FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
O metodă
Text postat de latunski criticul
Iată o metodă de a-ți promova propria scriitură, atunci cînd n-ai mulți prieteni care să-ți compună cronici elogioase și nici nu cunoști autori(așa ziși) consacrați, care să-ți acorde girul unei prefețe (contra unor mici atenții, constînd dintr-un bidon de vin și două trei kile de cîrnați picanți).
Nu sînt sigur că am inventat-o eu. Întrebînd în dreapta și-n stînga, făcînd săpături în istoricul literaturii, tot n-am reușit să aflu dacă mă încadrez în normele Convenției de la Geneva (privind drepturile de autor) și nici dacă pot să-l invoc pe Vasile Copyroaită ©.
Dacă nu puteți dovedi că am plagiat (involuntar) conceptul, vă avertizez că am ISBN (978-973-88371-4-0/821.135.1.31).


Personajele despre autor


„Cei care au fost contemporani cu autorul, ba chiar au trăit mai mult decît el în epoca ce a urmat celei contemporane și postmoderniste, au spus despre el că s-a identificat cu
personajele lui. Greșeală (!), mare greșeală, în măsele de cal zăbală și-n carburator cocleală! El a împrumutat doar ceva personajelor sale, cu dobîndă a împrumutat. Pentru a primi el mai tîrziu altceva, cu profit sau plusvaloare. Pentru că ceea ce este dat nu poate fi restituit; iar a restitui este ca și cum ai retroceda. Nu-l judecați, că nu este vinovat!
El crede că mînuiește cuvintele, cînd de fapt Cuvîntul inițiatic îl strunește pe el și îi dă foaia de parcurs. Lui i s-a spus precum lui Moise: „Ți-am dat tăblițele cu personagii iar tu le-ai sfărîmat. Acum vii la mine să ți le dau din nou?” Ori: „Ți-am dat chivotul, sfeșnicul cu multe brațe, iar tu le-ai redus la dimensiunile unui leagăn și unui bec de șaizeci de wați”.
Iar acum, el pretinde, cu resemnare ori cu orgoliu, cine știe? Poate doar Doamna Neaga, sora Doamnei Badea, să înțeleagă ceva. Zice el: „Indiferent de situația actuală, oricum va rămîne ceva. Scrii, citești, vorbești, urăști, pîrăști, faci semne ca la-nceput, mormăiești, oricum va rămîne Cuvîntul!.”
Iată cum răstălmăcește el aceste vorbe, disipîndu-le în figuri de stil, de la metaforă la oximoron .Iar rezultatele sunt concludente: doi centimetri de carte și-un dram de senilitate. Trist!”

Muci – fost conducător de atelaje profesionale, actualmente
editor junior la mensualul „Urmele mîinilor pe corpuri delicte”.
(Considerații Critice, editura Trei Marafeți, mileniul trei)


„El (autorul) este ca o statuie antică. Mulți fotografi și cameramani (mai mult sau mai puțin profesioniști) au vrut să îl surprindă în intimitate. Însă mereu îl surprindeau, fie fără brațe de Veneră, fără picioare de Colos ori fără alt mădular care face obiectul fanteziei noastre feminine. Lui (autorului) îi lipsește acel șarm, care ne face pe noi femeile să visăm la natură și la creațiile ei divine. Dar, meritul lui este că dezvoltă o operă desăvîrșită, în care totul a mai fost spus și de către alți autori.
Femeia perfectă și integră din mine, care nu dă nimic din ceea ce are și mai ales pe gratis stupizeniei banale a bărbaților, „îl citește” din start, deci de ce să-l mai citească în volum?
Pentru că eu am ceea ce se numește forma lucullenta, cunoscută în zilele noastre drept sex-apeall, sau, mai pe românește și moldovenește - pe vino-ncoace. Așa că, autorul meu preferat ar trebui să fie pasiv, manierat și tandru, în concluzie: să semene cu iubita mea, Matilda Moceanu”.

Sanda a lui George (alias George Sand), poetă, autoarea memorabilului volum de versuri „Bocetul soldatului de la diribau” - intervenție verbală salvată pe suport magnetic.


„Cel care a scris despre mine, adică autorul, seamănă puțin la minte cu cei pe care i-am studiat în cadrul lecturilor obligatorii și particulare. La fizic nu seamănă cu îndrumătorul
meu de lucrare de licență, de la Universitatea din Făurei, care este un moșulică simpatic dar cam bășinos. Are și ceva trăsături care amintesc de sponsorul și amantul meu, Andrei Samaliot, fiind ei cam de aceiași vîrstă. Dar autorul n-are bani și nu poate să-mi ofere un Passat, un laptop și un apartament. Așa că prefer să stau de vorbă cu el înainte și după ce trebuie să mă culc cu Andrei.”

(Răsturnica din Cochirleanca, fostă chiriașă a Urfeliei, fostă studentă la Facultatea Particulară din Făurei, secția Învățămînt la Distanță).


„Mulți din cei ca mine au dat vamă penei de gîscă și au buchisit izvoade despre cele ce există ori nu sînt de actualitate, în dorința lor de a lăsa ceva moștenire nepoților, neavînd ei moșii retrocedate, ci doar bordeie orheiano-tunguse, precum beatificatul Biberius al Văcăriței. Pentru a se documenta, ei au citit nu numai din autorii locali, ba chiar și pe cei din afara ariei curriculare dintre Călmățui și Putna.
Spre deosebire de alții, acest autor încearcă anevoie a spune cîte ceva despre mine, la modul expeditiv. El nu-mi va putea cuprinde nici monografiile, nici studiile critice, nici nu va putea surprinde subtilitățile lor. Pe el nu-l „duce cîrma” să afle esența talentului meu referitor la exegeza operei lui Mișa al Călmățuiului. Nu spune nici că am cîștigat, în final, procesul cu profesorul Marin.
Dar, pînă la urmă, eu gîndesc că va insera în cărțulia lui doar pe cele care sînt acceptate de către completele de judecată, de critica literară și de deciziile Inspectoratului Școlar Județean. Și nu se va sminti a spune ceea ce susține profesorul Marin, care este prieten cu Leibovici din cartierul State, fiind ei de curînd fondatorii și liderii O.N.G-ului ‚Unghii Sănătoase’ (vezi www.onicomicoza.ro.)”.


Cicerones Popesco (și nu Popescu !) - dascăl de limbă autohtonă la Bîlhacu, scriitor, eseist, membru al celor Șapte Cenacluri Literare din Cetate, lector la Facultatea Particulară din Zona Industrială.


„Proces-verbal nr. 321 din 12-03-200x*

M-am deplasat la domnul autor în baza reclamației depuse prin telefonul mobil de către unul dintre vecini, care a dorit să rămînă anonim. Am sunat la ușă și ne-a deschis chiar autorul. Zic „ne-a deschis”, pentru că de fapt eram doi, adică eu și subordonatul meu, Gheorghe Agiu, așa cum reiese și din fișa de patrulare.
Domnule Comandant Interimar, vă raportez că domnul autor era „beat mang㔠și vorbea despre fapte și fenomene pe care nu le-am înțeles, dar le-am notat așa cum le-am auzit, ba chiar l-am somat să le repete. Vorbea despre tot felul de procedee literare (le-am notat mot-a-mot în procesul verbal).
Deci, în ordine: a început cu folclorul, știți, ăla pe care îl cunoaștem și noi gradații, apoi a continuat cu grotescul și intriga, cu narațiunea și prologul. A zis că de la sublim la tragic nu-i decît un pas și că nu este nici o legătură între verosimil și valoare artistică. A mai spus ceva și despre alegorie, aliterație, comparație, epitete, hiperbole, inversiuni (ăștia ca el sînt pidosnici, dom șef?). În timp ce eu îmi pregăteam carnețelul cu procese-verbale m-a întrebat dacă știu ce-i ăla oximoron. Ce-o fi ăla dom’ comandant, că acest cuvînt chiar m-a enervat?
Apoi a vorbit nerespectuos despre noi, cei din cadrul Ministerului și a spus că sîntem organe de represiune și opresiune. Zicea că noi sîntem personajele lui și că ne mulțumește pentru că existăm și că-l inspirăm.
Ne-a invitat în bucătărie, dar aici n–am ce-i reproșa, pentru că și la mine acasă pe toți cei neinvitați tot în bucătărie îi rețin. Dar individul este ciudat, domnule Comisar-șef, adică Șefule, să trăiți! Mi-am scos chipiul, simțeam o mîncărime în freză, fără a avea mătreață ori alopecie seboreică, precum domnul autor. Eram doar nervos pentru că reclamatul nu era cooperant. Aproape că mă gîndeam să-l invit la sediu, dar subordonatul meu, Gheorghe Agiu, care nu este decît agent simplu, mi-a șoptit că nu am nici o bază legală. M-am mai scărpinat o dată în freză, mi-am pus regulamentar
chipiul și, o să-i am eu în vedere, atît pe reclamat cît și pe Gheorghe Agiu.”

(Ioanichie Beșliu, fost sergent major, actualmente agent principal)
* - proces-verbal corectat dpdv gramatical de Sile Nășicu, de la Criminalistică.


„Dacă autorul meu mi-a cerut părerea, vă asigur că pot să i-o dau, fiind eu în pauza de masă de la miezul nopții, cînd TIR-urile sînt oprite la punctul vamal de la Pod Mărăcineni. Autorul nu s-a dat încă la mine, deși uneori mai trece pe Variantă cu una brunetă și tunsă scurt, ori cu una roșcată și coafat㠄permanent”. Cel mai ades trece singur și în interes personal, dar pentru că m-a creat așa cum sînt (și sînt mîndră de mine și de el), tot „o să i-o trag”. Odată chiar am făcut excepție de la regulă și am încercat „să-l agăț”. M-am pus colanții siclam, bustiera cu lycra și bluzița cu ștrasuri. Chiar a redus viteza, dar, a fost probabil intimidat de cele două TIR-uri care au oprit în parcare.
Nu mă las, i-am avut eu și pe alții mai barosani, de la Curtea de Conturi, Administrația Financiară, de la Prefectură, ba chiar și de la Urbis-Serv. Toți au fost clienții mei! Pe el o să-l servesc precum cafeaua cu coniac, cum este de bon-ton în Cartierul Latin.”

(Anișoara Pătîrlagă, zisă Pamela).


„Răsfoiesc paginile acestei cărți, precum Mircea Eliade se uita prin rafturile supermarketului, căutînd produse „maytrei în unul” și mă întreb:
Oare creatorul meu, care nu-mi este tată natural, nici tată conform buletin, nici măcar tatăl meu adoptiv (deși îi place și lui berea, atît filtrată cît și nefiltrată), ce-a vrut de la mine, un biet orfan neîmplinit încă sentimental și profesional?
Eu nu știu, dar l-am întrebat pe maistrul meu de dulgherie (Haisus), care pe toate le cunoaște și-n pilde vorbește. Nici el n-a știut ce să-mi mai spună, stătea cu tesla-n mînă
și-și bătea (din neatenție) cuie-n palme și-n tălpi, cînd i-am pus această întrebare. Ba chiar a înghițit și două cuie, de emoție. A zis că vremea lui a trecut, altele sînt opțiunile actuale și că o să iasă în curînd la pensie, așa că îmi lasă mie lădița cu scule, tesla, ciocanul, fierăstrăul pendular și ABRIC-ul fix.
Eu ce să spun despre autor? Dacă maistrul meu de atelier este pentru mine ca un al doilea tată (vtorîi ateț*), dacă Epaminonda a fost tatăl meu natural, dacă Subalternul este soțul mamei mele și mai am și un tată adoptiv, dat de Protecția Copilului, cum aș putea eu să-l identific pe autor? Credeți că în DEX pot găsi o explicație? O să caut, deși se află tot pe noptiera din camera surorii mele de lapte; și dacă intru, la început e e de acord, apoi zice că sînt incestuos”

(Ambrazură cel Tuns Zero - cugetare din perioada meditațiilor, pe cînd încă nu pricepea ce și cum în chestia cu viața).

„Vreți să vă spun ceva despre autor? Păi, mînca-ți-aș, dacă acesta are vre-o brumă de talent, să-mi rup eu buletinu-n paișpe! N-o să-l ajungă pe Păunescu, nici măcar pe mine, îl știu eu de la Cenaclu, am fost colegi, să-mi bat copiii! Niște povești acolo, să fie. Ascultați la mandea narațiune:
Cînd nașul meu, Marin Mămăligă, nu era încă Marin Porridge și nici senator, iar nașa nu era încă Mary Popcorn și nașul o striga: Mărie!; și nici eu nu eram „lidăr de comunitate
minoriteră”, iar Piranda mea stătea la cratiță și avea grijă de puradei;
ne-am dus noi în vizită la nași de sărbători, așa cum e tradiția la „majoriteri”, dar pentru că eu n-aveam nici curcan și nici vin, m-am gîndit să-i duc o oală cu lapte de iapă. Pe nașu-l chinuia de-o vreme o tuse seacă, ori este știut în mahala că laptele de iapă face bine la tusea măgărească. Atunci i-am zis Pirandei: „Eu o să intru cu oala de lapte acoperită și o să zic: - să trăiască nașul!, tu să zici - și nășica!- iar ăia micii - și nășicu ăla micu!”.
Dar, cînd am intrat pe holul cel mic, iată că umbrelele nașilor erau puse la uscat, pentru că ei tocmai veniseră din staule și ploua atît de tare că nu ne lătrară nici cîinii. Atunci eu
m-am împiedicat de umbrela nașului, am vărsat oala cu lapte peste umbrela nașei și am zis: - fir-ar al dracului!, iar Piranda a zis - și nășica!, iar ăia micii în cor - și nășicu ăl micu!”

(Porojean, liderul comunității rromales din cartierul tangent Statelor)


* - al doilea tată (rusă)
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE