FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Nuntius et circensis
Text postat de Dragoș Iovan
(o ficțiune pseudoistorică)


O dimineață obișnuită de iunie a anului MMXII în eterna urbe scăldată de apele mîloase ale Dîmboviței, Laetiția Pastorum. Matroanele n-au făcut ochi, precupețele nu și-au întins încă tarabele pe uliți, iar cheflii nu s-au ridicat din așternuturile mototolite, după orgiile nopții trecute.
Un ins bătrîior, după toate aparențele metec, tîrșîindu-și sandalele printre gropile din caldarîm și marginile togii prin praf, se apropie de maiestuoasele coloane vopsite în siniliu din Forum Caerueum. Un individ ciufulit, înțolit într-o tunică peticită, cu condeiul prins în lațe și un vraf de tăblițe cerate la subsuoară, se apropie grăbit și-l abordă jovial, fără fasoane:
-Salve, onorabile Demetrius Genunius, ai auzit, ai auzit ultima știre?
-Salve, magistre Florianus, de auzit am auzit-o, da' nu prea-mi vine a crede!
-Ba, să crezi, stimabile, să crezi, se repezi scribul, că știrea e verificată din trei surse...
-Io n-aș crede numa' dacă aș pune mîna...știi vorba aia " Nulla potest mulier tantum se dicere amatam" ...oricum matroana Helena Hudria e-o damă bună!
-Ce mulier, nene, eu vorbeam de Hadrianus...cică și-ar fi tăiat beregata azi-noapte!
-Vae victis, își făcu cruce cu stînga bătrînul, fiindcă-n dreapta ținea un vraf de papirusuri, trebuia s-o facă demultișor, nici nu știu de ce a tărăgănat-o atîta!
-Ha-ha-ha, rîse monosilabic celălalt, e-o făcătură! Și-a tăiat gîtleju' cu un stilet din lemn, dintr-ăla folosit la desfacerea scrisorilor!
În acel moment se apropie de ei alt metec, înțolit într-o elegantă hlamidă bleu, decorată cu păuni și sori emblematici cusuți cu fir de aur.
-Salve, magistre, strigă el vesel spre Genunius, ai auzit ultima știre, e pe toți pereții lipită...Ce tragi-comedie, nene!
-Salve, magistre Solarius, nu-i frumos să-ți rîzi de așa ceva...să păstrăm o clipă de reculegere...auzi, crezi că la parastas o să ne servească stridii de Ostia și tulburel de Falerno? Rîndu' trecut era cam oțetit...
-Ho-ho-ho, rîse tot monosilabic, dar pe-o notă înaltă, Ianus Solarius, ce parastas, că n-a murit, numa ce s-a zgîriat nițel la jugulară c-un bețigaș! Eu însă profitai de ocazie și-am trîntit o epigramă ce l-ar face gelos și pe Martial...stai așa!
Scoase de sub țoala fistichie un răvaș, tuși să-și limpezească glasul și recită țipînd:

" Astă noapte, chiar în pat
Se-omorî din aroganță
Cel ce rău ne-a guvernat
Prin edicte, la distanță"

Florianus aplaudă cu entuziasm, stîrnind un stol de stăncuțe care poposiseră într-un tufiș lîngă Via Europeica:
-Magistral, magistral, i-ați tras-o-n barbă la fix, magistre!
-Mai am una, zise epigramistul și citi rar, cu accent oleacă cîntat:

"Semper, că v-o spun și vouă
Cică s-ar fi inflamat
Cînd căutîndu-l iar la ouă
Nu-l găsiră prea bărbat"

-Așa am auzit și eu, spuse Genunius și fără să piardă vremea extrase o fițuică din cutele togii și recită pe-un ton hîtru:

" Zice lumea că e bine
dacă vrei liniște-n casă
să nu crești cocoși de rasă
fiindcă umblă la vecine."

-Frumooos, zîmbi cu superioritate Solarius și ridică palma dreaptă semn că urmează o replică ad-hoc, dar nu mai apucă s-o rostească fiindcă din incinta forumului se auziră voci răcnind, zgomot de băncuțe trîntite și amfore sparte.
-Intrăm, ce ziceți, rînji Florianus, s-au întețit de-a binelea spiritele!?
Cei doi îl aprobară și se strecurară precauți pe sub arcul din imitație de marmură al intrării.
Cocoțat la tribună, un sexagenar vioi și rubicond, cu zulufi cărunți pieptănați peste tîmple după moda lansată de Titus, perora de zor:
-Vă spun eu, e mîna tiranului...dictatorul de Vulpius Traianus l-a împins la asemenea gest necugetat! El e cel responsabil de acest gest criminal, așa cum clica lui e vinovată de dezastrul patriei, de uscarea recoltelor, secarea izvoarelor, uciderea turmelor și părăduirea avuțiilor valorizate ancestral!
-Să nu uităm, onorabile Corbulo, de taxele împovărătoare pe podgorii și pe malțu ' de bere! răcni un celt înalt, burtos, cu fruntea îngustă și pleata unsuroasă ce-l urmărea atent c-o bărdacă mare în mînă.
Florianus se strecură lîngă el și-i șopti ceva la ureche, apoi le făcu semn celor doi să se apropie.
-Magistrul Radix, Radix Stephanus, e dispus să vă vadă, le spuse metecilor.
-Salve, maxime cenzore, spuse Solarius, cum o duceți cu sănătatea?
-Binișor, da' s-ar putea și mai bine, se strîmbă celălalt, berea asta e acră, Flosculi, puiule, fugi și adu-mi alta!
-Domine Radix, spuse protocolar Genunius, noi, auzind că patria, ubi bene ibi ne cere, venirăm să ne oferim forțele și toată priceperea cu care suntem înzestrați...
-Cinci sesterți de căciulă, spuse Radix scărpinîndu-se pe sub toga bălțată cu pete purpurii de vin.
-E puțin, stimabile, ce dracu', amor patriae nostra lex, e mult de lucru la un catren, nu oricine poate să scrie așa ceva...hai să zicem zece și batem palma!se tîrgui Solarius.
-Șapte și-o litră de zaibăr, mai mult nu pot, am și eu cheltuieli!
-Vrem și stipendii, dacă cel împuns de epigramele noastre își taie venele cred că merităm beneficii suplimentare, nu?
-Ssst, spuse Radix, făcînd semn spre orator, acu se lansează-n alocuțiunea lui favorită aia cu democrația...
Într-adevăr, cel aflat la tribună își șterse fruntea, luă o înghițitură de apă și peroră energic, oprindu-se din cînd în cînd să-și facă vînt cu un papirus groscior și mucegăit :
-Democrația, nobil auditoriu, nu e un concept gol de formă...ea e guvernată de principiul dinamic "intrare qui vult, manere qiu potest!" astel încît nobilul sentiment de libertate să fie strecurat de orice murdării explicite. De altfel, de la Caligula încoace, remanențele tiraniei fac prozeliți...exceptis expendiendis, dragii noștri clienți cărora le acordăm credite nerambursabile...însă cinica agravare a stării de fapt este principala noastră preocupare în aceste tragice momente în care chiar edificiul umanității este amenințat de cataclismul injustiției...da, onorabili și eminenți proeminenți, sunt în asentimentul sapientului dicton, "pereat mundus fiat justiția", da' nu oricum, fiindcă justiția e oarbă cînd ar trebui să fie și surdă la incantațiile sirenoide ale emergenților corupției vidiace...pardon mediace...chiar eu, în călătoriile mele am asistam în Mediolarum, Media și-n alte regiuni proconsulare precum Sciția minor și Alutensia major cum se vindeau voturile edililor pe ouă, lipii și vai nouă, pe trei ocale de poșircă... Aceste fapte și gesturi profund antidemocratic-rectangulare trebuie stîrpite...oricum ignobilul gest al celor care se bucură de răul făcut, însumat cu tarele plebei strînse în cușca volitiv-dictatorială, toate ne pot nimici ca nație...deci, să nu lăsăm nepedepsită răutatea, iar celui care rîde azi de cel tragic răpus să-i spunem "ex ossibus ultor", stimabililor, căci nimic nu e mai elocvent decît elocvența durerii aproapelui...
Florianus chicoti și aplaudă batjocoritor cu două degete, iar Genunius îl imită. Solarius în schimb se ridică agitîndu-și chitonul și răcni:
-Huooo, măh, data viitoare să folosească o sulă bine ascuțită!
Radix îl dezaprobă de formă, luă o dușcă proaspătă, rîgîi bine dispus și le întinse cîte o pungă mărișoară fiecăruia.
-Aveți acilea plata-n avans pentru o sută de epigrame...în plus vă chivernisesc și c-o pensie de centurion veteran la pretorieni..fraieri ați fi să nu acceptați!
În sală larma polemicii se înteți dar Radix, fără să mai asculte replicile, se ridică și făcu un semn semnificativ cu policarul împins între următoarele două degete:
-Fleacuri, țaca-paca-n vorbe de nimic...nunc est bibendis, că mi-e o sete de la discursurile astea...

N.A. Acest text este un pamflet, orice asemănare cu persoane și situații reale este întîmplătoare.


o.p. 11:36
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Hai s-o spun: o vreme m-a ferit a face considerații, vizavi de prestațiile literare ale lui Recheșan. Deși, de fiecare dată, urmăream ce scrie, nici măcar nu-mi semnalam prezența, pentru că, nu-i așa? puteam părea subiectiv în aprecieri.
Dar cînd am văzut tot felul de barbugii, cărora le tremură pixu-n mînă cînd îndrugă și ei cîteva vorbe, că sar cu colții-n uluci și latră de mai mare dragul, apăi, nenică, trebuie să punem lururile în ordinea lor firească.
Băi, alde neamu lu inculto-agramați, n-ar fi mai bine să vă ocupați voi de lucrurile la care, presupun, vă pricepeți și să nu mai zgîriați timpanele noastre și ale limbii române cu vocalizele voastre hîrîite?
 
Postat de catre ioan peia la data de 2012-06-26 11:39:47
         
 
  nu, epi, nu pe vreo uliță, acolo doar tu care împrăștii bîrfe ca babele pe gura șanțului găsești repere auctoriale. oricum n-am pretins nicio clipă că e un text genial, e doar un upercut spre bărbi virtuale, da' m-am lămurit nu ai cum citi în altă dimensiune, decît căznit-rîșnit, cînd ți se pune o pată neagră pe pupile. apropos, dacă ai fi citit la viața ta măcar un sfert din cît a citit Peia, ai scrie poezele de te-ar publica și mormonii. :))
nu că ar avea vreo "emportanță".
 
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2012-06-26 09:51:23
         
 
  Așa e, măi epigrămilă,
Ai dreptate. De mine nu a auzit nimeni. Și de ce ar auzi?
În schimb, de tine, prin intermediul faimoasei edituri ANA MARO, care a apublicat și răspublicate toți oamenii de știință, ei bine, recenzat fiind tu de faimoasa criticoasă Rodica Atîtica, de tine, zic, a uzit toată Românica, de la Nistru pîn' la Istru, din Galați pîn la Sălcați!
De ce nu mai publici niște poeheme d'alea, d'ale tale, s-avem și noi de ce rîde? Sau numai catrenuțele esteră de rîs? Și ălelalte, poemuțele, deh, suntără dă pînsoare? Pîngem dacă e nevoie să dea bine la cameră!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2012-06-26 04:49:53
         
 
  peishor draga, cine se aseamana se aduna. Tu si cu reche sunteti cei mai tari la scris de pe ulita voastra. Si atat. Ca in rest, nu a auzit nimeni de voi. Poate o sa intrati vreodata in literatura romana numai prin prisma faptului ca v-ati certat intr-o vreme cu nea Mitica pe Europeea.  
Postat de catre General Motors la data de 2012-06-26 04:21:30
         
 
  "Și cred că am mai spus că nu-i suficient să fii colonel făcut la apelul de seară și să le ai cu scrisul."
(generalul Ioan Peia)

Aici aveti dreptate. Nici un colonel nu scrie atat de bine cum scrie un general, domnule general.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2012-06-26 02:25:57
         
 
  Aici am avut un comentariu în care observam diferența incomensurabilă între prostioarele catrenate ale olărașului și scriitura lui Recheșan.
Îl provocam pe auto/apologetul de peste gîrlă să scrie și el măcar două rînduri de același calibru.
Și-l invitam să mai citească autori de prima mînă, ca să învețe a face diferența între acva kiorensisurile de tip cioacă și prestațiile inteligente și pline de umor subtil ale lui Recheșan.
Și cred că am mai spus că nu-i suficient să fii colonel făcut la apelul de seară și să le ai cu scrisul.
Dar se vede treaba că nu e voie să îl jicnim în amoru propriu pă apigramat, că se supără lumilii cre-l pupă pă moț!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2012-06-26 00:38:07
         
 
  Stimate domnule Dragos Iovan,
Eu sunt convins ca un luptator de talia dumneavoastra nicidata nu va pierde o batalie fiindca nu l-au mai tinut puterile ci din pura plictiseala. Asta e boala de care sufera toti spadasinii.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2012-06-26 00:00:13
         
 
  onorabile Cioaca, sincer, mă plicitsești, e obositor să fii atît de spiritual 24 de ore din 24!  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2012-06-25 22:32:25
         
 
  Olariule, ai studii teleologice, ar trebui să știi ce semnificațíi are gestul shițării semnului crucii cu stînga! Pueril e doar comentariul tău...oricum din partea unuia care nu e-n stare să scrie jumătate de pagină cu haz, o iau drept ceea ce este: izbitul laptopului de muchia vetrei. Ai grijă să nu-ți sară vreo țandără-n ochi, nu vrem să devină temporar indisponiibil "cel mai cel" catrenist europeic!  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2012-06-25 22:31:28
         
 
  Stimate domnule Iovan
Poporul Oltean s-a afirmat de-a lungul glorioase lui istorii dataorita unor ciomagari de talia lui Mihi Bataiosul si a lui genu furiosul si nu datorita unor nevoisi de floretisti din increngatura lui Yago Croncanicarul.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2012-06-25 21:12:18
         
 
  Uite aici numai o mostra de dragosiovanisme puerile:

"-Vae victis, își făcu cruce cu stînga bătrînul, fiindcă-n dreapta ținea un vraf de papirusuri".

PS: De ce nu si le-a mutat in stanga sa isi poata face cruce cu dreapta? Ce se facea daca avea papirusuri in ambele maini sau daca mai avea si un laptop? Isi facea cruce cu limba in cerul gurii si scuipa in san?
Cred si eu ca dupa ce citesti asemenea bazaconii iti vine sa dai de vatra cu laptopul, cu iPadul si cu toate alea ca sa iti faci cruce cu mainile ambele-amandoua!




 
Postat de catre General Motors la data de 2012-06-25 21:04:46
         
 
  Pretene, compunerele astea ale tale care se doresc a fi proza umoristica nu ma impresioneaza cu nimic.
Desi, sa stii ca am citit altele chiar mai nasoale...

 
Postat de catre General Motors la data de 2012-06-25 20:56:46
         
 
  REPERTORIU, probabil, d-le Cioaca, deși termenul nimerit ar fi panoplie! recunosc unui ten rezistent(la figurat vorbind)ca al domniei voastre chiar și-un proiectil de bazooka i s-ar părea pișcătură de țînțar.
Discutăm după ce renunțai la infatuare, aroganța de sorginte oltenească și recunoașterea faptului, că pe un sait literar, duelul se desfășoară după regulile scrimei nu cu ciomagu' contra floretei! S-aveți o sară calmă, fără sîcîieli din partea îndreptarului ortografic!
 
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2012-06-25 20:24:54
         
 
  Stimate domnule Iovan,
Daca gadiliciul pe care dumneavoastra mi l-ati aplicat este o scatoalca, atunci ghioagele pe care vi le administrez eu fac cu siguranta parte din repertuarul poetic al marelui Muhamad Ali.
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2012-06-25 20:14:55
         
 
  măcar Cioaca știe să recunoască atunci cînd încasează cîte-o scatoalcă la figurat spre deosebire de tine care o ții așa, gaia--mațu, ca și kinderii din grupa mojicie...pardon, mijlocie!  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2012-06-25 19:28:25
         
 
  nu mai multe decît catrenele cu pretenții de epigramă. poți exemlifica? măcar cilea'șa, pe europeea? nu-ți cer să conspectezi nu știu ce antologie de proză umoristică, da' etichetuțe lipesc doar școlerii sau mai rău pruncii mofturoși!  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2012-06-25 19:26:33
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  din astea dragosiovane se scriu la kila.

 
Postat de catre General Motors la data de 2012-06-25 18:47:15
         
 
  Partea prima, cea in care se intalnesc conspiratorii mi-a placut. Chiar mult. De asemenea epigramele mi-au placut, ceeace dovedeste ca atunci cand autorul isi ia modele demne de urmat reuseste mai bine decat atunci cand e calauzit de instinctele lui ratacite sau ratacitoare pe cai neproductive.
Daca m-asi pricepe i-as da si o stea de incurajare. Nu numai pentru binele lui ci sa mai scap si de remuscarile de constinta, ca prea i-am dat numai stele verzi pana acum. In text s-a strecurat si o greseala. Renumita zicere latina "pereat mundus fiat justiția", trebuie inlocuita cu cea reala folosita pe intreg cuprinsul Imperiului Roman dar mai ales in Dacia Felix: "pereat mundus Lamborghini justiția"
 
Postat de catre Dumitru Cioaca la data de 2012-06-25 18:38:35
         
 
  nu-țí mai chinui imaginațía să pricepi ce și cum, ți-am mai spus pamfletul e pt inși cu lecturi ceva mai consistente. bea un ceai de limba-soacrei, fă nani și visează-te critic literar...după faza aia în care "făcuși o aroganță" cu triplele-ți talente sub avatar triplu doar asta-ți lipsea din străicuță. zi-i talent critic și semnează socru cu trei picioare...iambice!  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2012-06-25 18:15:49
         
 
  Pretene, asta e valabila pentru tine care spui atat de putin in atat de multe cearsafuri.
Ia exemplu de la epigramisti. Care spun atat de multe in atat de putine cuvinte.
 
Postat de catre General Motors la data de 2012-06-25 18:01:46
         
 
  epi, ai ratat șansa de a verifica dictonul "tăcerea e de aur". sunt sigur însă că soacra-ta este o persoană cu un dezvoltat simț al umorului, e păcat s-o obosești degeaba.  
Postat de catre Dragoș Iovan la data de 2012-06-25 17:36:23
         
 
  E atat de tare incat a trebuit sa ma gadile soacra-mea sub brat ca sa zambesc putin.

 
Postat de catre General Motors la data de 2012-06-25 15:24:43
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE