istoriei și care nu?
eu asta nu prea pricep: care tu/voi și care noi?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 14:32:51
         
 
  Multumesc de critici. Daca va permite timpul, m-as bucura si la cateva argumente concrete.  
Postat de catre Mireanu Edda la data de 2013-12-26 14:28:17
         
 
  mireanu edda sau cine vei fi,
ai avut ghinion!
n-am avut de lucru și te-am remarcat data trecută, înaintea unui mare cunoscător, un fel de Dulea redivivus - dacă îți mai aduci aminte de diriguitorul culturii, pe vremea lui ceaușescu. îl numesc răDdulea, care a formulat obiecții absolut competente, vizavi de ce scrii.
deci, acum, ca să restabilim firescul lucrurilor, iar Dulea-redivivus să revină la sentimente mai bune, vizavis de scrisul matale, am să fiu pe invers: nu-mi place ce scrii! e sub orice critică! nu ai habar de limba română și de povestea ei seculară (nu milenară ca a altora, mai evoluați, mai dați pe pilă, mai rafinați la limbă!)
deci, cam asta e.
 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-12-26 14:23:21
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE