FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Keller EugeniaErika


„înlãturarea durerii este o operã Dumnezeiascã “





De reþinut este faptul cã serviciile de îngrijire sunt organizate ºi furnizate dupã nevoile fiecãrei persoane investigate.
Vreau sã ºtiþi cã orice persoanã plãtitoare de CAS (Casa de Asigurãri de Sãnãtate) poate beneficia de 56 de zile pe an de servicii medicale gratuite la domiciliu, în urma externarii din spital.(nu este nevoie de internare în spital în cazul unei persoane care este în fazã terminalã sau exprimat medical “pacient terminal”-legislatie 2003)
Conditia constã în depunerea de la externarea din spital a unui dosar la CAS, dosar ce conþine :
-fiºa de ieºire din spital (original+copie)
-recomandarea cu serviciile indicate de cãtre medicul specialist din spital unde a fost internat beneficiarul (formularul de recomandare se gaseste la Asociaþia ce oferã aceste îngrijiri)-în original
-cerere de mânã cãtre CAS în care se solicitã acordarea acestor servicii
-copie dupã carte/buletin de identitate
-cupon de pensie (cel recent-din luna în curs) sau adeverinþã de salariat , act care sã arate calitatea de asigurat, ( datat recent )-în original
-adeverinþã de la Administraþia Financiarã cã nu este în evidenþã cu datorii.
În eseul trecut vã menþionam condiþionarea de depunere a dosarului în 48 de ore dar nu mai este valabilã datoritã obligativitãþii aducerii adeverinþei de la Administraþia Financiarã .
Pentru persoanele care sunt înscrise la Casa O.P.S.N.A.J. sunt necesare aceleaºi acte detaliate (fiºa de ieºire din spital (original+copie), recomandarea cu serviciile indicate de cãtre medicul specialist din spital unde a fost internat beneficiarul (formularul de recomandare se gaseste la Asociaþia ce oferã aceste îngrijiri la domiciliu si are contract cu CAS), copie dupã carte/buletin de identitate, cupon de pensie (cel recent-din luna în curs) sau adeverinþã de serviciu datatã recent, adeverinþã de la Administraþia Financiarã cã nu este în evidentã cu datorii.) ºi o cerere tip cãtre Casa O.P.S.N.A.J.- deci nu cerere de mânã ca la CAS.
Pentru pacienþii terminali nu este nevoie de fiºa de ieºire din spital ci direct cu recomandarea de la oncologie sau neurologie sau din ambulatoriu de specialitate ºi actele menþionate mai sus.
Medicii trebuie sã specifice cã persoana respectivã este în fazã terminalã, dar de obicei aceºtia evitã o astfel de notificare deoarece numai bunul Dumnezeu ºtie câte zile are omul de trãit iar marea majoritate a cazurilor merg pe internare.

Servicii medicale sunt oferite la domiciliu sunt (îngrijire medicalã directã conform recomandãrii medicului)
monitorizarea parametrilor fiziologici
administrarea medicamentelor injectabile
alimentaþie enteralã ºi parenteralã
îngrijirea plãgilor, escarelor
alte manevre terapeutice (mãsurarea glicemiei cu glucometru, clismã)
schimbarea ºi îngrijirea cateterelor, urinare permanentã
efectuarea tratamentului durerii
administrarea medicamentelor intramusculare
administrarea medicamentelor intravenos
perfuzie endovenoasã
îngrijirea plãcilor simple
îngrijirea plãcilor suprainfectate
îngrijirea escarelor
surprimarea firelor post-operator
administrarea medicamentelor intravezical
aplicarea de pampers- ploscã
servicii conexe interdisciplinare - de recuperare ºi reabilitare fizicã ºi psihicã:
kinetoterapie
logopedie
consiliere psihologicã ºi psihoterapie
terapie ocupaþionalã
masaj
padologie
(a se vedea Ordonanþa nr 86 din 19 august 2004-Emitent Guvernul României)
Din pãcate de exemplu în judeþul Dolj o mare parte din banii acordaþi CAS-Dj pentru servicii medicale la domiciliu nu au fost cheltuiþi datoritã faptului cã nu se ºtie de aceste servicii ( despre externãrile dirijate din spital )
Despre serviciile de îngrijire la domiciliu, nu doar medicale ci ºi servicii de asistenþã socialã , servicii menajere ºi gospodãreºti, servicii de îngrijire personalã v-am scris în eseul trecut„Bãtrâneþea (III) “
Îngrijirile la domiciliu reprezintã cea mai bunã strategie de îngrijire a persoanelor vârstnice în situaþie de dependenþã, nu numai pentru cã este o metodã mai ieftinã decât îngrijirea în instituþii, dar pentru cã este preferatã de persoanele în vârstã reprezentând un atribut esenþial al calitãþii vieþii.
Pentru a putea oferi servicii unei persoane in vârstã este nevoie ca aceea persoanã sã fie evaluatã ºi sã i se stabileascã un grad de dependenþã. În recomandarea Consiliului Europei privind dependenþa aceasta fiind definitã ca fiind ’’starea în care se gãsesc persoanele care, datoritã unor cauze legate de diminuarea sau pierderea autonomiei fizice, psihice sau intelectuale , au nevoie de o asistenþã ºi / sau ajutor, importante pentru a-ºi îndeplini actele curente de viaþã.’’
De cele mai multe ori dependenþa este consideratã sinonim al pierderii autonomiei…dar este posibil sã fii dependent de altã persoanã pentru a te deplasa sau în acelaºi timp sa fii autonom în ce priveºte decizia asupra momentului , modului de deplasare ºi destinaþia .Se accentueazã astfel faptul cã dependenþa nu este inversul autonomiei dar este foarte important modul în care starea de dependenþã este abordatã.
Toate categoriile de populaþie pot fi afectate de dependenþã. Pentru orice persoanã în vârstã trebuie însã sã ne gândim cã existã riscul ca, în urma unei fracturi, a unui accident, sã devinã o persoanã dependentã. Fragilitatea specificã vârstei, reducerea capacitãþii de adaptare, diminuarea diferitelor funcþii fiziologice determinã starea de dependenþã. În mod special, persoanele vârstnice afectate de dependenþã pot deveni cazuri foarte grave, uneori irecuperabile, mai ales în lipsa unor servicii de îngrijire adecvate. Astfel avem :-situaþia de dependenþã temporarã (care poate fi eliminatã în urma unui program de îngrijire ºi recuperare adecvat)
- situaþia de dependenþã poate fi permanentã dar poate fi amelioratã în urma unui program de îngrijire adecvat la nevoile persoanei
(situaþia de dependenþã poate fi prevenitã prin analiza interfeþei între persoanã ºi cadrul ei)
Evaluarea stãrii de dependenþã se face þinând cont cã dependenþa este un proces de mare complexitate, ce include componente medicale, culturale ºi economice. Evaluarea geriatricã se bazeazã pe utilizarea unor diverse scale pentru stabilirea autonomiei ºi a dependenþei cu diversele ei grade. Dependenþa obligã persoana în cauzã sã recurgã la o altã persoanã pentru a-ºi putea realiza activitãþile necesare vieþii zilnice(spãlat , îmbrãcat, alimentat, eliminãri , deplasare, menþinerea relaþiilor sociale)
Gradele de dependenþa în funcþie de care sunt acordate serviciile de îngrijire sunt:
GRADUL I A – persoanele care ºi-au pierdut autonomia mentalã, corporalã, locomotorie, socialã ºi pentru care este necesarã prezenþa continuã a personalului de îngrijire.
GRADUL I B – persoanele grabatare, lucide sau ale caror functii mentale nu sunt în totalitate alterate ºi care necesitã supraveghere si îngrijire medicalã pentru majoritatea activitãþilor vieþii curente, noapte si zi. Aceste persoane nu isi pot efectua singure activitaþile de bazã de zi cu zi.
GRADUL IC – persoanele cu tulburari mentale grave (demenþe), care ºi-au conservat, în totalitate sau în mod semnificativ, faculþãþile locomotorii, precum si unele gesturi cotidiene pe care le efectueaza numai stimulate. Necesitã o supraveghere permanentã, îngrijiri destinate tulburãrilor de comportament, precum si îngrijiri regulate pentru unele dintre activitãþile de igienã corporalã.
GRADUL II A – persoanele care ºi-au conservat autonomia mentalã ºi partial autonomia locomotorie, dar care necesitã ajutor zilnic pentru din activitaþile de baza ale vietii de zi cu zi.
GRADUL II B – persoanele care nu se pot mobiliza singure din pozitia culcat în picioare, dar care o datã ridicate, se pot deplasa în interiorul camerei de locuit ºi necesitã ajutor parþial pentru unele dintre activitãþile de bazã ale vieþii de zi cu zi.
GRADUL II C – persoanele care nu au probleme locomotorii, dar care trebuie sa fie ajutate pentru activitatile de igiena corporlã ºi pentru activitãþile instrumentale.
GRADUL III A – persoanele care se deplaseazã singure în interiorul locuintei, se alimenteazã ºi se îmbracã singure, dar care necesitã un ajutor regulat activitatile instrumentale ale vietii de zi cu zi, in situþia în care aceste persoane sunt gãzduite într-un cãmin pentru persoanele vârstnice, ele sunt considerate independente.
GRADUL III B – persoanele care nu si-au pierdut autonomia si pot efectua singure activitatile vietii cotidiene.
Se respectã dreptul persoanelor dependente care beneficiazã de servicii de îngrijire la domiciliu, de a a trãi cu demnitate,înconjuraþi de respectul celor care îi susþin ,fãrã a le fi diminuate într-un fel drepturile ca cetãþeni pe cât de activi le permite starea fizicã ºi psihicã, cât ºi dreptul fundamental la autodeterminare ºi individualitate.
Îngrijirile acordate permit beneficiarilor sã-ºi atingã capacitatea maximã atãt din punct de vedere fizic, intelectual, spiritual, emoþional ºi social .
“Bãtrâneþea este pretul pe care trebuie sã-l plãtim ca sã ajungem la înþelepciune.”

Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Intra te rog pe Plumbuita si da-mi o parere. E ceea ce iti propuneam zilele trecute.

Multam
 
Postat de catre Sorin Teodoriu la data de 2006-02-17 11:29:34
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE