FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
stramba alcatuire
Text postat de nicolae tudor
NICOLAE TUDOR: Strâmbă alcătuire
Motto: “Succesul unei mișcări populare nu stă în capacitatea maselor de
a ucide, ci în dorința lor de a muri pentru un ideal” (Leon Trotsky)

Când zice la televizor "Țara euro-săracă din sud", noi suntem - Țara lui Andrei, cea atât de lovită încât nici nu știe ce a lovit-o. Are un potop de lacrimi la ferestre, gemete și jale, oameni îngenuncheați și aruncători în gol, fiindcă niște rău intentionați o conduc, hoții fură și instituțiile țin de șase.
***
După unii, România este o țară în care jumătate dintre locuitori n-au acces la apă curentă și canalizare, jumătate din drumuri sunt încă de pământ iar cele ce-au rămas și-au terminat durata de viață; jumătate dintre liceeni nu iau bacalaureatul; mai mult de jumătate dintre oamenii din această țară nu votează, orice-ar fi, pentru că nu mai cred demult în cei care cer votul; jumătate din cei care au o părere politică urăsc cealaltă jumătate cu opinie politică, iar cei care conduc recoltează ura unei jumătăți și indiferența celeilalte jumătăți și o speculează în interes propriu și spre propriul profit. Jumătate din oameni cred că puterea exemplului nu funcționează, că somnul este atotputernic, că nu mai recunoaștem nici eul, fiindcă, în "Grădina Maicii Domnului", minciuna, mita și corupția sunt la ele acasă, e vremea imbecililor și naivilor, iar niște nevinovați așteaptă zilnic să fie răniți. Profesorii și-au pierdut integritatea, nu respectăm simplele reguli de circulație, nu știm să vorbim respectuos cu cineva, ba chiar avem "români” care-și dau aere de “civilizați” și se fac de râs imediat cum deschid gura. Această jumătate mai crede că, dacă Eminescu ar trăi astăzi impudica aceasta de viață, ar lua-o razna și mai rău. Jumătatea aceasta de români este convinsă că nu avem bănci, ci cămătari, că avem gâlceavă românească și o clasă politică jefuitoare și manipulatoare (deformatori de opinie – latratores, oameni care țin discursuri care ocupă timpul), c㠓serviciile” își bagă coada sau strecoară râca, întrucât suntem niște neputinicioși cu gură mare și nu există teamă de pedeapsă, că, în orice instituție publică, de la portar la director, vezi cu ochii cum toți sunt o apă și-un pământ. Că nu poți fi mândru cu gropi în asfalt și oameni care fură sau trăiesc din gunoaie, și nici de bogații țării de care nu se îndoiește nimeni că s-au îmbogățit prin înșelăciune. Toți sunt convinși că, dacă am sta și-n cap 100 de ani, n-o să-i ajungem pe nemți din urmă. Oamenii nu mai au prieteni, ci amici. Tinerii nu mai trăiesc povești de dragoste, ci „relații“. Nu mai jucăm table cu vecinii, ci îi spionăm să vedem cine intră și cine iese din casa lor. Când vedem pe stradă o veche cunoștință, o evităm, gândindu-ne că ne-ar putea plictisi cu evocarea amintirilor comune. Familia e mulțumită când un membru al familiei are un salariu. Trăim în cea mai nesigură zonă a Europei. Avem cei mai mulți mincinoși și hoți cu ștaif pe metru pătrat, mâncăm cele mai periculoase alimente din UE, bem cea mai poluată apă, avem cei mai bolnavi oameni, cel mai scump și cel mai corupt sistem medical din Europa, de a ajuns la modă lista de așteptare la cancer! Se fură peste tot, începând de la politicieni (furturi cu trenul) și terminând cu oricare cetățean al patriei (furturi cu buzunarul, pentru găini). În alte timpuri, nu mai departe decât în urmă cu vreo sută de ani, genialul Constantin Brâncuși spunea: "V-am lăsat proști și v-am găsit și mai proști". România este frumoasă, păcat că este locuită. Mihaela Rădulescu a refuzat România alegând "o lume de valori și cu respect pentru cei din jur".
***
Cealaltă jumătate crede că românii au valoarea aurului cenușiu, creierul - statistic, reprezintă a doua suta parte din populația globului, însă, în materie de genialitate, reprezintă a șaizecea parte, dar am fi mult mai valoroși dacă nu s-ar întelege că nu e bine să citești prea mult fiindcă viața trece un-doi. România îl are pe Costel, care uimește planeta interpretând „uvertura destinului”. Și mai are mulți alți oameni care te primesc în casă și taie găina numai să te facă să te simți bine atunci când le treci pragul casei. Că avem o cultură populară deosebit de bogată și lucruri făcute de mână, avem ciocolata „rom”, apa mineral㠄Borsec”, eugenia, cătina, telemeaua de Sibiu, cârnații de Pleșcoi, babicul de Buzău, gemul de prune de Topoloveni, mierea cea mai dulce din lume, plachia de crap de Dunăre, horinca de Maramureș, vinul de Murfatlar, pepenii de Dăbuleni, sarmalele, tochitura, Miorița, bazmele cu Ileana Cosânzeana și Făt-Frumos, naiul lui Zamfir și cobza lui Tudor Gheorghe; piteștenii au, fiecare, câte o lalea; avem aerul curat, în Romania te poți chiar îndrăgosti de o fată (România are procentul cel mai mare de femei frumoase), iar proștii noștri sunt mai deștepți decât proștii altor neamuri. Mulți cred că avem un început de normalitate, că poți să fii om în România și fără să minți, că, noi toți, ar trebui să ne considerăm valori, ba chiar avem oameni de o valoare inestimabilă pentru care poți băga mâna-n foc, dar care s-au exclus social retrăgându-se în carapacea lor; cel mai sigur e că noi avem o lucrare divină de supraviețuire într-un mediu extrem de ostil. Dar, în aceste condiții, spiritul și inteligența românilor cresc exponențial cu greutățile, constrângerile, trădările; avem o capacitate de rezistență și de renaștere phoenixiană. „E timpul să facem, scria cineva pe internet, de bună voie, conștienți, cu toții, fără sacrificii impuse cuiva. Resursele nu lipsesc, România este o bijuterie turistică ascunsă. Nu va veni nimeni să ne facă viața plăcută, să ne curețe apele, câmpurile, să ne vindece rănile, să ne aducă liniștea. Suntem datori să purtăm de grijă locurilor în care ne-am născut. Aici sunt rădăcinile noastre, aceasta este moștenirea pe care e timpul să o restaurăm.
***
În timp ce unii și alții spun una sau alta, oficial ne este bine, dar, în realitate, ne este foame, fiindcă prosperitatea nu răsfață poporul roman. „Urcăm din ce în ce mai greu, fără nicio poezie și cu nasturi din ce în ce mai puțini la manta, cu bocancii găuriți și buzunarele grele de pietre.” (Dana Banu). Într-o țară în care un singur om poate produce mâncarea necesară pentru alți 100, numai că birocrația și gulerele albe au ajuns să cântărească atât de mult în costuri încât oamenii care muncesc cu brațele se sinucid din cauza sărăciei (în țara vecină, Bulgaria, 5 oameni s-au autoincendiat din același motiv), sau negăsind un mod prin care să simți că trăiești; fiind atât de scârbiți, nici nu lasă măcar un bilet. Românii sunt o nație de supraviețuitori, nu-și pot planifica decât azi-ul, mulțumiți dacă ajung întregi până la dimineața zilei următoare. “Ne naștem goi și flămânzi, apoi lucrurile se înrăutățesc”, crede Doru Gheorghiade, iar Hanibal Dumitrașcu afirmă c㠄în România e șovinism îndreptat împotriva săracilor, un amestec bizar de iz medieval și fascism. Oamenii nu se întrajutorează”. Așadar supraviețuim în agonie strecurându-ne unii pe lângă alții, nu foarte diferit de animale, care cum putem, mânați nemilos de instinctul de supraviețuire, sub presiunea necesității, trăind și atât, iar asta înseamnă, în plan existențial, cel mult semi-viață. Adică să trăiești ceva lipsit de sens și nu fiindcă nu-ți poți face un plan personal. Dar ajungi repede să ai foarte puține așteptări, nu-ți mai găsești motivația, sunt multe, prea multe care te determină să renunți, și-ți pierzi speranța într-un viitor mai bun sau că lucrurile se vor schimba; ajungi să nu mai ai simțuri, idei, imaginație chiar. România a devenit țara în care nu mai merită să gândești, din cauza nervilor și energiilor strivite; idealurile și visurile se sting unul câte unul și atunci îți închizi experiența de viață! Un poet, drag mie, pentru a se salva, scrie c㠄își imaginează că trăiește”! (Teodor Dume). Iar un altul întreabă: «Ce folos să exiști, să disloci un volum într-un spațiu, dar să nu poți să intervii cu nimic la schimbările care au loc în jurul tău? Ce folos că există legi ale fizicii, dacă pentru tine nu au nicio importanță? Ce folos că, pentru o clipă, speri să poți degaja un volum de aer egal cu volumul trupului tău, dacă, imediat ce tragi aer în piept, volumul degajat devine zero, ca și cum te-ai umple cu aer din cap până-n picioare, ca și cum tu și trupul tău nu sunteți decât un balon dintr-o piele fină, aproape fără dimensiuni, o peliculă atât de bine camuflată în atmosferă încât nu exiști pentru nimeni? » (Leonard Ancuța). România a ajuns, după o revoluție, „etalon de sărăcie în Europa” (și de tăcere, aș îndrăzni să adaug, fiindcă sărăcia reduce la tăcere), foamea amenință să distrugă fibra esențială a poporului. Vom cultiva, probabil, foarte curând, legume pe spațiile verzi și pe blocuri, cum au făcut cubanezii, să supraviețuim. În România, care „e atât de bogată, după cum spunea un prim-ministru, încât poți să furi la nesfârșit și tot bogată râmane”! Foamea a devenit povestea sfâșietoare a românilor care trăiesc din nimic. Mihai Gâdea se plângea, chiar, într-o seară, că "austeritatea ne strânge de unde ne doare cel mai tare"; iar Dinu C. Giurescu atenționa: "cu cât un om este mai sărac, cu atât devine mai violent!" Asta înseamnă arătarea cu degetul spre aproapele care are o mașină, o casă arătoasă, servitori. Deocamdată românii plâng de mila bogaților, dar vor măcar să n-arate ce fac cu banii, pe care-i bănuiesc bani furați! Poporul român și-a adăugat proverbelor din gândirea populară 5 cuvinte: „e mai rău ca înainte”, proverbe care, toate, sunt împotriva bogaților. Florin Călinescu striga într-o zi să se adune toate partidele și să zică: "Hai, mă, să facem un program și să ieșim din foame!" În timp ce marii actori au ajuns să poarte la ceremonii fesuri de maimuțoi pe cap (vezi Mircea Albulescu) și să plângă: "După 20 de ani de Teatru Național nu putem avea grijă de noi, mâncăm pâine cu muștar!" (Rodica Popescu Bitănescu). Pe pancarte, când se face câte un miting de protest, citim litere de-o șchioapă: ”am sărăcit bine”! Faimosul Huntington anunță c㠔omenirea se împarte în societăți făcute pentru muncă și dezvoltare și societăți care, prin spiritul lor mioritic local, nu au fost și nu vor fi niciodată apte de hărnicie productivă. Acestea din urmă trebuie lăsate în plata Domnului pentru că nu-și schimbă mentalitatea congenitală de sărac.” El mai zice c㠄sistemul social sau cel economic funcționează pe același tipar ca și organismul uman, ca și sistemul nervos central, ca și sistemul solar, prin transmiterea informației în rețea sau fractală pe orizontală și pe verticală. Funcționalitatea este dată de conexiunile dintre celule, care sunt simple. El funcționează, însă, la unison, unul cu celălalt. La fel cum funcțiile unui organism nu pot fi decalate, nu pot fi redundante sau bolnave, tot astfel sistemul economic trebuie să meargă corelat cu cel tehnologic, social sau politic.” În România, sistemul redistributiv a sporit sărăcia verticală, adică a redistribuit sărăcia și foamea de mâine spre cei mai săraci și bogăția de mâine spre cei și mai bogați având lăcomia inconștientă a unei tagme care ar fi putut crea șansa de a repune pe picioare economia, dar nu și-a urmărit decât obținerea veniturilor proprii, pe căi pseudo-legale sau mafiote. Ba chiar a găsit de cuviință că e necesar să distrugă oportunități și a nu le lăsa la îndemâna omului simplu pentru că, astfel, oamenii bogați ar pierde statutul de stăpâni; Statul a făcut din sărăcie, minciună și criză stări naturale, inexorabile, încât orice încercare de a ieși din ele devine amenințătoare și nefirească; a dus și duce un război ocult pentru existență, prin care omul sărac să nu scape de sărăcie. Zilnic mor 100.000 de oameni de foame în lume (sau din cauza ei), când agricultura lumii poate hrăni 12 miliarde de suflete. Dacă un popor moare de foame înseamnă că n-ai putut să-l hrănești sau n-ai vrut! În ciuda frigului, buzoienii săraci s-au aruncat după pește în nămolul unei bălți secate din parcul Marghiloman; de sărbători se donează sânge pentru a avea mâncare pe masă; a devenit un fenomen social ca, vara, să nu se mai ajungă la ștranduri - motivul: "e prea mare foamea!” În Brazilia, mamele pun pietre în oală și spun copiilor care cer mâncare: "așteptați să se facă", sperând să adoarmă. Supraviețuirea a ajuns chiar un orizont de fală, dacă o țărăncuță a ajuns să-l exprime prin cântec: "Io sînt fată de la țară/ Nu mă culc cu burta goală!" La sute de ani distanță când un Henric, ținând cu cei mulți, a decretat: "Fiecare familie trebuie să aibă în fiecare duminică o găină-n oală". Mahatma Gandhi a înțeles cel mai bine cum stau lucrurile: „există oameni atât de săraci, încât Dumnezeu nu le poate apărea decât în formă de pâine”. Un poet a surprins, păunescian, vaietul sărăciei: „Nu mai au nici un drept, nici măcar să mai plângă,/ Vină n-au, vina lor e lumea nătângă,/ Un destin ce i-a pus prea târziu… sau devreme,/ Într-o lume prea rea, cu prea multe probleme./ Peste zâmbetul lor e-o durere tăcută./ Pentru ei, umilința, e și surdă și mută./ În speranță mai au doar bucata de pâine/ Ce-o primesc când și când, pentru ziua de mâine/ Când din lacrima lor se ridică palate,/ Nu mai știu că pe lume mai există dreptate./ Demnitatea, și ea, a rămas mai puțină./ Sunt acum condamnați, condamnați fără vină.” (Marin Bunget). Iar un altul pune degetul pe rană: ”Sunt un sărac în țara mea bogată / În care nu-s stăpân pe-un petic de pământ,/ În care munca mea a fost furată,/ În care tot mai greu poți cumpăra mormânt.” (Marian Malciu). Da, un om sărac nu are viață ușoară, că viața ușoară nu e pentru toți. Numai că, atunci când flămânzești un popor, acesta devine nebun! Ministrul cu responsabilitatea grijii față de om (Mariana Câmpeanu), după un sfert de secol de guvernare a sărăciei crunte, nu vrea să știe că bogatul din țara săracă este vinovat de sărăcia ei. Nici nu a identificat categoria persoanelor sărace! (De altfel, ’’Statul nu are măcar un inventar al tuturor bunurilor deținute!’’ Răzvan Orășeanu.), Dar ministra își face cruce: "Ferească Dumnezeu de revolta desculților!" Ținuții în sărăcie lucie s-au învățat cu puțin și privesc doar spre Dumnezeu așteptând salvarea, conștienți, sau nu! că așteptările zadarnice dăunează grav sănătății. Un imn îi îndeamnă zadarnic să se trezească, nu îi trezește nici foamea, nici setea, în timp ce România se învârte într-un cerc vicios în jurul țărilor evoluate ale lumii - având proiecte megalomanice, în timp ce unii români nu știu ce înseamnă canalizarea -, cu speranța să le ajungă din urmă. Dar este descreierată, dacă nu vede că a sleit poporul de foame și boală și vrea doar satisfacerea orgoliului de a sta pe poziții de egalitate sau neîngenunchiere la masă cu puternicii lumii, sau este cinică, dacă, în discurs, spune c㠔săracii deranjează”! Omul sărac, ca om, nu trebuie să fie inferior omului bogat. Într-o țară normală, sărăcia ar trebui să fie o stare/perioadă/ fel de a trăi nedefinitiv; adică poți, pe parcursul vieții, să devii sărac, dar poți și să ieși din starea de sărăcie, dacă efortul politic al societății este îndreptat spre reducerea probabilității ca o persoană să ajungă în sărăcie, nicidecum să trăiască permanent în sărăcie. Cu bună știință, dar din motive ce se subînțeleg, se ignoră realitatea pe care o vedem cu toții. Axiomatic, ajungem să vedem că există necesități ale condiției umane care au căpătat abuziv întâietate, când realitatea arată, nealternativ, c㠄nu poate să existe preocupări ale spiritului, atâta vreme cât fizicul suferă de foame - capriciile sunt necesități adăugate, care au strânsă legătură cu starea de bine a fizicului, niciodată invers” (G.D.Toma). "Când ți-e foame, puțin îți pasă de miracolul care este viața, îți vine să înjuri, să scuipi și să te spânzuri.» (Cella Serghi). Sărăcia a ajuns să fie o stare naturală, inexorabilă, orice încercare de a ieși din această stare devine amenințătoare și nefirească. Ives Navarre crede că fiecare om are ceva de spus în plus, unic, iar, în lipsa acestei implicări individuale constructive, sărăcia planetară face ca întreaga planetă să devină direct proporțional și săracă spiritual. La Timișoara s-a protestat pentru incertitudinea zilei de mâine. Când se scoate petrol de 4 mld. E din pământul românesc, iar românii nu au nici un profit. În București, ca o ironie a soartei, a început campania pentru săraci “sendvișul de la miezul nopții”. Deci și când vrem sau putem să facem un bine, nu suntem în stare.
***
Este doar o înțelepciune sau ființa umană chiar are dreptul la supraviețuire? “Echilibrul/ Ne pune în balanță ființa./ Fiecărui om bogat/ Îi este atașat un cerșetor,/ Existența lor depinde de un bănuț./ În haosul în care nimic nu e întâmplător / Se vor întâlni pe drum/ Iar, de nu se vor dărui unul altuia,/ Amândoi se vor pierde/ Printr-o scindare/ Redusă la absurd.” (Carmen Zaniciuc). Raportorul special al Națiunilor Unite, într-un 17 oct. recent, a condamnat, printre altele, „regulile și practicile care restrâng excesiv permisiunea desfășurării în spații publice a unor comportamente ce țin de nevoile de supraviețuire”. După ce săracii au fost criticați c㠄pur și simplu deranjează, distrug estetica piețelor și parcurilor urbane, agasează solicitând ajutor, tacit sau vociferat, pun în pericol sănătatea prin bolile lor, acumulează lacom prestații plătite din impozite, ocupă abuziv locuințele părăsite sau își ridică cocioabe de scânduri și carton la periferii.” Soluția fiind ca săracii, înainte de toate, „să fie disciplinați, asistați în completarea subiectivării fragmentare, înregistrați ca forță de muncă și reciclați prin programe de consiliere/ formare profesională”. Motivele oficiale pentru care există oameni ce trăiesc în sărăcie, parte inevitabilă a progresului social, par a fi “lenea, lipsa de voință și capabilitatea de a alege”. În realitate există o nedreptate în societate care oferă o șansă abstractă de a avea acces la a-ți valoriza viața, iar asta face ca lipsiții de șansa egalității pragmatice să devină săracii pe vecie. Creștinismul situează românul de partea morală a trăirii, dar sărăcia îndelungată, fără sprijin măcar bisericesc, l-a împins să-i dispară rușinea și să-și însușească ce nu-i aparține, ori să întindă mâna, ca o profesie. O revenire pe baricadele inițiale ar necesita mult timp. Dumnezeu a făcut pământul și l-a dăruit omului. Cel care doarme pe cartoane sau în scorburile din gunoaiele aruncate la periferia localităților, cei care stau cu chirie înghesuiți unii peste alții sau cerșesc, oare ce șanse egale au? Săracului i s-a furat pământul pe care Dumnezeu i l-a lăsat sau a fost momit să-l vândă pe nimica, i s-au îngrădit fructele, peștii și păsările care aparțin naturii. Iar cei care le au cu japca în stăpânire nici nu conștientizează măcar că nu au drept total asupra lor, ci consideră că, potrivit libertății, nu au nicio responsabilitate față de locurile și oamenii unde trăiesc. Dacă ieșirea din biblioteci nu a avut efect îmbogățirea legii nescrise că avem obligația să facem mai mult dacă putem mai mult, și să dăruim ca un drept nescris, oricui nu are temporar posibilitatea de a supraviețui un blid, zilnic, cu mâncare, atunci fie cărțile nu învață nimic, fie nu ne-am îmblânzit deloc instinctul animalic și arătăm întâmplător a ființe înzestrate cu rațiune. Animalele țipă când le este foame, o spune Adrian Păunescu într-un cântec, le-am auzit în aerul mare de atâtea ori, chiar mi-au plâns la poartă și mi-au intrat cu forța în curte și le-am dat. Dar omul nu țipă. Dacă nu întinde mâna pentru a primi bănuțul după care nu te apleci când îți scapă din mână, îți dă în cap. Pentru ca fiecare om bun de muncă să facă ceva trebuie integrat în comunitate, adus în jurul focului tribal, unde trăgeau toți fum din aceeași țigară (ah, ce vremuri!), trebuie să i se acorde rangul de om, iar munca să fie ceva care nu forțează sau umilește, ci produce bucurie. Munca grea să fie aceea la care singur se înhamă, și numai pentru că își recunoaște limitele. Dar ajunșii au prejudecata că dacă s-au chinuit ei, sau înaintașii lor, care le-au lăsat moștenire condiții de existență, ori au absolvit scoli sau au avut noroc să se realizeze într-o profesie, aceștia cred că supraviețuirea este o competiție, cum un spectacol încărcat cu frumuseți declanșatoare de aplauze furtunoase, că viața însăși este o luptă și, ca-n orice luptă, este firesc să fie și înviși. Adică morți. Pentru a înțelege dacă greșim, să ne închipuim de ce ar fi lumea construită greșit dacă fiecare om ar avea pământul lui care să-i asigure mijloacele de existență? Supraviețuirea ar mai fi o luptă? Să privim biserica și aflăm învățătura ei de căpătâi că nu trebuie să ducem grija zilei de mâine și să ne lăsăm în voia Domnului, fiindcă Dumnezeu muncește pentru om înmulțind peștii, iepurii, rațele, făcând că sămânța să aibă rod. Astfel, pământul fiecăruia poate să-i asigure supraviețuirea fără ca omul să fie nevoit să se lupte cu semenii. Chiar poate fi fericit stând pur și simplu, dacă visează această cea mai înaltă formă de fericire; ceea ce și fac îmbogățiții lumii, cu diferența că ei, în același timp, au totul. Așadar omul simplu are dreptul la fericirea de a sta având doar natura înconjurătoare care îi asigură supraviețuirea. Vorbim deseori despre obligația de a munci, dar nu spunem nimic despre dreptul și fericirea de a sta. (’’Am și eu momente în care aș vrea să fiu altfel, să fiu o găină, ca toți oamenii din jurul meu. Să cumpăr pământ, aspirațiile mele lumești să nu meargă mai departe de satisfacția pe care ți-o dă un preț bun obținut la vânzarea recoltei. Ce bine-ar fi! Un petic de pământ împrejmuit cu un gard de stuf, o adevărată lume, mâncare la nas și să petrec ore în șir stând așa nemișcată pe pământ, pe câteva fire de stuf!» - Blasco Ibanez). Sărăcia a devenit generalizată când am renunțat la timpul cosmic în favoarea timpului bolnav, istoric, declanșat de industrializare, când a timpul ciclic s-a redus la câteva secunde oferite de meșterirea unui bun de consum aflat pe o bandă transportoare, care oferea imediat recompensa pe care ne-am grăbit s-o cheltuim în aglomerația urbană plină cu lumini, mirosuri și sunete ademenitoare. Au urmat înlocuirea omului cu mașina în favoarea îmbogățirii câtorva (1%!), apoi abandonarea sa rapidă, culminand cu desproprietărirea, încât omul care așteaptă de la societate oferirea unui loc de muncă a devenit foarte repede sărac și chiriaș pe pământul său. Omul căruia-i este foame și frig are dreptul să ia și să stea acolo unde găsește ce are nevoie, chiar dacă este proprietatea altcuiva, a spus-o cu secole în urmă sf. Vasile cel Mare. Asta înseamnă că, acela care are, trebuie să se gândească permanent și la cel care n-are și să procedeze benevol la întemeierea unui echilibru, să știe că are dreptul la mai mult doar după ce acela care-i muncește și locuieste cu el în aceeași comunitate trăiește decent. Minimul necesar înseamnă supraviețuirea. Soluțiile pentru o lume normală nu pot fi decât reîmpărțirea pământului la numărul de vieți omenești și acesta să nu mai poată fi înstrăinat vreodată, ori Statul, ca formă supremă de organizare, să redistribuie prioritar, ca scop fundamental al său, venitul de supraviețuitor fiecărui membru al comunității, din tot ce se adună ca bogăție în sacul comun. Sau să se facă o înțelegere între toți agenții economici să se angajeze cel puțin un membru din fiecare familie, iar căștigul minim să poată hrăni cel puțin 4 guri. Horthy a dat un exemplu în ce privește salarizarea și a extirpat corupția din administrație. Criteriile de departajare a salariilor erau următoarele (la aceeași clasă de pregătire): numărul membrilor familiei, localitatea de domiciliu, salariile erau astfel calculate încât familia să trăiască decent. Fiecare funcționar public semna un înscris prin care își exprima acordul de a-și pierde toate drepturile cetățenești - până la a 3-a generație-, dacă era dovedit corupt sau mituit! Legea evreiască spunea, pe timpul lui Iisus, că, dacă ai un câmp și-l culegi, trebuie să lași colțul neatins, pentru a-l culege săracii. În străinătate, între vecini, există, se pare, conturi speciale pentru bătrânii defavorizați, care includ gratuit masă, îmbrăcăminte, cazare și salariu minim – “să aibă și ei ceva”. Li se dă o dată pe lună. Dar clasa conducătoare a ales să aibă ea grijă de comunitate, dar nu printr-o regulă pe care s-o știe tot poporul, ci printr-o interpretare personală (de aceea este și profund vinovată!). Astfel, ea decide câți bugetari are și câte ministere (avem 28 ministere la 18 mil. locuitori și 1200 bugetari (1 a 15!) Celui mai bine plătit i-a făcut leafă cât 1500 de salarii minime și nici măcar nu știa de el, a aflat printr-un control guvernamental! Față de America, țară cu 300 mil. locuitori, 10 ministere și 1 bugetar la 100 locuitori. Ea decide cine este sărac, dar nu are nici o evidență, statul care conduce oamenii ne ne cunoaște măcar! Acordă câte unuia ajutor, dar nu fiindcă ar avea dreptul la el, ci îi face favorul acesta; de multe ori se face apel la donații publice. Puținii care primesc o masă la cantina săracilor au dat spagă autorităților să le accepte dosarul. Dacă ți-e foame, nu te primește acolo, dacă îndrăznești să ceri, statul găsește motive să nu îți dea, că ai un frigider, covor sau 2 găinușe prin curte. Când bugetul țării a crescut cu 30 % (de la 100 mld. E la 130 mld E în 2012), guvernanții se plâng că nu le ajung banii, dar alocă bisericii de 30 de ori mai mulți bani decât acum câțiva ani și se aprovizionează cu mașini străine și bunuri de lux. Comunismul a centralizat pământul și așa de bine a organizat munca încât poporul a ajuns să iasă în stradă de foame - țara pâinii dădea pâinea pe cartelă, când pământul poate hrăni 12 mld. de suflete. A înconjurat orașele cu fabrici și poporul suferea de frig, iar cuptoarele industriei lăsau să se piardă în atmosferă căldura, în loc să încălzească apa sau s-o transforme în curent electric. Nu a adus nici măcar apa râurilor la capul grădinilor, a lăsat-o să se scurgă, nefolosită, în mare. Albii piscicole măcar să le fi făcut! Numai incompetenți a avut România în fruntea ei. Și are!
***
De ce nu iubim egalitatea? Principiul egalității este un concept cu valoare de principiu director și constituie nucleul gândirii de stânga, în timp ce dreapta divide pentru a stăpâni mai ieftin și nu consideră dezirabilă mai multă uniformitate. “Echitate”, „egalitate” au ajuns astăzi înjurături. „Cei care nu acceptă egalitatea ca valoare fundamentală o fac pentru că disprețuiesc democrația – scrie Lucian T. Butaru. Oamenii se nasc liberi și egali. Egalitatea nu este un atribut, o însușire sau ideologie a sclavilor sau a celor slabi, plini de resentimente, și nu are nicio legătură cu o presupusă identitate sau uniformitate, eventual fiind în opoziție cu meritocrația. Egalitatea nu se opune diversității; dimpotrivă, este condiția manifestării acesteia. Egalitatea se opune discriminării ideii de superioritate/ inferioritate a ființei umane. Egalitatea nu se opune libertății, este condiția manifestării omului ca ființă liberă.” E de înțeles că nimeni nu e perfect, dar clasa dominatoare s-a autointitulat „clasa întregilor la minte” sau „boierii minții” și au împins experiența trăirii frumoase a vieții în zona superficială a acumulărilor materiale, zonă aproape niciodată suprapusă, doar atinsă accidental și tangențial cu adevăratul sens al trăirii - evoluția spirituală- excluzând posibilitatea că ar exista și altfel de „întregi la minte" care-și acceptă sărăcia mulțumindu-se cu puțin, dar trăind cu sacralitate. Iată un model îndoielnic, pe care poetul l-a și amendat metaforic: "cu vorbe proaste faci doar copii săraci". Anistoica, pe internet, pune o întrebare: «Dacă tot se spune despre om că este forma superioară de inteligență de pe acest pământ, de ce ne comportăm adesea ca și cum nu am fi? » iar Șișu Doria concluzionează: „Trebuie să învățăm să stăm în dreptul oamenilor și acesta e curajul de a rămâne rațional și simplu. Bucuria sufletului răspunde pentru ceea ce este omul în interiorul lui, pentru că sufletul nu se ridică niciodată deasupra altui suflet ca să arate că este geniu.” Inegalitatea aduce beneficii dacă stă fiecare în banca lui. Relația slab-egalitar este o iluzie creată de slăbiciunea celor puternici, care au uitat de unde au venit, sau ce i-a adus acolo. Într-o lume cu inegalități sociale, egalitatea nu functionează nici măcar în teorie! Mecanismul orb și automat care angajează dinamica egalității-inegalității sociale scindează intern egalitatea și generează și adâncește inegalitatea. O egalitate absolută înseamnă o societate fără clase sociale. Să fim egali în toate, însemna că nu putem fi egali în vreo privință până nu suntem egali în toate celelalte. Într-o țară normală nu poți să fii bogat iar toți ceilalți saraci. O mamă este atât de fericită cât este de fericit cel mai trist copil al ei.
Biserica greseste fundamental de două ori. Intâi pentru că spune oamenilor că Dumnezeu ne iubește pe fiecare cel mai mult, iar asta ne împinge, la rândul nostru, ca părinți, să șoptim copiilor la ureche, fiecăruia în parte, că pe el îl iubim cel mai mult. A iubi pe unul cel mai mult înseamnă a recunoaște că pe altul îl iubim mai puțin, iar cel care va simți mai puțina iubire se va simți nedreptățit și va adânci, prin copierea modelului, diferența dintre bine și rău, iubire /neiubire. Apoi, biserica nu primește în răndurile sale oameni care nu sunt credincioși. Iți dă șansa făcând de trei ori strigare să fii ca ea, apoi te azvârle din grup și îndeamnă oamenii să fie indiferenți față de tine pentru că ești cel rău. Astfel, trecând pe lângă o bodegă, am văzut credincioșii întorcându-se de la biserică și trecând grăbiți pe partea opusă și neprivind măcar într-acolo, pentru că acolo era cel rău, iar viața grupului credincioșilor curgea înspre salvarea grupului. În extremis, ideea de salvare înseamnă să mori tu și să trăiesc eu, să ajung eu în rai și nu tu. Iar asta face ca oamenii să să împartă arbitrar și superficial în buni și răi, dupa niște idei și să nu mai fie egali. Când, același om care astăzi este în bodegă și bea un pahar cu vin (ceea ce și lui Dumnezeu îi place!) este într-un grup, iar mâine, când simte să intre în biserică să se roage, este în tabăra cealaltă. Chiar dacă nu ești egal cu o persoană, faci un rău omenirii arătându-ți diferența, fiindcă provoci la lupta dintre egal-inegal, care ajuge să scoată din om, la suprafață, odată cu dumnezeiescul, și ura. Pe când, atunci când vii ca egal printre oameni având doar un sentiment interior al distanței (ceea ce poate provoca fericirea absolută!), oamenii simt că nu le ești egal și te vor înalța prin respect, încredere, admirație. Astfel, ura va rămâne un zăcământ inactiv ascuns în subteranul corpului și lumea va deveni mai echilibrată. Buddha a avut înțelepciunea să precizeze că nimic nu este stabil și veșnic în univers și fiecare trebuie să observe și să contemple tot ce este în jurul lui! Astfel, punând curiozitatea, observația și meditația înaintea unei dogme, Buddha a eliberat omul, gândirea și acțiunile sale, conturând în învățături că toți suntem egali între noi și trebuie să trăim în înțelegere și armonie, în cordialitate prin înțelepciune și morală. Armonia fiind sublimul conviețuirii umane. Egalitatea este un drept. Fără egalitate nu există libertate. Pentru a exista ca popor trebuie să avem valori comune sufletești.
***

Când balanța egalității este pusă în pericol, datoria păzitorilor de sens, a intelectualilor, este să intervină, cu atât mai mult dacă semenii mor de foame. Rolul intelectualității este de a ține sub observație viața cetății și de a o critica. Elita cea făcătoare de opinie trebuie să născocească modalități de a contracara răul instalat în țară încurajând îndoiala poporului nicidecum să devină ignorantă, cu atât mai mult să se polarizeze susținând microbist ceea ce nu este de susținut, cu scuza „n-am chef să fiu și proletar și telectual pe stomagu gol și stresat că din muncă cinstită nu am bani de mâncare pentru o lună.” În "Procesul de la Nuremberg" judecatorii acuzați s-au scuzat că au acceptat să fie cu răul (cu Hitler) ca o tranziție, până își revenea țara, dar s-au trezit că răul a devenit un mod de viață. Titu Maiorescu observa, cu mult înainte, c㠄avem instituții fără fond, avem abisul care ne desparte de popor”. Adevăratele valori ale gândirii reprezintă osatura morală pe care trebuie să se sprijine organismul unei națiuni. Numai că realitatea arată un fenomen de separare și sfâșiere: elitele, cu sau fără papion, și-au abandonat vocația trecând în penumbra nocivului anonimat, sau se rup definitiv de seminție și se grupează în caste, inventează limbaj, ținute și merticuri greu de mimat de cei neștiutori, încât cei mulți au ajuns abandonați și încurajați cu cinism să se dezvolte în matricea animalică. Pe internet se strigă: "elita e coruptă și va fi coruptă mereu!" Fiindcă ea, azi, critică fără dinți dinozaurii momentului, latră fără mușcătură, dar se sfâșie între ei pentru câțiva dolari în plus. Creierele au refuzat să-și îndeplinească menirea de adevărați iluminatori ai beznei în care România a fost aruncată, oricât de putină lumină ar fi fost, și au preferat tăcerea rațiunii și oportunismul care nu riscă, nu transpiră și nu stropește pe nimeni. Elita - calitatea aceea umană compusă din înzestrări alese, temeinic cultivate în numele emancipării rasei umane și care are intuiția performanței aducătoare de bunăstare-, n-a înțeles că ea este „expresia nevoii de elite a organismului social, proiectia unui afect comunitar” (Vasile Mirăuță). Ea pare să aibă iluzia unui creștinism al elitelor, se vrea introvertită într-o “biserică interioară”, astfel, intelectualul să fie singur cu Dumnezeu, când trebuia să genereze maselor o anumită sensibilitate față de virtuțile sale devenind permanent garantul competenței. În fapt, lăsându-se cumpărată, actul intelectual s-a dovedit complicele unui act de manipulare total lipsit de valențele conștiinței, prin care se face totul să compromită sau să nu se ridice în arena confruntărilor vreun mesaj capabil de a trezi victimele la rezistență. Aceasta a dus la instalarea neîncrederii și lehamitei generalizate. Elita se face vinovată de decăderea socială a ființei umane și de blocarea evoluției acesteia de la stadiul om-animal la om-rațional. Și așa va fi mereu dacă, acela care este înzestrat cu gândire multă nu realizează că trebuie să subordoneze liderul și să devină factorul decizional. Va gândi degeaba. Un lider este un om cu trăsături specifice de influență a maselor, definitorii fiind șarmul sau forța capabilă să obțină un câștig imediat, dar structura sa esențiala este caracterizată de superficialitate, întrucât dumnezeirea nu se poate dezvolta într-un corp conectat la bogăție, relații, interese de grup (o îmțelepciune învaț㠄să fii comun, dacă vrei să discuți cu toată lumea”.) Intelectualul autentic slujește principiul, armonia, echilibrul, are în grijă tot omul și nu doar potențații zilei sau extincția sa; el este incapabil de a produce suferință ființelor vii, cu atât mai mult nu le mănâncă. Este dovedit însă că inteligența sa, cu cât este mai stufoasă, cu atât nu-l ajută să ajungă înțeles de urechea nației. Nu de puține ori omul inteligent este dat la o parte (liderul se ferește de genii, se face frate cu ele doar să-l treacă o punte) sau este adus la scârba de a renunța singur la poziția de influentor al deciziei (vezi Andrei Pleșu). Florin Otrocol, un intelectual de marcă, urăște „astă viață, pentru simplu motiv că este un compromis; câtă mediocritate în toate!” Scriitorul Alexandru Petria mărturisea recent, ca pe un eroism: „Personal, am încercat să fiu echilibrat, să nu înghit nici o manipulare. Ăsta-i rostul unui intelectual normal, să afirme doar ce crede.” Da, este nevoie ca intelectualul rasat să se elibereze refuzând a mai fi claunul/ sluga/ supusul/ consilierul liderului. Stă în puterea lui să creeze o structură în care liderul îi devine subordonat. Mircea Vintilescu, liderul unei societăți civile, recunoaște c㠄multor intelectuali cu bun simț le este realmente jenă să se transforme în exponenții colectivităților în care trăiesc”. Analiștii se rezumă la a privi îngroziți prețurile și să spună: "N-au cum să mai crească, fiindcă piața-i înghețată de criză”. Sindicalistul Vasile Marica recunoaște: "Tata mă ceartă că m-a dat la școală degeaba, că nu fac nimica pentru el!" Iar guvernanții au devenit toți niște „păcălici”, deoarece declară că fac totul, dar “totul” înseamnă aproape nimica. Jena adusă în discuție este departe de a fi reală, obsesia propriei importanțe a dus la o aroganță deplină, exact opusul chemării, indusă și accentuată sau preluată prin mimetism admirativ, pare singura formă de adresare pentru presupușii intelectuali, masteranzii care nu știu să scrie corect românește. Dacă ai de spus ceva de interes general, nu degaja prin toți porii, un dispreț imens pentru „prostime”! Pretenția că muncesc cu mintea - “Mircea, fă-te că lucrezi”-, concepând strategii pe care doar trebuie să le culeagă politicienii, pentru a ne merge tuturor mai bine, e mai periculoasă decât ghidajul extern. “Impostura (sau pe aproape, uneori e doar superficialitate imposibil de depășit pentru că sunt prea ocupați cu… socializarea), lipsa de asumare a răspunderii pentru un model greșit, după ce efectele s-au simțit cu vârf și îndesat, nu sunt doar momentele unei nefericite conjuncturi, ci patul germinativ pentru gogurădulescizare continuă. Elitele, dintotdeauna, s-au priceput de minune să se reprezinte pe ele însele, pretinzând că lucrează pentru popor și... le merge bine!” (conu mișu). Actuala elită economică și politică, necredibilizată prin filtre, e compusă din banaliști intelectoni -“un fel de cameleoni care își schimbă opiniile după cum bate banul ori interesul” (Emanuel Cristescu) -, trage mâța de coadă și nu dă socoteală nimănui. “Mujicii analfabeți” (gloata) sunt scufundați intenționat în ignoranță, cât mai mult posibil, când “menirea e să faci ca cel care vine după tine să ajungă mai departe ca tine”(Mircea Albulescu)! Haina Statului are responsabilitatea să determine oamenii să evolueze atât printr-o prezență umană exemplară, cât să speculeze instinctul acestora de autodepăsire încât omul cu care vine în contact să devină mai bun decât este în realitate, dae ea se face vinovată numai și prin faptul că este neutră, cu atât mai mult când împinge cetățeanul, nedreptățindu-l, să-și scoată la suprafață animalicia. Nichita Stănescu respira observând antologic: «a te înfrâna, a te abține, e primul semn al civilizației lumii.» Numai că Supraomul a găsit mijlocul de trăi facil și a devenit, astfel, o fiară care a construit cuști non-umanitate. Iar fiarele nu au patrie! Se tot laudă rolul intelectualului în comunitate, că el modelează caractere. Dar are și criterii de performanță? Fănuș Neagu, în «scaunul singurătății » îndeamnă « să nu faci niciodată totul, ci numai atât cât se poate, și anume, ceea ce se cuvine neapărat făcut din câte se pot face». Când intelectualii au fost cumpărați să nu se reușească definirea unei mișcări de revoltă socială, aceștia fac totul să nu se ridice în arena confruntărilor un mesaj capabil de a trezi victimele la rezistență. Sau bagă capul în nisip punându-și-l la adăpost, în loc să facă ceva măreț cu el. Astfel contribuie cu bună știință sau din neglijență intelectuală la involuție planetară, prin refuzul de a folosi deplin darul de la Dumnezeu și de a înnoi permanent și efervescent firea omenească. După care se plâng că prezentul nu are complexitate sau că-i o provocare prea mică! Promovează o cultură plină cu sclifoseli, mortăciuni și obscenități, să rămânem în memoria umanității ca superficiali și debili. Egoismul elitist, lașitatea individualistă și frica pierderii privilegiilor, și automulțumirea, în care se complace ipocrit, l-au oprit să facă sacrificiile necesare obținerii unei biete normalități în cetate. Scriitorul Lucian Bureriu îi scuză: „intelectualii și-au abandonat vocația, trecând în tăcerea simbolică, secretoare de nociv anonimat, din cauza absenței cooptării lor în angrenajul vieții națiunii. Adevărații oameni de cultură (cei bine informați, educați, gânditorii liberi) au fost marginalizați de zgomotul beizadelelor ademenite de bani, care și-au umflat reciproc respectul la diferite giubușlucuri culturale.” Mircea Costache îl confirmă: „În România, cei care sunt buni, sunt trimiși acasă!” Dar revoluționarul Ioan Roșca îi acuză: „ați tolerat formele fără fond care acoperă murdăria generală, pseudo-democrația și pseudo-justiția, alegerea perpetuă a răului mai mic, consensul social convenabil paraziților, compromisul constructiv care compromite conștiințele!” Dacă nu intelectualii sunt vinovați, ca (i)responsabili ai comunității, ei, care au învățat carte multă și știau ce trebuie făcut pentru ca tot omul să trăiască normal, atunci cine? „Chiar nu vedeți cum, cu sprijinul ori tăcerea voastră, se încearcă și aproape se reușește distrugerea unui popor?” (Ion Corbu). Lumea s-a construit strâmb și trebuie măcar să vedem și să acceptam eșecul. Ne-am bazat întotdeauna pe conștiința de sine, dar conștiința nu putea veni și lucra decât prin oamenii superiori ai nației. Orice situație creată, dacă nemulțumește un om, un grup de oameni sau categorie socială are întotdeauna soluția limită a întoarcerii la punctul de pornire inițial. Soluția nu poate rezulta decât dintr-un dialog și se concretizează într-o nouă regulă acceptată unanim de popor. Numai că statul demult nu mai consultă poporul fiindcă știe că acesta nu va fi de acord cu el, a inventat democratia prin reprezentanți care solicită votul fără să spună ce vor face concret, apoi, ajunși la putere, pun impozite, împrumută țara de capul lor și fură banii din sacul comun. Când inteligentul nu-și va mai folosi harul să-și hrănească vanitatea, ci se va jerfti acceptând să-și facă singur casă și să aibă singur grijă de via lui, se va face un pas pe scara evoluției, spre acolo unde nu contează nivelul intelectual sau poziția socială. Nu va mai adânci prăpastia care separă elitele de mase, ființa umană va redeveni creația dintâi, omul, unul singur, nu ca acum exploatatorul viclean și cel exploatat. Cugetarea populară țâșnește mai filozofic decât toți filozofii renumiți și atinge culmea universală a normalității: „Și cel deștept tot ca un prost moare. Credea că e singurul care a realizat că vremea este efemeră, că nu putem alege când să trăim sau când să murim?” Omul cel simplu știe că pierde întotdeauna, dar se consolează amar că-n cosciug nu ia nimic cu el, așa că-și trăiește clipele, de azi până mâine, și nu-și bate capul să pună deoparte pentru niște zile negre, când toate zilele îi sunt egal de negre. O întreagă cultură populară îl învață că e bine așa: „Cu ce m-am ales în viață? Cu ce-am băut, cu ce-am mâncat/ Și cu ce am strâns în brață...” Totuși... evoluează, fiindcă orice familie săracă, la sfârșitul drumului, este mai puțin săracă decât era la început, măcar că omul moare cu avuția îmbrăcăminții de pe el, după ce s-a născut gol, sau unul dintre copii îi ajunge un pic mai bine. Omul sărac nu știe, nu este încurajat să-și bată capul să știe, este făcut prost tot timpul și este îndemnat să asculte și să se supună, ca executant/ vită de povară, celui care știe. Dacă cel sărac ar avea o viață în care „a ști” este o normalitate, 18% din visurile sale, care, statistic, sunt realizabile, ar conduce la explozia unei noi frumuseți a lumii încât am păși, efectiv, într-un mediu înconjurător înnobilat cu artă, populat de o fire omenească înnoită permanent. Intelectualul preferă să scormonească mai mult în cenușa timpului și lasă vraiște prezentul, ori nu se implică și tace consolându-se aberant că, astfel, trăiește mândria libertății. (“Ți-am spus din prima că tăcerea poate fi și mândria libertății de a face exact ce-mi face bine și până la capătul acestui drum am să târăsc după mine atmosfera asta intimă, tipic umană, ca o sete pe care doar nevoia ți-o dă» - Ion Laurențiu. ) Da, oricât de rea ar fi lumea și cu oricâte obstacole, dacă închizi ochii poți să treci peste tot. Se pare că «oamenii se ascund fără voie în vise, gânduri ori idei », o spune și Hamat Petru Sebastian, numai că, mai presus de grija firească pentru sine, nu este suficient să nu faci rău. Când răul se întâmplă sub ochii tai, deci ai cunoștință de el, prin neimplicare, îi devii complice.
***

Din păcate, liniștea minții a lăsat cale liberă negurii morale fiindcă «omul contemporan are multe cunoștințe, dar e lipsit de conștiință, îi lipsește educația spiritualității omenești» (Vasil Popov). Poate fiindcă știe că va sfârși în extreme, acolo unde culminează planul realizabil al gândirii când se ocupă de om, adică de ce este onorabil în cel înzestrat cu pasiunea pentru ființe. Și nu vrea, și preferă să renunțe la lucruri și ființe sau să fie împotriva lor, neștiind că și lucrurile și ființele renunță la om, că esența filozofiei vieții își aprinde făclia de la flacăra acestora. Și atunci începem să nu mai fim noi, și de atunci începem să fugim chiar și de propriile amintiri. Astfel, omenia a devenit atât de rară încât, și dacă o întâlnim, nu o mai recunoaștem. Iuliu Zsejki spune: „în ultimii 50 de ani, de când trăiesc, observ o degradare continuă a societății românești și a oamenilor care o compun.. Totul este legat de bani, putere, mizerie umană. Nu mai există moralitate, toți au un simulacru de conștiință și au devenit un simulacru de om.” Și asta fiindcă am lăsat să introducă busuiocul în căldărușe nu cei mai curați dintre noi, ci o întreagă constelație de ticăloși, care au făcut ca șmecheria și nesimțirea să devină parte din cultura unui întreg popor. Niciodată n-a fost altfel România. Suntem o națiune săracă în valori morale, sloganul „să trăim bine” este doar pentru cei care-l lansează, iar în politică, paradoxal! există și a doua șansă pentru cel care încalcă regulile, când, între oameni, nici n-ar trebui să existe regili! Imoralismul a creat genii ale răului, care fac răul pentru ca acesta îi hrănește. Platon spunea: „Una din pedepsele pentru refuzul de a participa la viața politică este aceea că vei ajunge să fii condus de inferiorii tăi.” Bogdan Chirieac observa c㠓poporul n-are tresărire morală să rupă lanțul”, dar o are proaspătul papă Francisc, când „denunță fetișismul banilor, că etica și solidaritatea sunt concepte care deranjează.” România are degeaba biserica din lemn, de la Săpânța, cea mai înaltă construcție de lemn din lume! Ai noștri guvernanți nu sunt proști, ci extrem de rău inŹtenŹțioŹnați, încât pot fi acuzați penal de lipsă de iubire. Probabil simt că nu au pentru cine să lupte sau își închipuie că sunt împrejurări în care se pot purta cu semenii lor fără iubire! Cu lucrurile te poți purta fără iubire, poți să tai copaci, să faci cărămizi, să prelucrezi fierul fără iubire, față de oameni nu se poate, deoarece iubirea reciprocă dintre oameni este o lege fundamentală a vieții omenești. Este adevărat că omul nu poate să se constrângă să iubească, așa cum se constrânge să muncească, însă, de aici nu urmează că poate să se poarte cu ceilalți fără iubire, mai ales dacă cere ceva de la ei. Dacă n-ai iubire față de oameni, stai liniștit, ocupă-te de tine, de lucruri, de ce vrei, numai de oameni nu” (G.D. Toma). Ironic, relațiile dintre ei se bazează pe legea lui O(h)m! Dan puric a spus-o răspicat: ”ăștia (politicienii n.a.) nu iubesc poporul român, altfel nu i-ar face rău!” Puterea a fost preluată de profesioniștii în arta hoției, care au driblat legislația făcând ca toate să nu mai poată fi controlate. “Ceasul de aur al națiunii a ajuns să atârne, astfel, în buzunarul lor, iar întâmplările și lucrurile să se prăbușească în gaura neagră a memoriei comunitare” (Lucian Mănăilescu). Nici un partid nu are o doctrină articulată, singurele idei au fost: de unde să luăm șpagă și dacă mai e ceva de ciordit. Justiția îi apără (cică: România- nu are corupți, ci... corupători!), Radu Popa exclamă uimit la televizor: “Europa se uită la România ca la o insulă a ciudaților! Politicienii sunt lipsiți de morală întrucât nu au gestul demisiei! Nu sunt oameni de cuvânt, ce se discută se încalcă a doua zi”, iar Dan Răspopa observă pamfletar: “Măi, în țara asta, nici hoții nu mai sînt cinstiți!”
Românii întâi fac un lucru și pe urmă gândesc că n-a fost bun. Au condus țara prin televizor, instituțiile s-au pus în mișcare haotic, la semnalele din mass media, rezolvarea problemelor (doar a celor care ard) făcându-se din gură (un om demis astă iarnă este și acum în funcție), cu jumătăți de măsură (doar pentru a arăta ca s-a întâmplat ceva) și pompieristic, țara ducându-se, astfel, de râpă nefiind condusă profesionist, adică neavând un pupitru permanent sub lupă, de la naștere sau intrarea în țară, până la epuizare sau moarte, cu întregile problematici până la nesemnificativele detalii. De exemplu, una dintre înzăpezirile recente a dus la blocaje alarmante fiindcă nu am avut utilaje corespunzătoare și, după ce zăpada s-a topit, am aflat că aveam utilaje noi, de ultimă generație, care zăceau nefolosite de ani și ani uitate într-un depozit oarecare! Astfel, România a căpătat o stare de dizolvare sinistră fiindc㠄se silește singură să zacă într-o apă politică stătută și urât mirositoare” (Ileana Andersson). Într-un film, o gravidă a refuzat lumea strâmb alcătuită: "Nu vreau să nasc în civilizație, unde există rău!" O mamă care nu-și mai permite să crească al treilea prunc, își omoară cu seninătate nou-născutul. Judecata a făcut-o, la televizor, nu justiția plătită cu bani grei să asigure normalitatea, ci un bolnav de cancer: “Statul român, prin reprezentanții lui, merită condamnat la moarte!” Marile spirite simt c㠓trăiesc într-o Românie confiscată și au obosit cerând România înapoi - “țara în care este haiducie pe dos: se ia de la săraci și se dă la bogați” (Andrei Pleșu). Iar cine simte că poate să facă ceva, renunță, fiindc㠓în România nu poți să faci politică, dacă nu ești nesimțit” (Cristian Țânțăreanu). Petre Țuțea vedea în țăran esența pură a românismului. Oare de ce? Poate prin faptul că, la sat, oamenii se cunosc toți între ei și se controlează moral unul pe celălalt. Instinctul te împinge să zburzi în libertatea absolută și să-ți manifești puterea (fizică sau intelectuală). Aducerea țăranilor la oraș, de către comuniști, prin industrializare, a însemnat ieșirea din chinga moralității, iar non-orășenii (proletarii) au devenit repede ceea ce erau în esență: niște brute, care, astăzi, făcând afacerile țării, nu au nicidecum bunul simț să le facă cinstit și pun țara în situația prezisă de Marx: "să ne ferească Dumnezeu” (de ei, de proletarii ajunși boieri). Dacă analizăm acest fenomen am putea afirma că drumul conștiinței frânează înaintarea omului în timp, îl trage la origini - nu întâmplător modelele de conștiință umană sunt identificate în străvechime. Mădălin Voicu spune despre țigani că aceștia „ascultă de cuvânt (au morală) din frică sau din respect”. Un primar comunist mărturisea cândva, într-un interviu, că "mama succesului este controlul". Oamenii veritabili de cultură fac eforturi să întrețină vie ideea de conștiință. Dacă este adevărat, putem gândi că numai făcând reguli putem ține în frâu conștiința, urmând ca, aceia care cred organic în ea, să și-o cultive, iar ceilalți s-o practice de frică, de frica legii. Doar dacă i se va oferi recunoaștere și eventual recompensă, conștiința va fi practicată ca un eroism. Numai că alți oameni de cultură fug de absolut, se simt neputincioși în fața perfecțiunii sau au spaima rușinii că devin învinși și-și pierd și privilegiile. Aceștia se grăbesc să afirme răspicat că progresul lumii n-are legătură cu moralitatea (Monica Tatoiu dă exemplul lui J.J. Rousseau, iar preoții îndeamnă să facem ce zic ei și nu ce fac), că pământenii s-au dezvoltat prin forță încălcând întotdeauna legile, deci oamenii trebuie luați așa cum sunt. În "Dincolo de bine și de Rău" (trad. Francisc Grünberg), se vorbește de trei perioade ale moralității în istoria omenirii. După imoralistul Nietzsche, există o perioadă preistorică a umanității, în care valoarea sau non-valoarea unei acțiuni se deducea din consecințele sale. Apoi s-a atribuit valoarea intenției acțiunii, făcandu-se primul pas spre cunoașterea de sine, pentru a culmina cu extramoralitatea, în care valoarea acțiunii este dată de reîntoarcerea spre sine a individului pentru o nouă aprofundare și autodepășire a moralei, valoarea constând în „travaliul îndelungat și tainic hărăzit celor mai rafinate, celor mai cinstite și totodată, celor mai răutăcioase conștiințe.” Deci nu contează răul făcut pentru ca omul este animal și–l comite chiar instinctiv. Atunci de ce frica de o dictatură a moralității? Reguli am avut tot timpul, Parlamentul le scoate ca pe cârnații din tulumbă! Lipsește punerea legilor în practică. Iar când nu se pun în practică (și vedem cu toții că nu), înseamnă că nu avem reguli și criterii de performanță pentru cei plătiți să le pună în practică! Un neamț ne-a caracterizat bine: “Capul pare limpede în România, dar mai jos este constipat totul!“ Așa că avem nevoie urgentă de o reînnoire morală pentru a restaura societatea. „Libertarianismul, atât la stânga cât și la dreapta, a produs o economie în care fiecare a considerat că poate să calce pe cadavrul aproapelui său pentru a se îmbogăți. Trecerea de la colectivismul extrem la individualismul extrem a lasat în urmă indivizi izolați și familii destrămate care depind de ajutorul statului” (Bond). Pentru că ne dorim liniște, am făcut rabat de la valorile spiritului care are cea mai înaltă formă de înălțare - firul incandescent al moralității. Lumea omului rational, în relațiile cu semenii, a dezvoltat un rău infinit mai mare, comparativ cu lumea animală: omul puternic nu-l mănâncă pe omul slab, dar mai bine-l mânca și se echilibra lumea pe făgașul supraviețuirii prin forță, dar omul rău îl pune pe omul bun în lanț și-l obligă să muncească toată viața pentru el. În zadar strigăm că moralitatea nu are nuanțe de gri și „cine nu este capabil să își câștige existența în mod cinstit, nu este decât o mizerie de om”! (Ioan Drimuș), Bakunin spune c㠄omul a avut nevoie de Dumnezeu ca să-l creeze, dar, a ramâne în mrejele lui, în continuare, ar însemna o plafonare pentru om, o complacere înceată și sigură într-un statut de sclav. Omul trebuie să-i mulțumească satanei, care l-a tentat să muște din pomul cunoașterii și să se trezească la realitate.” Astfel, am ajuns, iată, prin ușa bibliotecii, într-o iminentă ceață filozofică și nu știu precis dacă luminișul vreunei realități mai este folositor vieții. Avea dreptate aspirantul la gloria locală, Marin Ifrim: ”În toate cărțile citite, unele geniale, ca o dovadă a efemerității mele, nu am găsit nimic care să-mi ofere „un drum”, o direcție estetică și morală”. “Drumul”, dacă este să-l creionăm, nu este o săgeată, ca-n cazul propulsiei geniilor spre singurătate, ci o curbă, fiindcă nevoia de supraviețuire a evoluatului îl face să caute și să interacționeze cu cel inferior lui, pentru a comite greșeala și a învața din ea. Drumul este unul care închide până la urmă cercul, fiindcă neacceptarea sclaviei față de Dumnezeu îi împinge pe imoraliști la trăirea fără reguli, ceea ce presupune a omorî pe la spate și a face sclav un om mai sărăcuț la minte (fără să-l fi creat tu, din nimic), sau care nu crede că e sclavul lui Dumnezeu, ci prietenul și admiratorul acestuia. Se închide cercul și urmează suprapunerea imaginii drumului celui evoluat, aflat în mișcare, ca la maraton pe stadion, prin ajungerea din urmă a drumului celui involuat. Și apare, astfel, paradoxul alăturării rațiunii imorale (care nu vrea reguli) de omul aflat cel mai aproape de animal, care are reguli (zmeii provoacă la “luptă dreaptă”!) și își dă valoare vieții proprii prin frumusețea trăirii aflată în lupta morală a forțelor fizice. Iar asta face ridicolă pretenția limitatului rațional de a nu fi sclav în fața Creatorului nelimitat.
***

Politica a ajuns mijlocul cel mai sigur de îmbogățire, dar, în căpisteria țării, neghina a acoperit grâul cel curat și bun și aluatul național nu mai dospește. „Politicienii sunt un amalgam de cetățeni care bântuie pe la televiziuni și sunt luați din când în când la bani mărunți de organele statului, nu pentru că așa ar fi normal, ci, probabil, pentru că au omis să mai vireze “cotizația” către partid. Acești “politicieni” sunt vârfurile de lance ale degradării României” (Doru Gheorghiade). Toată clasa politică, separată fiind de cea intelectuală, este cu mușchiul ideologic atrofiat, slujitoare nu a poporului român, ci a propriilor interese, inutilă dar avidă de căpătuială, chiar dacă arginții Iudei i-a cam ars palmele. “Traseism, cumetrie și afacere cu Statul e coloana vertebrală a politicianului român” (Silviu Mănăstire). Politicienii ar trebui să fie mândri să primească doar respectul oamenilor, dar... demult nu mai contează ce li se întâmplă comunității, clasa politică formează o lume în veșnică dispută pentru putere, lume în care, odată intrat, devine imposibil să nu te murdărești. Sufletele minunate din afara acestei lumi sunt reduse la neputință și tăcere. Frumoșii nebunatici, poeții, „intră în câte-o poezie și nu mai ies de acolo până a doua zi la amiaz㔠(D.B.)! “Suntem pe mana unor nebuni” decretează Adrian Păunescu, „am aprins prea multe chibrituri/ în van la marginea lumii” își varsă of-ul și Dana Banu; este posibil să aibă dreptate călugărul când fuge de lume, că "nu mai este nici un bun care să vrea binele omenirii"! Justiția a declarat, prin ministrul său, că, dacă-ar fi să se aresteze toți infractorii, n-ar mai avea cine să... aresteze! Și toate astea pentru că niște lifte cu chip de oameni au acaparat statul, l-au luat prizonier, se rotesc instinctual numai după putere și pradă crezând că totul li se cuvine și nu contează pe cine deranjează în jurul lor; vor să fure cât mai mult din bugetul poporului, pe care-l consider㠄o turmă de creaturi inferioare și nesătule, pe care, oricât de mult ai încerca, nu vei reuși niciodată să o mulțumești, așa că nici n-are rost să mai încerci” (Constantin Raclău). Dar poporul român nu e prost, este doar prost îmbrăcat. DanielleS a radiografiat exact situația: "Dă-i prostului puterea și te vei convinge ce zace în el. Dacă mai aveai dubii, acum ele vor fi risipite. Și nu este un simplu prost, are inteligență cât cuprinde, însă toată e cantonată în aria corticală răspunzătoare cu șmecheria și tendința de a prosti pe ceilalți, de a-i face să-i pară inferiori. Totul se rezumă la el la cum să te fofilezi în fața răspunderilor și cum să pasezi treaba altora. Deșteptul ăsta abia așteaptă să calci cu stângul, că și sare pe tine ca un șacal să-ți facă publică greșeala, să te exploateze și să iasă el în față. A stat el mult și bine în spate, dar acum... s-a întors roata: a apucat bine cu dinții prilejul de a te face una cu pământul, pe tine și pe cei așijderea cu tine. Dacă are poziția necesară, de ce să nu te ajute nințel să te scufunzi, de ce să nu se cațere pe cadavrul tău încă viu, ca să se ridice mai sus? Ce e aia mândrie? De ce ai avea-o? Stai nințel că ți-o terfelește el bine, e specialitatea lui. Cum ne-am procopsit cu el nu știu... Probabil are mirosul dezvoltat și îi dibuie pe cei ca noi. Știe prea bine să transforme jena noastră de a-i spune de la obraz că este un gunoi și își zice că aici e de el, a dat peste niște fraieri pe care să-i *facă*. Bunul simț e confundat cu prostia, în jungla asta de societate în care ne ducem traiul, iar el e lighioana perfect adaptată să se remarce ca lider prost și leneș, nepriceput și lăudăros." Politicienii au distrus țara din temelii, au jefuit bunurile realizate în decenii de suferință și speranțe zadarnice „vânzandu-le pe bani de tigari” (Lavinia Șandru) și au rămas netrași la răspundere și nepedepsiți! Ba chiar au redus România la tăcere pentru a-și asigura liniștea în anii ce vin. Atâta amar de putere, bani și influență cât au câștigat, sunt protejate cu tupeu printr-o formă de organizare politică dezvoltată pe principii masonice. Cum coca-cola a creat un alt mastodont, cu care să concureze în piață și să distrugă toți competitorii, tot așa s-a procedat și în politic. Dar roata vieții se întoarce, va veni vremea socotelilor, pentru că totul se plătește în această viață, „vor răspunde mai devreme sau mai târziu pentru banii publici avuți în gestiune”(Liliana Mincă). Totul se poate schimba într-o clipă, iar dacă nu plătește azi hidra cu mii de capete, vor plăti copiii, nepoții și rudele lor! Dacă nu respecți nimic, nu poți primi înapoi respect. Acești politicieni ar trebui judecați de oamenii suferinzi. Iar întrebările incriminatoare ar fi: „Cum de am ajuns noi să rezistăm prezentului? Ce ți-a lipsit, mă, să pui lucrurile la punct? Dacă țara este săracă, tu de ce ești bogat? O singură răsteală așteptam de la tine, un simplu, clar și tunător "AJUNGE!” Dacă ai văzut că nu ești în stare să conduci țara, de ce nu te-ai dus dracului?” Edmund Burke îndeamnă să nu se mai aștepte la nimic bun – “profilul oamenilor politici este aproape de cel al infractorului, se încurajează drumul infracționalității-, nu avem anticorpi: societate civilă nu-i, biserică nu-i! În întregul ei, clasa politică actuală poartă responsabilitatea regresului democratic catastrofal, degenerat până la agresiune și primitivism.” Clasa politică fură, o dată la patru ani, și speranțele românilor. Nu știm dacă sunt securiști, antinaționaliști, foști combatanți SS sau Gestapo, psihopați sau toate la un loc. Un lucru este cert: au legiferat cu toții genocidul, temnița în aer liber, moartea în mizeria indusă de lipsurile cotidiene și asfixia prin minciună, tâlhărie și furt la drumul mare. România a devenit, astfel, o nonțară fiindcă nimic din ce-am visat nu s-a împlinit. Radu Morar crede că "până nu vom zâmbi din nou, România va rămâne departe!" Tot mai mulți spun c㠄România este pur și simplu dispărută, am fost un popor.” Dar nu este așa, sau este ceva mult mai profund și parșiv: lupta politică, în lume, nu se duce să se facă o lumină definitivă în jurul nostru, ci să avem doar o... speranță! Noi, mulții, să stăm într-un întuneric, la propriu și la figurat, iar puținii, ăia 1%, să poată șmecheri și lăfăi în voie la adăpost. Totul este o amăgire. Și n-ar fi nimic, dacă nu s-ar cere taxe! Poetul care a scris „poeme fără țară”, Nicolae Sirius, crede că mergem „înainte, spre Dumnezeu, fiindcă altundeva n-avem unde”. Doar prin ajungerea undeva viața noastră capătă sens, unde totul este perfect și pentru totdeauna. Dețin o fotografie care înfățișează un peisaj sterp cu niște urme abia perceptibile îndreptate înspre înainte. Dacă aș fi acolo și nu aș ști încotro este înaintele, m-aș lua după semne fiindcă mulți trăim fericiți cu ce ne dă Dumnezeu. Gândurile și tot ce ni se întâmplă le atribuim voii Sale. Cu siguranță aș alege urmele acelea, aș alege acel înainte, fiindcă semnele divine sunt sigurele de care am învățat să m-agăț când în disperare sunt, în neștiință, indiferență, fără putere. Aleg să merg după semne și sper ca, la capăt, cineva mă așteaptă bucuros că om sunt, adică un semen aflat în același timp și-n același univers. Acolo aș putea să o iau de la capăt, începutul întotdeauna înseamnă o nouă șansă de a izbândi după ce ai eșuat în celelalte încercari. Poate unii au nevoie de mine acum acolo, aș putea să-i învăț ceva ce doar eu am văzut, am simțit sau gândit. Așa că mărșăluiesc înainte neavând încotro altundeva sperând chiar că, înainte, Dumnezeu aș putea deveni. Numai că, privind mai atent urmele, se poate observa că ele nu sunt naturale și atunci, brusc, totul se schimbă. Înseamnă că înainte este sigur un om sau urmele au fost lăsate intenționat ca eu de ele să mă agăț. Această urâtă ipoteză posibilă, doar o minte diabolică ar fi putut-o concepe, ca eu, nevăzut, să fiu sunt împins prin speranță înspre undeva sau ceva. Iar minte diabolică are sigur politicul. Și dacă nimic n-am să îi dau, ce interes ar putea el avea? Să-i bătătoresc calea? Să-i cumpăr apa când îmi va fi sigur sete? Astfel se tulbură până și sensul care are la capăt, undeva, un Dumnezeu. Oamenii culți au observat două absențe: cea a unui „teren cu reguli precise, cu eleganță și principialitate, cu transparență și aristocrație, cu discuție și societate civilă, care a condus la o instabilitate de popor migrator înăuntrul propriilor valori, și absența politicianului nepoftitor de arginți, cult, reflexiv, critic, capabil să ia măsuri chiar împotriva sa, când binele public diferă de al clanului din care face parte.” (Alexander Baumgarter). Poeții, care trec lumea înconjurătoare prin sita inimii, au înțeles din prima clipă că politicien
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  “Succesul unei mișcări populare nu stă în capacitatea maselor de
a ucide, ci în dorința lor de a muri pentru un ideal”
(Leon Trotsky)

Domnule Nicolae Tudor,
In primul rand vreau sa va spun ca ma bucur sa va revad printre noi. Asupra textului dumneavoastra, text care contine multe adevaruri, nu voi comenta fiindca nu vreau sa ma bag in treburile interne ale Poporului Roman. Insa vreau sa spun cateva cuvinte despre citatul cules de dumneavoastra din gandirea marelui Trotsky. Deci conform marelui ganditor, dorinta maselor de a muri pentru o miscare este cheia succesului acelei miscari. Ce credeti ca au facut marele Lenin, marele Trotski, marele Stalin, marele Mao si marele Pot-Pol cand au vazut ca masele nu prea vor sa moara pentru o miscare? Le-au omorat ei! Si miscarea a triumfat! Tehnologia de opresiune a secolului douazeci, compusa din mitraliere si sarma ghimpata prin care trece curentul electric, a facut posibil ca o banda de talhari care se afla in posesia unei miscari si a mijloacelor technice de care vorbeam, sa-si impuna miscarea, cu toate ca masele nu erau inclinate sa moara numai de dragul de a triumfa miscarea. Dar au trebuit sa moara pentru ca miscarea sa aiba succes si idealul sa triumfe. Sau, cu alte cuvinte: decat masele sa ne ucida pe noi, devenind astfel criminale, mai bine le ucidem noi pe ele.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2013-10-04 14:36:42
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE