FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
ArCuB - 15 ani de activitate
Text postat de ecsintescu virtual
În cei cincisprezece ani de activitate pe care îi împlinește în 2011, ArCuB a fost inițiatorul și organizatorul unor manifestări inedite în peisajul cultural bucureștean:
B- FIT in the Street!, Noaptea Albă a Bucureștiului sau Parada Militară realizată cu ocazia Zilei Europei, în 2007 – anul intrării României în UE. Această diversitate de Proiecte face din ArCuB unul dintre cei mai importanți actori instituționali pe scena culturală a capitalei. Fiecare dintre evenimente reprezintă momente de sărbătoare a orașului, de împrietenire a acestuia cu locuitorii săi.
Festivalul Internațional de Teatru de Stradă B-FIT in the Street! a adus în capitală o lume populată de mașinării miraculoase, proiecții, balet pe fațadele unor clădiri și personaje captivante: sperietori pe picioroange, oameni cu televizoare în loc de capete, muzicanți amuzanți, păpuși gigantice, dansatori suspendați. Manifestarea a reunit importante trupe din Franța, Spania, Italia, Germania, Argentina și România și a transformat Bucureștiul într-un spațiu urban plin de culoare și magie, destinat exprimării artistice libere și creative.
Noaptea Albă a fost înscrisă unui circuit cultural de renume: Clubul European al Nopților Albe (din care fac parte Paris, Roma, Bruxelles, Madrid, Riga și Valletta). Bucureștiul a fost invitat să li se alăture în 2007 și a realizat pe parcursul a trei ani evenimente memorabile: concerte în aer liber, artificii, grafitti, spectacole de stradă, artă multimedia – spectacol de lasere și lumini pe un ecran acvatic ridicat din râul Dămbovița și proiecții video pe Palatul Parlamentului.
Parada Militară organizată cu ocazia Zilei Europei (2007 – anul intrării României în U.E.) prestigioase formații reprezentative de muzică militară din șapte state europene participante (Bulgaria, Cipru, Germania, Italia, Lituania, Romania si Spania) au facut să răsune centrul orasului, susținând la sfârșitul marșului un spectacol al fanfarelor în Piata Universității.
Cișmigiul Copiilor este un eveniment cu o tradiție de 10 ani. Cel mai vechi parc al Bucurestiului se transformă, de Ziua Copilului, într-un loc magic, deschis poveștilor, muzicii și dansului. Clovni, păpuși, trompete, coifuri, baloane, confetti inundă aleile, chioșcurile și scenele special amenajate, aducând spectacole de stradă și teatru de animație, concerte și dansuri. Pe parcursul întregii zile, ateliere de creație, concursuri și jocuri își așteaptă micii participanți.
Personaje costumate, mimi, cataligari, jongleuri, statui vii, clovni și magicieni îi vor introduce pe cei mici într-o lume de poveste. Copiii vor construi păpuși, vor deveni maeștri Origami, artiștii plastici vor desena și vor modela împreună cu ei, mulți vor asculta povești, iar cei mai năzdrăvani vor participa la experimente distractive, jocuri și concursuri sportive. În chioșcul central, micuții sunt așteptați la face-painting și la coafor. Portretiști și caricaturiști le vor imortaliza figurile și le vor oferi în dar.

Bucharest Music Film Festival este un eveniment gândit pentru iubitorii de muzică clasică și operă. Festivalul combină concerte în aer liber cu proiecții de film ale unor producții internaționale de gen. Pentru o săptămână, Piața Festivalului „George Enescu” devine o mică oază de verdeață, care oferă celor ce îi trec pragul bucuria de a face din serile de iunie ale orașului un moment de celebrare a muzicii.
Această manifestare s-a născut acum 5 ani, în anul 2006, în urma unei colaborări cu primăria Vienei și s-a numit inițial Mozart Fest. Cu ocazia aniversării a 250 de ani de la nașterea lui Mozart, Anul Vienez Mozart 2006 a lansat un proiect itinerant în marile capitale europene. La București, conceptul evenimentului care presupunea inițial doar difuzarea de filme, a fost îmbogățit de ArCuB cu amenajarea spațiului și recitaluri live înainte de proiecții. Ca urmare a succesului înregistrat cu un an înainte, parteneriatul cu primăria Vienei continuă încă două ediții cu titlul Viena Music Film Festival. Festivalul de muzică clasică din centrul Bucureștiului se extinde prin seri de vals vienez precum și recitaluri ale unor orchestre și soliști de reputație internațională, urmate de proiecții de filme. Renumiți artiști ai momentului au urcat pe scena din Piața George Enescu: Paula Seling, Ovi, Monica Anghel, Marcel Pavel, Luminița Anghel, Mihai Georgescu, Bodo, Aurelian Temișan, Ionuț Ungureanu, Jorge, Tony Tamas, Alexandru Anghel. Din 2009 evenimentul a căpătat numele de Bucharest Music Film Festival.

Zilele Bucureștiului este un eveniment deja tradițional, realizat sub îndemnul Bucură-te de București. Documentul semnat la data de 20 septembrie 1459 de către domnitorul Vlad Țepes, în care Bucureștiul este amintit pentru prima dată ca așezare, este considerat actul de naștere al capitalei. Luna septembrie devine, astfel, prilej de celebrare a Cetății București, printr-un șir de evenimente ce se întind pe parcursul mai multor zile: concerte și spectacole în aer liber, acces liber la expoziții și galerii de artă deschise toată noaptea, precum și spectacole susținute gratuit de teatrele capitalei. Orașul este sărbătorit în stradă: spectacole, concerte, proiecții pe clădiri, animație în costume de epocă, bătăi cu flori (pentru a reaminti de Micul Paris) precum și instituții de cultură (teatre, muzee, Arcul de Trimf ș.a.) cu program prelungit și acces gratuit. Piața Constituției, Piața George Enescu, Piața Universității – fântâna Universității de Arhitectură și Pasajul Universității, Piața Roma (Lupoaică), Piața Verona, Centrul Istoric, Bulevadrul Unirii îmbrăcă straiele de sărbătoare pentru aniversarea orașului.
Festivalul Internațional de Teatru Shakespeare se constituie prin calitatea și numărul invitaților, ca cel mai important eveniment teatral din România. Festivalul se desfășoară în duplex București – Craiova, continuând parteneriatul dintre ArCuB, Teatrul Național din Craiova și Fundația “William Shakespeare”.
Festivalul Internațional Shakespeare, a ajuns la cea de-a șaptea ediție în mai 2010. Tema ultimei ediții a fost Constelația Hamlet. ArCuB a susținut financiar și logistic cele două reprezentații ale Teatrului Schaubϋhne Berlin ce au avut loc în deschiderea evenimentului, la Teatrul Național, Sala Mare.

Anul acesta se împlinesc zece ani de la prima ediție a evenimentului Cred în Moș Crăciun. În preajma sărbătorilor de iarnă, sania lui Moș Crăciun trasă de cei doi reni aterizează în mijlocul parcului Cișmigiu, pregătit pentru a-i întâmpina pe micii locuitori ai orașului cu jocuri, cântece, dansuri, personaje de basm pe care le întâlnesc la tot pasul. Mii de beculețe și luminițe strălucesc feeric în jurul Căsuței cu povești, al bradului imens, în preajma patinoarului și a scenelor care ziua găzduiesc spectacole pentru copii, iar seara concerte în aer liber. Pentru trei săptămâni, parcul devine centrul de interes al orașului.
De-a lungul timpului evenimentul s-a desfășurat în mai multe locații din București: Esplanada TNB, Parcul Tineretului, Parcul Unirii, Parcul Cișmigiu.

Revelion
Evenimentul cu cea mai mare desfășurare de forțe de pe parcursul întregului an, care adună zeci de mii de spectatori, este în același timp și cel mai spectaculos dintre toate. În afara programului concertistic ce include cele mai cerute vedete ale momentului, marea atracție o reprezintă proiecțiile laser și focul de artificii din Piața Constituției.
De-a lungul timpului evenimentul s-a desfășurat în mai multe locații. Inițial a avut loc în
Piața Universității. Cel mai de impact dintre acestea a fost Revelionul Integrării care a constat într-un megaconcert cu 16 trupe autohtone și doi soliști de Eurovision: românul Mihai Trăistariu și ucrainianca RUSLANA (invitat special). De asemenea publicul a fost plăcut surprins de un spectacol extraordinar de lasere, lumini arhitecturale, efecte speciale, confetti precum și un foc de artificii cu totul deosebit.
Datorită succesului răsunător, a fost schimbată locația într-una mai amplă, potrivită numărului mare de spectatori. Începând cu anul 2008 Piața Constituției a devenit spațiul cel mai adecvat acestui eveniment care presupune o mare desfășurare de forțe. Chiar din acel prim an cântăreața britanică Sophie Ellis Bextor a adus pe scena Revelionului strălucire și ritmuri flamboiante prin metamorfoza muzicii de la disco la pop și groove.
Din Austria au participat Phoenix Firedancers, invitați speciali, iscusiți în mânuirea focului, ce aduc publicului bucureștean un show de lumină în care corpul uman devine o extensie a flăcărilor iar îmblânzitorii pirotehniști jongleză cu furia lor.
Concert de Paști
Evenimentul este organizat cu ocazia Sfintelor Sărbători de Paști, la inițiativa domnului Primar General Prof. Dr. Sorin Mircea Oprescu și are loc la Ateneul Român, reunind cei mai buni artiști din sfera muzicii clasice.

Concertele Stagiunii Estivale Muzicale găzduite de chioșcul din Cișmigiu adună de zece ani încoace, la fiecare sfârșit de săptămână un număr mare de iubitori ai muzicii. Prezența fanfarelor în parc pe timpul verii a devenit deja o tradiție pentru Grădina Cișmigiu, pe care publicul o aplaudă la fiecare reprezentație.
București – Cartier de vară este un proiect aflat la a treia ediție, care propune o alternativă de petrecere a timpului liber, facilitând totodată accesul la cultură. Venirea verii nu mai înseamnă, de trei ani încoace, închiderea stagiunii teatrale bucureștene, ci pur și simplu mutarea ei în aer liber, în teatrele de vară deja existente sau pe scene special amenajate în parcurile mari ale capitalei: Bazilescu, Copilului, Crângași, Moghioroș, Sebastian, Tineretului, Titanii, etc. Diminețile sunt rezervate celor mici, serile oferindu-le celor mari un program bogat ce include spectacole de teatru, manifestări de cultură urbană, concerte, dans.
Piața Festivalului “George Enescu”
Festivalul “George Enescu” aduce, o dată la doi ani, Bucureștiul în atenția lumii muzicale internaționale. Acesta este un prilej pentru ArCuB de a celebra evenimentul deosebit de important în viața culturală a orașului împreună cu cetățenii săi. Începând de anul acesta ArCuB organizează pe parcursul mai multor zile, în piața ce poartă numele marelui compozitor, concerte, recitaluri de pian și vioară, concerte camerale, cu acces liber pentru toți iubitorii muzicii clasice.
Concerte de Jazz
Bucharest Jazz Festival, Jazzy Spring, concert A.G. Weinberger, Tuba Project, ArCuB Jazz Moments – Tuba Project & Sam Newsome, Rădăcini – Concert Teodora Enache sunt doar câteva din evenimentele dedicate acestui gen muzical pe care ArCuB l-a susținut de-a lungul timpului.
Hanul Gabroveni
Unul dintre cele mai importante monumente ale Centrului Istoric al capitalei, cu o primă atestare documentară în 1818, Hanul Gabroveni va fi transformat, printr-un proiect de restaurare, extindere și remodelare funcțională, într-un centru cultural european care va cuprinde: o sală de spectacole, săli de conferință, spații de socializare, precum și sediul ArCuB.
La realizarea acestui proiect, ArCuB este partenerul Ministerului Culturii și al Patrimoniului Național și Programului Națiunilor Unite Pentru Dezvoltare România (PNUD). Concursul de soluții arhitecturale pentru monumentul istoric din strada Lipscani 86–90, lansat în 2009 de către Ordinul Arhitecților din România, a fost câștigat de echipa de arhitecți de la Metaconcept Design.
Intenția ArCuB este de a valorifica un spațiu părăsit, preluat de către instituția noastră într-o fază avansată de degradare, de a restaura și mai ales refuncționaliza acest loc, trasformându-l într-un punct de atracție culturală. Acesta va îmbina valoarea istorică cu un concept actual, reînsuflețind personalitatea vechiului spațiu.
Sala ArCuB
Clădirea Art Deco de pe strada Batiște nr. 14 adăpostește una dintre cele mai frumoase săli de spectacole din București. Construită în 1934, sala ArCuB a reintrat în circuitul artistic al capitalei la sfârșitul anului trecut, după un process de modernizare, ca sală de spectacole cu un repertoriu permanent, ce include piese de teatru, dans, concerte de jazz și muzică clasică.
Biletele se pot rezerva pe www.arcub.ro și pot fi ridicate de la sediul ArCuB din str. Batiște nr. 14. Casa de bilete este deschisă de luni până vineri, între 10:00 – 17:00 și înainte cu două ore de fiecare spectacol.
Spectacole în repertoriu

Comedie pe întuneric
De: Peter Shaffer
Regia: Cristian Dumitru
Scenografia: Raluca Ștefan Negoescu
Cu: Anda Caropol, Cornel Ciupercescu, Viorel Comănici, Tiberiu Păun, Vlad Jipa, Viorica Bantaș, Cristina Florea

Ce lanț de evenimente neprevăzute poate declanșa o simplă pană de curent, în centrul Londrei?
Dramaturgul britanic Peter Shaffer a construit în jurul acestei ipoteze o savuroasă comedie de situație, care se deschide cu scena cufundată în întuneric, pentru ca întreruperea electricității să o aducă la lumină, „expunând” reacțiile personajelor. Pornind de la această schimbare de convenție, toată intriga desfășurată în jurul relației unui tânăr sculptor cu logodnica sa, tatăl acesteia, fosta lui iubită și doi colecționari de artă, se amplifică până la paroxism. Shaffer este autorul multor piese de succes printre care “Equus“ și „Amadeus”, care a stat la baza filmului omonim regizat de Milos Forman.
Două povești de amor
Ursul și Cerere în căsătorie
De: A.P. Cehov
Regia: Mircea Cornișteanu
Scenografia: Bogdan Spătaru
Cu: Cerasela Iosifescu, Silviu Biriș, Ion Arcudeanu


Geniul comic cehovian explorează natura relațiilor dintre bărbați și femei în două piese scurte. În „Ursul”, un moșier urmărit de creditori care încearcă să-și recupereze o datorie de la o tânără și frumoasă văduvă, se transformă, dintr-un bărbat enervat la culme de fandoselile și „(in)dispoziția” văduvei înlăcrimate, într-un îndrăgostit înflăcărat. De la îndărătnicia prostească la determinarea revoluționară nu este decât un pas, personajul Ceraselei Iosifescu explodând la propriu în scena duelului. Silviu Biriș amestecă nunțele fine cu tușa groasă, ca și cum personajul său este făcut din gumilastic. În „Cerere în căsătorie”, conflictul dintre sexe ia forma unei discuții în contradictoriu ce degenerează invariabil în încăierare, ambii actori având posibilitatea de a realiza personaje de compoziție.
O lume pe dos
Preludiu și Liebestod de Terrence McNally
Problema de A.R. Gurney Jr.
Naomi în camera de zi de Christopher Durang
Regia: Iarina Demian
Cu: Tudor Chirilă, Iarina Demian, Smaranda Caragea, Simona Stoicescu, Andrei Runcanu, Marius Drogeanu/ Mircea Drâmbăreanu
Trei piese într-un act scrise de trei dramaturgi americani consacrați sunt reunite într-un spectacol alert, despre probleme acute ale lumii în care trăim. Partitura wagneriană a operei „Tristan și Isolda” este fundalul pe care Tudor Chirilă face o demonstrație de forță în rolul dirijorului narcisist care se pregătește să se sinucidă pentru că nu vede nimic dincolo de culmile perfecțiunii artistice pe care știe că le-a atins. „Problema” scoate la iveală histrionismul actorului, pofta lui de joc. “Naomi în camera de zi” este o piesă cu iz amestecat de absurd și suprarealism, care o are drept protagonistă pe Iarina Demian.





Apariții editoriale
Proiectele editoriale realizate cu sprijinul ArCuB fac parte dintr-o strategie de promovare a identității culturale a capitalei, a istoriei și spiritualității sale.
Dintre titlurile editate de ArCuB amintim:

București, dragostea mea
Albumul de fotografie realizat de Sorin Toma documentează pas cu pas un oraș pe care autorul îl știe „așa cum îmi știu pe de rost casa și buzunarele, cu toate clădirile, străzile, parcurile, grădinile, statuile și monumentele lui.” Declarația de dragoste către orașul în care s-a născut și trăiește se constituie într-un volum de 300 de pagini, în care clădiri realizate în diverse stiluri arhitecturale, de la cel brâncovenesc la cel interbelic și până la cel al cartierelor comuniste, fotografiate deopotrivă pe dinăuntru și pe dinafară, vorbesc despre un eclectism seducător, al cărui singur liant pare a fi vegetația explozivă.

București – 550 de ani de la prima atestare documentară
Volumul coordonat de Radu Oltean reprezintă rezultatul unui efort susținut de documentare, deopotrivă informativ și vizual, asupra celor 550 de ani de istorie atestată a capitalei. El include „cele mai valoroase imagini ce le-am putut găsi în colecții și arhive, publice și private”. Medievalistul Constantin Rezachevici se întoarce în timp, până la vremea în care 40-60 de sate erau așezate prin „poieni în mijloc de codru, aproape de iazuri bogate în pește”, Adrian Silvan Ionescu trece în revist㠄Trei secole de modă în București”, în timp ce istoricul de artă Cezara Mucenic descrie casele, palatele și bisericile orașului de secol 19 și 20.
Bucureștiul ascuns – Fișe pentru o tomografie urbană
„Bucureștiul ascuns nu este un album de fotografie, ci mai degrabă un album de capturi”, scrie arhitectul Bruno Andreșoiu în notele sale de lucru. Alături de alți arhitecți a pornit la cercetarea, „în manieră medicalartistică”, a unui timp al orașului. Capitolele volumului sunt tot atâtea perspective neașteptate asupra unui oraș iubit fără rezerve. Titlurile lor, asemeni unor haiku-uri, grăiesc de la sine: „Vremea iederei”, „Pitoresc și mitocănie”, „Iubire și calcane”, dar mai ales capitolul intitulat “Istoria și teoria nemonumentului bucureștenesc,” care îi aparține Marianei Celac – o odă adusă clădirilor bucureștene eligibile pentru a fi demolate.
Compoziția mural㠖 Olga Greceanu
„Cronica trupului revine picturii de șevalet, dar povestea spiritului e ținta picturii murale.” Pictoriță recunoscută a generației sale, din care fac parte Pallady, Petrașcu, Tonitza, Sirato, Olga Greceanu a făcut studii de pictură monumentală și de chimie la Liege și Paris. Volumul de față este o re-editare, cu sprijinul ArCuB, a ediției din 1935, născută din dorința de a ordona și teoretiza legile artei murale în contextul religiei ortodoxe.
Specificul național în pictură- Olga Greceanu
„Azi, naționalitatea unui popor, chiar și cea artistică, o accentuează cu deosebire tradiția, adică amintirea unui trecut grație căruia un popor ocupă un loc în civilizația generală …”, spune Olga Greceanu, personalitate artistică interbelică marcantă, în prefața cărții sale. Paradoxal, această afirmație sună mai adevarăt ca oricând acum, în mijlocul procesului de regăsire a identității noastre, ca țară.
Mărturie în cuvânt și chip- Olga Greceanu
Editorul Iuliana Mateescu a descoperit manuscrisul, în opt volume, în Biblioteca Sfântului Sinod, acum trei ani. Lucrarea, care vede acum lumina tiparului pentru prima dată, este un îndrumar, primul de acest tip, dedicat celor care sunt pe „prima treapt㔠a credinței ortodoxe, „foarte folositoare credincioșilor ce nu au la îndemână un volum în care să caute explicația unui cuvânt, a unui nume, a unui loc (…)”.
În urma unui parteneriat cu fundația Camil Petrescu și revista Teatrul Azi ArCuB a sprijinit editarea mai multor volume concentrate în jurul unor personalități ale teatrului românesc dintre care amintim: Cătălina Buzoianu – Mnemosina, bunica lui Orfeu, Anca Costa Foru – Actori români societari la Comedia Franceză, Ion Cazaban – Dan Jitianu și bucuria comunicării, Constantin Paraschivescu – “Cu ochii deschiși” sau Irina Răchițeanu Șirianu.
De asemenea ArCuB a susținut și apariția cărții Mircea Veroiu – Ultima vară a tinereții scrisă de Silvia Cherim, lucrare care a obținut numeroase premii, încă de la apariția pe piață.

p.s. Acest text a aparut pe diverse site-uri culturale si in presa. Am acordul autorului pentru a-l posta aici! Va multumesc. Maine este Cismigiul copiilor, un alt eveniment ArCub. Voi fi acolo, cu Ioana si baiatul meu, si ii invit pe toti cei ce au inca suflet de copil, care au copii sau nepoti sa fie prezenti. Regret ca prietenul Ioan Peia nu va participa, domnia sa avand nivelul scazut!
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE