FORUM   CHAT  REVISTA EUROPEEA  AJUTOR  CONTACT    
Școala în lume
Text postat de Emanuel Cristescu
Am primit în imbox materialul de mai jos. Cred că ar fi util să cunoaștem cum se desfășoară învățământul și prin alte locuri. Cei care puteți face astfel de sinteze sunteți bineveniți.

"FINLANDA

Nu este de mirare ca sistemul educativ finlandez este cel mai evoluat si mai bun din lume.

Finlanda este, in acelasi timp, si una din tarile cu cele mai ridicate nivele de trai din lume. In urma perioadei de grava recesiune economica din anii '90, guvernul a hotarit sa dedice fonduri importante educatiei, cercetarii si tehnologiei. Rezultatul: in mai putin de 10 ani, Finlanda a trecut pe primele locuri din lume ca bunastare sociala si bogatie.
Exemplul Nokia. La inceput, un sat cu o singura fabrica, de cizme de cauciuc. Apoi, o fabrica de televizoare. In sfirsit, pe baza aliantei dintre patronat si sindicate, se mizeaza pe telefonia celulara. Astazi sunt lideri mondiali, inaintea Germaniei, Japoniei si Statelor Unite.

De ce este atit de obisnuit ca in Finlanda, un adolescent normal sa termine primele 8 clase cu medii excelente, vorbind o engleza perfecta si citind o carte pe saptamina?

07:45 - Saili (15 ani)
asteapta autobuzul urban care il va lasa la poarta scolii (nu exista autobuze scolare). Autobuzul trece la fiecare 5 minute. Finlandezii incearca sa-i faca pe fiii lor sa fie independenti de mici. Pe foarte putini dintre ei, parintii lor îi duc cu masina pina la scoala. Biletul este subventionat de catre municipalitate. Conform legii, niciun elev nu poate locui la mai mult de 5 km de scoala. In exterior, instalatiile scolii dau o impresie spartana. Niciun muc de tigara, nicio hirtie pe jos, niciun grafitti pe ziduri.

09:15 - Orele de 45 de minute.
Finlandezii mizeaza pe studiile de limba materna, matematica si engleza. 75% dintre materii sunt comune in toata tara . Restul il alege scoala, de acord cu profesorii, parintii si elevii. Orele sunt scurte, intense si, mai ales, foarte participative. In interiorul scolii, curatenia este si mai evidenta. Totul pare recent dat in folosinta. Pe banci si pupitre nu sunt semne, si nu se scrijeleste nimic. Scoala este publica si, bineinteles, gratuita, dar cu instalatii demne de un colegiu "scump" din Spania.
Salile de cursuri dispun de ecrane gigant de plasma cu TV in circuit inchis, acvariu de 200 de litri cu pesti tropicali, bucatarie completa, dispozitive audiovizuale, aer conditionat, multe plante.
Fiecare doi elevi au cite un calculator. O duzina de masini de cusut in sala de croitorie, aparate de sudura, scule de timplarie, schiuri... O sala de sport acoperita, un auditoriu pentru orele de teatru si o sala de mese cu autoservire. Cartile sunt gratuite, materialul scolar e gratuit, mincarea e gratuita.

12:00 - Mincare calda, nutritiva si gratuita. Saili are o jumatate de ora pentru prinz, la restaurantul scolii. Legea finlandeza obliga ca meniul sa fie gratuit, nutritiv, si cu multe feluri de salate si fructe. Se bea apa sau lapte. Costurile le plateste municipalitatea fiecarui oras. Daca orele se prelungesc pina dupa amiaza, scoala are obligatia de a oferi o gustare elevilor.

16:05 - Inapoi acasa,
Saili joaca hockey cu fratele lui mai mic. Nu exista delincventa, strazile sunt sigure. Cind se lasa seara, Saili si fratele lui, care au invatat sa gateasca la scoala, pregatesc cina pentru parintii lor, daca acestia intirzie la serviciu.

18:30 - Cina si sauna (aceasta, de 3 ori pe saptamina) sunt momentele in care familia se afla impreuna. Se converseaza mult, mai ales despre proiectele copiilor, dorintele, progresele si nevoile lor. Dar in aceeasi masura, se fac si planuri de vacanta pentru toata familia, in comun.
20:15 - Temele si la culcare.
Copiii finlandezi au foarte multe teme de casa, desi Saili le termina rapid, intr-o ora sau doua, pentru ca de-abia asteapta sa se urce in pat si sa citeasca Harry Potter in engleza. Pentru Saili, scoala este ca un serviciu.

- "Daca un copil doreste sa studieze, poate sa ajunga medic sau judecator sau inginer, chiar daca familia sa este una saraca".
- Educatia fiecarui copil costa statul finlandez 200.000 de euro, de la gradinita pina la absolvirea unei universitati. "Sunt banii cel mai bine folositi din impozitele noastre".
- Studentii platesc doar cartile si mincarea (2.50 euro la restaurantul facultatii). Apoi, statul îi ajuta sa se emancipeze dindu-le subventii pentru inchirierea unei locuinte si primul salariu.
- Elevii au un respect total fata de profesori, si se vede in orice moment politetea in relatiile dintre ei. Nu poarta uniforme, dar sunt intotdeauna simplu si corect imbracati si pieptanati.
- Intr-o scoala din centrul capitalei Helsinki , sau dincolo de Cercul Polar, nivelul este acelasi. Sistemul educational nu este elitist si nu urmareste producerea de genii, ci atingerea unui nivel general mediu cit mai inalt.
- Temele sunt sfinte.
Si este foarte rau vazut ca un elev sa copieze, chiar si de catre ceilalti elevi. Este de neconceput ca un elev sa scoata o fituica la un examen. Cel care ar face-o ar fi izolat de catre restul de elevi.
"De ce sa risti, cind poti sa studiezi?"
Pe aceeasi linie, ca adulti, nu-si vor imagina ce este evaziunea fiscala. Nu e de mirare ca Finlanda se afla in fruntea tarilor cu cele mai ridicate statistici de transparenta si cea mai scazuta coruptie publica.
- Presedinta Finlandei, Tarja Halonen, licentiata in Drept si profesoara: "Cind îi cert pe studentii mei, le spun ca irosesc banii contribuabililor".

- Nu exista repetenti, desi nu exista decit o singura oportunitate de a lua un examen, "pentru simplul motiv ca viata insasi nu se traieste decit o singura data". Se studiaza pina cind se ia examenul, dar promovarea in anul urmator este automata.
- "Ziua de lucru" a lui Saili este intensa, de la 8 pina la 3. Orele sunt insa scurte, de 45 de minute. Una dintre recreatii se petrece obligatoriu afara, in aer liber. Se stimuleaza rationamentul critic inaintea memorizarii mecanice. Orele sunt relaxate, cum ar fi cursurile de dansuri de salon, teatru, arta digitala, coafura, arte martiale, hockey, schi de tura, gastronomie, primul ajutor, dulgherie, mecanica sau muzica. Elevii cinta la vioara, chitara electrica sau la ce prefera. Si, inca odata, se incurajeaza gindirea critica si se discuta.
- "Saili inca nu s-a hotarit ce vrea sa faca mai incolo. Chimie, medicina veterinara sau creatie de jocuri video. Il intreb daca este fericit. Fara sa clipeasca, imi raspunde ca da." "
Parcurge cronologic textele acestui autor
Text anterior       Text urmator
Nu puteti adauga comentarii acestui text
DEOARECE AUTORUL ACESTUI TEXT NU PERMITE COMENTARII SAU NU SUNTETI LOGAT!

  Comentariile userilor    
         
 
  "Cred că ar fi util să cunoaștem cum se desfășoară învățământul și prin alte locuri. Cei care puteți face astfel de sinteze sunteți bineveniți."

Acesta a fost scopul postării. Evident să cunoaștem cum se desfășoară învățământul de performanță prin alte locuri. Și sigur, puncte de vedere față de aceste modele.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-02-13 19:28:30
         
 
  Label Black,

Dacă ai fi citit comentariile de la "Dezbatere" ai fi avut răspunsul:

"Label black a postat acum câteva zile un text fără cuvinte licebțioase însă vulgar. Atenție nu am spus nevaloros. Am spus vulgar, în raport cu SRE adică în raport cu Sistemul de Referință Ecoliterar."

Te aștept cu texte în stilul "Label Black" însă ecoliterare. Știu că poți.
 
Postat de catre Emanuel Cristescu la data de 2011-02-13 19:17:21
         
 
  Domnule Cristescu, din motive pe care ori nu le inteleg, ori doar ma prefac, mi-a fost sters ultimul text. Nu stiu daca v-ati aruncat o privire asupra lui, probabil nu ati ajuns la timp, insa m-ar fi interesant in mod deosebit parerea dvs. Pentru ca a fost, la urma urmei, un exercitiu ECO!  
Postat de catre Label Black la data de 2011-02-13 13:20:09
         
 
  Amelia, doar si pentru textul acesta as putea sa te iubesc. Il felicit pe aceasta cale pe cel care o face in mod oficial. Umor rafinat, o puternica capacitate analitica, spirit patrunzator si, nu in ultimul rand, o atitudine corecta. Imi scot palaria in fata dumneavostra, doamna.
Cu respect, Zexe.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-02-12 22:14:55
         
 
  Amelia,
pentru această mostră de umor, flanconadă în stil propagandistic (etern), promit să nu mă mai iau de tine niciodată, dar niciodată!

P.S. Nu vrei să te muți la mine, la Tiraspol? Am apartament cu trei camere lîngă Dioceză, conexiune la Internet, cinci sute de metri pătrați de teren extravilan și intrare gratuită la Casinou. Poți publica ce vrei tu în Novaia Gazeta.În plus, promit că merg cu tine, în fiecare duminică, la biserică. Cu catedra aranjăm noi rapid și rezonabil. Aștept răspuns!
 
Postat de catre latunski criticul la data de 2011-02-12 21:08:24
         
 
  REPUBLICA POPULARĂ ROMÂNĂ

Nu este de mirare ca sistemul educativ socialist este cel mai evoluat si mai bun din lume.

Republica Populară Română este, in acelasi timp, si una din tarile în curs de dezvoltare care asigură oamenilor muncii unul dintre cele mai ridicate nivele de trai din lume. In urma perioadei de grava asuprire burghezo-moșierească, guvernul a hotarit sa dedice fonduri importante educatiei, cercetarii si științei. Rezultatul: in mai putin de 10 ani, republica a reușit să asigure țăranilor și muncitorilor o bunăstare nemaintâlnită pe frumoasele meleaguri carpatine.
Exemplul orașului Victoria. La inceput, o biată stână de ciobani. Apoi, construirea socialismului a creat aici un șantier, cu câteva barăci. În scurt timp, au apărut și blocurile de locuințe, confortabile, moderne. O singură fabrica, de cizme de cauciuc la început, apoi, o fabrica de televizoare. In sfirsit, pe baza aliantei dintre partid și sindicate, se mizeaza pe industria siderurgică,industria chimică și industria constructoare de mașini. Astazi sunt lideri mondiali la export în multe domenii, inaintea Germaniei, Japoniei si Statelor Unite, adică a țărilor capitaliste dezvoltate.

De ce este atit de obisnuit ca in Republica populară Română un adolescent normal sa termine primele 8 clase cu medii excelente, vorbind o rusă perfecta si citind o carte pe saptamina?

07:45 - Nadia (15 ani)
O asteapta autobuzul urban care o va lăsa la poarta scolii (nu exista autobuze scolare). Autobuzul trece la fiecare 5 minute. Comuniștii incearca sa-i faca pe copiii lor sa fie independenti de familie de mici. Pe foarte putini dintre ei, parintii lor îi duc cu masina Dacia 1300 pina la scoala. Biletul este subventionat de catre municipalitate. Conform legii, niciun elev nu poate locui la mai mult de 5 km de scoala. In exterior, instalatiile scolii dau o impresie spartana. Niciun muc de tigara, nicio hirtie pe jos, niciun desen obscen pe ziduri.

09:15 - Orele de 45 de minute.
Românii mizeaza pe studiile de limba materna, matematica si rusă. 75% dintre materii sunt comune in toata tara . Restul il alege scoala, de acord cu activul de partid și cu tovarășii de la sindicat.
Orele sunt scurte, intense si, mai ales, foarte participative. In interiorul scolii, curatenia este si mai evidenta. Totul pare recent dat in folosinta. Pe banci si pupitre nu sunt semne, si nu se scrijeleste nimic. Scoala este publica si, bineinteles, gratuita, dar cu instalatii demne de un colegiu "scump" din Anglia.
Salile de cursuri dispun de aparate sofisticate de diaflim, care expun diapozitive pe suprafețe gigantice, ghivece cu cactuși, dispozitive audiovizuale (difuzoare complexe), ventilatoare care mențin temperatura plăcută pe timpul verii, multe plante.
Fiecare doi elevi au cite un aparat de pirogravat. O duzina de masini de cusut in sala de croitorie, spațiu unde se cresc viermii de mătase (ah,gândacii, mă corectează binevoitoare tovarășa profesoară de biologie!), aparate de sudura, scule de timplarie, instrumente muzicale (trompete, tobe...).O sala de sport acoperita, o sală de festivități si o sala de mese cu autoservire. Cartile sunt gratuite, materialul scolar e gratuit, mincarea e gratuita.

12:00 - Mincare calda, nutritiva si gratuita. Nadia are o jumatate de ora pentru prinz, la cantina scolii. Legea socialistă obliga ca meniul sa fie gratuit, nutritiv, si cu multe feluri de salate si fructe. Se bea apa sau lapte. Costurile le plateste statul, prin grija partidului. Daca orele se prelungesc pina dupa amiaza, scoala are obligatia de a oferi o gustare elevilor.

16:05 - Inapoi acasa,
Nadia joaca bunul gospodar cu fratele lui mai mic. Nu exista delincventa, strazile sunt sigure. Cind se lasa seara, Nadia si fratele ei, care au invatat sa gateasca la scoala, pregatesc cina pentru parintii lor, daca acestia intirzie la serviciu (construcția societății multilateral dezvoltate cere sacrificii).

18:30 - Cina si baia (aceasta, de 3 ori pe saptamina) sunt momentele in care familia se afla impreuna. Se converseaza mult, mai ales despre proiectele copiilor, dorintele, progresele si nevoile lor. Dar in aceeasi masura, se fac si planuri de vacanta pentru toata familia, in comun.
20:15 - Temele si la culcare.
Copiii au foarte multe teme de casa, desi Nadia le termina rapid, intr-o ora sau doua, pentru ca de-abia asteapta sa se urce in pat si sa citeasca Natalia Durova in rusă. Pentru Nadia, scoala este ca un serviciu.

- "Daca un copil doreste sa studieze, poate sa ajunga medic sau judecator sau inginer, chiar daca familia sa este una saraca".
- Educatia fiecarui copil costa statul socialist 200.000 de lei (50.000 de ruble), de la gradinita pina la absolvirea unei universitati. "Sunt banii cel mai bine folositi din fondurile statului ".
- Studentii platesc doar cartile si mincarea (2.50 lei la cantina facultatii). Apoi, statul îi ajuta sa se emancipeze dindu-le locuințe noi, gratis, si primul salariu.
- Elevii au un respect total fata de profesori, si se vede in orice moment politetea in relatiile dintre ei. Toți poarta uniforme, sunt intotdeauna simplu si corect imbracati si pieptanati în afara școlii.
- Intr-o scoala din centrul capitalei Bucureștiului , sau dincolo de Cucuieții din Deal, nivelul este acelasi. Sistemul educational nu este elitist si nu urmareste producerea de genii, ci atingerea unui nivel general mediu cit mai inalt.
- Temele sunt sfinte precum cuvintele învățătorilor noștri,K.Marx și Fr. Engels.
Si este foarte rau vazut ca un elev sa copieze, chiar si de catre ceilalti elevi. Este de neconceput ca un elev sa scoata o fituica la un examen. Cel care ar face-o ar fi izolat de catre restul de elevi.
"De ce sa risti, cind poti sa studiezi?"
Pe aceeasi linie, ca adulti, nu-si vor imagina ce este furtul. Nu e de mirare ca Republica Populară Română se afla in fruntea tarilor cu cele mai ridicate statistici de transparenta si cea mai scazuta coruptie publică. Jabul banditesc din 1959 a fost aspru pedepsit, 5 dintre cei 6 autori fiind executați la închisoarea Jilava.
- Vice prim-ministrul republicii, Hanna Rabinsohn, prima femeie din lume care a deținut o asemenea funcție, ne spunea recent: "Cind îi cert pe tovarășii mei, le spun ca irosesc banii statului".

- Nu exista repetenti, desi nu exista decit o singura oportunitate de a lua un examen, "pentru simplul motiv ca viata insasi nu se traieste decit o singura data". Se studiaza pina cind se ia examenul, dar promovarea in anul urmator este automata.
- "Ziua de lucru" a Nadiei este intensa, de la 8 pina la 3. Orele sunt insa scurte, de 45 de minute. Una dintre recreatii se petrece obligatoriu afara, in aer liber. Se stimuleaza rationamentul critic inaintea memorizarii mecanice. Orele sunt relaxate, cum ar fi cursurile de dansuri populare, lucru manual, scenete comico-educative, ansambluri ce realizează montaje și coruri cu repertorii bogate din imnurile mișcării muncitorești, coafura, gimnastică, oină, fotbal,handbal, cursuri de gătit, primul ajutor, dulgherie sau mecanică. Elevii cinta la vioara, chitara electrica sau la ce prefera. Si, inca odata, se incurajeaza gindirea critica si se discuta.
- "Nadia inca nu s-a hotarit ce vrea sa faca mai incolo. Chimie, medicina veterinara sau creatie tehnică. O intreb daca este fericită. Fara sa clipeasca, imi raspunde ca da."


Motto: "IADUL E MOBILAT DE LA IKEA"

Iată o rețetă, bine pusă la punct, a fericirii…
Orice document propagandistic se bazează pe câteva tehnici: simplificare, schematizare, operează cu omul abstract, nu cu cel concret. Sigur, este adus în scenă un personaj emblematic – Saili în acest caz, dar el nu este real, nu are dubii, frământări sufletești, conflicte, întrebări existențiale. Nu are vicii dar nici neliniști metafizice. Este un om pozitiv…

Ceea ce mi s-ar putea replica este că Finlanda chiar a realizat lucrurile bune la care propaganda comunistă din anii 50 doar visa. Asta mi-ar aminti de o discuție avută cu cineva, cadru didactic plin de elan ecologist. La observația mea, că în „epoca de aur” se recicla cu sârg hârtia și plasticul, respectiva doamnă a reacționat:
- „Drăguță, atunci o făceam din obligație, astăzi o facem din convingere!”.

Cred că nu are rost să explic diferența dintre problemele reale, de exemplu defrișarea pădurilor sau poluarea, a căror soluționare ține de politicile publice, și utilizarea temelor respective ca pretexte pentru reeducare. La fel, în comunism mase imense de oameni mărșăluiau pe stadioane, purtând în care alegorice globul pământesc sub steaua roșie în 5 colțuri pentru a demonstra în favoarea păcii și a dezarmării, montajele fiind orchestrate de autorități. Bineînțeles că toate acele cheltuieli publice și oameni „scoși din producție” nu aveau vreo tangență cu „presiunea oamenilor muncii asupra capitaliștilor”. Aveau tocmai cu reeducarea bietelor mase. Așa și cu biata profesoară, a resimțit în mod constrângător propaganda din anii „comunismului”, realizată pe modele și cu metode autoritare. Tehnicile persuasive de astăzi nu au mai dat greș. Au convins-o!!

Revenind la Finlanda, este cert că nu în politicile din anii 90 trebuie căutate sursele succesului. Evident că Finlanda are o tradiție a muncii temeinice, bine făcute, a spiritului pragmatic, utilitarist, a coeziunii sociale și disciplinei. Sunt caracteristici ale popoarelor nordice, dar nu trebuie neglijată nici istoria lor liniștită, izolată, departe de experimentele sociale traumatizante suferite de societățile din Balcani, spre exemplu.

Pe acest teren, atenție, fertil în multe direcții, s-a putut sădi cu ușurință o societate socialistă al cărei succes l-ar face pe Lenin invidios. Sunt anumite referințe în text care ar trebui să șocheze pe un om cu vocația libertății. Mă opresc doar la câteva:

- întregul proces educativ înfățișat acolo se subsumează utilitarismului (până și faptul că nu se copiază o raportează la utilitarism – de ce să copiezi când poți învăța?, și nu, așa cum era de așteptat – copiatul e rău în sine).

- timpul extrem de lung petrecut de copii la școală, într-un învățământ care se centrează pe integrarea lor socială și nu pe înalte performanțe intelectuale (Saili abia de citește Harry Potter la 15 ani, vârstă la care destui tineri din bietul sistem de învățământ românesc au trecut de mult la lecturile profunde fundamentale, nu funny sau crazy); șocant este că și acasă continuă programul de la școală: gătesc pentru părinți ceea ce au fost învățați, discută proiectele de la școală cu aceștia, au teme foarte multe.

- Disciplina atotprezentă, autoimpusă, fără constrângeri din partea școlii. Asta în condițiile în care li se dezvolt㠄spiritul critic”, libertatea fără opreliști. Interesant este că multe formații de hard-rock vin din Finlanda, țările nordice au un contingent numeros de tineri „altfel” vestimentar, piercing, coafură, „rebeli” în toate cele. Nu pot decât să constat că Finlanda a reușit ca și „rebeliunea” să aibă loc în cadre bine stabilite. Un fel de rebeliune cu voie de la stat: E cool să faci grafitti, expresie a hip-hop-ului protestatar, dar în spațiile special amenajate de primărie, la școală mergi îmbrăcat îngrijit și ești politicos, la ora 16 pleci la concert unde bestia din tine se dezlănțuie. Apoi te grăbești să ajungi acasă ca să prepari părinților mâncărica. Și când te gândești că școala comunistă îi alerga cu foarfeca să le taie pletele… Asta da rebeliune în Finlanda :)))

Probabil că ultimul rebel autentic e bietul personaj din „Omul-problem㔠(The Bothersome Man, 2006), o radiografie a societății nordice. El la ce școală o fi învățat?





 
Postat de catre Amelia Cojocaru la data de 2011-02-12 20:10:34
         
 
  Daca in primii doi ani de dupa revolutie ne-am luptat ca si cadre didactice cu acea programa cu coperti albastre si cu acei directori care ne obligau inca sa o folosim, astazi trebuie luptat cu golul generat de lipsa ei, cu generatiile de dascali formati dupa revolutie la gramada si care nu au nicio consistenta pedagogica- vorba lui IoanPeia- gîga cum laude. O crasa lipsa de implicare si asta datorita formarii lor superficiale. Si vorba lui Radu, si liceul meu, terminat inainte de revolutie, a fost cea mai buna scoala din lume si asta pentru ca munceam si unii si altii.
Acum... iau totul de-a gata de pe net, si unii si altii. Si nu e suficient ca doar parintele sa se ocupe de educatia copilului, asta referitor la ce a zis Andrei si anume ca prefera sa isi educe el copiulul si nu statul. Si la mine acasa nu exista seara fara lectura, cu televizorul deja stins, au fost ani in care nici nu am avut televizor pe acelasi considerent- dpdv educational, si totusi lipsa provocarii la cuoastere si studiu din partea scolii imi tine copilul departe de clasici si de lecturile de baza.
 
Postat de catre Tania Ramon la data de 2011-02-11 22:49:03
         
 
  ...se impune o intrebare  
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-02-11 17:06:02
         
 
  In urma acestui articol se impune cu o intrebare:
Oare ce este mai bine, sa imi cresc singur copiii sau sa mi-i creasca statul?
Stiu, opiniile sunt impartite, dar eu am ales sa imi cresc copiii dupa formatul clasic, adica in sanul familiei, inconjurati de afectiune si atentie.
Nu consider ca cealalta varianta este de lepadat. Singura rezerva este lipsa cadrului afectiv, lipsa care poate afecta comportamentul sanatos al viitorului adult. Calitatea scolii nu este influentata in mod determinant de facilitatile oferite. Determinanta este calitatea profesorilor.
Statul asistential este dorit de populatiile fara apetit pentru munca sau de indivizii lipsiti de spirit concurential. Pe scurt, acolo unde nu este stimulta performanta si munca, statul social vine si ia banii de la harnici si ii distribuie lenesilor. Atentie, nu vorbesc aici despre indivizi inapti de munca.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-02-11 17:05:00
         
 
  Radule draga,
Asa cum ai prezentat, mai jos, Finlanda si pe finlandezi, este de bun augur.
Si spun asta ca fiecare cititor, trecand prin comul tau, realizeaza ca finlandezii, locuind intr-un tinut atat de vitreg, au gasit solutia de a trai bine, aflandu-se, actualmente, printre primele tari din lume ca nivel de trai, si il faci, totodata (pe cititor) sa se uite in jurul lui si sa remarce cat de bogata este tara in care el traieste, ce pamant manos are si ce climat minunat, cu patru anotimpuri, fara a mai mentiona trascaul si gagicile de la noi care sunt net superioare celor finlandeze.
Deci, in Romania, avand mai multe ca ei, este floare la ureche.
Solutia trebuie gasita, si o data cu asta, in scurt timp, ne vom situa (referitor la nivelul de trai) inaintea Finlandei la ani lumina.
Sa fii iubit !
 
Postat de catre Valeriu Cercel la data de 2011-02-11 15:11:28
         
 
  "Linistita Finlanda este zguduita de un masacru intr-o scoala" (Gh. Recheșan)

Cred că tipul era unul din ăia cu căștile pe urechi, din bancul pe teme euthanasice, al lui Florian, și care, ori de cîte ori un schelet încerca s-o tulească din cimitir, îl pocnea cu lopata în moalele... craniului.
Distractiv!
 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-02-11 13:07:16
         
 
  PS Bănuiesc că d-l autor va replica:generalizați, antamăm alte coordonate educaționale, etc. dar cred că nu exegerez cînd afirm că cele peste 200 de cazuri de viloență extremă petrecute în școli în ultimii 20 de ani au ca teatru de desfășurare taman sistemul acesta educațional, relaxat și transparent.  
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2011-02-11 11:08:43
         
 
  "Ganditi-va numai la ce ar fi comentat domnul Peia pe marginea acestui sistem de impozitare. " (A.Florian)

Spun că pedeliștii sunt niște idioți!
Că pînă la impozitul progresiv sau nu, au inventat, în primul rînd, impozitul forfetar, ca să distrugă 200 000 de societăți particulare, care trăiau pe picioarele proprii și nu cereau nimic de la imbecilul stat portocaliu, ba, mai mult, îi mai vîrau și cîte ceva în buzunarele lui lungi și largi de tîlhar de codru mare.

Ca să funcționăm ca-n Finlanda trebue să fim finlandezi, ceea ce nu e cazul, căci noi stăm la masă cu Bercea Mondialu la un johnny walker de contrabandă, rămas de pe vremea cînd făceam bufuri pe Biruința, în timp ce ne triluie, la ureche, Florin Salam cîte un șlagăr de șatră și hăhăim de mama focului, ca prostu-n bîlci care vinde turte dulci!

Așa că noi să ne uităm în curtea noastră, unde funerizările educaționale au ajuns să facă din învățământ un fel de antologie a bancurilor cu Gîgă.
Vom avea încurînd cel mai mare lot de absolvenți, cu profil intelectual de Gîgă cum laude!
După moaca mentorului.


 
Postat de catre ioan peia la data de 2011-02-11 11:05:47
         
 
  Păi, hai să diversionăm la ambele capete:

Linistita Finlanda este zguduita de un masacru intr-o scoala

De la 7 noiembrie, linistita Finlanda isi pune intrebari legate de mobilul si conditiile in care Pekka-Eric Auvinen, un licean de 18 ani, a ucis cu sange rece opt persoane in scoala in care invata, inainte de a se sinucide. Masacrul a fost comis in Tuusula, orasel pitoresc situat langa un lac, la 40 kilometri de Helsinki, devenit de atunci teatrul uneia dintre cele mai mari tragedii din aceasta tara in ultimele decenii. Tanarul, un solitar si radical de extrema-dreapta, era pasionat de arme si de istoria revolutionara, ii admira pe Hitler si Stalin. El a ucis-o pe directoare, pe infirmiera, un student si cinci liceeni. ~ntr-o inregistrare postata pe YouTube inainte de masacru, pe fundalul muzicii rock tanarul arata spre camera o arma de foc si se descrie ca un „existentialist cinic”, gata sa moara pentru cauza sa, sa-i elimine pe toti cei pe care-i considera „nedemni de rasa umana”.

(sursa Ataconline , februarie 2011 http://www.atac-online.ro/28-12-2007/Crime-si-masacre-bizare.html)
 
Postat de catre Gheorghe Rechesan la data de 2011-02-11 11:02:10
         
 
  am făcut o școală în România comunistă. am avut cei mai buni părinți și profesori din lume. pentru mine ea a rămas cea mai bună din lume.

despre contribuabilul finlandez, aș putea spune că îi apreciez foarte tare vodca. oricum, n-aveau de ales, finlandezele sunt atît de nasoale încît nu pot fi contemplate fără riscul pierderii vederii, decît după cel puțin două halbe din acest produs.

în ce privește telefonia mobilă, tot așa, n-au avut de ales. în Finlanda, Suedia și Norvegia, distanța medie între locuințe e de 3 dealuri, 8 păduri și 6 avalanșe. pe vremuri, dacă nu erai campion la schi fond, nu puteai să-ți vizitezi mîndra din satul vecin, decît în lunile iunie-iulie. de altfel, din acest motiv, 99% din nordici sunt născuți în februarie-martie. acum își dau sms-uri multimedia și se joacă pe facebook, s-au îngrășat și natalitatea a scăzut. în timp ce noi românii venim tare din urmă în ce privește mobilitatea și forma fizică, practicînd în continuare sprinturi de 100m șanțuri după autobuze, alături de probele tradiționale de halbere și sticlism.

concluzia? diversiune!
 
Postat de catre Radu Stefanescu la data de 2011-02-11 07:32:08
         
 
  Pentru ca este o dezbatere presupun ca pot pune si intrebari mai personale: Andrei, tu ai copii? Daca ai privi din aceasta prisma si nu de la pupitrul cu finantarea sau din unghi politic, ai intelege de ce functioneaza acest sistem spre placul parintilor si al copiilor. Numai faptul de a te duce sa iti duci/ aduci copilul de la ore este un stres inevitabil si o gafa mare in educatie- si asta nu pentru ca esti un parinte care isi alinta copilul ci pentru ca o faci pentru siguranta lui, plus ca acel copil nu are nicio independenta in luarea deciziei de a merge la scoala si de a veni singur acasa. Si asta ar fi doar inceputul. Sa nu incep sa arat nemultumirile despre ceea ce inseamna scoala in ziua de azi la noi si asta intr-un oras relativ mediu- nu capitala sau centru universitar. E JALE mare.  
Postat de catre Tania Ramon la data de 2011-02-11 06:13:00
         
 
  Asta este o lectie, domnule profesor, ce ar trebui sa o ia fiecare roman ca etalon.
Ce spuneti dumneavostra in articolul de mai sus, cam tot asa, cu mici exceptii, este si la noi in Canada.
 
Postat de catre Valeriu Cercel la data de 2011-02-11 02:06:01
         
 
  De retinut!
Finlanda a adoptat un sistem de impozitare progresiv, adica pe principiul "cu cat muncesti mai mult, cu atat mai mult te impozitez". Ganditi-va numai la ce ar fi comentat domnul Peia pe marginea acestui sistem de impozitare.
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-02-11 01:53:36
         
 
  Pe mine m-ati convins. Imi iau familia si emigrez in Finlanda.
Glumesc, desigur!
Domnule Cristescu, stiu ca nu l-ati scris dumneavoastra, ar fi fost destul de grav, dar nu imi dau seama ce doreste sa spuna acest text, scris parca de serviciul de propaganda din anii colectivizarii. Chestia asta imi aduce aminte de un banc cu un proaspat decedat care este invitat sa aleaga intre iad si rai. Nu mai spun bancul pentru ca sunteti in stare sa il interpretati ca si pe anteriorul.
Dar pentru ca nimic nu este gratis pe lumea aceasta, si cum la scoala am invatat ca nu exista perpetuum mobile, m-am interesat mai serios despre sistemul fiscal Finlandez.
Pentru ca sunt inginer si stau foarte prost cu economia, rog un economist sa adune impozitele pe cap de "ouvrier". Veti descoperi cu adanca tristete ca nu exista nimic gratis pe lumea aceasta, iar daca "ouvrierul" roman ar fi fost impozitat asemanator, toata economia Romaniei ar fi fost neagra.
Socotiti, va rog! http://www.stiucum.com/finante/sisteme-fiscale/344/sistemul-fiscal-al-finlandei93292.php
Bibliografie :
Perpetuum mobile
De Marin Sorescu, poetul de suflet al zuzei
Intre idealurile oamenilor
Si realizarea lor
Intotdeauna va exista
O diferenta de nivel
Mai mare
Decit cea mai inalta cascada.

Se poate folosi rational
Aceasta cadere
De sperante,
Construindu-se pe ea ceva
Ca o hidrocentrala.

De la energia astfel cistigata,
Chiar daca n-o sa reusim
Sa ne aprindem decit tigarile,
Tot e ceva,
Pentru ca, fumind, ne putem gindi serios
La niste idealuri si mai grozave."
 
Postat de catre Andrei Florian la data de 2011-02-11 01:43:19
         
 
  Am instelat acest text pentru ca merita sa fie citit de cat mai multi. Discutabil daca se poate realiza si intr-o tzara balcanica ceea ce fac finlandezii, dar merita sa fie stiut si/sau incercat...

 
Postat de catre Veronica Pavel la data de 2011-02-11 01:16:34
     
Pseudonim
Parola
Nu am cont!
Am uitat parola!

 
Texte: 23930
Comentarii: 120070
Useri: 1425
 
 
  ADMINISTRARE