FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Practica în producție și teoria în aducție (sau invers)
Text postat de latunski criticul
Pentru că nu ați vrut să comentați „Religia Dunei”, vă pedepsesc cu un amendament-refren, drept moto:
"Pentru Dumnezeu, femeie si-a dragostei splendoare,
Taiem pe-aici frunza la cîini, cu nepasare.
Hai, trubadur, mai zi-ne o cîntare…”

Satana - denumire folosită de biserica ortodoxa; Lucifer - denumire folosită de biserica romano-catolică pentru diavol, necuratul, belzebut, asmodeu, drac, duh al întunericului etc.
Se impun cîteva observații cu privire la "personaj", în urma analizării datelor din Vechiul Testament. Chiar și acolo unde "satana" este pomenit sub denumirile uzitate în zilele noastre, el nu seamănă nici pe departe cu imaginea zugrăvită de legendele creștinismului tîrziu. Diavolul biblic nu este cîtuși de puțin un dușman al lui Dumnezeu; el este sluga lui ascultătoare, îngerul lui slujitor. Vechiul Testament nu oferă nici un indiciu ca diavolul să fi acționat în spiritul concepțiilor creștine actuale. Dumnezeu cîrmuiește totul, trimițînd și binele și răul. "Ori se întîmplă vreo nenorocire în cetate fără să fi fost de la Domnul?" (Amos, 3,6).
În Cartea lui Iov, Satana este prezentat ca o simplă slugă a lui Dumnezeu. El vine cînd poftește la reședința domnului: "Dar într-o zi fiii lui Dumnezeu veniră și stătură în fața Domnului și Satana veni și el printre ei. Ci Domnul grăi către Satana: De unde vii?" (Cartea lui Iov, 1, 6-7). Apoi Satana acționează conform binecuvîntării lui Dumnezeu.
Și în alte pasaje din Vechiul Testament în care este pomenit Satana, el este prezentat ca o unealtă ascultătoare, care duce la îndeplinirea voinței Domnului, de pildă: "un duh rău de la domnul" este trimis asupra lui Saul (Cartea întîi a lui Samuil, 16, 14). În cartea profetului Zaharia, Satana îl învinuiește pe Iosua arhireul în vreme ce Dumnezeu nu-l lasă (Zaharia, 3, 1-2).
Un rol mai independent îl joacă Satana în relatarea despre recensămîntul lui David (Cartea întîi a Cronicilor, 21,1), unde se spune: „Și s-a pornit Satana împotriva lui Izrail și a ațîțat pe David să facă numărătoarea lui Izrail”. Acest verset biblic este contrazis de un altul din Cartea a doua a lui Samuil (24, 1): „…mînia Domnului s-a aprins încă odată asupra lui Izrail și a întărîtat pe David împotriva lor, zicînd: Haide, numără pe Izrail și pe Iuda”.
În Cartea lui Tobit, Satana are o înfățișare de duh rău și alungarea lui se face cu mijloace specifice magiei persane, prin afumare cu inima și ficatul unui pește. (Constantin Daniel).
În Vechiul Testament nu există nici un alt pasaj unde să se spună ceva care ar putea avea vreo legătură cu felul în care patristica și predania creștin-ortodoxă îl înfățișează pe Satan(a) în concepție actuală. Pomenirea diavolului în cartea necanonic㠄Înțelepciunea lui Solomon” (2, 22-24) este o idee elino-iudaică, mult mai tîrzie. Cum pot fi și interpolările din Noul Testament, referitoare la „personagiul” amintit. (
(Despre care nu știu, încă, și nici nu pot să discut. Cum nu pot polemiza cu distinsul Emanuel, încă, despre „Înger și Demon”(Eminovici Mihail).
(Manual de religie pentru clasa a XIII-a, seral)

Asta a fost partea teoretică. Partea practică (teoria ca teorie) constă în întrebări fără răspuns:
- de ce, domnule Cristescu, vă irită atît de mult prezența lui M.T.Lazăr pe saitul domniei voastre prea distinse, că expresia a ajuns să semene cu o înjurătură-n gură de logofăt ori vornic editor;
- dacă nu corespunde principiilor domniei-voastre prea distinse (politice, religioase, sociale), de ce nu-l ignorați?
- spuneți că logica lui e deficitară? Posibil! Eu afirm că este chiar un Păcală, ați fost șuntat de două ori, cel puțin, dar ați ieșit biruitor prin limba domniei voastre de lemn…profesor. Are o cultură religioasă care surclasează pe mulți indivizi cu suflet simplu, ce nu-și pun întrebări de frică să nu-și păteze hainele la ospăț. Acum, că nu știe dacă-i teist, deist, liber-cugetător ori creștin practicant, lăsați-l, poate află! Deocamdată este un barometru al limitelor domniei-voastre prea distinse, că cine scrie se descrie, nu? vorba cui știu eu…
- că are tendința de a riposta și de a jigni, rapid și fără scrupule? Păi, o aveți și domnia-voastră prea distinsă. „Ați pierdut prin neprezentare” – text apocrif;
- sunteți convins că atunci cînd nu se va mai afla nimic despre exintesxcu virtual și Loredana Cristea, Latunski și M.T.Lazăr nu vor mai exista? Ai?
- și nu în ultimul rînd: fără a rîvni la funcții de mare logofăt și vornic (cu iaurt, cu gogoșele, ai ajuns vornic, mișele) vă întreb: cu ani în urmă (sau înainte – la fel ca la dreapta ori la stînga Nistrului) aveați vornici și logofeți care vă copiau pe maculator fel de fel de convenții literare (Geneva, Bruxelles), acum aveți specimene care sînt ca irigația
fără ploaie.
Semnează: o mare de indivizi,dintre care unul de mare notorietate, în prezent aflat fie în autorecluziune, fie într-o vizită ceva mai lungă la o unitate specializată).


p.s. Nicolae, sînt de acord cu tine! Numai cei plecați de jos pot schimba lumea. Ascultă înregistrările petroliștilor din Siberia. Dacă vrei susținerea mea, o ai! Rege avem, împărat avem (sau a mierlit-o?), președinte avem, Bercea Mondial vom avea în curînd în libertate, numai ginere de rege să nu te dai, că sînt bun prieten cu Radu Duda…
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  Domnul Emanuel dădea un citat din Noul Testament, sau mă înșel eu?  
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-09-06 21:38:23
         
 
  dar nu atît referințele din Vechiul Testament mă incită, ci ale Noului, din și cu citatele de rigoare. Poți să mi le transmiți? Abia după aceea mă voi edifica și voi compara textele cu cele ale istoricilor. Aștept!  
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-09-06 20:24:09
Parcurge cronologic comentariile acestui autor
Text anterior       Text urmator
         
 
  Cu toate acestea, d-l Emanuel pare sa fi avut dreptate: Cronici 21.1 pare sa fie unul dintre versetele de la care a pornit actuala conceptie crestina despre diavol si modul lui de actiune.
Nu pot decat sa raman dator, d-le Latunski: mi-ati dat raspunsul pe care il asteptam si speram sa-l dea d-l Cristescu... De aici incolo ar fi pornit discutia interesanta si inteligenta. As purta-o cu dvs, dar ma tem ca am plictisi onorat titrata audienta.
Sa aveti o zi frumoasa!
 
Postat de catre Marian Tudorel Lazar la data de 2011-09-06 17:19:18
         
 
  "Chiar dacă, uneori, femeile suferă la capitolul raționalitate, sunt imbatabile la intuiție."

Bărbații? "Deseori"

Elena Ștefan? Bănuiesc. Uneori. Da cred că-i trece repede. Însă poate ne spune chiar domnia sa. Că doar nu are purtător de cuvânt ori va fi suferind de dedublarea personalității!
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-09-03 09:55:43
         
 
  PS. Elena Stefan are asemenea momente? :)  
Postat de catre . Fiinta la data de 2011-09-03 09:40:35
         
 
  "Chiar dacă, uneori, femeile suferă la capitolul raționalitate, sunt imbatabile la intuiție."

Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-09-02 22:50:48

... spre deosebire de barbati care niciodata, dar absolut niciodata nu sufera la capitolul rationalitate. Asa s-au nascut unii, norocosi. :)


 
Postat de catre . Fiinta la data de 2011-09-03 09:38:52
         
 
  Fii calm, Latunski, nu ai motive să te superi nici pe Chiriac, nici pe coana Zoițica, nici pe "jupîn", mai înfășoară un tabac Spiridoane, apoi meri la culcare. Respiră adănc, ucenicia-i grea și calfă fi-vei la răscolitul așternutului.  
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-09-03 01:22:09
         
 
  Vă rog eu, frumos și tandru, măcar peste cinci zile, cînd mă întorc eu, că am S. Jobs la siriul Tiraspolului, dar să nu afle ăștia, că-mi iau pensia de handicapat...  
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-09-02 23:35:49
         
 
  D-le Cristescu, intrați pe un teren virgin, unde nici critica, nici poezia, nici religia nu o poate salva pe doamna Elena Ștefan de viol. Rămîneți la ecoliteratură și redați-i nivelul lui Peia. Pliz, pentru o vreme, hai, vă rog mult, io, Latunski...  
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-09-02 23:19:13
         
 
  de ce, domnule Cristescu, vă irită atît de mult prezența lui M.T.Lazăr pe saitul domniei voastre prea distinse,

Nu mă irită deloc. Poate mă amuză. Însă eu încerc să-l ajut


dacă nu corespunde principiilor domniei-voastre prea distinse (politice, religioase, sociale), de ce nu-l ignorați?

Pentru că se bagă în vorbă fără a stăpâni logica, arta argumentației și, uneori, ca atunci când i-am scăzut nivelul, încalcă regulamentul și jignește.

spuneți că logica lui e deficitară? Posibil!

Nu posibil ci sigur. Ați văzut demonstrația.

Eu afirm că este chiar un Păcală,

Am spus de ce în niciun caz Păcală.

ați fost șuntat de două ori, cel puțin,

Exemplificați. Însă mă tem că vă înșelați. Ori nu ați citit cum trebuie ori nu ați înțeles. Ori amândouă. A patra cale nu mai există.

limba domniei voastre de lemn…profesor.

Credeți că aș putea replica? Nu o voi face. Vă menajez. Însă dacă veți insista....


Are o cultură religioasă care surclasează pe mulți indivizi cu suflet simplu, ce nu-și pun întrebări de frică să nu-și păteze hainele la ospăț.

S-a văzut! Nu mai insistați.

Deocamdată este un barometru al limitelor domniei-voastre

Dumneavoastră știți cât de riguros și cu ce precizie funcționează un barometru? Și ce chestie serioasă este? Credeți că se compară?


că are tendința de a riposta și de a jigni, rapid și fără scrupule? Păi, o aveți și domnia-voastră prea distinsă. „Ați pierdut prin neprezentare” – text apocrif;

Dacă nu o face logic inteligent și coerent, degeaba o face.
Exemplificați acuza pe care mi-ați adresat-o!

sunteți convins că atunci cînd nu se va mai afla nimic despre exintesxcu virtual și Loredana Cristea, Latunski și M.T.Lazăr nu vor mai exista? Ai?

Eu mi-aș dori să se audă de toți membrii Europeea. Și i-aș dori pe toți niște lei. Păcat că unii aspiră la a fi doar mâțe… adică să miaune și să zgârie!

și nu în ultimul rînd: fără a rîvni la funcții de mare logofăt și vornic (cu iaurt, cu gogoșele, ai ajuns vornic, mișele) vă întreb: cu ani în urmă (sau înainte – la fel ca la dreapta ori la stînga Nistrului) aveați vornici și logofeți care vă copiau pe maculator fel de fel de convenții literare (Geneva, Bruxelles), acum aveți specimene care sînt ca irigația
fără ploaie.


Prolix. Detaliați.

Semnează: o mare de indivizi,dintre care unul de mare notorietate, în prezent aflat fie în autorecluziune, fie într-o vizită ceva mai lungă la o unitate specializată).

Însă, bag seama fără mandat. Și cam invizibil. Și cam uzurpaționist. Așa ca Smirnov. Sau Smirnoff?

PS. Poate citiți mai întâi Ninei. Și țineți seama de părerile ei. Chiar dacă, uneori, femeile suferă la capitolul raționalitate, sunt imbatabile la intuiție. Iar nepețuita ...

Dasfidania.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-09-02 22:50:48
         
 
  Da, recunosc, eu am luat Troia. Are cineva ceva impotriva? ...sa vina sa mi-o ia.  
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-09-02 21:33:00
         
 
  Ce spun eu este pură imaginație. Ea (imaginatio-onis) nu are tangențe cu realitatea. Sau are? Are, bre, are tangente, perpendiculare, arii curriculare, conexiuni ventriculare, șoapte vaginale, Helene politice. Și? Am luat eu Troia? Nu, doamna dirigintă, poate colegul meu de sait, Andrei Florian! Ce spuneți, că-i pseudonim? și ce dacă, tot el a lut-o, eu nu, vă rog să mă credeți!  
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-09-02 20:02:28
         
 
  Aici mai aveam de comentat cîte ceva despre Kosta Vianu, care suportă chiștoacele de Plugar aruncate de Nina de la balcon, mă abțin pînă cînd o să vină la Tiraspol, că eu fumez "Marka noastră" și "Dukat", beau coniac "Kvint" și iubesc Pridnestrovskaia Moldavskaia Republika. Pesimistule!
(șapte lei românești de la Chișinău la Tiraspol, cu avtoruta).
 
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-09-02 19:38:05
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE