FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Interviu cu un literat de prestigiu
Text postat de Gheorghe Rechesan
Ați auzit de Aleksei Batîr Șapolnikovici ? Nici n-aveați cum! Fiindcă numele lui artistic, pe scena zbenguielilor amoroase cu nurii Eutherpei, este Sașa Pașol, pseudonim cum s-ar zice. Aflînd că este propus pentru a i se decerna premiul “Marmeladov” , un fel de Herder al UTAG ( Unitatea Teritorială Autonomă Găgăuză) m-am grăbit să-i cer un interviu.
Atamanul poeților din Buceag m-a primit la reședința sa de iarnă din Agonyceatinsk, la trei postațe de Ceadîr-Luncă, raionul Kondrat.
Turnul de fildeș al beyului Pașol e de fapt un soi de colibă din stuf, căptușită cu piei de oaie și folii de polietilenă, de soiul celor care se întind peste răsadurile de castraveți ca să nu înghețe. Dinspre stepa karacealpacă crivățul vuia cu stridențe de balalaică dezacordată, dar artistul lucra de zor, înșirînd cu un pix litere mari, sîngerii, pe un prapor uscat de miel.
-Salam aleikum, am salutat eu respectuos, schițînd o reverență și adăugînd prudent, lăudat fie Iisus, fiindcă unii gok-oguzi îs muslimi, alții-s ortodocși de rit vechi.
-Bogdaproste, îmi răspunse Pașol, aleikum salam sau cum vrei matale!
Eminentul poet arăta ca o flacără pe cale să se stingă: nu prea înalt, dar firav, cu fața scofîlcită de nopțile jertfite pe altarul artei, fruntea înaltă și îngustă de parcă dormise între două paturi în pruncie, iar ochii mari, albăstrii, dar oleacă apoși clipeau rar, adormiți de-atîta trudă a scrisului.
-Ce te aduce, pe meleagurile noastre, gaspadin? mă interogă dînsul.
Am detectat o mireazmă tare în suflarea lui, ceva spirtos și aromat ca samagonul distilat din pufoaica ce-o leapădă rusalcele prin martie, cînd merg la scăldat.
-Eiii… am venit și eu, begule, vorba poetului:
“ La beyul vine-un ziarist
Cu glas domol, cu chipu’ trist…”
-Ha, ha, ha, hohoti Pașol monosilabic,îmi placi…ce bei?
Fără să aștepte să-i răspund, luă o bărdacă mare plină cu un lichid opalescent și turnă în două pocale.
-Bea, că-i basamac din cel bun, jumate spirt albastru, jumate trascău de sfeclă și-oleacă de kumis fermentat ca să taie greața, mă îndemnă corifeul literelor gok-oguze, sughițînd voios după dușca adîncă ca o rîpă lirică…da’ să știi că Kașbacov, Coșbuc, cum îi ziceți voi avea sînge de-al nost, kara-oguz! De aia și alitera așa duios:” Prin vișini vîntul viu vuia….etc”. Ca de altfel și Eminovici, care are rădăcini clare turano-oguz-kalpace!
Mi-am pornit reportofonul și i-am pus atamanului prima întrebare de rutină:
-Cum ați început să scrieți?
- Ușor…căscă Pașol… mai mult dintr-o întîmplare… eu eram de meserie electrician și tocma reparam o priză în biblioteca marelui om de cultură Gîrk-Șorban zis Djinul Cenușiu, găgăuz de-al nostru. Nu’ ș ce șeitan am făcut p’acolo, că se atinseră niște fire și luă toată tărășenia foc…Hait, mi-am zis io:” Se arsă buleftrica!”
Cam așa a fost…pînă veniră pompierii tocmai din Tiraspol, am apucat să-mi fac o cultură solidă clasică, răsfoind toate cărțile ce erau pe-acolo ‘șa! După aia mi-a dat și mie ghes firea să compun poeme…
- Interesant...deci un factor aleator al existenței v-a făcut poet!
- Aș… o întîmplare..dacă îi reparam candelabrul lui Eugen Simion, poate ajungeam academician...da’ nu-i vremea pierdută!
- Cum se intitula prima poezie pe care ați scris-o?
- -Daragoi moi, dracu’ mai știe c-am scris peste 4000…unele cu plaivazu’ pă hîrtie, altele cu bățu-n tină, ba chiar cu vîrful hangerului pe pereții privatelor de crîșme!
- -În general ce vă inspiră?
- -O butelcă plină de cognac Ararat cinci*!
- -Ce planuri aveți pentru viitor?
- Mărețe..am un proiect la care țin enorm: tai vîrful Lenin din Pamir în două, de-a latu’ , iar pe peretele neted care rămîne, voi ciopli în litere de 10 stînjeni, să se vază de la distanță, cel mai valoros poem al meu...îl știi, fără îndoială:

“am scos poezia din priză,
am tras heblu
întunericul deslușea 220 de volți
ce-așteptau
să se nască poetul.”

Dacă Putin nu-i de acord mă mulțumesc și cu vîrful Moldovanu al vost’!
- La ce lucrați acum?
- La un romanț…ia auzi cilea 'șa:

“ Sara în stepă, kalașnikovu urlă cu sete
Ordiile vin, grenade scapără violete
Tanchete fumegă înecate-n fîntîne
Sub scutul antirachetă m-aștepți Mașo pă mine!”

- Foarte interesant și militant! Care credeți că va fi destinul vastei dumneavoastre opere?
Sașa Pașol rămase tăcut. Își scoase cizma dreaptă desfășură obielele, se scărpină gînditor între degetele piciorului, mirosi jegul adunat acolo și conchise:
- Un creator de talia mea, are doar un gînd: să-și năucească pe mai departe cititorii, ca basamacu’ pă soldat și măciulia de mac pă sugaru’ plîngăcios!
- Dar totuși ce credeți, ce destin va avea tot ce ați scris?
- Măreț, fără îndoială că măreț..dacă nu altceva în taiga există o poiană golașă de 10 000 de arșini…mă înțelegi, atîția molizi s-au tăiet ca să-mi public io, Sașa Pașol, ghiersurile că se vede și din Cosmos!
N-am mai știut ce să îndrug coleșit de vastitatea gîndirii pașoliene. Mi-am luat catrafusele, am dat binețe begblerbeiului literelor gok-oguze și am ieșit la aer.
Din pustie se auzea mugetul crivățului, în armonie cu versurile îngînate de strașnicul ataman:

“ Ogiva pe cer trece așa-plină și nucleară
Ochii tăi de nagan mă caută în iarba cea rară
Obuze, mitralii, pîrîie pe bolta ceia senină
Pieptu de gloanțe, fruntea de schije mi-e plină..”

N.A. Acest text este un pamflet;totuși,dacă vreun cititor crede că toate cele înșirate în el nu au legătură cu realitatea să lectureze aici:

http://adevarul.ro/cultura/carti/kitsch-impostura-uniunea-scriitorilor-romania-literatura-care-ti-intoarce-stomacul-dos-1_511531a54b62ed5875ecb902/index.html
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  ca să mai tai emfaza epigramist-ică, un hopa-mitică, critic veleitar de buzunar, iacă opiniile unor inși membri în alt cenaclu virtual cu care nu am interacționat decît incidental(și căre nu-mi datorează nimic, înafara unor opinii obiective).Primul este un cunoscut prozator basarabean(familiarizat cu literatura rusă,dar deh...mocanul olaru nu știe ce-i cu șofranu,dar are păreri pe lîngă), celălalt un poet destul notoriu, cunoscut pentru intransigența vis-a-vis de impostori:

Comentariile membrilor:

= Bogdaproste!

Nicolae Popa
[20.Feb.10 16:49]

Cred că putem vorbi de comicul unei situații bine cunoscută în plan local și, poate, de neînțeles prin alte părți. Îmi amintește de stilul „planetei Moldova”. Mai mult decât atât, de ultimul volum editat la Chișinău de Mitoș Micleușanu și Florin Braghiș, „Nekrotitanium”, volum pe care tocmai îl citesc și mă enervez că nu pot scrie și eu așa de haios. M-am simțit la fel de confortabil și în timpul lecturii acestui text, căruia îmi vine greu să-i găsesc un alt calificativ decăt că e și el haios! Mulțam pentru plăcerea lecturii!

= Na, iaca: se poate!

Aurel Sibiceanu
[21.Feb.10 12:15]

Un Michiduță mic, negru și... al dracului, taman se pregătea să mă întristeze în sfânta zi de duminică. Numai că Omologul lui, mare, luminos și bărbos, mă mână cu "șoricelul" pe la dumneata, cum a mai făcut-o de nenumărate ori. Cetii și mă prăpădii de râs. Apoi căzui cu mintea în bagdadie. De două ori! O dată pentru că nu se știe dacă Închisoarea Popoarelor și Noroadelor și-a închis porțile. A doua oară pentru treaba cu candelabrul lui Eugen Simion; dacă aș fi știut asta nu i-aș fi fost mujic în Academie - ptiu, era să scriu cu C! -, dar măcar aș fi intrat în volumul IV al venerabilei lucrări: "Scriitori români de azi", pe lângă care "Lista lui Manolescu", era să zis "Lista lui Schindler", a lui Nae ori Noe, este o biată listă de cumpărături cu care soacra te trimite la piață. Meître(sic!), aveți mână, vână, alonjă; prețuirea mea vă mai lipsea! Ia, o aveți și pe asta! Aștept urmarea și urmările.

Cu sinceră prețuire, cu mulțumire și drag.
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-02-19 12:54:51
         
 
  pîrîcioasă mică, fă pași... de dans în ring la Michigan!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-02-18 22:51:44
         
 
  hai, cîntă la altă masă epigrantule!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-02-18 22:48:27
         
 
  Corecteaz, te rog, nu mai asasina limba romana:

"- -Ce planuri aveți pentru viitor?
- Mărețe..am un proiect"

"-Eiiii…am venit și eu begule, vorba poetului
“ La beyul vine-un ziarist
Cu glas domol, cu chipu’ trist…”"

"- Măreț, fără îndoială că măreț..dacă nu altceva"

PS: Si nu, nu ti-am citit inca textul, ti-am enumerat doar niste chestii pentru care trebuie sa port masca de sudura sa nu imi irite ochii.

 
Postat de catre General Motors la data de 2013-02-18 22:33:09
         
 
  Sper ca delirezi!
Altfel, daca spui cu buna stiinta: "olarel", "literat lu peste", "faci spume pe sec", etc, ma vad nevoit sa ii cer d-lui Corbu sa ia masuri disciplinare.
Si apropo, de ce si cum poate face cineva spume daca nici nu te citeste? Am citit doar prima fraza: "Ați auzit de Aleksei Batîr Șapolnikovici ?" unde, pentru cultura ta, nu trebuia sa lasi spatiu inainte de semnul intrebarii. Si m-am lamurit. Esti un autor previzibil si neinteresant, un mic plagiator al literaturii ruse. Un miliardar al timpului liber.


PS: Iti multumesc insa pentru link. Articolul face toti banii.
 
Postat de catre General Motors la data de 2013-02-18 22:28:58
         
 
  olărel, literat lu pește, ca de obicei, cînd ai o oglindă dinaintea nasului te prefaci că nu te recunoti și faci spume pe sec!  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-02-18 20:58:34
         
 
  la băsescu & gașka se referă?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2013-02-18 20:28:28
         
 
  PS: Scrie una si despre asta:

Andrei Plesu: La varf avem niste mitocani si parveniti.

http://www.ziare.com/cultura/scriitori/andrei-plesu-la-varf-avem-niste-mitocani-si-parveniti-1219350

 
Postat de catre General Motors la data de 2013-02-18 19:10:52
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  N-am avut rabdare sa-ti citesc textul, dar multam pentru link. Articolul din Adevarul a tare. L-am citit pe nerasuflate.  
Postat de catre General Motors la data de 2013-02-18 18:46:37
         
 
  europeeo-centrism, stimată colega,lavra bleu nu e chiar buricu liternauticii, mai degrabă un stei tot mai pauper ieșit din undele virtuale. cît despre resturile comentariului, la ce bn să vă detailez: impostura ca formă de manifestare umană și nu numai:)) ar trebuie să fie sursă de inspirație(și satirizare) suficientă. hintul, e articolașul din adevărul.ro.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2013-02-18 13:05:24
         
 
  Europeea sweet Europeea...  
Postat de catre Elena Stefan la data de 2013-02-18 12:37:27
         
 
  Ironie și sarcasm cât cuprinde. Sigur, tușa groasă, caricaturală, este o caracteristică a pamfletului. Care, în fapt, face diferența dintre pamflet și calomnie.

Colegul nostru excelează în arta insectarizării diverselor personaje, caractere, situații, tipologii. Cu mijloace literare mai blânde ori mai dure. Lavra sinilie i-a fost, în nenumărate rânduri, obiect și subiect de lucru.

Suntem obișnuiți cu formularea, ușor ipocrită, "Acest text este o ficțiune, pamflet, etc. Orice asemănare ... etc. etc." Însă știm cu toții că toate creațiile care au o astfel de precizare pleacă, de regulă, de la o situație reală. Ei bine, nu am reușit să descifrez acea situație reală de la care, distinsul autor a pornit. Poate o continuare, poate un hint, poate!
 
Postat de catre Elena Stefan la data de 2013-02-18 12:35:01
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE