FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Polimorfism poetic (Exercițiu de lectură)
Text postat de Elena Stefan
Polimorfism poetic*

Prima eclipsă de lună, ca exercițiu intelectual, ne poate transpune în planul „Universului genesiac”. În sensul că, odată aparut, cum si in ce fel, aceasta este o alta poveste ori povesti, s-au manifestat și „funcțiile” fundamentale, gravitația, atracția universală, rotația și revoluția, una din consecințele acestor funcții fiind și „eclipsa” definibilă prin relativitatea acoperirii unor corpuri cerești de către altele. Spun „relativitatea” pentru ca orice eclipsă depinde și de locul observatorului. Ba, chiar am putea spune că, în fiecare clipă sunt infinite eclipse pentru infinitele poziții spațiale ale observatorului virtual imaginabil.
Privind din această perspectivă, putem avansa ipoteza primei relații cu „Marele Anonim” sugerat prin „Tu te afli pe undeva…” și, odată cu acesta, se sugerează și ‚causa causorum” adic㠄funcția de creație”. Putem fi întăriți, în demersul nostru interpretativ, de starea ontologică a cerului „un bloc de marmur㔠material avand o anumit㠄distincție” „duritate” și „încremenire” și de „somnul amforă”, un somn „stocat”, pentru milenii poate, din care, asemenea visului, transpar „pasaje întregi de viaț㔠inteligibile ca, poate, vieți trecute ori viitoare, semne ale destinelor încifrate în actul creației în urma căruia „big bang-ul” devenirii cunoașterii ia forma unui fenomen constientizabil „prima eclipsă de luna”, un fel de act de stare civilă al umanității conștiente de sine.

Într-un alt plan, și, odata cu acesta, demonstram „bimorfismul” poemului care, odată demonstrat, ne permite să facem inferența polimorfismului, putem să ne imaginăm prima eclipsă de luna pentru un „eu”, oarecare, definit ca o aplicație în mulțimea tuturor „eurilor” de-a lungul timpului și sau spațiului. În acest caz, avem de-a face cu „edificarea universului” propriu acelui „eu” ca factor inițiator al cunoașterii exogene și, poate, chiar al cunoașterii de sine. Și in acest caz „Tu te afli pe undeva…” poate sugera „in statu nascendi” posibila relație cu Marele Creator, dar ne poate sugera si un „Tu” aflat intr-o relație special㠖poate de dragoste- cu „eul” subânțeles. Și in aceasta situatie, mediul proxim pare încremenit iar prima eclipsă de lună un factor declanșator al stării ori stărilor eului subânteles al poemului.

Evident, poemul poate oferi și alte modalitati de lectură.

Din punctul de vedere al formei, nu agreez „de-a pititea” si „alminterea” forme factice și desuete, impuse de autoconstrângerea obținerii unui efect de rima, „…ea”, nefericit. De asemenea nu agreez „negura timpului” arhaic și mult prea uzitat candva, pe de o parte și ca metaforă în genitiv , dezagreabilă, pe de alta parte. Ca să nu mai vorbesc de, iar arhaicul „a somnului amfor㔠și utilizarea, la doar câteva versuri distanță al acelui „undeva”. Una peste alta poemul ar putea fi valoros.

Dacă o „foarfecă poetic㔠ar fi fost implicată în acest poem eu cred că s-ar fi putut obține ceva de forma:

„Prima eclipsă de lună

Cerul un bloc de marmură.
Ca într-un joc de-a pitita,
Tu te afli pe undeva ...
Ca și cerul de-altminteri.

Pasaje întregi de viață
Prin timpuri transpar.
În somnul cum o amforă
Gâlgâie vântul.

Un bloc imens de marmură.
Clipa de-atunci o lacună.
Imaterială candva,
Prima eclipsă de lună.”

In accepțiunea mea și potrivit gusturilor mele, poemul, ușor despovărat de efectul de balast pe care sintagmele menționate mai sus i-l dau, devine un poem frumos.

Postat de catre Elena Stefan la data de 2004-07-17 10:49:20



*Prima eclipsă de lună**

Cerul un bloc de marmură.
Ca într-un joc de-a pititea,
Tu, te afli pe undeva ...
Ca și cerul de-altminterea.

Pasaje întregi de viață
Prin negura timpului transpar.
În a somnului amforă,
Gâlgâie vântul în zadar.

Un bloc imens de marmură.
Clipa de-atunci e-acum lacună ...
Imaterială pe undeva,
Prima eclipsă de lună.

**Text postat de gheorghe Sârbu
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE