FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
...
Text postat de Corneliu Traian Atanasiu


Cu dragoste ºi abjecþie

Mai priceput, mai indignat,
ªtie oricine din adagii,
E cel ce mult a exersat:
Viciosul cu vechi stagii.

Cu epigrama de mai sus înfieram (ºi de la fier, ºi de la fiere) o luare promptã de atitudine a lui Liviu Bordas:

Mi-am zis cã orice vorbã-i de prisos
Cand mîngîiai otreapa într-o doarã
ªi-am lãcrimat la cel tablou duios:
Un frate mare lîngã surioarã...

Ideea de la care am pornit este una pe care o ºtiam de mult de la René Girard din Minciunã romanticã ºi adevãr romanesc. Autorul remarcã în legãturã cu modul în care familia lui Proust constatã ºi taxeazã snobismul unui concitadin o dublã scarã a atitudinilor.

Prima scarã este aceea a cunoaºterii faptelor, cea de a doua aceea judecãrii lor ºi a incriminãrii fãptaºului. Faptele sînt urmãtoarele:

În douã dumineci la rînd, la ieºirea din bisericã, numitul Legrandin, cunoscut intim al familiei, aruncã acestora doar o strîmbãturã fugarã, în locul obiºnuitului salut amical, ºi se întoarce stingherit pentru a da tîrcoale nobilimii locale.

Viziunea asupra faptelor comportã interpretãri diferite, dar eºalonate pe cele douã scãri amintite. Înþelegerea scenei este tot mai lãmuritã pornind de la bunicã la mamã ºi sfîrºind cu tatãl. Bunica ignorã cu inocenþã snobismul ºi deci nu-l vede, mama îl sesizeazã pentru cã a fost atinsã ºi ea de ispita lui, tatãl este un cunoscãtor versat pentru cã îl practicã de mult ºi cu convingere.

“Scara cunoaºterii” rãsturnatã ne-o dã pe aceea a “puritãþii morale”. Cãci indignarea pe ca o suscitã snobul este pe mãsura propriului snobism. Cel mai atins de morbul viciului e primul care ridicã ameninþãtor piatra. Tatãl este în culmea indignãrii. Snobul autentic e cel mai “sensibil” suferã cel mai mult ultragiul snobismului altora.

Mi-a fãcut plãcere, sesizînd concurenþa lui Liviu, sã îl fac pãrtaº la aceastã viziune catarticã.

Povestirea amintitã în titlul epigramei, Pentru Esme – cu dragoste ºi abjecþie , aparþine lui Jerome David Salinger ºi poate fi gãsitã în volumul Nouã Povestiri (http://ro.wikipedia.org/wiki/Jerome_David_Salinger).

Sper cã nu mai e nevoie sã-l invoc pe Baudelaire:

"— Hypocrite lecteur, — mon semblable, — mon frère!"

Pe româneºte merge apropoul cu bîrna ºi paiul, ca ºi cel cu ciobul ºi oala spartã.





Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE