FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Calea Snobilor
Text postat de Dragoș Iovan
O seară caniculară de iunie. Umbrele înserării se-ntind albăstrii peste terasa unei cafenele, înconjurînd mesele și scaunele încropite din fier forjat într-o aură enigmatică. Un chelner alungă, cu un șervet de o culoare incertă, moliile care se roiesc în jurul unui lampadar banal, din sticlă roșie. La o masă, singur, un bărbat matur cu tîmpele încărunțite din plin, cu tenul sănătos, bronzat și antebrațele musculoase cioplește cu un briceag măciulia unui baston, așteptînd răbădător să facă comanda. E îmbrăcat în bermude și o cămașă în stil hawaian, cu imprimeuri mari, multicolore care-i dau un aer sportiv, tineresc și încearcă să redea în lemnul tare bustul unei naiade cu sîni proeminenți dar, în pofida eforturilor sale, opera aduce mai mult cu profilul unui marsuin exoftalmic.
Printre mesele goale se strecoară un ins scund, de vîrstă incertă, îndesat cu fața rotundă, palidă și încrețită ca un măr golden auriu atins de brumă. În ciuda căldurii e înțolit într-un costum negru din stofă groasă, lustruit de atîta purtat pe la genunchi și coate, cămașă imaculată, strînsă-n nodul cît pumnul al unei cravate demodate din polistiren vișiniu, iar pe creștet poartă o canotieră din pai cu panglică neagră. Pășește delicat, cu pași mici de rozătoare timidă și vizibil stînjenit se apropie de masa cioplitorului.
-Permiteți, vă rog... pot îndrăzni să ocup un loc la masa dumneavoastră? se adresă el cu o voce incoloră, pițigăiată, răsucindu-și cu un tic nervos, mustăcioara cănită, țanțoșă cu vîrfurile îndreptate-n sus.
-Da, sigur, luați loc, nu mă stînjeniți deloc, îi răspunse celălalt cu indiferență, după ce-l măsură scurt din ochi.
Mustăciosul se foi cu fesele pe marginea incomodă a scaunului, își potrivi cochet dunga pantalonilor, apoi așeză lîngă piciorul mesei o servietă pîntecoasă din mușama neagră mare să-ncapă o navetă de bere în ea.
-Ce seară încîntătoare! spuse, meditativ și, observînd că cioplitorul îl privește nedumerit, continuă:
-Mă scuzați, am uitat să mă prezint: Bazil Pop cu trei de "pe", profesor de matematică-fizică, în timpul liber literat și astronom amator!
-Încîntat, mormăi posesorul cămășii hawaiene, oprindu-se din cioplit și întinzînd brațul articulă tare: Val Roden-Clipsu, artist artizan, licențiat în wood-technology și decorarea interiorului, iar mîna lui Pop cu trei "pe" dispare în palma lui lată și bătătorită.
-Iertați-mi îndrăzneala, dar nu sunteți cumva autorul care a publicat în prestigiosul hebdomader cultural din Saskatoon o serie de catrene, balade și fabule ?
-Un hobby nevinovat, zîmbi larg și cu modestie Roden-Clipsu, un viol d' Ăngrî, menit să mă relaxeze cînd nu m-ocup cu sculptura...
-Ba să avem pardon, domnia voastră probați un talent și-un har rarisim, sunteți un adevărat campion al versului clasic, de la Coșbuc încoace n-am întîlnit rima mai săltăreață, mai vioaie și elegant expusă!
-Da, îmi plac imaginile săltărețe, bombate bine și elastice, admise sculptorul mîngîind rotunjimile naiadei neterminate.
Chelnerul lăsă indecisă bătălia sa cu lepidopterele nocturne și se-nfință la masa lor așteptînd, cu șervetul întins pe braț, cu pleopele cîrpite de nesomn, să le ia comanda.
- Un ceai demidulce, c-un strop de brandy pentru aromă zise sculptorul, cu aerul relaxat al unui client fidel al localului.
-Un ceai de mentă fără zahăr pentru mine, comandă Pop.
-N-avem, mîrîi chelnerul. Tărie: rom, coniac, lichior de cocos, vodcă, viski. Vinuri albe, tîrnave, murfatlar, cotnar sau roșii: cabernet, cadarcă, fetească de Dealul Mare.
-Gioni, nu ne plictisi, adu-i și domnului un șpriț de vară!
-Cum spuneam, domnule Pop, încercările mele literare modeste mă deconectează, îmi aerisesc mintea mai ales cînd am cîte o lucrare extinsă, cu consum mare de energie...atunci îmi încarc bateriile în felu' acesta. De exemplu, atunci cînd lucram stranele traforate-n lemn de nuc ale lăcașului de cult din Pîrcoteștii-de-cîmpie, eram epuizat și mi-am revenit cu greu compunînd " Am fost ateu", o cunoașteți?

Am fost ateu cum alții nu-s în lumi
Și se-ntrebau bătrînii-mi botezați
De n-o ard în veci printre tăciuni,
În iadu-ncins cu draci adevărați"

-..." Și-au încercat mătănii, acatiste / Iar eu rămas-am orb și neclintit / Bunici și soacre, maici cu fețe triste / Chiar candele îmi pîrliră-n infinit / Dar într-o seară cînd m-am pus în pat / Veni așa ușor, o boare din morminte / Și-atuncea în simțire-mi deșteptat / Mă închinai umil la cele sfinte...minunat, maestre, minunat, am fost impresionat și m-am bucurat împreună cu toată familia mea de aceste stihuri înălțătoare. Din clipa aceea cînd mi s-a relevat un suflet pătruns de harul și fiorul incomensurabil al eternității, din clipa aceea, mărturisesc am devenit un admirator ascuns dar fidel ...
Roden-Clipsu sorbi din halba cu carcaletele gălbui-ruginiu și își șterse buzele:
-Din limbajul ales ce-l folosiți, deduc că și dumneavoastră cochetați cu nobila artă a scrisului!
-Da, spuse Pop plecîndu-și pleoapele cu sfială și răsucindu-și emoționat sfîrcurile mustăcioarei, comit și eu infidelități cu muza! Scoase din geantă un carnet gros, îl desfăcu, tuși scurt, luă o dușcă de șpriț clătindu-și gîtlejul și recită rar, apăsat: Menade calde, ăsta e titlul:

" Menade, mistere din molan
melasă must și zaibăr dens
ce stăruie în șprițul ferm
femei absconse-n sens virgin
între țeste-n infinituri
se aștern.

Menade…
tot le văd pocnind, săltînd
dar invizibile din ordine divine,
cu universurile lor
paralele ori concurențiale, fie
în cercuri concentrice
se deschid

După puncte ori sintagme ori postulate
sub cheie ori poate
din mână prea-scăpate,
cu grație sulfină ne desfid.

Menadele … menadism …priapism
ori poate alambicat și tactic Clausterwitz
a spus-o la un șpriț
dintr-un exces de etilism și patriotism..."

[1] parodie după " Monadele" de V. Popovici
http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=39981



-Da, ai întors-o bine din condei, spuse Roden-Clipsu, are un nu' ș ce misterios și matematic, din Ion Barbilian și Dan Barbu.
-Mulțumesc, maestre, nici nu știți cît de mult înseamnă pentru mine o apreciere sinceră venită din partea dumneavoastră!
-Mai luăm un rînd? Gioni, făcu maestrul semn cu palma larg deschisă, plînge masa!
-Să vă mai citesc una, e inspirată dintr-un poem probabil dispărut, redactat în haldeeană, limba primilor stihuitori arhaici recognoscibilă literar...

Joc de-a joaca parentală la perete tern inert
Între capetele relative de segment.
Cînd te-apucă dur Marduk cel cu solar scut
Dup'-atâtea trase-mpinse de făcut după făcut,
Enlil searbăd l-a făcut pe Om din pleavă și lut

Cad și cad acuma iar, imperii după imperii
cîntă spulberat din gușe scurt, puberii
greieri verzi pe-o alăută
este nemurirea mută.
Altele locuste-auguste se precipită în vin
stroboscopic și divin
într-o sumbră ordine firească
c-un Enkiddu la fereastră
Mint cuminte din absint și sub tălpice
ceea ce e clar în mințile toate atipice,
Dezechilibrând credințe mitice.

Datu-te-a dat Asmodeu sau alt zeu pentru-o clipă,
Să fii șpagă pentru-a Lui făpturi
Ciunge, nătînge în zbor de-o aripă
Să te-ntorci în stele ghiolbane erou să fii nimică.
Mîine, tekelul e stăpîn fărîma e Voința.
Nedeliberând, Justițiaru-ți dă Sentința.

[ 2 ] parodie după "Mane tekel, fares" de V.Popovici

http://www.europeea.ro/atelierliterar/index.php?afiseaza_articol_nelogat=39209

Se lăsă o liniște păstoasă, întreruptă doar de zbîrnitul aripilor de molie pe sticla abajurului și-un țivlit îndepărtat de strigă pornită la vînătoare nocturnă.
-Da, oftă sculptorul, golind a doua stacană de șpriț, da, dragul meu pretin, pot să mi te adresez așa, amical, nu? ai talent, ceea ce e lucru rar...în plus că ești foarte cultivat!
Pop își șterse o lacrimă mică de sub pleoapa stîngă și glăsui vădit emoționat:
-Mii de mulțumiri, dragă maestre pentru cuvintele astea calde...am să vă port o recunoștiință eternă..totuși, nu cred că v-a scăpat un fapt important, sursele mele de inspirațiune unică nu au drept izvor doar bibliotecile ci și natura, Universul însuși în toată incomensarubilitatea Sa!
Scoase din gentoi o lunetă mare, veche din alamă și o îndreptă spre cerul spuzit cu stele:
-Priviți, Calea Lactee, sau cum îi spuneau străbunii, Calea Robilor, jetul mamar și amar de zeesc al Herei, întindere galactică cu un diametru aproximat la zece la puterea cinci virgulă cinci ani-lumină, sau cu exactitate 30718,56 parseci, dacă n-am greșit cumva calculele din fireasca emoție că mă aflu în compania dumneavoastră! dacă mutați cîmpul ocular spre dreapta, acolo lîngă Orion sau Vînătorul, printre alte cincizeci și unu de corpuri luminoase vizibile se află încîntătoarea Betelgeuse...o vedeți? Ori de cîte ori o privesc mă săgeată un fior adînc și sunt absolut sigur că după ce făptura mea pămînteană va înceta să existe, o fărîmă minusculă, un atom din inima poetului Pop se va ciocni cu un neutron emis de alfa Orioni iar din unirea lor se va naște un corpuscul etern...
-Da, da, Calea Robilor, asta cu galaxele lăptoase e o chestie universală, ba chiar internațională, întări Roden-Clipsu și, dîndu-și capul pe spate, intonă cu glas puternic de bariton, făcînd să zbîrnîie geamlîcurile terasei:

" Se la liut finalî
Grupon nu e demăn
Lenternasiooonalî
Sera lio jănrî umăn "
iar extatic, cu ochii ațintiți spre infinit, poetul și astronomul amator Pop cu trei de pe, îl acompanie conștiincios:

" Hai la lupta cea mare
Rob cu rob să ne unim
Și internaționala
Prin noi să o făurim."

O fereastră a blocului la parterul căruia era instalat localul se deschise și-o voce feminină țipă oțărîtă:
-Tăceți dracului, bețivilor, unii vor să doarmă la ora asta!
Cei doi se priviră complice și dînd din cap conveniră la unison:
-Eeh, femeile, ce știu ele de-artă...




N.A. Acest text este un pamflet, orice asemănare cu personaje și fapte reale este întîmplătoare. Cei care îl vor recepta în alt mod, o fac pe propria epidermă.
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE