FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
fara trei tarmuri
Text postat de nicolae tudor
Salut sosirea lui mus-iu Vasile Durloi la j 45˚15’N și l 26˚82’E, un debarcader îndepărtat de Bora, în acest anotimp când, din cauza grijilor și sărăciei, s-a cam pierdut obiceiul de a se saluta sosirea marinarilor sau apariția unor talente care produc prin actul artistic răsfățul cultural al oricărei comunități.
“Nautica poesis” (Ed. Teocora, 2011) a ajuns până la obeliscul Crângului care fuge pe o verticală constientă, unică șansă de-a avea iesire la mare. Dacă nu naviga și până pe strada Umbrei cu un apel de îmbarcare ram’neam mai sărac cu o picatură sățioasă din cunoașterea acestui cârmaci.
Este de așteptat să se continue plutirea creativă pe fluidele în mișcare ale ceruleului personal, întrucât deschide larg spațiul unor filozofii de înaltă respirație: “adevărul pur este un punct liniștit", “suntem o lume cifrată cu figuri geometrice, o lume pe care o vezi așa cum vrei să o vezi”, iar marea, chiar dac㠓poate acoperi ironii primejdioase, îndoieli și porniri și chemări și epave și ce?”, “niciodată nu le va face să dispară.
Navigația pare că a avut cap compas obținerea calității de viu, de viu sfânt supraviețuitor al furtunilor. Iar preasărații nu numai că supraviețuiesc învingându-le, ci ajung să le cheme cu o libertate și normalitate a acordului lăuntric pentru senzațiile tari pe care acestea le declanșează, să le dorească de dragul cuvântului și a clipei concentrate la maxim care conduce definitivul plutirii. M-am întrebat unde este poezia? Ei bine, în cimitirul său globular, după nașterea din contemplație, purificarea și ajungerea la un terminal după care s-a scufundat într-un adânc, sub, cu o epavă a amintirilor eliberând astfel autorul.
Creația se comite, iată, pentru echilibrarea proprie, cititorii trebuind să se mulțumească, în cazul de față, cu o trecere în revistă a cuvintelor lumii sale, cuvinte care-s “adepții” săi, “sinodul”. Cum procedăm și cu numele de pe crucile din cimitirul eroilor fără să știm poveștile, doar că sunt eroi necunoscuți. Cuvintele nauticii poesis susțin că Vasile Durloi a devenit un sfânt cu trecere mută și dacă vrem să fim, trebuie să parcurgem sisific aceleași drum al patimilor pentru curățire. Dacă nu, măcar să ne întrebăm: “Noi încotro navigăm?”
Vasile Durloi s-a răzvrătit cu întreaga-i viață înspre metaforă, înspre straniu și altfel, și a fugit pe mare nu numai fiindcă se temea de pământ, de o nonexistență care nu poate oferi o permanentă emoție. A ales însingurarea pe care a reusit, după mărturisirea-i, s-o dizolve. Acum nu se mai teme. Este când aici, când acolo, un Uriaș, dacă ne gândim că a învins teama ducându-se într-un viitor aproape de moarte și s-a pus de acord cu viitorul furtunii desăvârșite, ori fiindcă are gândul să facă mai nefericită moartea decât viața. După lăsarea definitivă a pânzelor se întoarce ritualic la țărmul mării, ca la un izvor, așa cum fac toate vietățile. Caută și găsește plopii, se însoțeste cu ei, în fapt cu poezia, cum altcineva fără soț. A privi devine și-n actul creației, timonierul de cart. Uriașul albastrului privește, ne privește și pe noi și pare că îmbie blând: “Priviți fără teamă!”
Poezia lui este mai curând o pictură a mării. Valurile sunt “voci care gâlgâie” – “umeri încovoiați ce trec pe pipăite în întuneric”. Linii în mișcare, amestec cosmogonic, fumigații, “fugită răcoare de pe culori ce cade în adânc”, toate fug, toate-s fugite, “lumini coboară umbrele diferențelor și-nvață cugetul cum să fie sfânt”, “plouă cu var pe umbre”, “grămezile de șoapte chircite sunt scuturate periodic de alb”, la orizont “delfini stăpâniți de îndoieli rotesc binecuvântări”.O poezie suprapusă pe o pictură în alb și albastru care sfârșește în negru, cu o “ave lună portocalie deasupra, “rănită de valuri”. Ciudat nu-i că valul se sparge de-alt val, ci “ritmul, dobânda rostirii”!
Ne spune că undeva sus este un semn, iar poetul este cel care ridică gândurile la semn devenind astfel (și numai astfel) un model uman. Vasile Durloi, de la înălțimea semnului observă c㠓avem prea multă apă la temelia viselor, prea mult înalt și prea multe abisuri”, călătoria sa înscriindu-se între coordonatele interiorului și exteriorului său aflate între înalt și abis pentru a deveni “cunoscătorul unei largi respirații, prin înălțare”. O călătorie în viitor cu amplificarea punctelor de vedere evadate din absolut, spre o întâlnire cu propriul ecou și cu “Mesagerul născut din cupola divină, care cheamă viii”. I-e teamă doar “să nu se amestece cu obiecte prea cosmice, fără să se trezească”. Nu este ademenit decât de “ceea ce se destramă din spiritul destinului”.
În iubire este rece, distant, dorințele le-a lăsat la apus. Nu despre iubire ne spune, și dacă da, parcă vrea cu dinadinsul să demonstreze c㠓dacă dragoste nu e”, nici o problemă nu-i. Fiindcă iubirea este doar o banală constantă bacoviană (“Tu citeai despre cadrane ce estul nu vor să indice. Eram atât de absent, tu citeai…”), iar femeia o legătură cu materia trecătoare (“Crezi tu că dacă vrei să mor sănătos, nu mai mă doare?”). Câteodată are amintiri și perspectiva de a fi adevărul “epavei neliniștii sale de pe țărm”, adevăr care presupune o cerșită, facilă și statică fericire muritoare, altădată are gândul să se îmbarce de tot. Receptionează vini, murmure, bătăi de inimă și “notează penibilul realității ca pe o falsificare planificată”. “Vrea să influențeze cursul cunoașterii” care, după părerea sa, este oprit la 38.
Acest “învinuit cu inimă albastră”, “născut dintr-o dezordine a înțelepciunii” ne învață să ne ferim de concretețe. El a sărit-o, a fugit fără a ști precis unde, dar cu îndoieli și emoții numai pentru cuvânt. Și totul pentru a reapărea din nimic, pentru mirajul de a fi numit pe nume.
Eu, umilul său înțelegător, îi definesc versuirile contemplației ca fiind bordee ale nisipului adus sub pleoape și îmbii cu aceeași blândețe: “Vasile Durloi, scrie fără teamă!”

Lansarea cartii va avea loc pe 14 apr, ora 12,30, Buzau, Biblioteca judeteana
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23931
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE