FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Pensionarii vieții sau arta ignorării ghiulului*
Text postat de Elena Stefan
Pensionarii vieții sau arta ignorării ghiulului*

Emblemele spiritualizării unui spațiu legitimează până la sacralizare un fel de sanctuar existențial definibil triadic loc-timp-artist. Fără el, fără artist, spațiul și timpul nu reprezintă altceva decât coordonate fizico-geografice în varii domenii generalizatoare ale cunoașterii. Artistul și numai el vine cu particularizarea, cu înnobilarea și, în ultimă instanță, cu „sacralizarea artistic㔠și „eternizarea spiritual㔠a binomului „spațiu-timp” dincolo de eterna existare materie-energie.

Artiștii, acești ”pensionari ai vieții”, ”n-au rente viagere și nici moșii întinse/ și le-au pierdut pe rând prin cazinouri triste/ sau prin iatacuri albe de crude domnișoare/ ce n-au pierdut s-a luat pentru odihna lumii”

Încerc să-mi aduc aminte de nume de artiști celebri din Sparta și, din păcate, nu reușesc. Oare educația spartană să nu fi produs artiști celebri ? Ori poate memoria mea să fie de vină. De ce totuși, fără efort, când spun Atena îmi vin în minte, fără să vreau Eschil, Sofocle, Euripide și nu numai? Poate, și fac această afirmație ca simplă ipoteză, ”dogma educației înregimentate” a ”cenzurii existențiale” de orice natură să nu favorizeze artiștii, ori chiar să nu-i ”producă”. Nu avem dreptul să judecăm însă nu putem fi împiedicați să constatăm. Sapțiul atenian, permisiv și democratic, timpul istoric al antichității și pleiada de artiști începând cu Eschil, Sofocle, Euripide, au întemeiat și definesc pentru eternitate un sanctuar de civilizație și cultură, într-un cuvânt de spiritualitate.

Mutatis mutandis, spațiul ale cărei baze au fost puse de către cel care va deveni celebru prin numele orașului care conține numele său, Bucur, așadar orașul București, pare a fi ușor integrabil într-o triadă spiritualizatoare de tipul celei prezentate mai sus. În care numeroși artiști ”au scris mereu sau au cântat prea plinul”. Cu o justificată nostalgie autoarea îi invocă întru definirea a ceea ce domnia sa definește a fi ”Bucureștiului meu” .În antiteză cu un București, perceput textual, ca fiind aflat parcă în calea barbarizării, un București fals și artificial, în fapt un alt București care, pare a mai fi al său. Un București degeaba. Un București descris cu o anumită doză de sarcasm în versurile: ”degeaba trec prin înserarea vagă
limuzine pe Calea Victoriei / ducând spre cartiere de plastic departe / parfumuri franțuzești sandale fine / afaceriști în șlapi copii cu ghiuluri”
Însă, în acest București, cu toate exagerările sale existențiale, dintre care unele se prefigurează a fi efemere, ”Armand Pașa Iamandi Mugur și Johny /
trec pe jos colorând orașul acesta / a viață/”. A viață spiritualizată presupun că ne îndeamnă să înțelegem în subtext autoarea. Iar numele invocate, nume de artiști, apropiate autoarei, în fond, personalizează, poate, toți artiștii acestui spațiu ”domni vechi de București” ”neînfierați de vremuri tulburi sau precare” artiști care ”au mereu privirea limpede și grav㔠și a căror ”tăcere de acum”, un fel de revoltă ajunsă, poate, la paroxism, ”nu-i semn de senectute” . Ci de altceva. Prea mult și prea greu de înțeles de către cei din Bucureștiul celălalt. Care, nu-i ”al meu” cum credem că a justificat și demonstarat, de ce, autoarea. Pentru că arta nu poate fi decât o taină, o credință și o mare bucurie. Din păcate nu pentru toți. Ca și acest frumos poem.

Postat de catre Elena Stefan la data de 2007-07-20 07:58:18

*poemul domnilor vechi de București**

pentru Armand, Pașa, Iamandi, Mugur și Johny, vechi dandy ai Bucureștiului meu

când soarele pitic înghite nori burtoși la rând
prin București agale trec în ceas de umbră chioară
domni tandri cu firet și glanț de zâmbet fin
și vârsta lor e un parfum de ierburi rare
călătoriți cu Orient Express-ul și graseind puternic franțuzește
au rictus grav și papioane blânde bastoane argintii sau albe lavaliere
neînfierați de vremuri tulburi sau precare
ei au mereu privirea limpede și gravă
tăcerea lor de-acum nu-i semn de senectute
și n-ai să-i vezi nicicând călătorind cu troleibuzul
sau din taxiuri galbene scoțând o mână afară sporovăind prea darnic cu șoferii
preferă pasul mic prin Cișmigiul zarvei de veac prea nou ștergându-le bombeul

și de-i întrebi ce sunt îți spun cu zâmbet vag
pensionari ai vieții trăind din bibliotecă
vânzându-și cărțile pentr-o cafea la Capșa
sau pentru vreo țigară fină
prinsă cuminte în țigaretul auriu
n-au rente viagere și nici moșii întinse
și le-au pierdut pe rând prin cazinouri triste
sau prin iatacuri albe de crude domnișoare
ce n-au pierdut s-a luat pentru odihna lumii

au scris mereu sau au cântat prea plinul
atâția oameni le-au zâmbit pe fugă
le-au inventat biografii terestre
și i-au uitat apoi ca pe-o batistă cu monogramă prăfuită

degeaba trec prin înserarea vagă
limuzine pe Calea Victoriei
ducând spre cartiere de plastic departe
parfumuri franțuzești sandale fine
afaceriști în șlapi copii cu ghiuluri

Armand Pașa Iamandi Mugur și Johny
trec pe jos colorând orașul acesta
a viață

**Text postat de către Dana Banu
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE