FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Piroanele secundă sau arta de a nu plânge în neștire* (Exercițiu de lectură)
Text postat de Elena Stefan
In memoriam

Piroanele secundă sau arta de a nu plânge în neștire*

Cuvântul, care după unii ar fi fost la început, fapta, după alții, reprezintă, se pare, limitele între care, „umbra” își poate manifesta forța existențială și cognoscibilă. Înțeleg prin „umbr㔠ceea ce probabil va fi înțelegând și autoarea acestui frumos și totodată ciudat poem respectiv „omul” în condiția sa, în fond excesiv fragilă, și care, în „evoluția sa”, ajunge de mai multe ori mai puține ori în ipostaza în care „autonomia sa existențial㔠atinge limita. Un punct de la care forța și voința proprii ființei devin neputincioase, incapabile de a se opune „pragului tăcerii” și, când, conștient sau nu, abandonul teluric începe să-și facă simțită prezența. Acest abandon capătă expresia unei speranțe diseminate într-un concept integrator, omniscient și omnipotent, transcendent ființei, nenumit însă excelent sugerat în poem încă din titlu „Facă-se Voia”. Acest „Facă-se Voia” ca expresie a „abandonului structural” devine speranța spiritului, conotație profundă a înțelegerii sensului expresiei „prelungire prin continuitate” într-un alt plan, un fel de convingere a iminentei armonii cu divinul. Pentru credincios pare a însemna „punerea inimii” în palma cuiva în care ai încredere totală, care știe cum, ce, de ce și mai ales pentru ce.
Cântatul cocoșilor, la scara timpului ființial, este perceput în poem ca gest dramatic, a cărui acțiune, lipsită de răbdare, zorește „candelabrele să moară”. Dramatismul este accentuat, în continuare, de expresiile „ultim parfum”, „ultima oară”. Pe de altă parte dramatismul poematic este sugerat și de suferință poate nu atât în plan real cât în conșteentizarea ei, în percepția ei, în hiperbolizarea acestei percepții: „În talpă piroane secundele-mi bat” excepțional spus, te duce cu gândul la suferința crucificării, ori „Lanțul se strânge de glezna subțire”. Lanțul ca povară și totodată ca laț, așadar o limită a dramatismului suportabil. Dar acest univers interior, apocaliptic nu este clamat, nu este invocat în cuvinte demagogice, nu este acuzat. El este, cum am spus, sugerat, ferm dar doar sugerat, cu un sentiment al împăcarii, al liniștei, al demnității, în fond al înțelegerii superioare a condiției, ființei umane, „mai efemere” la scara timpului decât efemeritatea clipei. Vedem aici, pe filonul tradiției, înțelepciunea mioritică : „Ascultă, nu plânge, pământuri și cer / Scurt s-or roti, nemiloasă rotire.” Înțelepciune care se reia în finalul poematic invocat, parca, premonitoriu:
„Umbră-s pășind peste pragul tăcerii.
Fie-mi aproape, curând amintire
Nopților tale pustii fără mine.
Facă-se Voia, nu plânge-n neștire...”
Umbra trecută dincolo, împăcată cu sine și cu destinul său, subsumată dramatic și lucid, însă armonic leit motivului poematic, în fond un laitmotiv existențial „Facă-se Voia”
Un poem răscolitor, un memento pentru noi toți, pentru că mai devreme ori mai târziu cu toții vom fi „umbre pășind peste pragul tăcerii”. Nu știu însă câți dintre noi vor fi putând a avea forța, demnitatea și înțelepciunea să rosteasc㠄Nopților tale pustii fără mine. / Facă-se Voia, nu plânge-n neștire…” Ca să nu mai vorbesc de faptul c㠄Facă-se Voia” ca speranță mântuitoare nu va fi accesibilă oricui. Fără a-mi excede condiția de „umbr㔠reamintesc acel biblic „cine are urechi de auzit să audă”

Text postat de către Elena :tefan


*Faca-se Voia**

Hoț de iubire, cocoșii, de ziuă
Cântă zorind candelabre să moară.
Vino, în palme cu flori de magnolii,
Ultim parfum, pentru ultima oară.

În talpă piroane secundele-mi bat,
Lanțul se strânge de glezna subțire.
Ascultă, nu plânge, pământuri și cer
Scurt s-or roti, nemiloasă rotire.

Umbră-s pășind peste pragul tăcerii.
Fie-mi aproape, curând amintire
Nopților tale pustii fără mine.
Facă-se Voia, nu plânge-n neștire...

**Postat de către Elena Munteanu.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE